Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on To Touko 24, 2012 6:23 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 767 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 48, 49, 50, 51, 52
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Stalinismia metsähallinnossamme ja puun tuotannossa.
ViestiLähetetty: Ti Loka 04, 2011 10:25 pm 
Poissa

Aslak kirjoitti:
Kosh
Lainaa:
Näyttäisi siltä, että hankintahakkaajat ovat vähän hounommin onnistuneet, sillä heiltä näyttää kuitua tulevan suhteessa paljon enemmän:

Kyse ei ole onnistumisen laavusta , mikä on huonommin , mikä paremmin ?

Ylhens jos mettänomistaja itte saapi määrätä omasta mettästäns, mikä puu kaajethan mikä jätethän, on jäljelle jäävä mettä erillainen kuin pystykauppojen hakkuitten jäljiltä.

Parhaat ja kommeimmat puu jätetään kasvamaan edelleen paksuutta, rumat ja oksaset kaajetaan. Pystykaupoissa tahtoo asiat mennä vähäsen toisinpäin .
Jos kattoo pystyleimikoita hakkuitten jälkeen, niin sieltä löytää niitä " harakanpesämäntyjä "
enemmän kuin isännän ittensä suorittaman hakkuun jäljiltä.
Elikkä jäävän puuston kannalta kattoen isäntien ittensä suorittamat hakkuut ovat ehdottomasti paras mahdollinen vaihtoehto.

Urkolla ;;siis kuutiomaksulla puuta silppuava motomies ei jouvva niin saaterin tarkoin mettää syynäämään, kunhan silppuaa, ja välhin vilkasee relaskoopilla miltä näyttää ?
Mutta ei niiten niska taivu kattomhan puuta ylöspäin , niimpä kaksihaaraisia ja
tervas- rosoja näkyykki pystyleimikoissa, mutta harvemmin isäntien omien hakkuitten jäljillä.

Tervasroso on joskus puun sairaus joka saattaa levetä, ja haarapuu ylhens ensimmäisenä kaatuu kovalla tuulella.

Mänty joka on tyveltä lähtien pitkäoksanen , ei juurikhan tuota mettässä kovin paljoa, pikemminkin se varjostaa muita puita, varsinkin ympäristössä kasvavia puuntaimia, joten niitä ei tarttis kasvatusmettissä näkyä.
Vahinko on varsinki silloin suuri kun vierestä on kaajettu oksaton kasvava puu, ja rönttimänty jätetty pystöön. Mutta tuo on varsin tavanomaista pystyleimikoissa !

Ehkä siksikin , että paksuoksanen puu on koneella hankala työkohde , samoin kuin haarapuukin. Ne ovat pikkusen hitaamat tehhä ku sileärunkoiset komeat tukkipuut , jotka vielä
voitas kasutakkin jonkun vuojen.

Hohhoijaa. Lisää perustelemattomia väitteitä. Varmasti on yksittäistapauksia, sekä huolimattomia motokuskeja että ajan kanssa ylihuolellisesti tuhraavia perfektionismiiin taipuvaisia ja kykeneviä omatoimisia isäntiä, mutta en menisi yleistämään niin että harvakseltaan, esim. kerran kymmenessä vuodessa harventava isäntä ja hommaa päivätyönään tekevä koulutettu ja työn jäljestä elantonsa tienaava ammattilainen noin kategorisesti ja selvästi eroaisivat.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Stalinismia metsähallinnossamme ja puun tuotannossa.
ViestiLähetetty: To Loka 06, 2011 9:38 pm 
Poissa

Kosh
Lainaa:
Hohhoijaa. Lisää perustelemattomia väitteitä. Varmasti on yksittäistapauksia, sekä huolimattomia motokuskeja että ajan kanssa ylihuolellisesti tuhraavia perfektionismiiin taipuvaisia ja kykeneviä omatoimisia isäntiä, mutta en menisi yleistämään niin että harvakseltaan, esim. kerran kymmenessä vuodessa harventava isäntä ja hommaa päivätyönään tekevä koulutettu ja työn jäljestä elantonsa tienaava ammattilainen noin kategorisesti ja selvästi eroaisivat.

Niimpä niin olen pitkän metsäammattilaisen urani aikana kokenut monenlaista, jopa henkilökohtasesti ollut , niin mettän myyjä joka omalla työllään tekee henkintahakkuun.
Olen myöskin ammatikseni ajanut metsärtaktreita , joten olen nähnyt monenlaista työn jälkeä,

Olen myöskin äestäny metsäkoneella mettiä noin 20 vuotena, joten olen nähnyt monenlaista työnjälkeä.
Mutta omakohtaisesti koettua ja nähtyä, ei voi toiselle tarkoin todistaa , muuten kuin
ottamalla aikaa, ja kulkemalla relaskooppi kopurassa läpi nuo hakatut mettät joista puhuin.
Myöskin niskan kannaattaa verrytellä notkeaksi , jotta se taipuu vilkuilemaa ylös puihinkin.

Nytkin vaikka olen eläkkeellä , ajan ajokonetta ,,, no ainaki silloin tällöin .
Olen nähnyt myöskin isäntiä, jokka lähes itkien antavat kaataa mettäänsä.
Isäntiä jokka seuraavat motoa kuin hai laivaa, ja kieltävät kaatamasta niitä kommeimpia puita, ja vaativat oksaisten turilaitten poistamista palstoiltaan.

Olen myös ajanut useitten motokuskien hakkuita, ja kaikkien kuskien työnjäljestä kasvatushakkuilla olis huomauttamista . Mutta eihän nuita tietenkhän koshille kannata ees mainita, kun niitä ei voi tojistaa,

Mutta nyt taasen on tulossa myrsky, kun on satanut jälleen useita päiviä, niin taatusti mettää jälleen kaatuu, tuskin tarttee eriksehen mainita, että tuoreilla kasvatushakkuilla jokka sattuvat myrskyn tielle ovat haarapuut vaaka-asennossa, myrskyn jälkeen !

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 767 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 48, 49, 50, 51, 52

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]