Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Pe Touko 25, 2012 4:21 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Olivatko keskiajan aateliset yhtä pitkiä kuin aikalaisemme?
ViestiLähetetty: Ma Touko 11, 2009 9:41 pm 
Poissa

KKHS kirjoitti:
Karjankasvattajat ovat ihan samaa maanviljelysväkeä kuin vehnänpurijatkin. Sinänsä vilja tosiaan ei ole ihmisen ruokaa, mutta ihmisten pituus tuskin on romahtanut maanviljelykseen siirtymisen yhteydessä. Ne lyhimmät ihmisjoukot kun ovat nimenomaan siellä metsästäjäkansojen keskuudessa. Metsästäjille ja keräilijöille suuri koko oli melkoinen haitta. Jos viljelykseen siirtyminen mitään vaikutti, niin se lisäsi ihmisten keskipituutta, sillä viljelysyhteiskunnassa isokokoinen ei ollut niin riskialtis kuin metsästäjäyhteisössä.

Jotain tällaista olisi voinutkin tapahtua, mikäli aikaa olisi ollut luonnonvalinnalle toimia. Sitä ei kuitenkaan ole maanviljelyksen alun jälkeen juuri ollut, ja teollistumisen jälkeen ei lainkaan. Ihmisen pituuden muutokset johtuvat siis maanviljelyksen alun jälkeen suurimmalta osaltaan ja teollistumisen jälkeen kokonaan ihan muista syistä kuin geneettisistä muutoksista. Syyt voivat olla joko suoraan ympäristön muutoksiin liittyviä tai epigeneettisiä.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Olivatko keskiajan aateliset yhtä pitkiä kuin aikalaisemme?
ViestiLähetetty: Ma Touko 11, 2009 9:46 pm 
Poissa

Goliath

Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Touko 12, 2009 5:37 pm 
Poissa

KKHS kirjoitti:
Peksa kirjoitti:
Jos pituus on kiinni ravinnosta, ja keskiajalla aatelisilla tuskin on ollut siitä puute, niin kasvoivatko he samoihin mittoihin kuin me?

Pituus ei varsinaisesti ole kiinni ravinnosta, ja ihmisten keskipituuden kasvun pistäminen ravinnon määrän piikkiin tuntuu todella typerältä selitykseltä (jos joku tietää jonkin teorian aiheeseen liittyen tai tutkimusta, niin olisi kiva jos ilmoittelisitte). Toki ihminen voi jäädä kitukasvuiseksi todella huonon ravinnon vuoksi, mutta tällöin toki kitukasvuisuus saa kilpailla nälkäkuoleman kanssa aika ankarasti.

Vanha kunnon luonnonvalinta selittänee pituuden kasvun kaltaisen lähes merkityksettömän muutoksen paljon paremmin kuin kuin ravinnon määrä. Liekö loppujen lopuksi kovinkaan montaa poikkeuksellisen paljon vanhempiaan pitempiä lapsia ollut viimeisten sukupolvien aikana?

No minä olen. Äiti 160cm, isä 164cm, minä 190cm. Vanhempani olivat syntyneet 20-luvulla ja minä 60 luvun alussa.
Väittäisin kyllä ravintotekijöiden vaikuttaneen minun ja vanhenmpieni pituuseroon.

Tosin olen kyllä äitini puolelta tosi isoa Haapojan sukua.. No jaa tuskin johtuu siitäkään.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Touko 12, 2009 5:59 pm 
Poissa

el6 kirjoitti:
KKHS kirjoitti:
Peksa kirjoitti:
Jos pituus on kiinni ravinnosta, ja keskiajalla aatelisilla tuskin on ollut siitä puute, niin kasvoivatko he samoihin mittoihin kuin me?

Pituus ei varsinaisesti ole kiinni ravinnosta, ja ihmisten keskipituuden kasvun pistäminen ravinnon määrän piikkiin tuntuu todella typerältä selitykseltä (jos joku tietää jonkin teorian aiheeseen liittyen tai tutkimusta, niin olisi kiva jos ilmoittelisitte). Toki ihminen voi jäädä kitukasvuiseksi todella huonon ravinnon vuoksi, mutta tällöin toki kitukasvuisuus saa kilpailla nälkäkuoleman kanssa aika ankarasti.

Vanha kunnon luonnonvalinta selittänee pituuden kasvun kaltaisen lähes merkityksettömän muutoksen paljon paremmin kuin kuin ravinnon määrä. Liekö loppujen lopuksi kovinkaan montaa poikkeuksellisen paljon vanhempiaan pitempiä lapsia ollut viimeisten sukupolvien aikana?

No minä olen. Äiti 160cm, isä 164cm, minä 190cm. Vanhempani olivat syntyneet 20-luvulla ja minä 60 luvun alussa.
Väittäisin kyllä ravintotekijöiden vaikuttaneen minun ja vanhenmpieni pituuseroon.

Tosin olen kyllä äitini puolelta tosi isoa Haapojan sukua.. No jaa tuskin johtuu siitäkään.

Itse olen n. 162 cm pitkä. Äitini on n. 155, isäni oli n. 164. Molemmilta puolelta sukua olen vasta kolmisen sukupolvea sitten irroittautunut aidoista "mettäsuomalaisista".

Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]