Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
mikmak
|
Viestin otsikko: Lepakko - ihminen??? Lähetetty: To Maalis 30, 2006 9:24 am |
|
|
Joskus olen kuullut tällaisesta löydöstä ja olisiko juuri ollut Tieteen kuvalehdessä? En löytänyt täältä muita aiheen keskusteluja. Valaiskaa minua. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
lierik
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Maalis 30, 2006 9:49 am |
|
|
|
Siis mistä sinä puhut? Batmanista? Batman on mielikuvitushahmo, on olemassa vain sarjakuvissa ja elokuvissa fiktiona. Niin kuin Teräsmies, Hämähäkkimies ja Kissanainenkin.
_________________ Lierikki Riikonen
|
|
| Ylös |
|
 |
|
mikmak
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Maalis 30, 2006 9:55 am |
|
|
lierik kirjoitti: Siis mistä sinä puhut? Batmanista? Batman on mielikuvitushahmo, on olemassa vain sarjakuvissa ja elokuvissa fiktiona. Niin kuin Teräsmies, Hämähäkkimies ja Kissanainenkin. Jostain luolasta oli joskus löydetty kuollut ihminen jolla oli puoltoista metriset siivet ja kaikkea muuta kivaa (siis ei mitkään tiimarista ostetut, vaan aidot "kehittyneet" siivet)...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
salai
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Maalis 30, 2006 10:00 am |
|
|
mikmak: Teikäläisen vintti taitaa olla täynnä lepakoita ja "kaikkea muuta kivaa"! 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Lihakirja
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Maalis 30, 2006 10:27 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
mikmak
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Maalis 30, 2006 11:05 am |
|
|
No sellaisesta olen kuullut, ehkä sitä ei kuitenkaan edes ole tarkoitettu tulevaksi ihmisten tietoon. Kai täällä nyt varmasti joku muukin kyseisestä tietää 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
lierik
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Maalis 30, 2006 11:40 am |
|
|
|
Tuollaisista olen minä kuullut:
Muut rodut
Olento: Kutsutaan:
Afbargon: Maademoni
Belr'shara: Kohtalonkuiskaus
Charzhis: Puumalisko
Daêgolax: Kuolonsoturi
Demansis:Perhovalas
Dquiar: Dquiar
Epäkuollut jättiläinen: Suursurma
Hullu-Koirat: Hullu-koirat
Kurmutti: Kurmutti
Monderis: Monderis
Nabri: Pimenkäinen
Stzikara: Liskoihminen
Treolac: Treolac
Vasshilar: Vasili
Wyverni: Wyverni
|
|
| Ylös |
|
 |
|
mikmak
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Maalis 30, 2006 12:22 pm |
|
|
^^ Tuo taitaa riittää mulle, tainnut joku unta nähdä tollatteesta ihmislepakosta tai muuten vaan vilkas mielikuvitus. Tai sit meiltä kaikilta salataan (taas) jotain. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
lierik
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Maalis 30, 2006 12:48 pm |
|
|
mikmak kirjoitti: ^^ Tuo taitaa riittää mulle, tainnut joku unta nähdä tollatteesta ihmislepakosta tai muuten vaan vilkas mielikuvitus. Tai sit meiltä kaikilta salataan (taas) jotain.  Aläs nyt. Onhan jonkin kehityshäriön tuloksena syntynyt ihmisiä, joilla on ihopomut varpaiden ja/tai sormien välisssä, tosin ne muistuttavat enemmän räpylää. Jotta saataisiin siipien näköiset, pitäisi sormien olla kyllä tosi pitkät. Olisikohan mahdollista, että tuollainen poimu kehittyisi vaikkapa käsivarren ja yläruumiin välille? Silloin kuviteltu yhdennäköisyys lepakkoon olisi selitettävissä. Lainaa: Lepakkojen luuranko on hyvin ihmisen luurangon kaltainen. Mutta toki erojakin löytyy. Lepakoiden jalat eivät ole tarkoitettu kävlemiseen vaan kiinni pitämiseen, ne riippuvat niiden varassa pää alaspäin levätessään. Jalkojen rakenne on varsin viisaasti muotoutunut sellaiseksi, että lepakon ei tarvitse jännittää mitään lihasta riippuessaan. Suurin luuston ero ihmisen ja lepakon välillä on kädessä. Lepakon kyynärvarsi on pitkä, mutta vielä pidempiä ovat sormien luut. Peukalossa on kynsi, jota lepakko käyttää apuna liikkuessaan. Muiden sormien luut ovat hyvin pitkät. Ne pingottavat lepakon siipipoimun. Mikä se poimu sitten oikein on? Poimu on pingottunutta ihoa, jossa on tukena päällekkäisiä jänne- ja lihassyykerroksia. Lihasten avulla lepakot taittavat lentopoimunsa lennon jälkeen. Lentopoimut ovat eri muotoisia eri lajeilla , mutta perusrakenne on kaikilla sama. Lepakoilla on myös häntäpoimu.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Skitsorusina
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ma Touko 22, 2006 1:58 am |
|
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 12:36 am Viestit: 885 Paikkakunta: Oulu
|
|
Lepakot on ihmiselle aika läheistä sukua.
_________________ Kaikki morulamaatuskat ovat helinäkeijuja.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
SAMAEL
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ma Touko 22, 2006 2:40 am |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:07 pm Viestit: 9998 Paikkakunta: City of Dis
|
Lainaa: Mutta lepakkoräpyttelijään tuli vika ja se syöksyi stadionin lähelle ja Paavo Nurmen haamu takoi sen rusinaksi ja puri sitten tusinaksi ja sylki sitten pois.

_________________ *Destroy Everything* (rebuild and start again)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
totinen
|
Viestin otsikko: Re: Lepakko - ihminen??? Lähetetty: Ma Touko 22, 2006 8:24 am |
|
|
mikmak kirjoitti: Joskus olen kuullut tällaisesta löydöstä ja olisiko juuri ollut Tieteen kuvalehdessä? En löytänyt täältä muita aiheen keskusteluja. Valaiskaa minua.  Kyseessä saattaisi olla kimaira , eli kahden eri lajin yhteensulautuma. Esimerkiksi laboratoriohiirille on kasvatettu ihmisen korva selkään, jolloin voidaan puhua ihmishiirestä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kimaira
_________________ Reductio ad Trivium
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Sepi
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ma Touko 22, 2006 10:03 am |
|
|
mikmak kirjoitti: No sellaisesta olen kuullut, ehkä sitä ei kuitenkaan edes ole tarkoitettu tulevaksi ihmisten tietoon. Kai täällä nyt varmasti joku muukin kyseisestä tietää  Luulisin täällä olevan vain ihmisiä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
ArKos itse
|
Viestin otsikko: Puupäästäisten kautta kaukaista sukua Lähetetty: Ma Touko 22, 2006 10:19 pm |
|
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 10:31 am Viestit: 4287 Paikkakunta: Tervola
|
|
Mennäanpäs kuvitelmista todellsuten, ja minähän olen tätä asiaa jo hiukan käsitellytkin. Alussa, oliko 60 miljoonaa vujotta sitten, olivat päästäiset, vanhimpia uusimallisimpien eli nykyaikaisten nisäkkäuiden lahkoista. Joillakin syntyi käsiä jo maassa. Tämmöinen on mm. "maamyyräksi" varsin virheellisesti sanottu otus, en tiedä, onko sillä vieläkään suomeksi vakiintunutta nimeä. Suuri kaivajapäästäinenhän se kuitenkin on.
Osa päästäisiä siirtyi elämään puussa. Tästä eteenpäin oli kaksi mahdollisuutta, kummassakin sormet kasvavat. Toinen haara
sai sormien väliin poimua, kunnes tästä kehittyivät varsinaiset lenninsiivet.
Toisen haaran sormet kehittyivät kädeksi, tai oikeastaan jopa kaikki neljä raajaa. Tätä uutta luokkaa sanotaan kädellisiksi. Ja sen korkeinta tasoa edustavat toisaalta korkeimmat apinat, Pongidae, toisaalta ihmisen heimo Hominidae.
Päästäisen hampaathan ovat hyönteisyöjän hampaat. Niilllä saa kyllä hiirenkin tapetuksi, kuulemma jopa kyynkin. Myös suurin osa lepakoista on hyönteissyöjiä. Vaan ovathan myös Etelä-Amerikan vampyyrit, ja
osa syö hedelmiä, johon tarvitaankin ihan vastaavat hampaat kuin kädellisillä. Ylimmillä apinoilla on kaikkein vahvimmat hampaat, sen sijaan ihminen ei ole tarvinnut ihan niin vahvoja eikä mieluimmin niin montakaan. Näin kallossa vahvan leuan sijasta on enemmän tilaa aivoille.
Siis ihan läheisiä sukulaisia ihmiset ja lepakot eivät ole, mutta puupäästäisten kautta kaukaista kuitenkin. Ja onhan ihminenkin lentänyt jo runsaat sata vuotta.
_________________ Kaikki on liikkeenään ilmenevän aineen suhteita ynnä aistivain havaitsijain suhdetta niihin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
AJT
|
Viestin otsikko: Re: Lepakko - ihminen??? Lähetetty: Ma Touko 22, 2006 10:56 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:37 pm Viestit: 1068 Paikkakunta: Espoo
|
totinen kirjoitti: mikmak kirjoitti: Joskus olen kuullut tällaisesta löydöstä ja olisiko juuri ollut Tieteen kuvalehdessä? En löytänyt täältä muita aiheen keskusteluja. Valaiskaa minua.  Kyseessä saattaisi olla kimaira , eli kahden eri lajin yhteensulautuma. Esimerkiksi laboratoriohiirille on kasvatettu ihmisen korva selkään, jolloin voidaan puhua ihmishiirestä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kimaira
Geneettisestihän noita voidaan muokata. Luonnollisesta kimairasta en ole
saanut luotettavaa havaintoa muualta kuin Aku Ankan taskukirjasta.
Sehän on kyllä mustaa valkoisella. Tai nykyään taitaa kaikki olla
värisivuja. Eipä kai se sitten enää käykkään raamatusta.
|
|
| Ylös |
|
 |