Aivastus

Vähän Lassia ja Leeviä mukaillen (eikä niin vähänkään).

Jos on aivastus tulossa ja...

1. ...pistää suun ja sieraimet tukkoon, niin tuleeko ilma ulos korvista vai räjähtääkö pää?

2. ...pitää silmät käsillä väkisin auki, niin muljahtavatko silmämunat ulos kuopista?

[quote author="Kale" time="01.08.2006 klo 21:10"]

Vähän Lassia ja Leeviä mukaillen (eikä niin vähänkään).

Jos on aivastus tulossa ja...

1. ...pistää suun ja sieraimet tukkoon, niin tuleeko ilma ulos korvista vai räjähtääkö pää?

2. ...pitää silmät käsillä väkisin auki, niin muljahtavatko silmämunat ulos kuopista?

[/quote]

"Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä."
ª¹²³ⁿ°±∙×ΔΩΦαβγεηθλμπρφψω‰¼¾⅓⅔⅛⅜⅝⅞~√→∞

Kyllä tämä oli ihan vastattavaksi tarkoitettu, vaikka aloitus näyttääkin sarjakuvasta lainatulta. Eli siis mitä oikeasti voi olettaa tapahtuvan edellisen viestin kohtien 1. ja 2. mukaisissa tilanteissa?

[quote author="Kale" time="03.08.2006 klo 16:15"]

Kyllä tämä oli ihan vastattavaksi tarkoitettu, vaikka aloitus näyttääkin sarjakuvasta lainatulta. Eli siis mitä oikeasti voi olettaa tapahtuvan edellisen viestin kohtien 1. ja 2. mukaisissa tilanteissa?

[/quote]

"Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä."
ª¹²³ⁿ°±∙×ΔΩΦαβγεηθλμπρφψω‰¼¾⅓⅔⅛⅜⅝⅞~√→∞

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Re: Aivastus

Joidenkin lähteiden mukaan aivastuksen voi estää kokonaan pitämällä silmät väkisin auki.

[quote author="Ding Ding" time="03.08.2006 klo 16:25"]

[quote author="Kale"]2. ...pitää silmät käsillä väkisin auki, niin muljahtavatko silmämunat ulos kuopista?[/quote]
Joidenkin lähteiden mukaan aivastuksen voi estää kokonaan pitämällä silmät väkisin auki.

[/quote]

Myös klassinen etusormen (muutkin sormet käy) varrella nenän alta painaminen toimii aivastuksen taltuttajana. Mekanismi on ainakin minulle epäselvä.

Kohtiin 1 ja 2 ei ole muuta järkevää sanottavaa, kuin että muksuna tuli aivastusta pidäteltyä ja siitäkös posket ja kurkku kipeytyivät.

[quote author="A. Ankka" time="03.08.2006 klo 16:29"]

Myös klassinen etusormen (muutkin sormet käy) varrella nenän alta painaminen toimii aivastuksen taltuttajana. Mekanismi on ainakin minulle epäselvä.

Kohtiin 1 ja 2 ei ole muuta järkevää sanottavaa, kuin että muksuna tuli aivastusta pidäteltyä ja siitäkös posket ja kurkku kipeytyivät.

[/quote]

Jesus, save me from your followers.

1. pää räjähtää, tai vähintään menee korvat lukkoon
2. silmät lentää päästä.
Tähän asti kaikki muukin Lassissa ja Leevissä pitänyt paikkansa =)

Itselläni toimii tuhahdusmainen ilman poisto nenän kautta.

Ilmeisesti huijaa nenää luulemaan, että aivastus meni jo. Tai sitten irroittaa / poistaa värekarvoja (tai mitä lie) ärsyttäviä pölyhiukkasia tai muuta sinne kuulumatonta sen verran, että ärsytys menee ohi.

[quote author="A. Mukunen" time="03.08.2006 klo 17:23"]

1. pää räjähtää, tai vähintään menee korvat lukkoon
2. silmät lentää päästä.
Tähän asti kaikki muukin Lassissa ja Leevissä pitänyt paikkansa =)

Itselläni toimii tuhahdusmainen ilman poisto nenän kautta.

Ilmeisesti huijaa nenää luulemaan, että aivastus meni jo. Tai sitten irroittaa / poistaa värekarvoja (tai mitä lie) ärsyttäviä pölyhiukkasia tai muuta sinne kuulumatonta sen verran, että ärsytys menee ohi.

[/quote]

Aivastuksen selitetään olevan refleksi, joka johtuu nenäontelon limakalvon ärsytyksestä. Itse aivastan aina kun tulen sisältä ulos kirkkaaseen valoon. Miten valo voi ärsyttää nenän limakalvoja?

Aivastus lähtee jopa 320 kilometrin tuntivauhdilla. Jos aivastuksen estää niin päästä voi katketa verisuoni, vai voiko?

[quote author="geena" time="03.08.2006 klo 18:32"]

Aivastuksen selitetään olevan refleksi, joka johtuu nenäontelon limakalvon ärsytyksestä. Itse aivastan aina kun tulen sisältä ulos kirkkaaseen valoon. Miten valo voi ärsyttää nenän limakalvoja?

Aivastus lähtee jopa 320 kilometrin tuntivauhdilla. Jos aivastuksen estää niin päästä voi katketa verisuoni, vai voiko?

[/quote]

Dixi et animam levavi.

Tuttavat jaksavat ihmetellä sitä, että minä aivastan aina, kun laitan mentholpurkan, mynthonin, väkevää salmiakkia, tms. suuhuni. Ne vain ärsyttävät jollain tavalla nenäni limakalvoa. En ole kenelläkään muulla kuullut vastaavaa tapahtuvan. icon_smile.gif

Vaihtoehtoa 1. olen silloin tällöin harrastanut, kun olen tilaisuudessa jossa en viitsi säikäyttää toisia ihmisiä. Tosiammattilaisena kykenen tekemään sen nykyään jo melko diskreetisti, ja tietysti ilman nenästä kiinni pitämistä. Eipä ole vielä pää räjähtänyt. Ja tuo A. Ankan konsti ei ole minulla toiminut, jostain syystä.

Kai se verisuoni voi katketa päästä samalla tavalla missä tahansa kovaa ponnistusta vaativassa tilanteessa, jos on katketakseen. Urheillessa, raskasta painoa nostaessaan, synnytyksessä, jne..

[quote author="Teje" time="03.08.2006 klo 18:47"]

Tuttavat jaksavat ihmetellä sitä, että minä aivastan aina, kun laitan mentholpurkan, mynthonin, väkevää salmiakkia, tms. suuhuni. Ne vain ärsyttävät jollain tavalla nenäni limakalvoa. En ole kenelläkään muulla kuullut vastaavaa tapahtuvan. icon_smile.gif

Vaihtoehtoa 1. olen silloin tällöin harrastanut, kun olen tilaisuudessa jossa en viitsi säikäyttää toisia ihmisiä. Tosiammattilaisena kykenen tekemään sen nykyään jo melko diskreetisti, ja tietysti ilman nenästä kiinni pitämistä. Eipä ole vielä pää räjähtänyt. Ja tuo A. Ankan konsti ei ole minulla toiminut, jostain syystä.

Kai se verisuoni voi katketa päästä samalla tavalla missä tahansa kovaa ponnistusta vaativassa tilanteessa, jos on katketakseen. Urheillessa, raskasta painoa nostaessaan, synnytyksessä, jne..

[/quote]

"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." - Groucho Marx

Tuttavat jaksavat ihmetellä sitä, että minä aivastan aina, kun laitan mentholpurkan, mynthonin, väkevää salmiakkia, tms. suuhuni. Ne vain ärsyttävät jollain tavalla nenäni limakalvoa. En ole kenelläkään muulla kuullut vastaavaa tapahtuvan. :)

Heh, minulla aivan sama juttu. Varsinkin jos syön jotain todella väkevää purkkaa :D

[quote author="vapotti" time="10.08.2006 klo 13:11"]

[quote author="Teje"]Tuttavat jaksavat ihmetellä sitä, että minä aivastan aina, kun laitan mentholpurkan, mynthonin, väkevää salmiakkia, tms. suuhuni. Ne vain ärsyttävät jollain tavalla nenäni limakalvoa. En ole kenelläkään muulla kuullut vastaavaa tapahtuvan. :)[/quote]

Heh, minulla aivan sama juttu. Varsinkin jos syön jotain todella väkevää purkkaa :D

[/quote]

A.Ankan puristuskonsti toimii, jos pitää estää haukotus. Kokeilkaapa.

[quote author="Mummo" time="10.08.2006 klo 13:19"]

A.Ankan puristuskonsti toimii, jos pitää estää haukotus. Kokeilkaapa.

[/quote]

Se siitä. Kiitos kaloista, erityisesti haipuvussa.

Meikäläinen aivastaa yleensä aina kerran tai pari kun viikonloppuisin korkkaa oluen. Punaviinistä reaktio on vielä voimakkaampi. Kyseessä on kai lievä allerginen reaktion, joka menee kuitenkin ohi ensimmäisen lasillisen aikana. Enemmän tulee aivasteltua siitepölykausina (koivun).

[quote author="Pohjoinen Zen" time="10.08.2006 klo 13:48"]

Meikäläinen aivastaa yleensä aina kerran tai pari kun viikonloppuisin korkkaa oluen. Punaviinistä reaktio on vielä voimakkaampi. Kyseessä on kai lievä allerginen reaktion, joka menee kuitenkin ohi ensimmäisen lasillisen aikana. Enemmän tulee aivasteltua siitepölykausina (koivun).

[/quote]
Keskusteluun osallistuminen vaatii kirjautumista.
MBnet