Kemian tehtävä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Yhdisteessä on C.tä, H:tä ja N:ä. Kun 0,1156g tätä ainetta reagoi hapen kanssa syntyy 0,1638g CO2:a j a 0,1676g H20:ta. Määritä yhdisteen kemiallinen kaava."

Miten kyseisen laskun saisi laskettua? Laskin ensin CO2:n ja H20:n ainemäärät, mutta sen jälkeen en osaa laskua jatkaa

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Laske vaikkapa seuraavaksi C:n ja H:n ainemäärät, sitten niiden massat. Vähennä sitten C:n ja H:n massat alkuperäisen yhdisteen massasta, jolloin saat N:n massan. Siitä sitten lasket N:n ainemäärän ja vertailet C:n H:n ja N:n ainemääriä toisiinsa.

Esim jos H:n ainemäärä on 5 kertaa suurempi kuin muiden, on yhdisteen kaava CNH5... (Tosin se voisi olla myös C2N2H10 jne...)

Vierailija

Hmmm.. missähän vika lienee. Itse sain juuri tuon CNH5, jossa suhdeluvut kolmella kertomalla saadaan tuo C3N3H15. Joku paremmin kemiaa ymmärtävä voinee kertoa miten nuo absoluuttiset kertoimet saadaan kohdalleen, vai voiko niitä noilla tiedoilla selvittää ollenkaan.

Vierailija
Tollukka
Hmmm.. missähän vika lienee. Itse sain juuri tuon CNH5, jossa suhdeluvut kolmella kertomalla saadaan tuo C3N3H15. Joku paremmin kemiaa ymmärtävä voinee kertoa miten nuo absoluuttiset kertoimet saadaan kohdalleen, vai voiko niitä noilla tiedoilla selvittää ollenkaan.

Tällä systeemillä selviää vain suhdekaava.
Kun atomit sitoutuvat toisiinsa tietyllä tavalla,voidaan päätellä eri atomien määristä vaihtoehtoiset rakennekaavat.
Tässä on kyseessä metyyliamiini CH3NH2

kytoann
Seuraa 
Viestejä1868
Liittynyt16.3.2005

Kyllä sen pitäisi Tollukan ohjeen mukaan onnistua. Ole vain tarkkana ettet sekoita massoja ja ainemääriä.

siis suhdeluvut 1:5:1 sillä tavoin saadaan, minäkään en kyllä käsitä miten noilla tiedoilla lopulliset kertoimet saadaan. Eikö tehtävässä kerrottu mitään muuta aineesta?

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija
kytoann
Eikö tehtävässä kerrottu mitään muuta aineesta?

Ensimmäisessä viestissä oli kaikki tehtävässä annettu tieto. Kyseinen tehtävä löytyy Spring Housen Lääketieteelliseen '05-kirjasta.

Vierailija
Tollukka

Kun muistaa että hiilellä on neljä valenssielektronia ei hommassa pitäisi olla hankaluuksia...

Vierailija
kytoann
Kyllä sen pitäisi Tollukan ohjeen mukaan onnistua. Ole vain tarkkana ettet sekoita massoja ja ainemääriä.

siis suhdeluvut 1:5:1 sillä tavoin saadaan, minäkään en kyllä käsitä miten noilla tiedoilla lopulliset kertoimet saadaan. Eikö tehtävässä kerrottu mitään muuta aineesta?

Hiili 1,vety 5 ja typpi 1.
Näistä atomeista ei voi syntyä kuin yksi yhdiste.

Vierailija
nm

Siis onko vastaus tuo vai pitäisikö siitä saada kuitenkin jollain tavalla se 3x tuo?

Vierailija
hudum
Tollukka

Kun muistaa että hiilellä on neljä valenssielektronia ei hommassa pitäisi olla hankaluuksia...

Mutta jos siis oikeassa tuloksessa hiiliatomeita pitää olla 3 kappaletta/molekyyli. Miten sen voi päätellä annetuista tiedoista?

Vierailija
suprajohde
nm

Siis onko vastaus tuo vai pitäisikö siitä saada kuitenkin jollain tavalla se 3x tuo?

Ei näistä atomeista voi syntyä sellaista yhdistettä.
Näistä voi syntyä ainoastaan metyyliamiini.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1868
Liittynyt16.3.2005
nm
suprajohde
nm

Ei näistä atomeista voi syntyä sellaista yhdistettä.
Näistä voi syntyä ainoastaan metyyliamiini.

Niin, sitä minäkin ajattelin, ja sanoinkin, vaikkemmä mitään kirjottanu, että ei kai sellaista yhdistettä kuin C3H15N3 voida mitenkään muodostaa... mutta ajattelin että siinä on joku juttu jota en huomaa. Ei olisi ensi kerta.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija
Tollukka
hudum
Tollukka

Mutta jos siis oikeassa tuloksessa hiiliatomeita pitää olla 3 kappaletta/molekyyli. Miten sen voi päätellä annetuista tiedoista?

Paha sanoa

Laskeskelin kyseistä tehtävää aamulla paperilla ja metyyliaminiin tämäkin ääliö ensimmäisenä päätyi. Joka tapauksessa myös tuo kolmihiilinen vaihtoehto täyttääpi annetut ehdot. Taitaapi olla taas yksi nistä tehtävistä joille löytyypi monta oikeaa vastausta

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat