Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ke Touko 23, 2012 10:15 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kastepiste pakenee
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2011 10:21 am 
Poissa

Olen aktiivinen valokuvauksen harrastaja. Olen jonkin aikaa halunnut kuvata aamu-usvaista luontoa. Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, milloin aamu-usvia esiintyy.

Löytämieni tietojen mukaan pintasumuja muodostuu, kun lämpötila laskee kastepisteeseen tai sen alapuolelle. Mutta mutta... Eikös kastepiste "pakene", eli laske lämpötilan laskiessa? Tämänhän kertoo jo kastepisteen kaavakin:

kastepiste = lämpötila - (100 - suhteellinen kosteus) / 5

Kaavan mukaan lämpötila voi teoriassa saavuttaa kastepisteen suhteellisen ilmankosteuden ollessa 100 %. Näin ei kuitenkaan useimmiten ole aamu-usvien esiintyessä.

Mitä sitten tarkoitetaan lämpötilan laskemisella kastepisteeseen tai sen alle? Jos illalla on +20 astetta ja kastepiste on +15 astetta, voidaanko lämpötilan sanoa laskevan kastepisteen alapuolelle, jos lämpötila laskee yöllä + 10 asteeseen? Tällöin tosin kastepistekin on laskenut esim. + 5 asteeseen...

Mitä nyrkkisääntöä uskaltaa käyttää aamu-usvien ennustamisessa, kun illalla seuraa säätilaa ja -ennusteita?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]