Vapaa sana: Formulat ja kuskin paino

Formulat ja kuskin paino

Selostajat seuraavat kisoissa tunnollisesti autojen polttoainemääriä ja kertovat tyhjenevän tankin vaikutuksesta kierrosaikoihin. Mitä tyhjempi tankki, sitä nopeammat kierrosajat.

Entä kuljettajan paino? Schumacher näkyy pitävän painonsa kurissa vuodesta toiseen, kun taas esimerkiksi Räikkönen näyttäisi törselöityneen viime aikoina. Vahtivatko tallit kuskiensa painoa? Luulisi asian olevan niin tärkeän, että vaadittaisiin jonkinlainen sitoumus painon pysymisestä sovitun rajan alapuolella.

[quote author="Lepakko" time="17.07.2006 klo 12:15"]

Selostajat seuraavat kisoissa tunnollisesti autojen polttoainemääriä ja kertovat tyhjenevän tankin vaikutuksesta kierrosaikoihin. Mitä tyhjempi tankki, sitä nopeammat kierrosajat.

Entä kuljettajan paino? Schumacher näkyy pitävän painonsa kurissa vuodesta toiseen, kun taas esimerkiksi Räikkönen näyttäisi törselöityneen viime aikoina. Vahtivatko tallit kuskiensa painoa? Luulisi asian olevan niin tärkeän, että vaadittaisiin jonkinlainen sitoumus painon pysymisestä sovitun rajan alapuolella.

[/quote]

En tiedä forumuloista, mutta ainakin samantapainen käytäntö on kyseessä laukkakilpailuissa. Parhaimmat jockeyt ovat hyvin pienikokoisia ja painavat 40-50 kg:n välillä optimoidakseen hevosen jouksua.

[quote author="Coach" time="17.07.2006 klo 12:53"]

En tiedä forumuloista, mutta ainakin samantapainen käytäntö on kyseessä laukkakilpailuissa. Parhaimmat jockeyt ovat hyvin pienikokoisia ja painavat 40-50 kg:n välillä optimoidakseen hevosen jouksua.

[/quote]

http://koti.terrieri.net/kellarin-sielu

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Re: Formulat ja kuskin paino


Entä kuljettajan paino? Schumacher näkyy pitävän painonsa kurissa vuodesta toiseen, kun taas esimerkiksi Räikkönen näyttäisi törselöityneen viime aikoina. Vahtivatko tallit kuskiensa painoa? Luulisi asian olevan niin tärkeän, että vaadittaisiin jonkinlainen sitoumus painon pysymisestä sovitun rajan alapuolella.


Auton ja kuljettajan yhteispainohan muodostaa formula-auton sääntöjen määräämän minimipainon kilpailussa. Sinänsä siis ei ole väliä kuskin painolla, koska auto voidaan tehdä vastaavasti keveämmäksi.

Toisaalta kuitenkin raskas kuljettaja jättää vähemmän pelivaraa auton painon optimoimiseksi niin sen määrän kuin esim. erittäin tärkeän tekijän, painopisteen, suhteen. Myös kova keventäminen jostakin voi tuottaa lujuus- tai kestävyysongelmia, jos läskin kuskin takia joudutaan viilaamaan grammoja liikaa.

Suurin ongelma kuljettajan koossa lienee kuitenkin kuskin dimensioissa; formulan ohjaamo on tosi ahdas ja isolle miehelle vieläkin ahtaampi. Ohjaamon seutu on taas hyvin tärkeä koko auton aerodynamiikan yms. suunnittelun suhteen. Useimmitenhan formulakuskit ovat aika pienikokoisia käppänöitä - sitten jos joku talli palkkaa jonkun pitkän tai rotevan miehen, siit yleensä tulee kovasti ylimääräistä säätöä ja haastetta. Onpa joskus jouduttu suunnittelemaan ja rakentamaan koko auto uudestaan kun kuski ei mahtunutkaan kabiiniin. Muistaakseni kyseessä oli Mansellin siirtyminen McLarenille joskus silloin kun Häkkinenkin aloitteli F1-uraansa.

[quote author="Kosh" time="17.07.2006 klo 13:30"]

[quote author="Lepakko"]
Entä kuljettajan paino? Schumacher näkyy pitävän painonsa kurissa vuodesta toiseen, kun taas esimerkiksi Räikkönen näyttäisi törselöityneen viime aikoina. Vahtivatko tallit kuskiensa painoa? Luulisi asian olevan niin tärkeän, että vaadittaisiin jonkinlainen sitoumus painon pysymisestä sovitun rajan alapuolella.[/quote]

Auton ja kuljettajan yhteispainohan muodostaa formula-auton sääntöjen määräämän minimipainon kilpailussa. Sinänsä siis ei ole väliä kuskin painolla, koska auto voidaan tehdä vastaavasti keveämmäksi.

Toisaalta kuitenkin raskas kuljettaja jättää vähemmän pelivaraa auton painon optimoimiseksi niin sen määrän kuin esim. erittäin tärkeän tekijän, painopisteen, suhteen. Myös kova keventäminen jostakin voi tuottaa lujuus- tai kestävyysongelmia, jos läskin kuskin takia joudutaan viilaamaan grammoja liikaa.

Suurin ongelma kuljettajan koossa lienee kuitenkin kuskin dimensioissa; formulan ohjaamo on tosi ahdas ja isolle miehelle vieläkin ahtaampi. Ohjaamon seutu on taas hyvin tärkeä koko auton aerodynamiikan yms. suunnittelun suhteen. Useimmitenhan formulakuskit ovat aika pienikokoisia käppänöitä - sitten jos joku talli palkkaa jonkun pitkän tai rotevan miehen, siit yleensä tulee kovasti ylimääräistä säätöä ja haastetta. Onpa joskus jouduttu suunnittelemaan ja rakentamaan koko auto uudestaan kun kuski ei mahtunutkaan kabiiniin. Muistaakseni kyseessä oli Mansellin siirtyminen McLarenille joskus silloin kun Häkkinenkin aloitteli F1-uraansa.

[/quote]

Aatteensa puolesta taisteleva sotii ihmisiä vastaan.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

FIA:n Formula-1-sääntösivulta saa ladattua koko sääntökirjasen. Tämä on se opus, jota autonsuunnittelijat lukevat kuin piru raamattua icon_wink.gif

ARTICLE 1: DEFINITIONS
1.9 Weight:
Is the weight of the car with the driver, wearing his complete racing apparel, at all times during the event.
Eli auton paino lasketaan aina kuski mukaanlukien.

Autot suunnitellaan siten, että ne ovat alipainoisia. Tämä mahdollistaa sen, että lisäpainoja (ballast) voidaan lisätä tarvittaviin paikkoihin. Jos auto on kovin takapainoinen, voidaan lisäpainoa lisätä etuakselin tuntumaan. Kevyt kuljettaja on eduksi, sillä lisäpainoa voidaan tällöin lisätä esim. pohjaan, jossa se laskee painopistettä enemmän kuin kujettajan vyötäröllä. Lisäpainoja pitää kuitenkin lisätä siten, että auto täyttää myös painovaatimukset:
ARTICLE 4 : WEIGHT
4.1 Minimum weight :
The weight of the car must not be less than 605kg during the qualifying practice session and no less than 600kg at all other times during the Event.
[quote author="ilesoft" time="17.07.2006 klo 14:04"]

FIA:n Formula-1-sääntösivulta saa ladattua koko sääntökirjasen. Tämä on se opus, jota autonsuunnittelijat lukevat kuin piru raamattua icon_wink.gif

[quote author="FIA"]ARTICLE 1: DEFINITIONS
1.9 Weight:
Is the weight of the car with the driver, wearing his complete racing apparel, at all times during the event.[/quote]Eli auton paino lasketaan aina kuski mukaanlukien.

Autot suunnitellaan siten, että ne ovat alipainoisia. Tämä mahdollistaa sen, että lisäpainoja (ballast) voidaan lisätä tarvittaviin paikkoihin. Jos auto on kovin takapainoinen, voidaan lisäpainoa lisätä etuakselin tuntumaan. Kevyt kuljettaja on eduksi, sillä lisäpainoa voidaan tällöin lisätä esim. pohjaan, jossa se laskee painopistettä enemmän kuin kujettajan vyötäröllä. Lisäpainoja pitää kuitenkin lisätä siten, että auto täyttää myös painovaatimukset:
[quote author="FIA"]ARTICLE 4 : WEIGHT
4.1 Minimum weight :
The weight of the car must not be less than 605kg during the qualifying practice session and no less than 600kg at all other times during the Event.[/quote]

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Googletin netistä formulakuskien painoja ja pituuksia. Eivät he mitään pieniä miehiä ole.

Nico Rosberg
Pituus: 178 cm
Paino: 69 kg

Kimi Räikkönen
Pituus: 176 cm
Paino: 62 kg

Mika Häkkinen
Pituus: 179 cm
Paino: 70

[quote author="geena" time="17.07.2006 klo 14:30"]

Googletin netistä formulakuskien painoja ja pituuksia. Eivät he mitään pieniä miehiä ole.

Nico Rosberg
Pituus: 178 cm
Paino: 69 kg

Kimi Räikkönen
Pituus: 176 cm
Paino: 62 kg

Mika Häkkinen
Pituus: 179 cm
Paino: 70

[/quote]

Dixi et animam levavi.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
Googletin netistä formulakuskien painoja ja pituuksia. Eivät he mitään pieniä miehiä ole.

Nico Rosberg
Pituus: 178 cm
Paino: 69 kg

Kimi Räikkönen
Pituus: 176 cm
Paino: 62 kg

Mika Häkkinen
Pituus: 179 cm
Paino: 70

No ovathan nuo melko lyhyitä kaikki. Tai ainakin keskimittaisia. Ja eritoten keveitä. Useimmat F1-kuskit kuitnekin lienevät lyhyempiä.

Mark Webber on 185 ja häntä on tituleerattu kai joskus jättiläiseksi tms. F1-piireissä.

EDIITTIÄ: vaihtelevia arvioita löytyy miesten keskipituudelle, mutta tuossa joitakin:

Suomalaisten keskipituus on noussut viimeisten sadan vuoden aikana pari senttiäv vuosikymmenessä. Suomalaisten miesten keskipituus on tällä hetkellä noin 180 senttiä

Lähde: http://www.yle.fi/a2/juttu.php?tunnus=1906


Keskipituus suomalaisilla nuorilla miehillä on 178,6 cm (SD 6.0 cm) ja naisilla 165,3 cm (SD 5.4 cm). Aikuisen pituuden vaihtelu väestössä on normaali.


Lähde: http://www.lastenendokrinologit.net/kir ... kasvu.html

[quote author="Kosh" time="17.07.2006 klo 14:34"]

[quote author="geena"]Googletin netistä formulakuskien painoja ja pituuksia. Eivät he mitään pieniä miehiä ole.

Nico Rosberg
Pituus: 178 cm
Paino: 69 kg

Kimi Räikkönen
Pituus: 176 cm
Paino: 62 kg

Mika Häkkinen
Pituus: 179 cm
Paino: 70[/quote]
No ovathan nuo melko lyhyitä kaikki. Tai ainakin keskimittaisia. Ja eritoten keveitä. Useimmat F1-kuskit kuitnekin lienevät lyhyempiä.

Mark Webber on 185 ja häntä on tituleerattu kai joskus jättiläiseksi tms. F1-piireissä.

EDIITTIÄ: vaihtelevia arvioita löytyy miesten keskipituudelle, mutta tuossa joitakin:

[quote author=""]Suomalaisten keskipituus on noussut viimeisten sadan vuoden aikana pari senttiäv vuosikymmenessä. Suomalaisten miesten keskipituus on tällä hetkellä noin 180 senttiä[/quote]
Lähde: http://www.yle.fi/a2/juttu.php?tunnus=1906

[quote author=""]
Keskipituus suomalaisilla nuorilla miehillä on 178,6 cm (SD 6.0 cm) ja naisilla 165,3 cm (SD 5.4 cm). Aikuisen pituuden vaihtelu väestössä on normaali. [/quote]

Lähde: http://www.lastenendokrinologit.net/kir ... kasvu.html

[/quote]

Aatteensa puolesta taisteleva sotii ihmisiä vastaan.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
Googletin netistä formulakuskien painoja ja pituuksia. Eivät he mitään pieniä miehiä ole.

Nico Rosberg
Pituus: 178 cm
Paino: 69 kg

Kimi Räikkönen
Pituus: 176 cm
Paino: 62 kg

Mika Häkkinen
Pituus: 179 cm
Paino: 70


Kaivoinpa lisää:

Giancarlo Fisichella
172
66

Pedro de la Rosa
177
74

M. Schumacher
174
73

Rubens Barrichello
172
70

Jenson Button
182
68,5

Nick Heidfeld
165
59

Monien tietoja en nyt löytänyt, mutta useimmat puuttuvista kuskeista ovat kyllä yleensä kai lyhyempiä kuin luetellut. Ainakin Alonso, Montoya, kaikki japanilaiset, Villeneuve ja Massa kun nyt muistelen näkemiäni kuvia heistä muihin verrattuna..

Joka tapauksessa, Button ja Webber ovat toistaiseksi ainoat pitkät miehet, jos pidetään tuota 178-180 -haarukkaa keskimitan määränä. Loput ovat joko keskimittaisia tai jopa selvästikin lyhyempiä.

[quote author="Kosh" time="17.07.2006 klo 15:07"]

[quote author="geena"]Googletin netistä formulakuskien painoja ja pituuksia. Eivät he mitään pieniä miehiä ole.

Nico Rosberg
Pituus: 178 cm
Paino: 69 kg

Kimi Räikkönen
Pituus: 176 cm
Paino: 62 kg

Mika Häkkinen
Pituus: 179 cm
Paino: 70[/quote]

Kaivoinpa lisää:

Giancarlo Fisichella
172
66

Pedro de la Rosa
177
74

M. Schumacher
174
73

Rubens Barrichello
172
70

Jenson Button
182
68,5

Nick Heidfeld
165
59

Monien tietoja en nyt löytänyt, mutta useimmat puuttuvista kuskeista ovat kyllä yleensä kai lyhyempiä kuin luetellut. Ainakin Alonso, Montoya, kaikki japanilaiset, Villeneuve ja Massa kun nyt muistelen näkemiäni kuvia heistä muihin verrattuna..

Joka tapauksessa, Button ja Webber ovat toistaiseksi ainoat pitkät miehet, jos pidetään tuota 178-180 -haarukkaa keskimitan määränä. Loput ovat joko keskimittaisia tai jopa selvästikin lyhyempiä.

[/quote]

Aatteensa puolesta taisteleva sotii ihmisiä vastaan.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

F-1

Jostain jäi mieleen tieto että 2 cm alempi painopiste merkitsee 0,5 s kierros. Se ei taas merkkaa välttämättä mitään, jos kuski on hyvä. Fangio oli pyylevä, kookas mies ja oli miltei lyömätön kuski F-ykkösissä.

[quote author="tietää" time="18.07.2006 klo 08:25"]

Jostain jäi mieleen tieto että 2 cm alempi painopiste merkitsee 0,5 s kierros. Se ei taas merkkaa välttämättä mitään, jos kuski on hyvä. Fangio oli pyylevä, kookas mies ja oli miltei lyömätön kuski F-ykkösissä.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
Jostain jäi mieleen tieto että 2 cm alempi painopiste merkitsee 0,5 s kierros.
Riippuu tietenkin radasta, mutta painopisteen sijainti mahdollisimman matalalla on todella tärkeä asia. Renaulthan käytti pitkään 110-asteen V-moottoreita, niiden alhaisen painopisteen takia. Nykyään säännöt kieltävät kaikki muut kuin 90-asteen V8:t.
ARTICLE 5 : ENGINE
5.1.4 All engines must have 8 cylinders arranged in a 90º “V” configuration and the normal section of each cylinder must be circular.

Se ei taas merkkaa välttämättä mitään, jos kuski on hyvä. Fangio oli pyylevä, kookas mies ja oli miltei lyömätön kuski F-ykkösissä.
Fangion aikana autojen painopiste oli muutenkin melko paljon korkeammalla kuin nykyään, ja maavara korkeampi. Kuskien ajotaidoilla oli silloin enemmän merkitystä, kuin nykyään.
Jose_Froilan_Gonzalez.jpg
Mutta mitäs sanot José Froilán Gonzálezista?
1093701108PosterBWGonzalez210.jpg
Tässä alemmassa pienessä kuvassa voittamassa Ferrarin ensimmäistä MM-voittoa Silverstonessa 1951. Kaveri painoi varmasti yli 100kg. icon_biggrin.gif Oli kuitenkin harrastanut jalkapalloa ja pyöräilyä ennen Formula-1-uraansa.

Lähde: Guinnesin "The Grand Prix, Who's Who 2nd edition". Mainio kirja jossa kaikki tiedot F1-kuskeista 1950-1995.

[quote author="ilesoft" time="18.07.2006 klo 09:19"]

[quote author="tietää"]Jostain jäi mieleen tieto että 2 cm alempi painopiste merkitsee 0,5 s kierros.[/quote]Riippuu tietenkin radasta, mutta painopisteen sijainti mahdollisimman matalalla on todella tärkeä asia. Renaulthan käytti pitkään 110-asteen V-moottoreita, niiden alhaisen painopisteen takia. Nykyään säännöt kieltävät kaikki muut kuin 90-asteen V8:t.
[quote author="FIA"]ARTICLE 5 : ENGINE
5.1.4 All engines must have 8 cylinders arranged in a 90º “V” configuration and the normal section of each cylinder must be circular.[/quote]
[quote author="tietää"]Se ei taas merkkaa välttämättä mitään, jos kuski on hyvä. Fangio oli pyylevä, kookas mies ja oli miltei lyömätön kuski F-ykkösissä.[/quote]Fangion aikana autojen painopiste oli muutenkin melko paljon korkeammalla kuin nykyään, ja maavara korkeampi. Kuskien ajotaidoilla oli silloin enemmän merkitystä, kuin nykyään.
Jose_Froilan_Gonzalez.jpg
Mutta mitäs sanot José Froilán Gonzálezista?
1093701108PosterBWGonzalez210.jpg
Tässä alemmassa pienessä kuvassa voittamassa Ferrarin ensimmäistä MM-voittoa Silverstonessa 1951. Kaveri painoi varmasti yli 100kg. icon_biggrin.gif Oli kuitenkin harrastanut jalkapalloa ja pyöräilyä ennen Formula-1-uraansa.

Lähde: Guinnesin "The Grand Prix, Who's Who 2nd edition". Mainio kirja jossa kaikki tiedot F1-kuskeista 1950-1995.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
Jos auto on kovin takapainoinen, voidaan lisäpainoa lisätä etuakselin tuntumaan.

Taitaapi (en ole ihan varma) F1 auton alustassa olla pitkittäissuunnassa sellainen kisko, mihin tuo lisäpaino kiinnitetään. Lisäpainoa eteen tai taakse siirtämällä auto saadaan helposti ja nopeasti kuljettajan mieltymyksen mukaisesti etu- tai takapainoiseksi.

[quote author="siestatseis" time="23.07.2006 klo 14:45"]

[quote author="ilesoft"]Jos auto on kovin takapainoinen, voidaan lisäpainoa lisätä etuakselin tuntumaan.[/quote]
Taitaapi (en ole ihan varma) F1 auton alustassa olla pitkittäissuunnassa sellainen kisko, mihin tuo lisäpaino kiinnitetään. Lisäpainoa eteen tai taakse siirtämällä auto saadaan helposti ja nopeasti kuljettajan mieltymyksen mukaisesti etu- tai takapainoiseksi.

[/quote]

Näin on hiljaa tosi...

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
MBnet