Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on La Touko 26, 2012 2:02 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mistä lennoista tässä on kyse?
ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 9:16 pm 
Poissa

CE-hyväksytty kirjoitti:
Mitä toi kauempana oleva kaasu on?

Viittaatko tuohon omaan kuvaasi (tai siis "Synninlukon" kuvaan") vai meikän kuvaan? Tuosta Synninlukon kuvasta sanoisin että pilviä. Meikän kakkos kuvassa yläpilviltä vaikuttava harso sen sijaan ei ole oikeasti mitään. Pelkästään auringon (ilmeisesti vielä hieman klähmäisessä...) linssissä aiheuttamaa heijastusta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 9:34 pm 
Poissa

Onneksemme on olemassa lennonjohdosta riippumaton väistöjärjestelmä TCAS kaikissa yli 19 matkustajan koneissa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_co ... nce_system

A traffic collision avoidance system or traffic alert and collision avoidance system (both abbreviated as TCAS) is an aircraft collision avoidance system designed to reduce the incidence of mid-air collisions between aircraft. It monitors the airspace around an aircraft for other aircraft equipped with a corresponding active transponder, independent of air traffic control, and warns pilots of the presence of other transponder-equipped aircraft which may present a threat of mid-air collision (MAC)

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 9:47 pm 
Poissa

Seppo_Pietikainen kirjoitti:
HaukiOlli kirjoitti:
Minäkin näin nuo ja ihmettelin että mitähän kummaa ? Näytti äärimmäisen epätavalliselta.
Toisessa koneessa oli pitkä tiivistymisvana, ja toisessa lyhyt. Tuli heti mieleeni että mahtoiko tuo toisen koneen vana olla ns "chemtrail". Itse havaitsin nämä keskisen uudenmaan taivaalla.

Älä viitsi puhua jo moneen kertaan loppuun väsytettyä ripulipaskaa. Tuo "Chemtrails" -sonta on jo moneen kertaan loppuunkäsitelty muualla. Tiivistymisvanojen "elinikä" riippuu lentokorkeuden olosuhteista, täsmälleen samoin kuin pilvien "eliniät".

Jos olet hiemankaan älykäs, tuijottele miten ihan tavalliset pilvet käyttäytyvät eri olosuhteissa. En kuitenkaan aio panna rahojani likoon oppimiskykysi puolesta lyömällä vetoa.

Jestas mikä uuvatti. Kerrotko missä kohtaa väitin niitä chemtraileiksi ? Osaatko lukea ? Turha sun on tulla selittämään mitä tiivistymisvanat ovat, tuijottele keskenäsi pilviä...mutta tuhlaa mieluiten aikasi lukemisen opetteluun senkin seppo. Osuva nimi kaverilla.

Viimeksi muokannut HaukiOlli päivämäärä Su Touko 08, 2011 9:58 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 9:58 pm 
Poissa

HaukiOlli kirjoitti:
Seppo_Pietikainen kirjoitti:
HaukiOlli kirjoitti:
Minäkin näin nuo ja ihmettelin että mitähän kummaa ? Näytti äärimmäisen epätavalliselta.
Toisessa koneessa oli pitkä tiivistymisvana, ja toisessa lyhyt. Tuli heti mieleeni että mahtoiko tuo toisen koneen vana olla ns "chemtrail". Itse havaitsin nämä keskisen uudenmaan taivaalla.

Älä viitsi puhua jo moneen kertaan loppuun väsytettyä ripulipaskaa. Tuo "Chemtrails" -sonta on jo moneen kertaan loppuunkäsitelty muualla. Tiivistymisvanojen "elinikä" riippuu lentokorkeuden olosuhteista, täsmälleen samoin kuin pilvien "eliniät".

Jos olet hiemankaan älykäs, tuijottele miten ihan tavalliset pilvet käyttäytyvät eri olosuhteissa. En kuitenkaan aio panna rahojani likoon oppimiskykysi puolesta lyömällä vetoa.

Jestas mikä uuvatti. Kerrotko missä kohtaa väitin niitä chemtraileiksi ? Osaatko lukea ? Turha sun on tulla selittämään mitä tiivistymisvanat ovat, tuijottele keskenäsi pilviä...mutta tuhlaa mieluiten aikasi lukemisen opetteluun senkin seppo.

öö tuossa leikittelit mahdollisuudella:
Lainaa:
Tuli heti mieleeni että mahtoiko tuo toisen koneen vana olla ns "chemtrail".

aika hubsu olet

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 10:00 pm 
Poissa

Eli kun mieleeni tulee kysymys että mahtoiko kyseessä olla chemtrail, niin teidän separeiden mielestä se on väite ? Mistä lähtien kysymys on ollut yhtä kuin väite ?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 10:07 pm 
Poissa

HaukiOlli kirjoitti:
Eli kun mieleeni tulee kysymys että mahtoiko kyseessä olla chemtrail, niin teidän separeiden mielestä se on väite ? Mistä lähtien kysymys on ollut yhtä kuin väite ?

se että sun mielees edes tulee mitkään chemtrailit tekee susta pipipään :lol: :twisted:

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 10:25 pm 
Poissa

Miksu kirjoitti:
Taitaa tuo päästövanojen pituus johtua ihan korkeuserosta. Tuon flightradar24.com :in mukaan A380 lensi 38000 jalan eli n. 11.6 km korkeudessa kun taas A340 36000 jalassa eli n. 11 km:ssä. Korkeusero ei tietysti ole suuri mutta ilmakehässä voi hyvinkin pienillä korkeuseroilla olla erilaiset olosuhteet. Ja lisäksi tietysti se että myös itse koneen aerodynamiikasta ja etenkin moottoreista riippuen päästövana voi muodostua erilaiseksi. ...

Voihan se tietysti johtua noistakin syistä - kun vielä oikein kovasti yrittää uskoa, niin vaikuttaahan se mahdolliselta. Itse olen sen verran skeptikko etten tuota ihan heti niele.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 10:48 pm 
Poissa

ROOSTER kirjoitti:
Voihan se tietysti johtua noistakin syistä - kun vielä oikein kovasti yrittää uskoa, niin vaikuttaahan se mahdolliselta. Itse olen sen verran skeptikko etten tuota ihan heti niele.

Tosiskeptikko keksisi myös perusteluita sille, mikseivät taivaallanäkyvät jättövanat ole niitä chemtraileja, miksi jotkut niitä väittävät.

Oletko sinä tosiskeptikko?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 11:22 pm 
Poissa

Hubsu kirjoitti:
ROOSTER kirjoitti:

Tosiskeptikko keksisi myös perusteluita sille, mikseivät taivaallanäkyvät jättövanat ole niitä chemtraileja, miksi jotkut niitä väittävät.

Oletko sinä tosiskeptikko?

En tietenkään ole tosiskeptikko. Epäilen skeptisismiä niin paljon, että olen puoliuskovainen. Kaikissa asioissa on monta puolta -

Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 11:42 pm 
Poissa

Kellä on chemtrail kalsareissa?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 08, 2011 11:50 pm 
Poissa

Miksu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
Mitä toi kauempana oleva kaasu on?

Viittaatko tuohon omaan kuvaasi (tai siis "Synninlukon" kuvaan") vai meikän kuvaan? Tuosta Synninlukon kuvasta sanoisin että pilviä. Meikän kakkos kuvassa yläpilviltä vaikuttava harso sen sijaan ei ole oikeasti mitään. Pelkästään auringon (ilmeisesti vielä hieman klähmäisessä...) linssissä aiheuttamaa heijastusta.
Jeps. Tuossa mun kuvassa saattaa hyvinkin olla myös kyseessä linssin heijastus melko jyrkkään vastavaloon kuvatessa halvalla digipokkarilla.

Vaikkakin kyllä noi ristiinlentovanat ovat melko yleisiä sotilaskone-tukikohtien välillä suunnissa itä-lounas (länsi) ja etelä-pohjois matkustajakoneissa (Vantaa-Oulu) Niillä on eri lentopinnat.
Sitten lentelee myös myös luode-kaakko suunnassa noita nelimoottoreisia pitkänmatkan suihkukoneita. Niitten vanat erottaa helposti noista muista.. Riippuu tietenkin yläilmakehän keleistä. Ovat siis noita Amerikan ja Aasian välisiä ylilentoja.

Kuva

Niissä ekojen kuvien jutuisssa voi olla kyllä pari Hornettia. Tosin sattumalta liiankin lähekkäin. Yleensä siipipariparilentoahan heillä pitäis olla. Ehkä tarkastuslentoja merirajoille tms. Tosin niihin riittää yleensä yksikin Hornet.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 12:06 am 
Poissa

ROOSTER kirjoitti:
Miksu kirjoitti:
Taitaa tuo päästövanojen pituus johtua ihan korkeuserosta. Tuon flightradar24.com :in mukaan A380 lensi 38000 jalan eli n. 11.6 km korkeudessa kun taas A340 36000 jalassa eli n. 11 km:ssä. Korkeusero ei tietysti ole suuri mutta ilmakehässä voi hyvinkin pienillä korkeuseroilla olla erilaiset olosuhteet. Ja lisäksi tietysti se että myös itse koneen aerodynamiikasta ja etenkin moottoreista riippuen päästövana voi muodostua erilaiseksi. ...

En kyllä itse näe mitään erikoista tuossa. Hieman korkeammalta lentävältä huomattavasti isotehoisemmalta airlineriltä voi odottaa huomattavasti pidempiä päästövanoja kuin muilta.

Ja muuten - A340:n moottorit ovat yllättävän "heikkotehoisia". Kaikki neljä vastaavat samaa kuin esim. A330:n kaksi moottoria. A380:n neljässä myllyssä sen sijaan tehoja löytyy huomattavasti enemmän.

---

BTW. Ilmaisu "päästövana" on ehkä aika huono, sillä kysehän on lähinnä tiivistyneestä vesihöyrystä. Ei oikeista (saaste)päästöistä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 12:20 am 
Poissa

Synninlukko kirjoitti:
Jeps. Tuossa mun kuvassa saattaa hyvinkin olla myös kyseessä linssin heijastus melko jyrkkään vastavaloon kuvatessa halvalla digipokkarilla.

Itse otin kuvat N8:lla ja tiedän että linssi ei ollut maailman puhtain. Eli kaikkea suttua ja muuta heijastustahan siihen sitten tuli.

Eikä kyse ollut myöskään Horneteista sillä niin selkeästi koneiden muoto erottui silmämääräisesti katsottuna vaikkakaan ei itse hieman suttuisista kuvista. Lisäksi tuo http://www.flightradar24.com :in näyttämä A340 & A380 pari osuu täydellisesti ajankohtaan ja sijaintiin. Huomion arvoistahan tässä oli lähinnä se että A340 oli näköjään juuri ohittanut A380:n ja siksi olivat niin lähellä toisiaan. Silti kuitenkin korkeusero huomioiden hieman yli kilometrin etäisyydellä toisistaan eli toki turvamääräysten puitteissa.

Itse näkymä oli kyllä komea. Ja kuten sanottua, en muista itse aikaisemmin nähneeni yhtä lähellä olevaa koneparia. Täytyypä huomenna tuijotella taivaalle samoihin aikoihin josko sama vaikka toistuisi?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 1:50 am 
Poissa

DerMack kirjoitti:
HaukiOlli kirjoitti:

se että sun mielees edes tulee mitkään chemtrailit tekee susta pipipään :lol: :twisted:

Okei. :shock:
Meneppä jo nukkumaan tai kerron äidillesi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 7:48 am 
Poissa

tendo kirjoitti:
Onneksemme on olemassa lennonjohdosta riippumaton väistöjärjestelmä TCAS kaikissa yli 19 matkustajan koneissa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_co ... nce_system

A traffic collision avoidance system or traffic alert and collision avoidance system (both abbreviated as TCAS) is an aircraft collision avoidance system designed to reduce the incidence of mid-air collisions between aircraft. It monitors the airspace around an aircraft for other aircraft equipped with a corresponding active transponder, independent of air traffic control, and warns pilots of the presence of other transponder-equipped aircraft which may present a threat of mid-air collision (MAC)

Olet aivan oikeassa. Mainitsemani onnettomuudessa molemmissa koneissa oli TCAS -järjestelmät, jotka varoittivat törmäysvaarasta. Toisen koneen (en muista kumman) kapteeni totteli kuitenkin lennonjohdon ohjeita, kun olisi pitänyt totella TCAS:ia.

Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]