Ristiretket ja Jerusalem

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Minkä maalaisia ritarit ja muut sotilaat olivat jotka yrittivät vallata Jerusalemia vuonna 1188.

Ja menikö ne sinne kävellen vai laivalla.?

Johtiko niitä joku kenraali vai kuinigas tai kirkonmies?

Oliko muslimien puolella länsimaalaisia palkkasotureita?

En ole katsonut sitä uutta elokuvaa, enkä uskon että on todenperäinen raina.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Kaipa se oli taas näitä kansanvaelluksia, jossa Euroopan sotahullut, juopot ja tylsistyneet aateliset pääsivät ryöstelemään ja raiskaamaan (ikään, rotuun ja sukupuoleen katsomatta) herran nimeen.
Ristiretket eivät ole erikoisalaani. Lähinnä hävettää, että sellaisiakin on joskus tehty.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Herra Hippi
Kaipa se oli taas näitä kansanvaelluksia, jossa Euroopan sotahullut, juopot ja tylsistyneet aateliset pääsivät ryöstelemään ja raiskaamaan (ikään, rotuun ja sukupuoleen katsomatta) herran nimeen.
Ristiretket eivät ole erikoisalaani. Lähinnä hävettää, että sellaisiakin on joskus tehty.

Syy oli kai sellanen Jerusalem oli ollu 90 vuotta kristityillä ja jotkut muslimit valtasivat sen takaisin, sitten sen aikainen paavi lähetti joukkoja vapauttamaan kaupunkia uudestaan.

Vierailija

Ei tule kantaa ns. - kollektiivistä - häpeää.

Ristiretket eivät ole vieläkään loppuneet ... esim. lähetyssaarnaajat tekevät niitä yhä ... vaikkakaan eivät (useinkaan) fyysisellä tasolla, mutta henkisellä sitäkin enemmän. Eli on ns. henkistä väkivaltaa se, että mennään jonnekin "takapajulaan pelottelemaan ihmisiä helvetillä".

Vierailija

Kolmannelle ristiretkelle lähdettiin 1189 kolmen valtionpäämiehen johdolla. Englantilaisia joukkoja johti Rikhard Leijonamieli, ranskalaisia Filip II ja saksalaisia Fredrik Barbarossa. Rikhard ja Filip lähtivät kohti Jerusalemia meriteitse ja Fredrik maitse. Fredrik ei koskaan päässyt perille Jerusalemiin, koska hän muistaakseni hukkui johonki jokeen matkalla. Sen jälkeen hänen joukkonsa hajosivat. Retkelle lähdettiin, koska Saladin oli joukkoineen valloittanut Jerusalemin. Kertookos tämä uusi elokuva juuri tästä ristiretkestä ?

Vierailija

Elokuva "Kingdom of heaven" kertoo siitä edellisestä taistelusta, jossa Saladin valloitti Jerusalemin. Kävin katsomassa. Ehkä olisi pitänyt odottaa kun se tulee videolle, kun noiden taistelukohtausten katsominen on yhä kovin vaikeaa ilman kaukosäädintä...
Ihan hyvä elokuva. Ei mitään kevyttä tavaraa. Historiallisuudesta en osaa paljon sanoa.
Ristiretket yleensä surettaa ja hävettää. Kaikkea sitä on tullut Nasaretilaisen nimissä tehtyä, mutta tehdäänpä sitä nykyäänkin...

Vierailija

Trailerin perusteella vaikutti näyttävältä elokuvalta, ja se mimmi (mikä lie hallitsijatar) on söpö. Täytyypä mennä katsomaan.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Kyseessä kolmas ristiretki.
Tuossa aikas hyvän tuntuinen sivu, jos vain kieli taipuu.

• 1187, Jul 4: Saladin wins the Battle of Hattin. A force of Frankish nobles, Templars, and Hospitallers is destroyed. Saladin follows up the battle with a massacre of over 100 - other sources: 200 - Templars and Hospitallers, and takes (2 Oct) Jerusalem and most of the Latin Kingdom of Jerusalem, which ceases to exist.
• Oct 17: the aged Pope Urban III, about to excommunicate the Emperor Frederik I 'Barbarossa', dies from the shock of the news about Hattin on his way to Venice.
• Oct 29: His successor Pope Gregory VIII (in office for no more than twon months) calls the Third Crusade in a bull, the Crusading encyclical Audita tremendi.
• The first ruler to respond is William II of Sicily, who sends a fleet of 50 galleys to the East and plays an important part in the relief of Tripoli.
• Dec: Germany: The first to take the cross did so at an imperial diet at Strasbourg.
• The Hospitallers and Templars establish themselves on the island of Cyprus. The Templars develop a naval force.
• Early winter: William, Archbishop of Tyre, brings confirmation of the sad news about the Battle of Hattin (Tiberias). He arrives in Marseilles aboard a galley painted black and with black sails denoting grief. He secures the English King's son, Richard Cœur de Lion (the Lionheart), then Count of Poitou, as his chief supporter
• 1188: The preaching of the Third Crusade north of the Alps is done with great diplomatic skill by the Archbishop Joscius of Tyre and Cardinal Legate Henry of Albano, a Cistercian. They are able to arrange a settlement between England and France.
• Jan 21 (at Gisors in Normandy): Richard is almost the first to sign himself with the Cross; Philippe II Augustus follows him on the spot. Their example is quickly followed by fast numbers of feudal seigneurs and the commonalty all over Western Europe.
• Jan: Imposition of the Saladin Tithe (a general tax of ten percent on all income and movable property) in England.
• Mar 27: Third Crusade (1188-92) begins when The Holy Roman Emperor, Frederick I (called Barbarossa, than 70 years of age) takes the cross at the diet of Mainz known as the 'curia Jesu Christi'. It is his second Crusade as he had taken part in the Second Crusade 40 years before.
• William the Lion of Scotland receives a papal bull promising the independence of the Scottish church from the English ones.

http://www.allcrusades.com/CHRONOLOGICA ... -1188.html

Täällä suomeksi, mutta niukemmin:
http://www.tkukoulu.fi/~helitt/kolmas.htm

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Jos aihe kiinnostaa kannattaa lukea kirja:

Regine Pernoud RISTIRETKET
silminnäkijäin ja aikalaisten kuvaamina

Elokuvan ajattelin käydä katsomassa. Tietääkseni elokuvassa esiintyvät henkilöt olivat oikeasti olemassa, se taas mitä he tekivät aikoinaan ja mitä tekevät tässä filmissä onkin sitten eri asia.

Vierailija
Balthasar
Tietääkseni elokuvassa esiintyvät henkilöt olivat oikeasti olemassa

Totta puhuen moni heistä on vieläkin olemassa.

Vierailija
Samum anker
Balthasar
Tietääkseni elokuvassa esiintyvät henkilöt olivat oikeasti olemassa

Totta puhuen moni heistä on vieläkin olemassa.

Keu keu keu miten olikin hassun hauskaa. No joo. Voihan tuon noinkin ymmärtää.

Hemmetti. Nyt alkoi naurattamaan jo oikeasti tuo kirjoitukseni.

Prkl.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Balthasar tuo mieleen Taata Sillanpään, joka kuulemani mukaan vanhoilla päivillään omaa tekstiään lukiessaan totesi (en muista sanatarkasti):
"Olenpa minä hyvin tuon kirjoittanut!"

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Harhainen on sekin luulo, että ristiretkeläiset olisivat menneet Palestiinaan juutalaisia vapauttamaan. Päinvastoin. Ensimmäinen ristiretki vuonna 1095 nostatti juutalaisvainoja jo ristiretkiarmeijoiden nostoseuduilla. Liikkeelle lähdettäessä suunnistusintresseissä ei ollut ensimmäiseksi Jerusalem, vaan 15 000 miehen armeija liikkui Reinin laaksossa, Lothringenissa, Baijerissa ja Böömissä ristiin rastiin aiheutten tuhoa juutalaisyhteisöille. Ristiretkien erityispiirre oli juutalaisten pakkokännyttäminen, joskin katolisen kirkon kanonisen oikeuden asiantuntijat ja teologit kielsivät sen. Kun Jerusalem valloitettiin vuonna 1099, ”pyhiinvaeltajat” toimittivat ensi töikseen Palestiinan ennestäänkin harvan juutalaisväestön keskuudessa verilöylyn nimittäen itseään ”Jumalan vihan ja koston toimeenpanijoiksi”. Niin synagoogiensa kuin moskeijoidensa suojiin paenneet tummahipiäiset poltettiin eläviltä. Kolmen seuraavan ristiretken aikana sama juutalaisiin kohdistunut oheiskampanja toistui, kuitenkin sillä erolla että paavit saivat pidettyä armeijansa paremmin kontrollissa.

Suht pian myöhemmin Musta surma pyyhkäisi vuonna 1348 Euroopan yli ja vei mennessään kolmasosan sen väestöstä. Kulkutautiakin nopeammin sanotaan kuitenkin kulkeneen keskiajalle tyypillisen joukkohysterian mystiikkaan tottuneissa mielissä. Henkinen tartunta oli juutalaisille ruttoa pahempi, sillä vitsauksen syylliset löytyivät heistä. Kansa oli kuullut tarpeeksi huhuja verta tihkuvista öyläteistä ja happamattomaan pääsiäisleipään leivotuista sylilapsista, että kaivojen myrkyttäminen tuntui varsin todennäköiseltä vaihtoehdolta. Flagellantit eli itsensäruoskijat kulkivat maasta toiseen kertomassa uutista juutalaisista. Musta surma oli kauhun aikaa. Rutto surmasi miljoonia, mutta se turmeli myös eloonjääneet siveellisesti eläimellisiin vaistoihin. Paavi julkaisi useammankin bullan, jossa kiistettiin juutalaisten syyllisyys ruttoon, mutta nämä vetoomukset kaikuivat kuuroille korville. Tässä jaksossa juutalaisista ei juuri kukaan hyväksynyt tarjousta antaa kastaa itsensä henkensä pelastamiseksi. Esimerkiksi Baaselissa Sveitsissä kaupungin kaikki 4000 juutalaista koottiin Reinin saareen ja poltettiin niine hyvineen. Varmuuden välttämiseksi kaupungin raati antoi lisäksi määräyksen, ettei kukaan juutalainen saanut astua jalallaan kaupunkiin 200 vuoteen. Eero Kuparisen typerryttävän teoksen Aleksandriasta Auschwitziin. Antisemitismin pitkä historia -mukaan Strasbourgissa tiedetään surmatun 2000 ja Mainzissa 6000 juutalaista. Olipa kyseessä mikä tahansa nopeasti etenevä epidemia, olivat juutalaiset tulilinjalla. Tautien kuviteltiin sikiävän ghetoissa. Hyvästä syystä on Israelin tunnusmerkkinä ilmiliekeissä palava orjantappurapensas, jota tuli ei kuitenkaan kuluta loppuun.

”Petetty veli on vaikeampi voittaa kuin vahva kaupunki, ja riidat ovat kuin linnan salvat.” (Snl 18:19.) Joissakin historian jaksoissa inkvisitio on miettinyt yksityiskohtia juutalaisten ”vapauttamiseksi”. Piinapenkki ei kuitenkaan sovellu kovin hyvin ymmärryksen kyöräämiseen. Tänä päivänäkään Israelista ei helposti löydä ikkunaristikoita, joissa ripat menisivät ristiin. Siinä missä Länsimaissa yhteenlaskun symbolina on risti, kirjoitetaan se Israelissa taskulaskimeen toisin.

Valoin vannotettu ja pakkokäännytetty juutalainen voi oikeutetusti hymähtää evankelisille kristityille, sillä linnoitettu kaupunki ei avaudu ilman kestävää piiritystä. Kaikki nimelliset kristityt eivät kuitenkaan ole olleet, eivät ole, eivätkä koskaan tule olemaankaan aitoja, uudestisyntyneitä kristittyjä.

Israelin uskontunnustuksen eli Sheman ensimmäinen sana on ”kuule” (5 Moos 6:4). Toivoisin hartaasti kristityn ja juutalaisen kuulevan toisiaan. Sapatin oli tarkoitus auttaa ihmistä lepäämään, mutta myös muistuttaa luomisviikosta. Toivoisinkin luomisapologetiikasta löytyvän ensimmäisen yhteisen sävelen juutalaisten ja evankelisten kristittyjen välille.

Lusiferaalisessa maailmassa sikakirkon voi ymmärtää vanhan väärentäjän kokemuksella: kukaan ei väärennä ruskeita kirjekuoria ja tulitikkuja. Ei savua ilman tulta. Mikäli olet saanut käteesi synteettisen kiven, tiedät aidonkin piilevän jossakin. Valonkantajan ja kointähden virkaan on aina kaksi hakijaa.

Sananlaskut 8 on juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon yhteinen pohja. Kun juutalaiset tutkijat pääsevät yli lusiferaalisen kirkon perinnöstä, ottavat he naturalistismin, agnostismin ja molekyylistä mieheen -evolutionismin tilalle Joh 1 & 21 logos-eetoksen varsin ripeään tahtiin.

Puulaakisarjasta pääsyä odotellen,
Pauli.Ojala@gmail.com

Vierailija
pjojala
Kun Jerusalem valloitettiin vuonna 1099, ”pyhiinvaeltajat” toimittivat ensi töikseen Palestiinan ennestäänkin harvan juutalaisväestön keskuudessa verilöylyn nimittäen itseään ”Jumalan vihan ja koston toimeenpanijoiksi”. Niin synagoogiensa kuin moskeijoidensa suojiin paenneet tummahipiäiset poltettiin eläviltä.

No menipä siinä "Jumalantyössä" myös lähes kaikki Jerusalemin kristitytkin (kopteja ja muita alkukristittyjä oli alueella runsaasti).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat