Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
|
Sivu 1/1
|
[ 1 viesti ] |
|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Tepi_78
|
Viestin otsikko: Kastepiste pakenee Lähetetty: Ke Heinä 13, 2011 10:21 am |
|
|
|
Olen aktiivinen valokuvauksen harrastaja. Olen jonkin aikaa halunnut kuvata aamu-usvaista luontoa. Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, milloin aamu-usvia esiintyy.
Löytämieni tietojen mukaan pintasumuja muodostuu, kun lämpötila laskee kastepisteeseen tai sen alapuolelle. Mutta mutta... Eikös kastepiste "pakene", eli laske lämpötilan laskiessa? Tämänhän kertoo jo kastepisteen kaavakin:
kastepiste = lämpötila - (100 - suhteellinen kosteus) / 5
Kaavan mukaan lämpötila voi teoriassa saavuttaa kastepisteen suhteellisen ilmankosteuden ollessa 100 %. Näin ei kuitenkaan useimmiten ole aamu-usvien esiintyessä.
Mitä sitten tarkoitetaan lämpötilan laskemisella kastepisteeseen tai sen alle? Jos illalla on +20 astetta ja kastepiste on +15 astetta, voidaanko lämpötilan sanoa laskevan kastepisteen alapuolelle, jos lämpötila laskee yöllä + 10 asteeseen? Tällöin tosin kastepistekin on laskenut esim. + 5 asteeseen...
Mitä nyrkkisääntöä uskaltaa käyttää aamu-usvien ennustamisessa, kun illalla seuraa säätilaa ja -ennusteita?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Sivu 1/1
|
[ 1 viesti ] |
|