Tapat ihmisen tai hiiren sama juttu on

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Minä pystyisin lyömään hiirenpään pajavasaralla rikki.

Altistaako tuollainen väkivaltaiseen käytökseen. Onko minulla nyt matalampi kynny lyödä ihminen kuoliaaksi.

olen ajatellut tälläisiä asioita ja ole vähän huolissani asiasta, vaikka en itse oikein usko.

koska eikö se ole sama juttu tappaako hiiren loukulla vai vasaralla, kun se kuitenkin kuolee???.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Ei taida ihan sama juttu olla Ihmiset muodostaa paljon voimakkaampia tunnesiteitä toisiinsa. Siis jos ajatellaan yhteiskunnan kantilta katsottuna, niin ei ole aivan sama asia

Vierailija

No itse käyttäisin paljon mielummin loukkua, omaasta kädestä lähtenyt tappo on paljon vaikeampaa, ja jos löisi tarpeeksi kovaa voisi käydä niinki ikävästi et vaatteet likaantuis. Vaikken hiiristä pidä niin arvostan silti elämää.

Vierailija
tiäremiäs

Altistaako tuollainen väkivaltaiseen käytökseen. Onko minulla nyt matalampi kynny lyödä ihminen kuoliaaksi.

Riippuu ihmisestä ja siitä kuinka suuren eron tekee ihmisen ja eläimen vahingoittamisen välillä. Jos näet hiiret kovinkin paljon ihmisten alapuolella, niin tuskin hiirien tappaminen silloin aiheuttaa minkäänlaista turtumista väkivallalle, joka myöhemmin voisi tehdä ihmisen tappamisen helpommaksi. Jos taas näet ihmiset ja hiiret tasa-arvoisina organismeina, niin...

koska eikö se ole sama juttu tappaako hiiren loukulla vai vasaralla, kun se kuitenkin kuolee???.

Loukulla tappaminen on passiivisempaa eli et itse osallistu tilanteeseen yhtä voimakkaasti kuin tilanteessa jossa moukaroit hiiren päreiksi korkeimman omakätisesti. Eli tappavalle osapuolelle loukun käyttö on helpompaa olettaen, että mitään sympatiaa hiiriä kohtaan tuntee. Tosin moraalisesti katsottuna näkisin molemmat tapaukset aika tasa-arvoisina. Ja hiiri varmaan äänestäisi tyhjää. Sen kannalta lienee aika sama minkä tylpän esineen alle sitä pitää päivänsä päättää.

Vierailija
tiäremiäs
Tarkemmin kuin ajattelen asiaa niin näen ne tasa-arvoisina molemmat asiat.

Hieman epäilen, ettei monikaan ihminen vahingoita toista ihmistä yhtä kepein mielin kuin eläintä. Mutta jos oikeasti olet tuota mieltä, niin silloin hiirten tappaminen ei kohdallasi helpota ihmisten tappamista, koska alunperinkin tappaisit ihmisen siinä missä hiirenkin.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Nikolazz
tiäremiäs
Tarkemmin kuin ajattelen asiaa niin näen ne tasa-arvoisina molemmat asiat.

Hieman epäilen, ettei monikaan ihminen vahingoita toista ihmistä yhtä kepein mielin kuin eläintä. Mutta jos oikeasti olet tuota mieltä, niin silloin hiirten tappaminen ei kohdallasi helpota ihmisten tappamista, koska alunperinkin tappaisit ihmisen siinä missä hiirenkin.

niin voi olla mahdollista, onneksi kuitenkin tietää oman mielen mutkat hyvin.

En ole tappanut hiirtä millään vasaralla, tuli vain tälläinen mieleen kuin ne ovat vähän riesana.

Vierailija

Käytännössä hiiren tappaminen on aivan sama asia kuin ihmisen tappaminen. Erot syntyvät vasta siinä, miten muut ihmiset suhtautuvat tekoon.

Aikojen saatossa ihmisen tappamista on pidetty tietyissä olosuhteissa jopa kunnioitettavana tekona. Samalla tavalla hiiren tappaminen tuhoeläimenä on hyväksyttävää, mutta lemmikkihiiren pään halkaiseminen vasaralla herättää negatiivista palautetta muilta ihmisiltä.

Ihminen toimii sen pohjalta, mitä ympäristönsä hänelle kertoo. Jos ihmisen tappaminen ei olisi enää yhteiskunnallisesti negatiivinen asia, meille muodostuisi pian uusi mentaliteetti, joka sallii tappamisen.

Vierailija

Moni matti/maija hyväksyy ihmisen tappamisen muitta mutkitta ... kunhan tuo tappaminen/murhaaminen on tehty ns. maijan/matin hengen mukaisesti eli armeijaan - tappokouluun - meno hyväksytään, mutta jos yksittäinen ihminen on tappanut/murhannut jonkun ... se se onkin niin niin tuomittavaa. Moni ei ymmärrä omaavansa ns. - kaksinaamaista - ajattelua

Vierailija
lystikäs
Moni matti/maija hyväksyy ihmisen tappamisen muitta mutkitta ... kunhan tuo tappaminen/murhaaminen on tehty ns. maijan/matin hengen mukaisesti eli armeijaan - tappokouluun - meno hyväksytään, mutta jos yksittäinen ihminen on tappanut/murhannut jonkun ... se se onkin niin niin tuomittavaa. Moni ei ymmärrä omaavansa ns. - kaksinaamaista - ajattelua

Puoli miljoonaa kuollutta on tilastollista, mutta yksittäinen kuolema on aina tragedia.

Vierailija

Olen erimieltä kanssasi, Veikko. Ero on nimenomaan siinä, miten siihen itse suhtautuu. Tämä ero taas on osittain vaistonvarainen, vaikkakaan ei kokonaan. Tietenkin myös yhteiskunta vaikuttaa asiaan.

Vierailija
tiäremiäs

olen ajatellut tälläisiä asioita ja ole vähän huolissani asiasta, vaikka en itse oikein usko.

Ihmisen ja eläimen henki on samanarvoinen Jumalan silmissä joten, jos tapat hiiren olet tehnyt yhtäsuuren rikoksen kuin tappamalla ihmisen - siis Jumalan mielestä. Suomen laki on tietenkin toista mieltä ja hiiren tappaneena et joudu edes vankilaan, vaan sinua voidaan pitää peräti hyödyllisenä tuholaisten torjujana. Suosittelisin mielummin kissaa tai hiirenloukkua ym., koska jos joku näkee sinut pajavasara hommissa, niin arvaa suhtaudutaanko sinuun sen jälkeen eritavalla...

Vierailija
Gideon
Ihmisen ja eläimen henki on samanarvoinen Jumalan silmissä joten, jos tapat hiiren olet tehnyt yhtäsuuren rikoksen kuin tappamalla ihmisen - siis Jumalan mielestä.

Oletko tiedustellut Jumalan mielipidettä? Ja minkä jumalan?

Minun lähteeni mukaan asia ei kyllä ole aivan noin. Ihmiseen saattaa liittyä kosmisia henkisiä arvoja ja ominaisuuksia, joita vähemmän kehittyneillä eläimillä ei ole.

Kehityksen päämäärä Maapallolla on todennäköisesti ollut moraalista arvostelukykyä omaava ihminen, joka kykenee myöskin suhtautumaan tappamiseen toisin kuin eläimet.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat