inv a??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

jos joku viitsisi teistä viisaamista vastata tähän:

miten laskutoimitu,

inv A = inv B+2*(x1+x2)tan B/(z1+Z2),

suoritetaan.

eli ongelmana on toi inv-toiminto, miten se suoritetaan näin paperin ja laskimen avulla?

kiitossh...

Kommentit (4)

Vierailija

Kysymys on vähintään yhtä epäselvästi esitetty kuin muropaketissakin. "Inv A" on ilmeisesti "tan^-1 A" ? Mikä tässä on se ongelma, haluatko ratkaista tuolta A:n ? B:n ? Laskun "suoritus" ei hirveästi kerro ongelmasta.

Vierailija
Oltzi
Kysymys on vähintään yhtä epäselvästi esitetty kuin muropaketissakin. "Inv A" on ilmeisesti "tan^-1 A" ? Mikä tässä on se ongelma, haluatko ratkaista tuolta A:n ? B:n ? Laskun "suoritus" ei hirveästi kerro ongelmasta.

huoh....
jos olet jo lukenut mpaketin tekstit, varmaan ymmärrät ettei kyse ole tan^-1. Usko pois, olen elämässäni pyöritellyt sen verran näitä kaavoja, että tunnen kyllä tangentin käänteisfunktion kun näen sellaisen.
no, joka tapauksessa, inv A on laskutoimitus, joka ilm menee jotenkin näin: Jos lasketaan INV A
INV A = tan A - arctan A???
kysyn tätä siksi, koska en muista varmasti miten se menee.
jos et nyt vieläkään käsitä, et tiedä silloin mistä puhun. ja jos et ole koskaan kuullutkaan tästä, niin anna asian silloin olla.

Pyydän vielä anteeksi sekavaa kirjoitusasua.

Vierailija

Kyseessä lienee (englanninkieliseltä nimeltään) nk. involute function, joka määritellään radiaaneissa annetun kulman tangentin ja itse kulman erotuksena. Siis

inv a = tan(a) - a, kun a on radiaaneissa ja
inv a = tan(a) - a ⋅ pi/180°, kun a on asteissa.

Vierailija
Nomen Nescio
Kyseessä lienee (englanninkieliseltä nimeltään) nk. involute function, joka määritellään radiaaneissa annetun kulman tangentin ja itse kulman erotuksena. Siis

inv a = tan(a) - a, kun a on radiaaneissa ja
inv a = tan(a) - a ⋅ pi/180°, kun a on asteissa.

hienoa, juuri tätä hain... kiitoksia paljon!
nyt kun sanoit ton involute function, niin muistui mieleen, että sehän taitaa olla evolventtifunkitio suom. nimeltään.

Uusimmat

Suosituimmat