Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Pe Touko 25, 2012 3:54 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miten kouluissanne on evoluutiota teille opetettu?
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 10:09 am 
Poissa

Astronomy kirjoitti:
Vasta nk. enempi aikuisena "itseopiskelin" aihetta, tuli kahlattua kirjaston kirjat läpi muutamaan kertaan, ja sieltähän löytyikin ihan uskomaton määrä tietoa. Ihan kuin olisi lukenut jotain salapoliisijännäriä, missä juonena on ensimmäisen solun kehitystarina kohti nykyistä elämän monimuotoisuutta.

Annoit pirulle pikkusormen jne...

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Maalis 18, 2012 1:00 pm 
Poissa

Phony kirjoitti:
Kertokaa kokemuksianne. Minä kerron omani, pikapuoliin. Kukaan ei mätsää minun kokemuksiini, takaan sen. Te voitte kirjoittaa nimimerkin suojasta, minä olen kuitenkin tunnettu ja tunnistettu.

No miten se nyt meni? Kerro jo...

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Maalis 19, 2012 9:18 pm 
Poissa

Ihan evoluutioteorian mukaan opetettiin tosin eipä siitä muistaakseni sen ihmeemmin jauhettu, sivumennen ohitettiin tuollainen itsestäänselvyys.
Lukiossa varmaan sitten olisi laajemmin selitetty jos olisi jotain biologiaa valinnut valinnaisena jne..

Profiili  

ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2012 3:57 pm 
Poissa

Minulla ihan samat kokemukset kuin muillakin. Aihe jotenkin sivuutettiin niin etten muista sitä edes mainittaneen, edes perinnöllisyyden tai jurakauden tms yhteydessä. Vaan eipä tuosta tullut vahinkoa. Näkyyhän tuo evoluutio toimineen ilman opetustakin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Huhti 08, 2012 3:46 pm 
Poissa

Kuten joku jo edellä mainitsi, on hirveän vaikeaa muistaa näin jälkeenpäin minkä on oppinut koulussa ja minkä itsenäisesti, kun oppi lukemaan ennen kouluikää eikä kotona koskaan kielletty lukemasta. Luulisin että ensimmäiset evoluution häivähdykset tulivat jo varhain kun lueskelin mummin Eläinten Maailmoja (1953-54, toim. Jorma Soveri). Niissä muistaakseni oli jo aika alkeellinen evoluutioteoria esitelty. (Ja tziljoona hyvin anekdoottista eläintarinaa.)

Yläasteella minulla oli kaksi hyvin innostunutta naisopettajaa, jotka kyllä ajoivat jopa uskispäihin kuinka asiat menevät. Muistan kuinka etenkin Eijan tunneilla joskus meni enemmän luennoksi viimeisimmästä safarimatkasta... hieno täti oli hän, käytti vapaa-aikansa koluamalla maailman eksoottisempia kolkkia ja hankkimassa paikan päältä opetusmateriaalia. Ja lintubongareita tietysti jokikinen, myös lukion kovaääninen miesopettaja, jonka saattoi harhauttaa lähes mistä aiheesta vain puhumaan kevätmuutosta...

Huokaus. Olisi ehkä sittenkin pitänyt mennä bilsaa lukemaan, niin hienoja olivat kaikki.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Huhti 08, 2012 3:53 pm 
Poissa

Kai dinosauruskirjat tuli luettua ennen kouluikää ja niitä fanitettuja. Missä vaiheessa sitten se varsinainen evoluutioteoria muodostui niin kai se tapahtui ennen kuin koulu sitä opetti. Itseasiassa ei ole muistikuvaa jäänyt evoluutio-opettamisesta. Ehkä siitä oli jotain kirahvinkauloista ynnä muuta sellaista. Legendaarinen bilsan opettaja kyllä jonka muistaa ikänsä koska ihan normitapaus ei ollut.

Kreationistiteoriaa tullut punnittua ensimmäistä kertaa vasta tällä foorumilla ja heikoksi tullut havaittua vaikka sen olemassaolosta on jollain tasolla tietänyt mutten sitä mihin se perustuu.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Huhti 08, 2012 6:01 pm 
Poissa

Muistaakseni koulukirjoissa oli Haeckel-kuvissa verrattu eri lajien sikiöiden kehitysasteita mm. ihmisen sikiön kehitysasteisiin.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]