Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Hellesens
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Elo 13, 2006 2:42 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 2:00 am Viestit: 133 Paikkakunta: Turku
|
Ayla kirjoitti: Puhelin minulla on kädessa kun sitä käytän. Tietokone on nenäni edessä kun sitä käytän ja maksan vain internetti yhteydestä, en muusta ja en maksa suurta summaa. Jos en maksaisi niin enhän voisi netissä olla ollenkaan. Siitä mistä on pakko maksaa, sen maksan. Mutta jos ei ole pakko maksaa, silloin en maksa. Se ei ole kiinni saituudesta tai että minulla ei olisi varaa maksaa. Minun omatuntoni sanoo minulle että maksa siitä mikä on pakollista maksaa, ei muusta. Näin on asia.  Ihminen joka maksaa vaikkei ole pakko maksaa on hieman "tärähtänyt"  siinä mielessä että vaatii myös muita maksamaan. Maksakoon itse, mutta antakoon toisten odottaa niin kauan tuollaisten maksamisten kanssa kun se on pakollista. Kuka hullu nyt alkaa maksamaan jos kerran ei ole pakko?
Eihän nettiyhteydestä ole välttämättä pakko maksaa. Melko usein langattomat yhteydet, lähinnä wlan, ovat nykyäänkin suojaamattomia ja niillä pystyy kuka tahansa osaava ratsastamaan ilmaiseksi.
Mainitset että asian pitää olla käsin kosketeltavissa jotta siitä voisi jotain maksaa, ja näkyminenkin kelpaa. Kaksi aistia siis viidestä, kuuloaisti ei ilmeisesti samaan kastiin kuulu joten musiikista ei tarvitse maksaa. Entäs hajuaisti, hajuvesi esimerkiksi suurimmaksi osaksi haihtuu iholta jättäen ainoastaan hyvin vähän sitä haisuainetta joka nenässä tuntuu. Turha siitäkään on sitten maksaa kun suurin osa menee taivaan tuuliin. Elokuvatkaan eivät oikein käy näkymiskriteerin mukaan koska katselet jo ostettua tietokonetta tai telkkaria sen 1,5 tuntia minkä elokuva kestää.
Erääseen aiempaan viestiini olin jo kirjoittamassa kuinka ihmiset eivät miellä abstraktin asian käyttöä maksutta vääräksi vaan se pätee vain konkreettisiin asioihin. Sitten keksin havainnollisemman tavan sanoa saman ja tässäpä tulikin sopivasti ajatusta tukeva viesti. Pyydetystä moraalikeskustelustakin tuli melko luonnollinen ääripää. Luonnotontahan itse asiassa on maksaa hyödykkeistä, se on vasta muutama tuhat vuotta vanha käytäntö. Ei väiski piittaa kenen mailta popsii porkkanat, tilaisuus ja tarve kohtaavat joten rehu katoaa parempiin suihin.
Omatuntoja on tosiaan erilaisia, joillekin ajatus maksamatta jättämisestä aiheuttaa tunnontuskia. He voivat vaikkapa miettiä "Entäpä jos sama tapahtuisi minulle?".
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Petu
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Elo 13, 2006 2:47 pm |
|
|
|
Voi Ayla ! Et taida tietääkkään ,miten paljon netissä on ilmaista . Jos kaikki haluasi maksua palveluistaan ,ei nettiä olisi olemassakaan . Kuitenkin haluasin tehdä selväksi ,ettei kaikkea kanntattaisi käyttää hyväksi se tilanteen vuoksi . Saatte kaikki ilmaiseksi , mutta kuinka kauan . Niin kuin sanoin ,esim PC -peliteollisuus on menossa konsolimarkkinoille . Keinoja on myös ns vastapuolella ,kuinka hankalaksi se tehdään on meistä kiinni . Toisaalta se ei minua kiinnosta ,koska maksan kaikesta datasta .
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hellesens
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Elo 13, 2006 3:00 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 2:00 am Viestit: 133 Paikkakunta: Turku
|
Petu kirjoitti: Voi Ayla ! Et taida tietääkkään ,miten paljon netissä on ilmaista . Jos kaikki haluasi maksua palveluistaan ,ei nettiä olisi olemassakaan . Kuitenkin haluasin tehdä selväksi ,ettei kaikkea kanntattaisi käyttää hyväksi se tilanteen vuoksi . Saatte kaikki ilmaiseksi , mutta kuinka kauan . Niin kuin sanoin ,esim peliteollisuus on menossa konsolimarkkinoille . Keinoja on myös ns vastapuolella ,kuinka hankalaksi se tehdään on meistä kiinni .
Peliteollisuus nyt on ollut menemässä konsolipuolelle viimeiset kymmenen vuotta ja vielä PC porskuttaa, pelimyyntikin voi hyvin. Joitain pelejä ei yksinkertaisesti voi toteuttaa nykykonsoleilla, tulevaisuuden ohjaimet muuttanevat tilanteen. Ja jos uhkakuva toteutuukin, niin onko se paha? Konsolit maksavat vähemmän kuin tietokone joka pyörittää samaa peliä samalla tavalla. Pelit ovat kyllä toistaiseksi kalliimpia, saapa nähdä mitä Wii tekee tilanteelle.
Asiallista tekstiä, keinoja hankaloittaa touhua löytyy ja ajan kanssa niitä sitten otetaan käyttöön mikäli villi viidakkotouhu jatkuu. Harmillista, että useat keinot hankaloittavat nimenomaan maksavan asiakkaan elämää kopiosuojauksineen ja rajoituksineen. Ei ihme että siivelläeläjät korpeavat maksavia. Ei, tilanne ei parane sillä että maksavat vaihtavat leiriä, tällöin toisen osapuolen otteet vain kiristyvät. Hieman Lähi-Itää muistuttava tilanne muuten, osapuolten lähtökohdat ovat tietysti erilaiset.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Petu
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Elo 13, 2006 3:04 pm |
|
|
|
Haluammeko sitä ,että maksamme laajakaistan lisäksi vastaanotettujen tiedostojen datamaksua . Eli yleinen surffailu menee laajakaistan hintaan ,suurien tiedostojen siirrosta menee lisämaksu . Kaikki datat ,esim demot yms olisi maksullisia ? Kaikki data ,mitä tulevaisuudessa tulee olemaan , vaatii rekisteröitymistä . Maksu tulee olemaan hen.koht . Kyllä binäärilukuja maailmassa riittää, meille jokaiselle . Peliserverit ovat hyvä esimerkki . Romppua ei välttämättä tarvitse . Sitäkö me haluamme ?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ayla
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Elo 13, 2006 3:06 pm |
|
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 3:41 am Viestit: 14567 Paikkakunta: Sverige
|
Petu kirjoitti: Voi Ayla ! Et taida tietääkkään ,miten paljon netissä on ilmaista . Jos kaikki haluasi maksua palveluistaan ,ei nettiä olisi olemassakaan . Kuitenkin haluasin tehdä selväksi ,ettei kaikkea kanntattaisi käyttää hyväksi se tilanteen vuoksi . Saatte kaikki ilmaiseksi , mutta kuinka kauan . Niin kuin sanoin ,esim PC -peliteollisuus on menossa konsolimarkkinoille . Keinoja on myös ns vastapuolella ,kuinka hankalaksi se tehdään on meistä kiinni . Toisaalta se ei minua kiinnosta ,koska maksan kaikesta datasta .
Kyllä minä tiedän mitä internetissä on ja että melkein kaikki on ilmaista. Ja totta kai sitten jos aletaan vaatimaan jollakin tavoin maksuja siitä tai siitä, niin kai silloin on maksettava sitten jos ei muuten saa. Sehän on selvä asia.
Minä tiedän ihmisiä jotka maksavat programmeistaan jopa yli tuhat kruunua, ovat tarkkoja kaikessa. Minä taas haen netistä ilmaiseksi. Jokainen toimii tavallaan.
Ja tiedän että internetin käytöstä ei tarvitse maksaa mitään jos ei halua. Mutta ihme ja kumma, minä maksan, koska haluan nopean netti yhteyden kaikin puolin. Ja muuta mukavaa mukaan.
_________________ - Olen arabi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ar.Ko
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Elo 13, 2006 3:21 pm |
|
|
|
Hyvä että yhteiskunta panostaa näitten warettajien bustaamiseen, että voi rauhassa kulkee kadulla pelkäämättä, että tulee hakatuks.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Toinen tuleminen
|
Viestin otsikko: Re: Ihmiset ei ymmärrä että nettipiratismi on rikollista Lähetetty: Su Elo 13, 2006 10:33 pm |
|
|
GradStudent kirjoitti: tiäremiäs kirjoitti: Jos ihminen varastaisi 3.5 miljoonalla ihan oikeaa tavaraa kysymyksessä olisi iso rikos. Mutta piratismi ei tunnu rikokselta koska voi tehdä melkein huomaamatta miljoonien tappioita yrityksille, etkä joudu vastuuseen. Ihmiset eivät oikeudessakaan tajunneet asian vakavuutta.
Mielestäni on niin, että jos aletaan tuomioita jakelemaan, missä menee raja syyttämisen ja syyttämättä jättämisen välillä? Nostammeko syytteen niitä arviolta satoja tuhansia suomalaisia vastaan, jotka ovat ladanneet joltain vertaisverkolta ainakin yhden (1) tai useamman tekijänoikeussuojatun tuotteen? Tuo prosessihan tukkeuttaisi tuomioistuimet vuosikymmeniksi valituksineen. Kiinnostaisi logiikka, jolla jotain yksittäisiä henkilöitä syytetään, mutta valtavat ihmismassat, jotka yhtä lailla rikkovat tekijänoikeuksia, jäävät syyttämättä. Voisin helposti "käräyttää" lähes kaikki tuttavani "piratismista" muodossa tuotteen lataaminen vertaisverkosta omaan käyttöön. Jos X saa syytteen, mutta Y ja Z eivät, ei oikeus voi toteutua. PS. SA-Intiin matkustaessamme katsoimme usein linja-autossa jotain elokuvaa. Rikoimme joka kerralla tekijänoikeuslakia esittämällä niitä julkisesti, samoin ne opettajat, jotka näyttävät kokonaisen elokuvan koululuokalle. Näin jopa valtiota lähellä olevat toimijat ja virkamiehet rikkovat tekijänoikeuksia. Eikö vertauskuvana koko puu tulisi kaataa, jos yksi tai kaksi oksaa katkaistaan? Ellei näin käy, ei ole oikeudenmukaista katkaista yhtä oksaa, mutta jättää puu pystyyn.
Kyllä meillä aina JOSTAIN paikka löytyy johon laittaa moiset huligaanit 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Marié
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ma Elo 14, 2006 9:04 pm |
|
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 9:02 pm Viestit: 94 Paikkakunta: Oulu
|
Mietipä Ayla (ja muutkin), entäpä jos sinä kirjottaisit vaikkapa kirjan, joka on näkymätöntä, koska sehän koostuu sanoista ja niistä muodostuvista ajatuksista jne, ei siitä esim. paperista, jolle se painetaan. Ajatellaan, että se olisi jättimenestys, jonka kaikki haluaisivat, mutta he ottaisivat laittomia kopiota, joista sinä et itse saisi mitään. Olisiko se sinusta oikein? Kyllä ne tekijänoikeudet ovat olemassa ihan syystä.
Tietystä tässäkin pitää jokin järki olla. Minusta ei ole kovinkaan vakavaa, jos lataa jonkun biisin, jota haluaa "kokeilla", mutta ei välttämättä heti ostaa, vaikka periaattessahan niinkään ei saisi tehdä. Jos kuitenkin lataa ohjelmia, pelejä, elokuvia ja musiikkia minkä kerkeää niin sitten kyllä on jo kyse rikoksesta ja vähintäänkin moraalisesti väärin. Tietysti sitten kysymys kuuluu, että missä se raja menee... ja se onkin vaikea kysymys.
Mitä taas tulee varsinaiseen piratismiin, niin sehän nyt on selvää, että se on rikos eikä siinä mitkään selitykset auta. 
_________________ Very nearly almost.
|
|
| Ylös |
|
 |