Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Pe Touko 25, 2012 3:32 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miksi esikoispojat saavat kaikki alfapiirteet?
ViestiLähetetty: Ke Kesä 30, 2010 6:31 pm 
Poissa

Feminine kirjoitti:
Arkkis kirjoitti:
Tunnetut erot johtuvat oppimisympäristöistä, joihin muut sisarukset vaikuttavat, ja ne ovat hyvin erilaiset. Erityisesti näin on, jos lapset kasvavat tiiviisti yhdessä matkien ja opettaen toisiaan, mutta eivät vanhempien jaloissa aamusta iltaan, kuten ennen maatalousyhteiskunnassa, matkien vanhempiaan. "Orvot" Jukolan veljekset ovat loistava esmerkki ikäjärjestysrooleista.

Vanhin on kantapääoppija, pohtija ja joskus myös huolehtija, ja saa keskimäärin jonkin verran parempia älypisteitä, koska on harjaantunut ainakin yrittämään itse miettimään ratkaisuja.

Toinen menestyy keskimäärin parhaiten ulkoisilla mittareilla, koska osaa oppia parhaiten myös muiden virheistä ja hyödyntää heidän tietojaan eikä pohdi liian syvällisiä. Hän on myös kilpailuhenkinen ja vertaa itseään muihin ja yrittää pistää paremmaksi. Se voi tietysti olla sekä etu että haitta.

Nuorimmainen on usein lellikki ja odottaa muiden tekevän asioita puolestaan. Hänellä on helposti ylioptimistinen kuva mahdollisuuksistaan (vaikka ne olisivat todellisuudessakin hyvät).

Tällaisiin efekteihin vaikuttaa suuresti myös mm. sukupuoli, ikäerot, temperamentti ja muu kaveripiiri.

Sanoisin lonkalta ilman mitään tsekkausta, että nobelisteissa on varmaan vanhimmat ja ainoat lapset hyvin edustettuina, olympiavoittajissa ehkä kakkoset, rokkareissa nuorimmaiset (varsinkin naisissa).

No ei kyllä vieläkään osunut kohdalleen meidän lapsiemme suhteen. Väittäisinkin, että ne yksilölliset erot sekä siinä yksilössä että ympäristössä vaikuttavat vielä enemmän.

Ei tässä enemmästä eikä vähemmästä ollutkaan kysymys, vaan efektin periaatteelisesta olemassaolsota, jaka on mitattavissa riittävän isoista joukoista, mm. "älykkyystestistä", ja joka on sellaisena fakta. Myös identtiset kaksoset jauakuvat tässä suhteessa "vanhemman ja nuoremman sisaruksen roolissa olevaan", mutta siinä tapauksessa matkimispainotteiselle ei ole asiata juuri hyötyjä, koska maykittva ei ole häntä olennaisesti edellä. Efekti on voimakkain (ja hyödyllisin), jos matkittava on SOPIVASTI edellä, esimerkiksi 2 - 3 vuotta.

Lainaa:
Luultavasti löytyy juuri teorian mukaisia esimerkkejä - mutta sitten myös paljon esimerkkejä siitä, kuinka asiat ovatkin ihan toisin.

Tietysti.

Lainaa:
Itse en löydä oikein vastaavuutta myöskään omaan lapsuudenperheeseeni, en myöskään mieheni perheeseen. Jos joku yksittäinen lueteltu ominaisuus tuntuisikin osuvan kohdalleen, niin jo heti seuraava menee täysin metsään.

Hyvä kun edes yksi osuu, paljon enemmänkuin ei mitään...

Lainaa:
Omien lasteni ja oman lapsuudenperheeni kahden ensimmäisen lapsen kohdalla kuitenkin sekä sukupuolet että ikäerot ovat jokseenkin yhteneväiset. Siltikään eivät luonteet eivätkä roolit ole kehittyneet samankaltaisiksi.

PS. Tuollaisen teorian osuvuus on varmaankin samaa luokkaa kuin horoskooppimerkkien kyky selittää luonteita. Osuvaa aika monissa tapauksissa, kunhan pidetään selitys niin ylimalkaisena, että jotakuinkin kuka tahansa voi nähdä siinä juuri itsensä. :lol:

Kyllä meillä ainakin nuorempi (tyttö) matki ja peesasi kaikessa esikoista (poika), vaikka tämä ei ollut aina erityisen halukas opettamaankaan.

Viimeksi muokannut Arkkis päivämäärä Ke Kesä 30, 2010 7:32 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 30, 2010 6:44 pm 
Poissa

On kai asiaa tutkittukkin ja on ihan luonnollista että kasvatus riippuu perheestä ja sisarussuhteista.

Muistan lukeneeni että perheessä kolmas poika, jolla on kaksi isoveljeä on muita todennäköisemmin homoseksuaali.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 30, 2010 7:27 pm 
Poissa

Tuppu L 2.0 kirjoitti:
Arkkis kirjoitti:
Vanhin on kantapääoppija, pohtija ja joskus myös huolehtija, ja saa keskimäärin jonkin verran parempia älypisteitä, koska on harjaantunut ainakin yrittämään itse miettimään ratkaisuja.

Itse taas näkisin, että vanhin on helpoiten konservatiivi ja kaikisa helpoimmin jää aloilleen valmiiksi suunniteltuun kaavaan. Nuorimmaine taas joutuu suurimpien haasteiden eteen etsiessään omaa paikkaansa elämässään ja jäädessään oman onnensa nojaan.

Tämä taas on varmasti perua entisestä Ruotsin laista, joka oli Suomessa voimassa vuoteen 1917, siellä missä se oikein munaskuitaan myöten oli sisäistetty (kaikkiallahan näin ei koskaan tullut olemaan asian laita) ja jossa feodaaliseen tapaan oletusarvoisesti vanhin poika tai sellaisen arvoon erityistoimin nostettu nuorempi veljes, vävy tai lapsenpoika peri kaiken. Ei kovin varakkaan väestön keskuudessa tämä kääntyi usien päälaellee siten, että yksi sisarus kyllä peri vanhempien kuviot, mutta hänet samalla velvoitettiin yhteiskunnankin toimesta huolehtimaan niistä vanhemmista ja mahdollista muistakin vähemmän työkykyistä sisaruksista.

Lainaa:
Luultavasti on evoluution kannaltakin järkevintä, että mitä myöhäisempi lapsi, niin kannattaa ottaa isommat riskit kuin ensimmäisen lapsen.

Biologisella evoluutiolla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Lainaa:
On ihan tutkttu tosiasia, että mitä monennempi poikalapsi, niin sitä todennäköisemmäksi homoseksuaalisuuden todennäköisyys kasvaa.

Testosteroni tekee persoonallisuudesta kuitenkin vakaan ja riskittömän, toisin kuin moni uskoo.

Tämä on taas tunnettu fakta:

post1352782.html?hilit=testoteroni*#p1352782

Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt, testoteroni ei ole ns. "reseptorihormoni", jolla olisi omat reseptorit, vaan se on muiden ns. andrgeenisten hormoneiden reseptorien aktivoija, eli sen vaikutuksessa on monta mutkaa, jotka riippuvat myös noista "loppu(tuote)hormoneista".

http://en.wikipedia.org/wiki/Testosterone

http://en.wikipedia.org/wiki/Androgen

http://en.wikipedia.org/wiki/Androgen_receptor

http://www.rcsb.org/pdb/explore/explore ... ureId=2AM9

Sikäli kuin olen näiden linkkien perusteella oikein ymmärtänyt, tässä androgeenireseptorikuvassa tuo valkoinen "nuppineula" keskellä vähän yläoikella on testosteronimolekyyli.

Kuva

(Tämä on nyt vähän niin kuin nimimerkit "Mastosta näkyy" ja "Epic" WTC-salaliittokeskustelussa "tutkisivat lujuusoppia"... :cry: )

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 30, 2010 8:34 pm 
Poissa

Sorry OT mutta havaitsin palstan pahimman sekopään olevan taas vaudissa.

Arkkis kirjoitti:
(Tämä on nyt vähän niin kuin nimimerkit "Mastosta näkyy" ja "Epic" WTC-salaliittokeskustelussa "tutkisivat lujuusoppia"... :cry: )

Sellainen vaan, että minä en kyllä ole tulkinnut lujuuoppia saatika oikeastaan siitä puhunut. Kaikki mitä ole WTC-keskusteluissa kertonut asiaan liittyen on varmennettavissa lähteistä. Se, että sinä et hyväksy virallisia lähteitä kuten NIST(National Institute of Standards and Technology) ei ole minun vikani. Olen esittänyt useissa yhteyksissä heidän kantansa jota myös itse tuen, ja sinä et jostain syystä hyväksy. Tämä nyt ei mielestäni ole syy alkaa leimaamaan toista nimimerkkiä ihan asiaan kuulumattomissa keskusteluissa. Varsinkaan kun minulla on esittää kannoilleni yllämainuttu lähde ja sinä keksit tarinoita päästäsi.

Maston tilanne on ihan eri, ja siihen en ota kantaa.

Mielestäni ylläpito voisi harkita jotain kurinpidollisia toimenpiteitä koska tämä ei mielestäni ole netiketin mukaista, ottaen vielä huomioon kuinka ko. nimerkkiä monet minun lisäkseni pitävät jopa pahempana häirikkönä kuin sitä kuuluisaa Bushmania. Toki olen itsekin syyllistynyt moniin rikkomuksiin keskusteluissani kyseisen nimimerkin kanssa, mutta olen yhtä poikkeusta lukuunottamatta pitänyt ne siellä tunkiolla, eli 9/11-keskusteluissa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 30, 2010 9:25 pm 
Poissa

ovolo kirjoitti:
Arkkimeedees kirjoitti:
Veljessarjoja kun seuraa, niin omassa suvussani sisarusperheen neljäs veljes on aika lapsekas, ei kuitenkaan homoseksuaali. Hänen vanhin veljensä voi olla vaikka seuraava Nokian toimitusjohtaja?

Esikoispojat omaavat kaikki karjun piirteet, jotka ovat ensimmäisenä suolejemassa laumaansa jahka kasvavat. Itse olen esikoispoika, ja ainoa ja rakas pikkuveljeni on jo 15 senttiä lyhempi mutta sitäkin uhmakkaammin tehnyt tiensä elämässä. Että ei se ole siitä kiinni.

Onko vanhin poika lellipoika ja isänsä piiskaama manttelinperijä? Jos näin on, niin miksi minä olen saanut kaiken lapsuuden paskan kestää? Kouluttautumalla mihin?

Lisäys myöhemmin: Lisääkö äiti kaiken hormonikylvyn ensimmäiseen poikaansa, jääkö sitä satsia enää muille niin paljon? Luolamiehen loggiikkaa.

Katselin TV:stä, olikohan se talvella, ohjelman, jossa puhuttiin ja todisteltiin, että sisarusparven viimeisillä on suurempi taipumus tulla homoseksuaaliseksi, tai muulla tavoin seksuaalisesti poikkeavaksi. En nyt muista, puhuttiinko veljessarjasta, vai sisarussarjasta. Muistelen kuitenkin, että se liittyisi raskaudenaikaiseen hormonitasapainoon. Katsoiko joku muukin saman ohjelman?

Se oli varmaan TÄMÄ ohjelma YLE TEEMAlla 13.05. kolo 20., justiin kun äärisekoskitsonoske Junkku oli saanut kalossia:

post1338328.html?hilit=%20TEEMA*%20vanhin#p1338328

" http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkis ... a-on-valia

" Seuraavaksi televisiossa

To 13.5.2010 klo 20.00 YLE Teema

Syntymäjärjestyksellä on väliä

Katso kaikki lähetystiedot

Näihin kysymykseen vastataan Viden om -tiededokumenttisarjan ensimmäisessä osassa, Syntymäjärjestyksellä on väliä. Tanskalaistutkijat ovat tehneet kiinnostavia havaintoja, joihin pureudutaan tässä raikkaalla otteella tehdyssä tiedemakasiinissa niin teorian kuin käytännönkin tasolla!

Syntymäjärjestyksellä näyttäisi todella olevan väliä. Sillä, oletko vanhin lapsikatraasta tai kuopus, saattaa olla elämänkulkusi kannalta paljonkin merkitystä. Syntymäjärjestyksen sanotaan vaikuttavan jopa elämänkumppanin valintaan. Onko kohtalomme siis täysin ennaltamäärätty?

Esikoiset ovat tutkitusti älykkäämpiä verrattuna sisaruksiinsa, mutta kuopuksia pidentää taas luovina ja rauhaa rakastavina. Keskimmäiset ovat kokeilunhaluisia ja rajoja rikkovia, mutta lopulta kuitenkin myös diplomaatteja. Pitävätkö nämä väitteet todella paikkansa?

Yksinkertaistaminen on vaarallista, mutta miten selittää tutkimustulokset? Vanhempien lasten korkeampaa älykkyyttä on tutkittu peräti 130 vuotta. Asiasta on tehty lukuisia ja tuloksiltaan ristiriitaisia tutkimuksia, mutta muutama vuosi sitten tehty norjalaistutkimus perustuu poikkeukselliseen laajaan koehenkilöjoukkoon. Ja mikä olikaan tutkimuksen tulos: syntymäjärjestyksellä on väliä!

Katso myös sarjan toinen osa:

27.5. Kannattaako geenitesti? "

Se oli englanninkielinen ilman tekstiä. Pääasia olivat nuo sisaruten älykkydtetierot syntymäjärjestyksen mukaan.

Kummalista, kuin lähes kaikilla muilla paisti minulla on siitä jäänyt mieleen pelkästään nuo "homojutut" eikä varsinainen pääasia (jota tuo ei siinä todellakaan lainkaan ollut).

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 30, 2010 9:42 pm 
Poissa

Epic kirjoitti:
Sorry OT mutta havaitsin palstan pahimman sekopään olevan taas vaudissa.

Sulla ovat totaalisesti menneet "sekopäät" upp och ner..."

Lainaa:
Arkkis kirjoitti:

Sellainen vaan, että minä en kyllä ole tulkinnut lujuusoppia saatika oikeastaan siitä puhunut. Kaikki mitä ole WTC-keskusteluissa kertonut asiaan liittyen on varmennettavissa lähteistä. Se, että sinä et hyväksy virallisia lähteitä kuten NIST(National Institute of Standards and Technology) ei ole minun vikani.

Totta kai minä hyväksyn, kun en ole virheitä siitä löytänyt muusta kuin toimituksellisestä esityksestä (väärin otettu ulos asioita simulaatiosta). Niissä asioissa minä myös ymmäärän asian ja jopa englanninkikelen varmasti toikiein, josta taas näissä "testoteronimolekyyliasioissa" ei voi olla kovinkaan varma... Sulla on ilmeisesti ongelmia paitsi englannin, myös suomenkielen, ainakin sen ymmärtämisen kanssa.

Lainaa:
Olen esittänyt useissa yhteyksissä heidän kantansa jota myös itse tuen, ja sinä et jostain syystä hyväksy.

Jaa niin että muka ttä WTC torneissa sai olla korkeintaan 20-kiloa hiiliperäistä/muuta palavaa ainetta/lattia-m², josta painosta toisen puolen voisi ottaa askel- ym. ääniä vaimentava sentin muovimatto, ja toisen puolen alasleketuu puupaneelikatto...

Yritäpä myydä noilla "rajoituksilla" jokin asunto tai toimisto!

Ja huuda vielä kurkku putkella, että "NIIN SE VALTIO SANOO!!!"

Lainaa:
Tämä nyt ei mielestäni ole syy alkaa leimaamaan toista nimimerkkiä ihan asiaan kuulumattomissa keskusteluissa. Varsinkaan kun minulla on esittää kannoilleni yllämainuttu lähde ja sinä keksit tarinoita päästäsi.

Maston tilanne on ihan eri, ja siihen en ota kantaa.

Kyllä minusta ne "tilanteet" ovat lopultakin aika lailla samoilta vaikuttaneet...

Lainaa:
Mielestäni ylläpito voisi harkita jotain kurinpidollisia toimenpiteitä koska tämä ei mielestäni ole netiketin mukaista, ottaen vielä huomioon kuinka ko. nimerkkiä monet minun lisäkseni pitävät jopa pahempana häirikkönä kuin sitä kuuluisaa Bushmania.

Minä aikani WTC-keskustelussa odotin jonkinlaista protia täydellisille järjettömyyksille, joita sadatta kertaa postattiin, WTC-ketjussa...

Mutta käy tämä näinkin, aikaa vain menee hyödyllisemmiltä asioilta ja myös keskusteluilta...

Lainaa:
Toki olen itsekin syyllistynyt moniin rikkomuksiin keskusteluissani kyseisen nimimerkin kanssa, mutta olen yhtä poikkeusta lukuunottamatta pitänyt ne siellä tunkiolla, eli 9/11-keskusteluissa.

Mun huomatutkseni oli suunnattu viime kädessä modeille.

WTC-keskustelu on minun ammattialaani, kun taas esimerkiksi tämä keskustelu ei mitään sellaista ole (paitsi mahdollisen tieteenfilosofian osalta).

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 30, 2010 10:54 pm 
Poissa

Arkkis kirjoitti:
Ei tässä enemmästä eikä vähemmästä ollutkaan kysymys, vaan efektin periaatteelisesta olemassaolsota, jaka on mitattavissa riittävän isoista joukoista, mm. "älykkyystestistä", ja joka on sellaisena fakta. Myös identtiset kaksoset jauakuvat tässä suhteessa "vanhemman ja nuoremman sisaruksen roolissa olevaan", mutta siinä tapauksessa matkimispainotteiselle ei ole asiata juuri hyötyjä, koska maykittva ei ole häntä olennaisesti edellä. Efekti on voimakkain (ja hyödyllisin), jos matkittava on SOPIVASTI edellä, esimerkiksi 2 - 3 vuotta.

Älykkyydelle nyt ainakin on jotain testejä olemassa - mikä sitten onkaan varsinaisesti se ominaisuus jota ne mittaavat. Mutta entäs nämä muut? Mitenkäs ne on mitattu? Kuinka suureessa osassa prosentuaalisesti perheistä nämä väittämät mahtavat toteutua?

Lainaa:
Hyvä kun edes yksi osuu, paljon enemmänkuin ei mitään...

No pakkohan sieltä on joku osuma tulla, kun tässä on jo aika liuta niitä esikoisen jne. tyypillisiä ominaisuuksia ehtineet kirjoittajat luetella.

Lainaa:
Kyllä meillä ainakin nuorempi (tyttö) matki ja peesasi kaikessa esikoista (poika), vaikka tämä ei ollut aina erityisen halukas opettamaankaan.

No tuon minäkin uskon, että nuoremmat niitä vanhempia sisaruksia paljonkin matkivat. Mutta että sitä voitaisiin johtaa vaikutuksia niin älykkyyteen kuin muihin piirteisiin vielä vähän kyllä epäilyttää. No ainakin sillä voisi selittää tuon väitetyn miesten suuremman älykkyyden, koska ainakin meidän perheessä se eniten toisten toimintaa katsomalla ja sitä matkimalla oppimista harrastanut oli tyttö. :)

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 30, 2010 11:09 pm 
Poissa

Arkkimeedees kirjoitti:
Veljessarjoja kun seuraa, niin omassa suvussani sisarusperheen neljäs veljes on aika lapsekas, ei kuitenkaan homoseksuaali. Hänen vanhin veljensä voi olla vaikka seuraava Nokian toimitusjohtaja?

Esikoispojat omaavat kaikki karjun piirteet, jotka ovat ensimmäisenä suolejemassa laumaansa jahka kasvavat. Itse olen esikoispoika, ja ainoa ja rakas pikkuveljeni on jo 15 senttiä lyhempi mutta sitäkin uhmakkaammin tehnyt tiensä elämässä. Että ei se ole siitä kiinni.

Onko vanhin poika lellipoika ja isänsä piiskaama manttelinperijä? Jos näin on, niin miksi minä olen saanut kaiken lapsuuden paskan kestää? Kouluttautumalla mihin?

Lisäys myöhemmin: Lisääkö äiti kaiken hormonikylvyn ensimmäiseen poikaansa, jääkö sitä satsia enää muille niin paljon? Luolamiehen loggiikkaa.
.

:D

Josko tuolla olisi jotain tekoa kasvatuksen kanssa?
Vanhin mukula joutuu aika ajoin huolehtimaan niistä nuoremmista, ja sitä kautta omaksuu erinäisiä johtohahmopiirteitä. Ja ne nuoremmat omaksuvat oman huolettomamman roolinsa. Kun ne pikkuveijarit sitten kasvavat isommiksi, niin tuo rakenne laimenee ja harvemmin rikkoutuu täysin, ja realisoituu uudelleen, kun aika vanhemmista jättää.

Aika usein se vanhin toimii sisarusparven yhteyshenkilönä vanhempien tapaan. Joissain perheissä jo isän poismeno saa lesken turvautumaan lapsiinsa alkaen siitä vanhimmasta.

Jos jostain syystä tuo vanhin ei omaksu rooliaan nuorempien sisarustensa "varahuoltajana", niin tuskin tuollaista tilannetta tieten pääsee syntymäänkään.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 01, 2010 12:05 am 
Poissa

Feminine kirjoitti:
Arkkis kirjoitti:

Älykkyydelle nyt ainakin on jotain testejä olemassa - mikä sitten onkaan varsinaisesti se ominaisuus jota ne mittaavat.

Sillä "älykkyyden olemuksella" ei tässä ole olennaista merkitystä, kunhan se vaan ei vaihtele aivan miten sattuu samalla henkilöllä eri mittauksissa.

Lainaa:
Mutta entäs nämä muut? Mitenkäs ne on mitattu?

Vielä vaikeampaa kuin "älykkyystestit". Mutta kyllähän kaikenlaista voidaan pistokokeenomaisesti verrata esimerkiksi vanhemman ja toiseksi vanhemman veljeksen välillä esimerkiksi koulutustasosta tulotasoon ja lapsiluvusta elinikään jne.

Voidaan tietysti myös spekuloida veljesten keskionäisellä kilpailulla ja sillä, että jos pikkuveli "voittaa" pistämällä isoveljeä paremmaksi, se ennustaa hyvää, mutta jos isoveli "voittaa" terrorisoimalla pikkuveljeä tehokkaasti matalaksi aikuisikään asti, se EI tiedä hyvää, ei ainakaan sille isolleveljelle...

Lainaa:
Kuinka suureessa osassa prosentuaalisesti perheistä nämä väittämät mahtavat toteutua?

Kysymys on näin jollakin tapaa väärin asetettu.

Kyse ei esimerkiksi ole välttämättä mistään staattisesta tilanteesta, vaan sellaisesta pienestä kissanhännänvedosta, joka vähittellen "kypsyy" johonkin "ratkaisuun", mm. ko. henkilöiden ammatinvalinnassa ja sellaisessa. Vain sellainen esimerkiksi luultavimmin lähtee tosissaan vaikkapa urheiluun tai politiikkaan, joka tietää, ettei omalta veljeltä törähdä ensimmäisenä varmasti turpiin... (Ja urheilu tai politiikka ei sitten taaskaan kuitenkaan ennusta esimerkiksi huippuhyvää tulotasoa... kuin äärimmäisen harvoille.)

Lainaa:
Lainaa:
Hyvä kun edes yksi osuu, paljon enemmän kuin ei mitään...

No pakkohan sieltä on joku osuma tulla, kun tässä on jo aika liuta niitä esikoisen jne. tyypillisiä ominaisuuksia ehtineet kirjoittajat luetella.

Lainaa:

No tuon minäkin uskon, että nuoremmat niitä vanhempia sisaruksia paljonkin matkivat. Mutta että sitä voitaisiin johtaa vaikutuksia niin älykkyyteen kuin muihin piirteisiin vielä vähän kyllä epäilyttää.

Tosi se vaan on. Mutta vaikutus tulotasoon "vapaassa kapitalismissa" on päinvastainen kuin älykkyyteen, sekin tiedetään.

Lainaa:
No ainakin sillä voisi selittää tuon väitetyn miesten suuremman älykkyyden, koska ainakin meidän perheessä se eniten toisten toimintaa katsomalla ja sitä matkimalla oppimista harrastanut oli tyttö. :)

Aivan just niin! :D :D :D

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Heinä 05, 2010 2:03 pm 
Poissa

Arkkis kirjoitti:
Tosi se vaan on.

Oma empiirinen kokemus vaan tuntuu kertovan, että niitä poikkeuksia on - ainakin lähipiirissä - enemmän kuin tulosta vahvistavia esimerkkejä. Ehkä olen osunut johonkin poikkeuksien sumaan. Tai sitten siitä perheasetelmasta voi eri tapauksissa päätyä aika erilaisiinkin piirrejakaumiin, vaikka sillä esikoisuudella ym. olisikin vaikutusta kasvuympäristönä yksilönkehitykselle.

Ehkä esim. sillä, millainen isoveli tai pikkuveli sattuukaan kohdalle vaikuttaa myös. Sellaista kylläkin olen ollut havaitsevinani - ihan mutuilua - että sisaruksilla on taipumusta pyrkiä olemaan "hyviä" hieman eri alueilla. Itse olen ajatellut sen juontavan halusta välttää avointa kilpailutilannetta ja ehkä myös olevan käytännöllistä työnjakoa: "Hoida sä nää sosiaaliset suhteet, niin minä keskityn ajattelemaan."

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Heinä 06, 2010 11:06 am 
Poissa

Heti putkahti mieleeni tuttavaperhe jossa nuorempi pojista on maailmanmestariurheilija ja esikoinen hissukka peräkamariasukki.

Jälkeläiset saavat piirteitä ja taipumuksia molemmilta vanhemmiltaan ja niistä muokkaantuu mixauksia, joissa ei mitenkään automaattisesti se ensimmäinen ole "alffa".

Huomionarvoista on se että ihminen ei ole mikään susi. Niitä harvemmin näkyy mm. yliopistoissa. Ihminen on ihminen ja ihmislaumoissa tarvitaan momenmoisia kykyprofiileja mutta se mikä välillä näkyy ikävälläkin tavalla ihmislasten keskuudessa on roolit, joihin he kasvavat sen mukaan ovatko ainoita lapsia, esikoisia, keskimmäisiä vai kuopuksia.

Esikoinenhan on aluksi se ainoa lapsi.
Vanhemmillaan ei välttämättä ole mitään kokemusta eikä tietoakaan pikkulastenhoidosta ja usein ensimmäinen muksu on rakastuneitten nuorten ihmisten aikaansaannos ja joskus jopa vahinko, jonka takia sitten kiiruhdetaan yhteen asumaan.

Se että lapsi on ainoa, voi tarkoittaa myös sitä että lapsi saa paljon huomioita ja kokee suurta tärkeydentunnetta itsestään. Joskus kuvitelmat itsestä voi sitäkautta muodstua jopa epärealistisiksi, joka riippuu tietenkin aina tapauksesta. Nykyään kun on mahdollisuus perhesuunnitteluun, ehkäisyyn ja pedakogiikan opiskeluun siinä kuin opiskeluun muutenkin niin vanhemmilla on enemmän mahdollisuuksia tiedostavaan lastenhankitaan ja myös lastensa tasa-arvoiseen kohteluun.

Agraarikulttuurissa oleellista oli saada edes yksi jälkeläinen, jolle saattoi luottaa tilukset ja niihin liittyvän kaiken muun. Luonnollisesti se oli urospuolisista vanhin jolle perintö jätettiin kun tarvittiin riuskaa lihasvoimaa maalaistöissä mutta se on ollut ammoin ennen konevoimia.

Urbaani kaupunkimiljöö ei aseta perheille samanlaisia haasteita ja monissa perheissä on vain yksi tai kaksi lasta, jotka on ehkä pelkästään naaraspuolisia ja yhä enemmän ja enemmän kaupunkikulttuuri, teollisuus ja yhteisomistus/yhteiskustannus muokkaa sitä mikä on alffaa tai onko sille kysyntää lainkaan.

Esikoisuuteen toki voi sisältyä valtavia roolisuorituksia, yletöntä holhousta ja jopa sellaista että esikoinen kuvittelee omistavansa nuorempien sisarustensa elämät, joita luulee voivansa säädellä mutta kaikki se on olletikin vain harhaa, johon esikoisroolissa helposti voi kasvaa kun alussa sisarukset on pienempiä, heiveröisempiä, tietämättömämpiä ja myös helposti hyväksikäytettäviä, höynäytettäviä, syrjittävissä, jne.

En tiedä onko sisar-rooleista tehty mitään mittavampaa tutkimusta joka vakuuttais?
Sellainen olis ihan mielenkiintoinen nähdä.
Se mitä tapahtuu yksittäisissä perheissä tai yksittäisten esikoisten omissa kuvitelmissa omista alffaluuloista on yks tyhjän kanssa.

Itse kuopuksena voin ainakin sanoa että ihan alusta asti oli pakko olla realisti ja omata "silmät selässäkin" kun jatkuvasti piti olla puolustuskannalla eikä kehenkään voinut luottaa kunnolla. Isommat ja eritoten se esikoinen oli melko häikäilemätön yrittäen fuskata aina itselleen parhaat palat kaikesta.

Niinhän sitä sanotaan että "helmet syntyy hiertämällä mutta timantit paineessa".
Esikoinen, alusta asti huomion keskipisteenä saaden kaiken aika helpolla useimmiten.. :wink:
Joskin siihen liittyy se harjoituskappaleena olo mikä voi vielä olla lisärasite..

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Heinä 13, 2010 10:08 am 
Poissa

Barbaari kirjoitti:
Muistan lukeneeni että perheessä kolmas poika, jolla on kaksi isoveljeä on muita todennäköisemmin homoseksuaali.

Olen itse nuorin kuudesta pojasta, joista vain neljällä tosin on sama äiti (tuohon liittyi teoria nimenomaan raskausajan vaikutuksesta, jolloin isän lapset eivät merkitse mitään), ja samat neljä ovaat yhdessä kasvaneet (yhdellä neljästä eri isä). Kun aikoinaan tuohon tilastoon törmäsin ja sain ihan numerot, laskin olevani 120% todennäköisyydellä homo. No vaatihan se aika kieroa matematiikkaa :-)

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Heinä 13, 2010 10:55 am 
Paikalla

Juu. Mä olen esikoinen, mutta musta saa etsiä alfapiirteitä suurennuslasilla. Ei edes parta kasva kunnolla. Tai kirveellä. Koviksia pieksen kyllä joko sanalla, luikeroimalla tai kenkällä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]