Teetkö työtä elääksesi vai elätkö työtä tehdäksesi? Visionääri 20XO-kilpailu koululaisille 7.10.2011–29.2.2012. Haasta itsesi ja osallistu! Tsekkaa video ja kilpailuohjeet.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ti Helmi 09, 2010 7:27 pm |
|
|
|
Joo, katsotaan. Savea on ainakin riittävästi, samoin roskapuuta.
_________________ "Haluatteko verta käsiinne ja minusta marttyyrin? Minä olen siihen valmis, mutta oletteko te?"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Villiperuna
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ti Helmi 09, 2010 7:36 pm |
|
|
Voisiko tämän aiheen avaaja täsmentää, että mille aikakaudelle meidät "Luonnossa selviytyminen" nimimerkit on oikein lähetetetty? Ihan mielenkiintoinen keskusteluketju muuten, mutta katotaan nyt. Saatan auttaakin joissain perusasioisssa, että ei ihan muutamassa päivässä lähetetty menehdy Tämähän ei ole mikään TV-sarja Lost, jossa on jo jotain perusasioista. Vai?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jägermeister
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ti Helmi 09, 2010 7:50 pm |
|
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 11:10 am Viestit: 878 Paikkakunta: Itä-Suomi
|
Aweb kirjoitti: Jägermeister kirjoitti: Juuri näin. Muunmuassa viini- ja olutruukuista puhutaan paljonkin.
Aweb: "Siis ongelmahan on, että poltettu savi ei pidä vettä vaan vesi lirisee sieltä ulos alle vuorokaudessa."
Miten ne saatiin nestettä pitämään, jos ei polttamalla?
Ei ole tullut keramiikkapiireissä käytyä. Onko joku lasitusmenetelmä vaimikäseoli.
En minä ole ainakaan viiniä ja olutta vuorokausitolkulla lasissani säilytellyt. Kyllä se on mennyt kurkkuun. Tuossa kun selailet vähän taaksepäin törmäät tutkimukseen, jossa kampakeraamisten ruukkujen vedenpitävyyttä on testattu. Saviruukun saa vedenpitäväksi lakkaamalla sen pinnan. Itse piti selvitellä, perhana. http://fi.wikipedia.org/wiki/Keramiikka"Saviesineet poltetaan nykyisin useimmiten sähköuunissa. Myös kaasu- ja puu-uuneja käytetään. Polttamisen tarkoituksena on saven muuttuminen kovaksi ja vettä kestäväksi. Eri savilaadut vaativat erilaisen polttolämpötilan. Kotimainen punasavi poltetaan noin 950 °C:n lämpötilassa ja kivitavara-savilaatu noin 1 280 asteessa. Erilainen lämmön tarve johtuu savien kemiallisesta koostumuksesta. Kivitavara muuttuu poltettaessa hyvin tiiviiksi ja pitää vettä jopa lasittamattomana. Punasavi puolestaan pysyy huokoisena ja päästää hitaasti vettä lävitseen. Jos savea kuumennetaan liikaa, mikä tarkoittaa muutamia asteita yli varsinaisen polttolämpötilan, savi muuttuu veteläksi ja sulaa lasimaiseksi." Kyllä polttamalla syntyy savesta vesitiiviitä astioita mutta lämpötilat on kovia ja ilmeisesti selvityjämme ei niitä Aurajoenkaan varrella helposti saavuta. Lasitus taas saattaa vaatia jopa nukettamista, samasta lähteestä: "Lasite syntyy poltettaessa keraami korkeassa lämpötilassa. Joskus lasite saattaa kuitenkin syntyä myös luonnollisessa prosessissa, esimerkiksi tulivuoren purkauksessa. Myös ydinräjähdyksen lämpösäteily saattaa synnyttää lasitteen räjähdyspisteen välittömään läheisyyteen."
_________________ ---
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ti Helmi 09, 2010 9:16 pm |
|
|
Villiperuna kirjoitti: Voisiko tämän aiheen avaaja täsmentää, että mille aikakaudelle meidät "Luonnossa selviytyminen" nimimerkit on oikein lähetetetty? No tämä on urautunut käsittelemään tilannetta, jossa luonto on nykyisenlainen, mutta ilman ihmisen rakennelmia. Sinänsä typerä asetelma, koska luonto on nykyisenlainen ihmisen ansiosta.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ti Helmi 09, 2010 9:41 pm |
|
|
|
Ilman ihmisiä ja artefakteja riistan ja kalan määrä räjähtäisi vuodessa. Lisäksi nykyihmisen tietotaidolla varustettu, fyysisesti hyväkuntoinen ihminen selviäisi varmasti, jos saapuisi tontille Hirvensaloon toukokuussa.
_________________ "Haluatteko verta käsiinne ja minusta marttyyrin? Minä olen siihen valmis, mutta oletteko te?"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ti Helmi 09, 2010 10:23 pm |
|
|
Taha kirjoitti: Ilman ihmisiä ja artefakteja riistan ja kalan määrä räjähtäisi vuodessa. No ei nyt varsinaisesti räjähtäisi, mutta myönteistä kehitystä kylläkin melko nopeasti tapahtuisi. Taha kirjoitti: Lisäksi nykyihmisen tietotaidolla varustettu, fyysisesti hyväkuntoinen ihminen selviäisi varmasti, jos saapuisi tontille Hirvensaloon toukokuussa. Tuskin selviäisi, hyvin todennäköisesti ei selviäisi, mutta äärimmäisellä tuurilla se voisi jotenkuten olla mahdollista. Jos siis puhutaan vuodenkierrosta selviämisestä. Katsos sinulla on tuossa nykyihmisen tietotaidossa pari hyvin suurta ja ratkaisevaa munausta. Ensinnäkin ylivoimaisesti suurin osa nykyihmisistä selviää elämän kierrossa hädintuskin mikroaaltouunin ja valmisaterioiden avulla. Jos et tiennyt niin ns. uusavuttomuus lähes kaikissa asioissa on todella yleinen ilmiö nykyään. Meidät nykyihmiset on opetettu todella helpolle, jos emme itse osaa, käytännössä aivan kaikki tehdään meidän puolestamme. Siihen me olemme kouliutuneet, emme mihinkään survivalismiin. Toisekseen sinä lasket koulutuksen suureksi avuksi selviytymiselle. Noh, ihmiset kouluttautuvat täsmäkoulutuksella johonkin ammattiin, aniharvalla on mitään yleiskoulutusta kaikesta mahdollisesta. Kivikauden ihmisen ei tarvinnut tietää latinankielisiä nimiä lajeille; hänelle oli tärkeää osata muutama välittömään selviytymiseen liittyvä asia erityisen hyvin, ylimääräisyyksillä hän ei tehnyt yhtään mitään. Nykykoulutus ei valmenna ihmisiä selviytymään luonnossa ilman muita ihmisiä. Se joka moista väittää on käynyt bongaamassa lintuja muutaman kerran liian vähän; ei ole juurikaan eksynyt merkittyjen reittien ulkopuolelle, on valinnut parhaat retkisäät ja katetut lintutornit ja rinkkaansa oivalliset eväät. Sanalla sanoen tuollaisella ihmisellä ei oikeasti ole kovinkaan hyvää käsitystä siitä, millainen Suomen luonto on.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ti Helmi 09, 2010 10:54 pm |
|
|
Aweb kirjoitti: No ei nyt varsinaisesti räjähtäisi, mutta myönteistä kehitystä kylläkin melko nopeasti tapahtuisi. Esimerkiksi kalan määrä nousisi hyvin nopeasti. Lainaa: Ensinnäkin ylivoimaisesti suurin osa nykyihmisistä... Emme puhu keskimääräisestä ihmisestä, vaan nykyihmisestä, eli kenestä tahansa ja millä tiedoilla ja taidoilla varustettuna tahansa. Lainaa: Toisekseen sinä lasket koulutuksen suureksi avuksi selviytymiselle. Noh, ihmiset kouluttautuvat täsmäkoulutuksella... Pelkkä peruskoulu antaa niin paljon perustietoja ja taitoja, että kivikaudella nykyajan harvaviiksinen lukion ekaluokkalainen olisi ollut Suuri Tietäjä. Siihen päälle vähän metsästys- ja kalastusharrastusta, luonnonlääkintää ja muuta partioharrastusta, niin a vot.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Villiperuna
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ke Helmi 10, 2010 1:48 am |
|
|
Aweb kirjoitti: Villiperuna kirjoitti: Voisiko tämän aiheen avaaja täsmentää, että mille aikakaudelle meidät "Luonnossa selviytyminen" nimimerkit on oikein lähetetetty? No tämä on urautunut käsittelemään tilannetta, jossa luonto on nykyisenlainen, mutta ilman ihmisen rakennelmia. Sinänsä typerä asetelma, koska luonto on nykyisenlainen ihmisen ansiosta. Niin minunkin mielestäni tässä on jotain sellaista josta ei saa kiinni. Tarvitsen hyvin tarkan alkutilanteen, mistä aletaan rakentamaan uutta elämää erämaassa. Se nyt on aivan varmaa, että kuka tahansa meistä repäistynä keskellä yötä erämaahan näillä keleillä, ei selviäisi hengissä kuin noin vuorokauden. Ehkä en minäkään ilman tulentekovälineitä. Jonkin verran noita erä-opastaitoja on tuossa tullut opetettua muillekin Luonnon kanssa ei pidä leikkiä, vaan kunnioitaa, ja selviytyä sen mukaan. Kyllä luonto tarjoaa mahdollisuuden... Voin tässä kutsua keskusteluun toisenkin eräoppaan. No katotaan nyt. Tämä keskustelu pitäisi mielestäni käydä nyt asiallisesti niin, että me kaikki edes selvitään elämästä hengissä 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ke Helmi 10, 2010 9:37 am |
|
|
|
Alkutilanne on, että joudut vuodenaikaan soveltuvissa vaatteissa valitsemaasi paikkaan ilman työkaluja alkukesästä/loppukeväällä.
Sinulla ei ole työkaluja, mutta tietotaso ja taitovalikoima on normaalin ihmisen tasolla. Siis ei keskimääräisen ihmisen, mutta suht normaalilla tasolla.
Itse valitsisin asuinpaikakseni jonkun jokisuun Turun ja Salon väliltä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ke Helmi 10, 2010 10:30 am |
|
|
Taha kirjoitti: Esimerkiksi kalan määrä nousisi hyvin nopeasti. Kalan määrän ei tarvitse sinällään nousta yhtään, koska kyllä niitä särkiä ja ahvenia on ihan riittämiin. Kalojen koon pitäisi kasvaa, että ne olisivat helpommin pyydettävissä krouveilla pyydyksillä. Ja siihen menee vuosia. Lainaa: Emme puhu keskimääräisestä ihmisestä, vaan nykyihmisestä, eli kenestä tahansa ja millä tiedoilla ja taidoilla varustettuna tahansa. Nimenomaan. Suurin osa nykyihmisistä osaa käydä kaupassa, mutta metsästä ei tajua hevon helvettiä. Suuri osa nykyihmisistä saa myrkytyksen jos yrittää poimia sieniä. Suuri osa ihmisistä paskantaa housuun jos eksyy metsään. Sinulla on ilmeisesti todella kummat kuvitelmat nykyihmisistä. Itsekin olit heti syöksymässä syömään hevoskastanjoita. Lainaa: Pelkkä peruskoulu antaa niin paljon perustietoja ja taitoja, että kivikaudella nykyajan harvaviiksinen lukion ekaluokkalainen olisi ollut Suuri Tietäjä. Vaan kun tässä ei tarvitse olla mikään suuri tietäjä vaan luonnossa selviytyjä. Hitusen eri asia. Tosiasiassa ne kivikauden lapsetkin olisivat päihittäneet selviytymistaidoissa keskuuteensa putkahtaneen nykypäivän Suuren Tietäjän. Ilmeisesti sinulla ei ole oikein käsitystä siitä millaisia taitoja siellä luonnossa tarvitaan ja millaisilla taidoilla ei tee yhtään mitään. Taha kirjoitti: Siihen päälle vähän metsästys- ja kalastusharrastusta, luonnonlääkintää ja muuta partioharrastusta, niin a vot. Se että on ampunut kiväärillä jänistä tai hirveä ei tarkoita yhtään mitään jos se sama otus pitäisi tappaa ansoittamalla tai puukeihäällä. Seuraavaksi väität, että "metsästysharrastus antaa kokemusta siitä miten eläimet metsässä liikkuvat", mutta pyh. Todellisuudessa suurin osa metsästäjistä rymyää siellä metsässä porukassa koulutetut koirat edellään. Ilman koiraa ja kavereita käytännössä kaikki saaliit suurimmalla osalla suomalaisista metsästäjistä ovat onnenkantamoisia ja tehokkaan tuliaseen ansiota. Tunnen näitä kavereita kyllä. Kalastusharrastus tarkoittaa katettua alumiinivenettä kymmenin vavoin ja painotetuin uistimin ja viiden - kymmenen verkon letkaa, rommipulloa, saunaa ja kavereita. Luonnonlääkintää harrastaa varmaan murto-osa nykypäivän ihmisistä, joten moinen voidaan jättää täysin omaan arvoonsa, jos joku sellaista osaa niin hienoa, 99 % ihmisistä ei osaa, ja partioharrastus suurimmalle osalle partiolaisista tarkoittaa kerhotalolla leikkimistä, pussikeiton lämmittämistä leirillä, puolijoukkueteltassa nukkumista makuupussissa ja ärsyttävää kännykkäkieltoa ja karkin mussutusta. Olet niin varma itsestäsi, että miksi et kokeeksi menisi metsään ensi toukokuussa pariksi viikoksi ilman varusteita. Veikkaan että aika ohkaisessa kunnossa tulet takaisin, mikäli jaksat kaksi viikkoa sinnitellä, mikä sinällään on jo todellinen saavutus ja hatunnoston arvoinen suoritus.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ke Helmi 10, 2010 10:37 am |
|
|
Villiperuna kirjoitti: Luonnon kanssa ei pidä leikkiä, vaan kunnioitaa, ja selviytyä sen mukaan. Kyllä luonto tarjoaa mahdollisuuden... Tarjoaahan se, mutta mahdollisuudet paranevat oleellisesti mitä etelämmäs onnistuu vuoden aikana vaeltamaan. Välimeren rannoilla alkaisi olla jo todellisia mahdollisuuksia. Perhana kun tuossa on tuo murtovesiallas välissä...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ke Helmi 10, 2010 11:07 am |
|
|
Aweb kirjoitti: Kalan määrän ei tarvitse sinällään nousta yhtään, koska kyllä niitä särkiä ja ahvenia on ihan riittämiin. Kalojen koon pitäisi kasvaa, että ne olisivat helpommin pyydettävissä krouveilla pyydyksillä. Ja siihen menee vuosia. No, siihen asti syödään ahvenia ja särkiä. Tosiasiassa kalan määrät paikallisesti muuttuvat heti, kun ihmisen toiminnan vaikutus lakkaa. Lainaa: Nimenomaan. Suurin osa... Nyt emme puhu suurimmasta osasta, vaan vapaavalintaisesta, kuvitteellisesta henkilöstä, jolla on tiedot ja taidot, jotka ovat normaalin rajoissa. Lainaa: Itsekin olit heti syöksymässä syömään hevoskastanjoita. Itse olisin hevoskastanjan nähdessäni hoksannut, että ei se olekaan se, jota olen tottunut syömään. Lainaa: Vaan kun tässä ei tarvitse olla mikään suuri tietäjä vaan luonnossa selviytyjä. Hitusen eri asia. Lopeta se paskan jauhaminen. On täysin selvää, että oli tietoa mikä määrä tahansa, mitä enemmän, sitä parempi. Lainaa: Se että on ampunut kiväärillä jänistä tai hirveä ei tarkoita yhtään mitään jos se sama otus pitäisi tappaa ansoittamalla tai puukeihäällä. Loukuttaminen on normaalia toimintaa ja joidenkin eläinten syötillä loukuttaminen on lapsellisen helppoa. Lainaa: ...suurin osa metsästäjistä... Huti, koska puhumme normaalista, emme keskimääräisestä. Lainaa: Kalastusharrastus tarkoittaa katettua alumiinivenettä kymmenin vavoin ja painotetuin uistimin ja viiden - kymmenen verkon letkaa, rommipulloa, saunaa ja kavereita. Mutta koska joku jossain on kalastanut jopa käsin, se on normaali taito. Lainaa: Luonnonlääkintää harrastaa varmaan murto-osa nykypäivän ihmisistä, joten moinen voidaan jättää täysin omaan arvoonsa, jos joku sellaista osaa niin hienoa, 99 % ihmisistä ei osaa... Mutta koska on inhimillisesti normaalia tuntea luonnonlääkintää, sekin on tälle selviytyjälle mahdollista. Lainaa: Olet niin varma itsestäsi, että miksi et kokeeksi menisi metsään ensi toukokuussa pariksi viikoksi ilman varusteita. Veikkaan että aika ohkaisessa kunnossa tulet takaisin, mikäli jaksat kaksi viikkoa sinnitellä, mikä sinällään on jo todellinen saavutus ja hatunnoston arvoinen suoritus. Sovittu. Sinä järjestät minulle 100km2 Paimionjoen laaksoa ilman artefakteja.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ke Helmi 10, 2010 11:55 am |
|
|
Taha kirjoitti: Tosiasiassa kalan määrät paikallisesti muuttuvat heti, kun ihmisen toiminnan vaikutus lakkaa. Tosiasiassa niin ei välttämättä tapahdu. Nimimerkillä. useiden vuosien ajan kalantutkimusporukassa vesiekosysteemejä tutkimuslaittein kolunnut. Paikallisesti kalamäärät voivat jopa romahtaa kun ihmisen toiminta lakkaa. Se kun riippuu täysin ihmisen toiminnasta. Jotkin ihmisen toimet rehevöittävät vettä ja se = lisää ravintoa tietyille kalalajeille. Lainaa: Nyt emme puhu suurimmasta osasta, vaan vapaavalintaisesta, kuvitteellisesta henkilöstä, jolla on tiedot ja taidot, jotka ovat normaalin rajoissa. Olen enimmäkseen puhunut itsestäni. En tiedä kuka tuo sinun vapaavalintainen fiktiivinen henkilösi on, mutta kuulostaa superhessulta. Lainaa: On täysin selvää, että oli tietoa mikä määrä tahansa, mitä enemmän, sitä parempi. Luonnossaselviytymistilanteessa ehkä 0,1 % peruskoulussa omaksumastasi tiedosta auttaisi sinua. Jos siellä on ollut puhe syötävistä sienistä ja olet painanut sen mieleesi, sinulla on apua peruskoulusta. Ylivoimaisesti suurin osa minun ikäryhmäni ihmisistä, jotka laitettaisiin sieneen peruskoulutietämyksensä pohjalta ja pakotettaisiin syömään löydöksensä, kuolisivat myrkytykseen. Usko pois, minä olen kokenut sienestäjä ja olen usein toiminut sienioppaana tällaisille tapauksille ja säästänyt useita ihmishenkiä. Tiedon määrä ei siis ratkaise yhtään mitään, tiedon laatu ja käytännön osaaminen sen soveltamisessa ratkaisevat. Sellaisesta vain hyvin harvalla nykyihmisellä on minkäänlaista kokemusta. Lainaa: Loukuttaminen on normaalia toimintaa Kenelle? Ei ainakaan minulle. Onko sinulle? Kaverini kyllä loukuttaa jatkuvasti minkkejä ja supikoiria, mutta se vaatii tukevan pyydyksen ja ihmisravinnoksikin kelpaavan syötin, esim. hauen tai sorsanpuolikkaan. En minä jotain pienpetoa ryhtyisi hauella pyytämään vaan mieluummin söisin sen hauen. Lainaa: ja joidenkin eläinten syötillä loukuttaminen on lapsellisen helppoa. Kuinka paljon kokemusta sinulla on syötillä loukuttamisesta? Millaisen loukun rakennat? Millaisen syötin asennat? Mitä eläimiä odotat saavasi? Lainaa: Huti, koska puhumme normaalista, emme keskimääräisestä. Ovat synonyymeja. Lainaa: Mutta koska joku jossain on kalastanut jopa käsin, se on normaali taito. Tuolla periaatteella maailmanennätyksen juokseminen sadalla metrillä on normaali taito. Monestiko olet juossut? Lainaa: Mutta koska on inhimillisesti normaalia tuntea luonnonlääkintää, sekin on tälle selviytyjälle mahdollista. Noh, mitenkäs osaat itseäsi luonnossa lääkitä? Minä en ainakaan osaisi mitenkään.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ke Helmi 10, 2010 12:10 pm |
|
|
Aweb kirjoitti: Ylivoimaisesti suurin osa minun ikäryhmäni ihmisistä... Epäolennaista. Lainaa: Kenelle? Ihmiselle. Lainaa: Kuinka paljon kokemusta sinulla on syötillä loukuttamisesta? Millaisen loukun rakennat? Millaisen syötin asennat? Mitä eläimiä odotat saavasi? Tarkoitatko, että ei voi saada? Onko jäniksen tai teeren pyytäminen ansalangalla tieteiskuvitelmaa? Lainaa: Ovat synonyymeja. Ei ole. Lainaa: Tuolla periaatteella maailmanennätyksen juokseminen sadalla metrillä on normaali taito. Monestiko olet juossut? Olkiukko. Loukkupyytämistä harjoittaa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Lainaa: Noh, mitenkäs osaat itseäsi luonnossa lääkitä? Minä en ainakaan osaisi mitenkään. Nyt ihan heti tulee mieleen haavan paikkaaminen rautalehdellä, tulehduksen hoitaminen valkosipulilla ja säryn hoitaminen pajunkuorella. Googlella varmaan löytyy lisää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Luonnossa selviytyminen Lähetetty: Ke Helmi 10, 2010 12:33 pm |
|
|
Taha kirjoitti: Onko jäniksen tai teeren pyytäminen ansalangalla tieteiskuvitelmaa? Ei ole. Osaatko tehdä ansalangan luonnonmateriaaleista ja tiedätkö varmasti saavasi sillä jäniksen tai sukupuuton partaalla horjuvan teeren? Miksi sinä et voi keskittyä tähän? Sinä suollat välittömästi jonkin viisastelevan vastauksen, jossa paukutat jotain tylsyyksiä. Minä yritän ihan oikeasti paneutua tähän ja miettiä, mikä olisi realistista ja mikä ei. Sinä nyt vain olet varma siitä että nykyihminen selviytyisi Suomen luonnossa varmasti (ja helposti). Mitään muuta et ole tuon kuvitelmasi tueksi tuonut kuin peruskoulun ja nykysivistyksen. Ei nuo nyt ihan sanoina riitä. Jutustasi puuttuu täydellisesti kosketuspohja todellisuuteen, nyt nuo ovat pelkkiä hokemia. MIKSI peruskoulu auttaisi selviytyjää. Anna konkretioita äläkä viisastelua. Lainaa: Loukkupyytämistä harjoittaa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Nykysuomalaiset eivät harjoita loukkupyytämistä luonnonantimilla. Lainaa: Nyt ihan heti tulee mieleen haavan paikkaaminen rautalehdellä, Loistavaa, voit nopeuttaa hiertymän parantumista, ellet sitten saa siitä likaisesta rohdostasi jäykkäkouristusta. Lainaa: tulehduksen hoitaminen valkosipulilla Valkosipuliahan nuo Suomen metsänpohjat tunkevat niin ettei siellä niitä tallomatta voi kunnolla edes kulkea. Lainaa: ja säryn hoitaminen pajunkuorella. Joo, pajunkuori sisältää minimaalisen määrän asetyylisalisyylihappoa. Kuinka monta kiloa pajunkuorta ajattelit popsia ja ihoosi hieroa päästäksesi pipistä eroon? Lainaa: Googlella varmaan löytyy lisää. Anna kun arvaan; rakennat ensin savipalatsin, hirvipyydyksen, joen patoavan pajurysän ja sitten Googlen? Vai rakennatko Googlen heti ensimmäiseksi? Mistä sen rakennat? Pajusta vai savesta vaiko molemmista? Alkaa pikkuisen turhauttaa tuo hosumisesi.
|
|
| Ylös |
|
 |