Vaihtoehtolääketiede ja puoskarit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen joidenkin vuosien ajan harrastusmielessä opetellut kiinalaista lääketiedettä ja yrttihoitoja omiin tarpeisiin. Samalla olen myös opetellut jonkin verran anatomiaa. Osaan tehdä akupainantaa, hieroa hermoratoja ja tunnen joitakin yrttejä, joita voi käyttää terveyden ylläpitämiseen ja pienten vaivojen parantamisen edistämiseen.

Olen huomannut, että vaihtoehtohoitoihin suhtaudutaan omituisen asenteellisesti. Epäilen että tällä saattaa olla jotain tekemistä niillä rahastavien puoskareitten kanssa (olen kyllä tavannut myös puoskareita, jotka ihan vilpittömästi uskovat olevansa asiantuntijoita). Puoskarin tunnistaa parhaiten siitä, että hän väittää oman vaihtoehtomenetelmänsä olevan paras ja ainut hoitokeino vaivaan kuin vaivaan. Pahimmillaan tuollainen on johtanut hyväuskoisen asiakkaan kuolemaan ja periaatteessa aivan käyttökelpoisen hoidon asiantuntevien harjoittajien maineen menemiseen. Kuhne-kylpyjä (jossa kehon lämpötilaa nostetaan pikkuhiljaa) ei kai Suomessa saa enää tehdä, koska eräs puoskari oli tappanut vahingossa diabetesta sairastavan potilaan käskemällä lopettaa insuliinin käytön ja nostamalla sitten eräällä hoitokerralla kehon lämpötilan liian korkeaksi.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaihtoehtohoidot olisivat oikein käytettynä aivan loistava lisä kenen tahansa itsestään huolehtivan ihmisen arkeen. Lyhyt taiji-liikesarja, jonkin jooga-tyylin perusasanat tai jokin muu vastaava rentouteen, kehonhallintaan ja terveyteen tähtäävä päivittäinen harjoitus pitää kehon kunnossa ja mielen virkeänä. Kupillinen yrttiteetä päivässä ei tee kenellekään pahaa, vaikka ei uskoisikaan sen parantavan maagisesti kaikki vaivat ja kolotukset.
Tärkeää on muistaa, että vaihtoehtohoidot toimivat parhaimmillaan lääketieteellisen hoidon tukena. Väite, jonka usein kuulee, että länsimainen lääketiede ei käsittele ihmistä kokonaisuutena, ei pidä nykyään enää paikkaansa. On kuitenkin selvää, että ihan jokaisella terveyskeskuksella ei ole resursseja holistisen hoidon suorittamiseen. Myös Kiinassa, jossa vaihtoehtohoidoilla on pitkät perinteet, niitä käytetään lähinnä koululääketieteen tukena ja myös Kiinassa on puoskareita. Parhaimmillaan vaihtoehtohoitoihin perustuva itsehoito on kuin hampaiden harjaamista, se ehkäisee sairauksien syntymistä. Kuitenkin kuten reikiäkään ei korjata harjaamalla, pahasti oireilevaa sairautta ei voi hoitaa pelkästään vaihtoehtohoidoilla. Ne voivat tukea toipumista, mutta lääketieteelliseen vaivaan on haettava ehdottomasti lääketieteellinen hoito.

Itse en tee hoitoja kuin itselleni ja sukulaisilleni ja ystävilleni. Painotan myös aina sitä, että jos antamani akupainanta, hieronta tai muu tekemäni hoito ei auta, vaan oireet jatkuvat, niin silloin on ehdottomasti käytävä lääkärissä. Tiedän myös oman taitoni rajat ja osaan sanoa milloin käyttämäni hoitomenetelmät eivät toimi.
Suhtautukaa varauksella itseään mainostaviin "kansanparantajiin", jos ette ole varmoja heidän pätevyydestään, kysykää miten he ovat oppinsa hankkineet, pyytäkää suosituksia ja tutustukaa heidän käyttämäänsä menetelmiin etukäteen. Kyse on kuitenkin terveydestänne, eikä kukaan jolla on asiallinen koulutus, hyvä maine ja menetelmä hallussa, loukkaannu siitä että saa kertoa sen teille.

Kommentit (2)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Parhaita vaihtoehtoja lääketieteelle (lue:lääkkeille) ovat juuri oikea ravinto ja liikunta. Ne eivät varsinaisesti ole vaihtoehtolääketiedettä, vaan vain tervettä elämistä.

Moni länsimainen lääkärikin suosittelee näitä keinoja ennen lääkkeiden tuputtamista. Minulla oli kolesteroliarvot vähän koholla pari vuotta sitten, ja lääkäri suositteli liikuntaa ja terveellisempää ruokavaliota, ei kolesterolilääkettä kuten jotkut lääkärit kuulemma hyvin herkästi tekevät. Nyt syönkin oikein ja olo on entistä parempi; pitänee mennä kohta uuteen terveystarkastukseen ja katsoa, onko veriarvot hyvät.

Oikeaan liikuntaan kuuluu myös mainitsemasi jooga, jonka terveysvaikutukset lienevät myös länsimaisen lääketieteen tunnustamia. Samoin hieronta.

Omituisin asenteellisuus lääketieteen taholta koskee minusta ravintolisiä. Jotkut lääkärit suorastaan vastustavat kaikkia vitamiini- ja kivennäisainelisiä kategorisesti, myös niitä joilla ei ole edes teoreettisia haittavaikutuksia edes hurjina yliannoksina. Siinä voisi nähdä ravintolisiä ja luonnonlääkkeitä vastustavat lääketehtaat takapiruna.

Vierailija

Itse olen opiskellut idän mystisiä energiateorioita . En alkuun oikein uskonut moisiin, mutta kun huomasin että kerta toisensa jälkeen akupisteiden käyttö toimi, niin lopulta päätin suhtautua asiaan avoimin mielin ja katsoa mitä voisin oppia aiheesta. Mutta järjen käyttö on tietysti sallittua, eikä sen lääkkeettömyyden vaihtoehtona tosiaan tarvitse välttämättä olla mitään kovin erikoista ja mystistä.
Kiinalainen lääketiede on kuitenkin pohjimmiltaan tiedettä, jonka oppiminen kestää kauemman kuin pari ylihinnoitettua ja heikoin pohjatiedoin järjestettyä viikonloppukurssia. Sen itseoppiminen on mielestäni ihan verrattavissa siihen, että yrittäisi lukea lääkäriksi ominpäin. Ihan mahdollista, mutta kestää parhaimmillaankin vuosikausia.

Ravintolisistä en kyllä osaa oikein sanoa mitään. Napsin ruokavaliotani täydentääkseni kyllä vitamiineja ja hivenaineita. Käytän myös jonkin verran yrttejä, mutta en kyllä osaa sanoa onko niistä mitään hyötyä. En ole sairastellut aikoihin ja yleiskuntoni on aika hyvä, mutta luulisin että se on enemmänkin kaikkien elämäntapojen summa kuin ravintolisillä saavutettu edullinen tilanne. En tiedä tekeekö vihreä tee minusta elinvoimaisemman ja terveemmän, mutta niin kauan kun sen juomisesta ei todistettavasti koidu mitään haittaakaan en aio sitä lopettaa.

Uusimmat

Suosituimmat