Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on To Touko 24, 2012 7:18 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Mitä maitoa juot?
Äänestys päättyi To Huhti 06, 2006 10:49 pm
Yömaitoa 0%  0%  [ 0 ]
Kevytmaitoa 46%  46%  [ 11 ]
Täysmaitoa 8%  8%  [ 2 ]
Rasvatonta 21%  21%  [ 5 ]
En juo maitoa 17%  17%  [ 4 ]
Ketä kiinnostaa? 8%  8%  [ 2 ]
Ääniä yhteensä : 24
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Yömaidosta...
ViestiLähetetty: To Maalis 16, 2006 10:49 pm 
Poissa

Muistaakseni joskus ainakin Valio on myynyt tummansinisessä purkissa yömaitoa, eli yöllä lypsetyn lehmän maitoa. Mitä eroa on tällaisella yömaidolla tavalliseen maitoon? Ajattelin vaan kysellä, jos täällä tiedepalstalla sattuisi joku maitoinsinööri surffailemaan. Itse veikkaisin syyksi jotain hormonituotantojuttua; yöllä vähemmän stressihormonia kuin päivällä ja sillä olis sitten jotain vaikutusta maidon laatuun. Myydäänkö sitä enää missään?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 18, 2006 1:00 pm 
Poissa

En ole kaupasta löytänyt yömaitoa (Helsinki-joskaan nyt en ole edes etsinyt, kun en käytä maitoa-laktoositonta joskus ruoanlaitossa), ehkä sitä ei riitä kaikkialle Suomeen.
Ainakin Itä-Suomessa on maitotiloja, joissa sitä tuotetaan, Kuopion seudulla. Vaatii tilalliselta tavallista enemmän, koska lehmät on lypsettävä yöllä.
Yömaito sisältää melatoniinia eli käpyrauhasen erittämää hormonia, joka säätelee uni-valverytmiä.
Pimeänä aikana sitä erittyyy enemmän ja siksi lehmät lypsetään aamuyöstä, ennen valoisaa aikaa.
Melatoniini edistää unensaantia.

PS. Kun minä lähikaupasta joitakin vuosia sitten kysyin ko. maitoa, olivat kuin H. Moilanen, eivät olleet kuulleetkaan. Minä ominaiseen tapaani selitin ja valistin kauppiasta. En tiedä muistaako hän melatoniinista mitään, vaikka 'lyhyen oppikurssin' hänelle pidin, kysymättä halusiko hän vai ei.
Tuntevat minut ja hullut kysymykseni ja 'luentoni'. Vielä sentään myyvät ruokaa minullekin :p

Profiili  

Viestin otsikko: Kiitos kaunis vastauksesta...
ViestiLähetetty: Su Maalis 19, 2006 3:03 am 
Poissa

Eli hormonista oli siis kyse, kuten arvelin... Ihan mielenkiintoista, että jos yöllä ei saa unta, niin yöllä lypsetty maito voi auttaa :roll: En ole kyllä ikinä maistanut niin ei ole makuerosta tietoa, mutta voisi joskus ehkä ostaa, jos vaikka lähi-Prisman maitohyllyltä löytyisi...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 19, 2006 6:13 pm 
Poissa

Itse olen kyseistä maitoa joskus ostanut ja tietääkseni sitä vieläkin saa täkäläisten kauppojen hyllyiltä. Maussa en huomannut mitään eroa, enkä juuri unensaannissakaan.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]