Teetkö työtä elääksesi vai elätkö työtä tehdäksesi? Visionääri 20XO-kilpailu koululaisille 7.10.2011–29.2.2012. Haasta itsesi ja osallistu! Tsekkaa video ja kilpailuohjeet.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
offmind
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 2:17 pm |
|
|
Taha kirjoitti: Minulle ei vain aukea se matematiikka, että taulutelevisio on järkevämpää valmistuttaa Kiinassa samaan aikaan, kun täällä täällä on työttömiä. Jotta kiinalainen palkkataso olisi mahdollista täällä, pitäsi kaiken muunkin yhteiskunnassa olla kiinalaisella tasolla, vuokrien, ruuan, liikkumisen jne. Jos siis oletuksena on se, että ihmiset voivat elättää itsensä palkkatyöllä.
_________________ “He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 2:28 pm |
|
|
offmind kirjoitti: Jotta kiinalainen palkkataso olisi mahdollista täällä, pitäsi kaiken muunkin yhteiskunnassa olla kiinalaisella tasolla, vuokrien, ruuan, liikkumisen jne. Ai niinkö? Entä jos keskittyisimme valmistuskustannusten pienentämiseen pyrkimällä tehokkuuteen, johon vain valkoinen rotu pystyy vai pitääkö kuluttajan maksaa kaupassa tuotteesta sen mukaan, mitä sen valmistaminen maksaa, ei sen mukaan, minkä tarjoaja ilmoittaa hinnaksi? Lainaa: Jos siis oletuksena on se, että ihmiset voivat elättää itsensä palkkatyöllä. Aika pieni osa suomalaisista siihen pystyy nytkään. Moni saa palkan päälle kaikenlaisia hyvinvointivaltion suomia tukia. Hyvinvointivaltio pysyy kyllä pystyssä, mutta velkarahalla. Kun lainahana sulkeutuu, pudotus on kova. Toivottavasti työpanoksemme kelpaa silloin kiinalaisille tehtaanjohtajille.
_________________ "Haluatteko verta käsiinne ja minusta marttyyrin? Minä olen siihen valmis, mutta oletteko te?"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 2:34 pm |
|
|
offmind kirjoitti: Taha kirjoitti: Minulle ei vain aukea se matematiikka, että taulutelevisio on järkevämpää valmistuttaa Kiinassa samaan aikaan, kun täällä täällä on työttömiä. Jotta kiinalainen palkkataso olisi mahdollista täällä, pitäsi kaiken muunkin yhteiskunnassa olla kiinalaisella tasolla, vuokrien, ruuan, liikkumisen jne. Jos siis oletuksena on se, että ihmiset voivat elättää itsensä palkkatyöllä. Jos Suomessa päätettäisiin työllisyyden nimissä valmistaa televisioita kalliimmilla tuotantokustannuksilla kuin Kiinassa, olisi myös pakko estää niiden halpojen kiinalaisten telkkareiden tuominen tänne meidän markkinoillemme. Suomalaisia telkkareita emme kuitenkaan voisi pakottaa esim. kiinalaisia ostamaan, joten tuotantomme olisi mitoitettava vain Suomen markkinoille. Näin ollen sen pyörittäminen tulisi vielä entistäkin kalliimmaksi, koska tuotantovoluumi olisi niin paljon pienempi kuin Kiinassa. Sen taloushyödyn, jonka saisimme työllistävyydestä menettäisimme kohonneina elinkustannuksina, koska telkkarit olisivat meillä niin kalliita. Yhteiskunta voisi myös tukea telkkareiden tuotantoa, jotta niiden hinta ei kohoaisi kilapilukyvyttömän korkealle. Silloin suomalaiset veronmaksajat maksaisivat kollektiivisesti siitä, että kiinalaiset voisivat ostaa suomalaistelkkareita alle tuotantokustannusten.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 2:36 pm |
|
|
Taha kirjoitti: Lainaa: Jos siis oletuksena on se, että ihmiset voivat elättää itsensä palkkatyöllä. Aika pieni osa suomalaisista siihen pystyy nytkään. Moni saa palkan päälle kaikenlaisia hyvinvointivaltion suomia tukia. Hyvinvointivaltio pysyy kyllä pystyssä, mutta velkarahalla. Kun lainahana sulkeutuu, pudotus on kova. Toivottavasti työpanoksemme kelpaa silloin kiinalaisille tehtaanjohtajille. Nyt voisit kyllä tarjota jonkun lähteen väitteellesi, että suurin osa suomalaisista ei tule toimeen palkallaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 2:40 pm |
|
|
Feminine kirjoitti: Nyt voisit kyllä tarjota jonkun lähteen väitteellesi, että suurin osa suomalaisista ei tule toimeen palkallaan. Yli puolet ei käy edes töissä, vaan ovat toisten elätettävinä. Palkkatöissä kävijäkin saa subventoitua asumista, terveydenhuoltoa, liikkumista, harrastusmahdollisuuksia, ruokaa jne. Tätä kutsutaan hyvinvointivaltioksi. Kokonaistilanne on kuitenkin se, että hyvinvointivaltiota pidetään yllä lainaamalla rahaa.
_________________ "Haluatteko verta käsiinne ja minusta marttyyrin? Minä olen siihen valmis, mutta oletteko te?"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mette
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 2:56 pm |
|
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 5:41 pm Viestit: 527 Paikkakunta: Tampere
|
Taha kirjoitti: Ai niinkö? Entä jos keskittyisimme valmistuskustannusten pienentämiseen pyrkimällä tehokkuuteen, johon vain valkoinen rotu pystyy
Miten niin "vain valkoinen rotu pystyy"? Vähän niin kuin "yksi suomalainen vastaa kymmentä ryssää"?
_________________ Niin kauan kun nainen ajattelee miestä, kellään ei ole mitään sitä vastaan että hän ajattelee. - Virginia Woolf
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 3:04 pm |
|
|
Mette kirjoitti: Miten niin "vain valkoinen rotu pystyy"? Vähän niin kuin "yksi suomalainen vastaa kymmentä ryssää"? Vain valkoinen rotu näyttää tienaavan työllään niin, että useimmilla meistä on varaa autoihin ja kesämökkeihin. Jos se ei johdu rotumme erinomaisuudesta, on syytä huolestua kilpailijoista... Koska sarkasmi on vaikea laji, kerron jo etukäteen, että en usko eurooppalaisten geneettiseen ylivertaisuuteen, eli että tulemme pärjäämään kilpailussa syntyperämme takia. Siihenhän ei usko kuin ay-liike.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 3:11 pm |
|
|
Taha kirjoitti: Yli puolet ei käy edes töissä, vaan ovat toisten elätettävinä. Tarkoitatko siis, että kaikki työssä käymättömät lapset elävät tukirahoilla? Mistäs niitä saisi, kun meillä ainakin lapset elävät meidän vanhempien rahoilla, jotka ansaitsemme työllämme? Lainaa: Palkkatöissä kävijäkin saa subventoitua asumista Meidän perheemme ainakin maksaa asumisensa ihan itse. Niin myös aika moni muu. Lainaa: terveydenhuoltoa, liikkumista, harrastusmahdollisuuksia, ruokaa jne. Taidamme olla todellinen poikkeustapaus suomalaisten joukossa, kun näissäkään asioissa ei ollenkaan täydellisesti olla kunnallisten tukien tai palveluiden varassa. Ihan itse omasta pussista maksetaan niin omat kuin lasten harrastukset ja ruoka. Kunta ja valtio taitavat myös ihan oman etunsa vuoksi jokin verran tarjota mm. terveydenhuoltoa ja muita palveluita, koska se varmistaa mm. työvoiman jatkuvan saatavuuden. Mm. koulutus ei taida olla yhteiskunnalle ihan pyyteetöntä hyväntekeväisyyttä. Vaikka valtio ja kunnat joskus turvautuvat velkaan, niin kyllä tavoitteena on pitkällä aikavälillä kattaa menot mm. verotuloilla. Eli palkansaajat myös kustantavat noita nauttimiaan 'tukia'. Lainaa: Tätä kutsutaan hyvinvointivaltioksi. Kokonaistilanne on kuitenkin se, että hyvinvointivaltiota pidetään yllä lainaamalla rahaa. Ei tätä tasetta voi tarkastella lyhyellä aikavälillä. Vastikään tässä maksettiin edellisen laman velkaantumista pois kovaa vauhtia. Eikä makrotalous toimi ihan samoilla periaatteilla kuin yksityishenkilön taloudenpito.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
-:)lauri
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 3:17 pm |
|
|
Toope kirjoitti: Mirepoix kirjoitti: -:)lauri kirjoitti: Taisit unohtaa, että Toope voi aina pelata "no true Scotsman"-kortin niin kuin hän juuri pelasikin. Niin, mutta minähän sanoinkin että jos normaaleja keskustelusääntöjä noudatettaisiin niin tämä tieto lopettaisi erään keskustelun. Jankutushan on eri asia, kuten propaganda ja mustamaalaus, ei niitä mikään tieto tietenkään lopeta. Tahir ei ole ihan kuka tahansa: http://en.wikipedia.org/wiki/Tahir-ul-QadriLaurilla on tapana heitellä noita argumenttivirhekortteja edes ymmärtämättä niiden sisältöä. Ei tästä sen enempää. Miten suufilaista piensuuntausta edustava ul-Qadri nyt sitten kumoaa sunnien ja shiiojen näkemyksiä? En pidä ul-Qadrin fatwaa merkityksettömänä, sillä on symbolista merkitystä terveen järjen käytön esimerkkinä. Luultavasti suurin osa islamilaista maailmaa ei siitä kuitenkaan koskaan edes kuule, koska hän on marginaali-ilmiö. Ikävä kyllä. On lähinnä naurettavaa, että Mirepoix pitää ul-Qadrin fatwaa jotenkin suuren luokan asiana. Iso osa islamilaisesta maailmasta ei välittänyt edes Khomeinin julistamasta kuolemantuomiofatwasta Rushdielle, vaikka ukko oli 100x merkittävämpi uskonnollinen johtaja. Lainaa: Mutta tunnetusti faktoillahan Toopen uskontoa ei mitenkään horjuteta. "...numerous fatwas condemning terrorism have been released by scholars around the world since 9/11..." esittää esim The Independent artikkeleissaan, samalla kun Toope hyppii tasajalkaa silmät kiinni ja sormet korvissaan inttäen kovaan ääneen, että koska maltilliset muslimit eivät ole irtisanoutuneet terrorismista, he hyväksyvät sen. En minä kiellä sitä, etteivätkö yksittäiset uskonnolliset johtajat olisi tuominneet terroritekoja. Mutta ei tämä riitä. Uskonnollisella terrorismilla on paljon kannatusta islamilaisissa maissa ja myös Euroopan muslimivähemmistöissä. Radikalismi on vahvoilla moskeijoissa, kuten hyvin tiedät. Toivon, että radikalismi tuomittaisiin muslimiyhteisöissä paljon rankemmin ja avoimemmin, mitä nykyisin tehdään. Maltillisen muslimienemmistön silmien sulkeminen vihanlietsonnalta on osa ongelmaa. Islamvastaisuutta (tai -fobiaa, kuten te haluatte sen ilmaista) vähentäisi parhaiten se, jos muslimit itse heittäisivät pihalle nämä väkivaltaprofeetat moskeijoistaan. Lainaa: ...ettei Toopen todellisuus rekisteröi uskontonsa vastaisia todisteita, mitä me muut tosin jäämme vain arvuuttelemaan. Mikä se uskontoni on, jää myös arvuuttelun varaan. Kuten olen aiemminkin monesti sanonut, minulle islam on sitä, miten se käytännössä toteutuu ja ilmenee. Ei suinkaan sitä, mitä se teoriassa on. Ahaa, lukuisat fatwat ovat vain yksittäisten muslimien, jotka eivät ole oikeita muslimeita, aivopieruja ja tieteelliset tutkimukset, jotka osoittavat, että vain 7% kaikista muslimeista kannattaa radikalismia (93% ei kannata radikalismia (sisältäen 1,3 miljardia yksittäistä ihmistä)) kertovat ilmeisesti nekin vain yksittäisten muslimien aivopieruista, mutta kuten Toope on ilman ensimmäistäkään tieteellistä lähdettä todennut, kannattaa kuitenkin hiljainen enemmistö muslimeista radikalismia koska he eivät ole keltaisen lehdistön lööpeissä kieltänyt kannattavansa sitä. Sitä asiaa, ettei selkeä enemmistö muslimeista liity tai edes halua liittyä millään tavalla radikalismiin ei mielestäni voi tieteellisesti enää paremmin todistaa, mutta kuten huomaamme, todellisuus saa väistyä Toopen uskonnollisen totuuden edestä.
Viimeksi muokannut -:)lauri päivämäärä Su Maalis 07, 2010 4:20 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 3:53 pm |
|
|
Feminine kirjoitti: Ei tätä tasetta voi tarkastella lyhyellä aikavälillä. Vastikään tässä maksettiin edellisen laman velkaantumista pois kovaa vauhtia. Eikä makrotalous toimi ihan samoilla periaatteilla kuin yksityishenkilön taloudenpito. Niin. Vaikka hyvinvointivaltio on jo käytännössä purettu ja silti valtio velkaantuu lisää, sinun mielestäsi suomalaisten työ elättää heitä edelleen ja palkkoja ei tarvitse alentaa globaalissa kilpailussa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 4:18 pm |
|
|
Taha kirjoitti: Niin. Vaikka hyvinvointivaltio on jo käytännössä purettu ja silti valtio velkaantuu lisää, sinun mielestäsi suomalaisten työ elättää heitä edelleen ja palkkoja ei tarvitse alentaa globaalissa kilpailussa. Ei, en todellakaan näe mitään syytä, miksi juuri tämä nykyinen taantuma jäisi pysyväksi, eikä uutta nousukautta enää tulisi koskaan. En myöskään näe hyvää syytä sille, että Suomessa pyrittäisiin kilpailemaan nimenomaan halvan teollisen bulkkituotannon saralla sellaisten maiden kanssa, joissa on paljon huonosti koulutettua ja pienellä palkalla töihin houkuteltavissa olevaa työvoimaa. Jos aiomme löytää taloudellisen menestymisen keinoja, veikkaan että selluteollisuus, elektronisten komponenttien alihankintatuotanto tai muovilelutehtaat eivät välttämättä ole meille parhaita painopistealueita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 4:22 pm |
|
|
Feminine kirjoitti: Ei, en todellakaan näe mitään syytä, miksi juuri tämä nykyinen taantuma jäisi pysyväksi, eikä uutta nousukautta enää tulisi koskaan. Ei nyt ole kyse suhdanteista vaan siitä, että länsimaiden historiallinen etumatka on kohta kurottu umpeen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 4:36 pm |
|
|
Taha kirjoitti: Ei nyt ole kyse suhdanteista vaan siitä, että länsimaiden historiallinen etumatka on kohta kurottu umpeen. No sittenhän kaikki on vallan hyvin. Kiinalaistenkin palkat nousevat kohisten samalle tasolle kuin meillä, joten olemme taas kilpailukykyisiä. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 4:42 pm |
|
|
Feminine kirjoitti: Kiinalaistenkin palkat nousevat kohisten samalle tasolle kuin meillä, joten olemme taas kilpailukykyisiä.  Joo ja sitten vain painamme lisää rahaa, jotta saamme edelleen Pleikkarit ja plasmatelkkarit.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Simbad
|
Viestin otsikko: Re: Euroopan islamisoitumisen aikataulu Lähetetty: Su Maalis 07, 2010 4:49 pm |
|
|
Taha kirjoitti: Simbad kirjoitti: Mitä tulee palkkasäännöstelyyn, niin mielestäni siinä kohden mennään jo lähes puhtaasti poliittisen ideologian puolelle. Minulle ei vain aukea se matematiikka, että taulutelevisio on järkevämpää valmistuttaa Kiinassa samaan aikaan, kun täällä täällä on työttömiä. Niin eihän se Kiinan ihmisoikeustilanteen huomioiden ole järkevää eikä hyväksyttävää mutta kun Kiinassa työntekijöillä ei juuri oikeuksia ole ja suuryritysten omistajat ovat ahneita, niin tuo on se valitettava lopputulos. Lainaa: Vähimmäispalkkojen puolesta ja vastaan voidaan esittää erilaisia teoreettisia perusteluja. Keskustelua käydään usein poliittisista tai aatteellisista lähtökohdista eikä yksimielisyyttä ole näkyvissä. Käytännössä joudutaan vertaamaan ekonometristen tutkimusten tuloksia. Kyseessä on siis loppujen lopuksi empiirinen ongelma. Valitettavasti vähimmäispalkan vaikutusta on hyvin vaikea mallintaa luotettavasti, koska hyvää vertailuasetelmaa on vaikea löytää.
_________________ Sananvapautta on puolustettava
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia viestejäsi
|
|
|