Tieteessä nyt

Teetkö työtä elääksesi vai elätkö työtä tehdäksesi?  
Visionääri 20XO-kilpailu koululaisille 7.10.2011–29.2.2012.
Haasta itsesi ja osallistu!
Tsekkaa
video ja kilpailuohjeet. 

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Helmi 13, 2012 11:24 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1068 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 72  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos
ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:21 pm 
Poissa

Mirepoix kirjoitti:
WHO suosittaa tapaa myös, koska se estää sukupuolitautien leviämistä, mikä ei liity hygieniaan. Leikkaus myös suojelee naista syövältä, jostain syystä.

Tarkoitatko, että HI- ja papilloomaviruksen esiintyminen peniksen limakalvolla ei liity hygieniaan vai että AIDS ja kohdunkaulansyöpä eivät ole tauteja?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:26 pm 
Poissa

Taha kirjoitti:
offmind kirjoitti:
...joten ympärileikkaukselle ei ole enää sitäkään perustetta.

Ympärileikkaus suojaa lasta virtsatietulehdukselta niin, että erään tutkimuksen mukaan virtsatien tulehduksesta kärsivistä lapsipotilaista 95% on ympärileikkaamattomia. Toisten tutkimusten mukaan riski on yli kymmenkertainen. Etkö pidä tätä lääketieteellisenä perusteena ympärileikkaukselle?

Ja on myös niin, että pään irrottaminen giljotiinilla estää päänsäryt ja aivokasvaimet 100%:sti

Se, että uskovaiset koettavat perustella kivikautisia tapojaan vaikkapa lääketieteeseen vetoamalla, on vain kummallista hörhöilyä. Asiallisempaa olisi tyytyä hyväksymään se, että kyse on vain muinaisista uskonnolliset määräyksistä jotka eivät vaadi turhanpäiväistä selittelyä tuekseen. Sama pätee myös muuhunkin uskonnolla perusteltuun kummalliseen ja outoon kuin vain ympärileikkaukseen.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:33 pm 
Poissa

offmind kirjoitti:
Ja on myös niin, että pään irrottaminen giljotiinilla estää päänsäryt ja aivokasvaimet 100%:sti.

Vasta-argumentit on taas kohdallaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:37 pm 
Poissa

Mirepoix kirjoitti:
Heksa kirjoitti:
Keskustelu on muutenkin ajautunut ihan väärään suuntaan alaikäisen lasten oikeudesta ruumiilliseen koskemattomuuteen.:

Yritin kyllä avata keskustelua siihen suuntaan ja jopa pyysin kommenttia, sinua ei kiinnostanut.

Pahoittelen, itse kysymys taisi mennä ihan totaalisesti ohi.

Lainaa:
Mikä sinua tässä kiinnostaa, jos saa kysyä?

Hyvä kysymys. Itse asiassa ei varsinaisesti mikään, ympärileikkaus on minulle pääasiassa aika yhdentekevä asia. Periaatteessa olen kuitenkin sitä mieltä, että olisi parasta jos uskonnolliset ja elämänkatsomukselliset valinnat olisi mahdollista tehdä vasta siinä vaiheessa kun niistä asioista ymmärtää itse jotain. Käytännössä tämä ei kuitenkaan ole mahdollista.

Perussyy aiheesta keskusteluun taitaa kuitenkin olla se, että olen herkkä trollaantumaan ja jämähdän helposti jankuttamaan turhanpäiväisistä asioista. Enemmänkin kyse on periaatteellisesta asiasta, minua jotenkin ärsyttää Tahan yritys perustella ympärileikkauksen kaltaista uskonnollista riittiä tieteellisesti. Tieteessä asioita voidaan perustella ja perustelu voidaan osoittaa virheelliseksi vastakkaisella esimerkillä. Uskonnossa kiveen kirjoitettuja asoita sen sijaan ei voi kumota minkäänlaisella vasta-argumentilla, oli sitten kyse kuinka järkevästä perustelusta hyvänsä. Yritys sekoittaa näitä kahta maailmaa keskenään aiheuttaa ainakin minussa huomattavaa turhautumista ja trollaushermon yliherkistymistä. Pitäisi osata itse heittää pyyhe ajoissa kehään.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:38 pm 
Poissa

Taha kirjoitti:
Pseudohippi kirjoitti:
Mutta jos käsi tai hampaat poistetaan, vähenevät mahdolliset käteen iskevät kuolemanvaaralliset sairaudet huomattavasti.

Argumentaatiosi taso on niin alhainen, että laitan sinut taas estolistalle.

Taha kirjoitti:

:lol: :lol: :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:39 pm 
Poissa

Taha kirjoitti:
Esinahka suojaa penistä, mutta suojaamisesta ei ole havaittavaa hyötyä, vain haittaa.

Tämä on aivan absurdi väite. Kammottaa ajatuskin siitä miltä mulkkuni näyttäisi pitkän juoksu- tai polkupyörälenkin jälkeen ilman esinahan antamaa suojaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:41 pm 
Poissa

Mirepoix kirjoitti:
offmind kirjoitti:
Se, että uskovaiset koettavat perustella kivikautisia tapojaan vaikkapa lääketieteeseen vetoamalla, on vain kummallista hörhöilyä. Mutta onhan se ymmärrettävää, eihän uskonnoista jäisi paljokaan jäljelle jos niistä poistaisi kaiken kummallisen hörhöilyn :wink:

En ole kyllä koskaan kuullut että esim. juutalainen perustelisi perinnettä hygienialla. Kyllä nuo terveysvaikutukset ovat perusteena enemmänkin kristilisessä USA:ssa ja myös Etelä-Koreassa.

Lääketieteellisiä perusteluja ei tietenkään ole ollut sen pidempää kuin lääketiedettäkään. Mutta jos ympärileikkauksesta on ollut muinaisen yhteisölle hyötyä, niin silloin kyse on hygienia ja terveysperusteista vaikka se olisikin naamioit uskonnolliseen pälätykseen.

Lainaa:
WHO suosittaa tapaa myös, koska se estää sukupuolitautien leviämistä, mikä ei liity hygieniaan. Leikkaus myös suojelee naista syövältä, jostain syystä.

Epäilemättä pätee kehitysmaissa. Moderneissa yhteiskunnissa kyse on vain tapakulttuurista.

Lainaa:
Uskonnollisen perusteen alkuperää en tiedä, tuskin kukaan tietää, mutta sehän on siis jostain absurdista syystä merkki liitosta jumalan kanssa, kristinusko syntyi siitä kun juutalaisuuden eräs lahko ei enää vaatinutkaan tavan noudattamista. Tapa oli kaiketi olemassa ennen juutalaisuuden syntyäkin.

Ja tavan varsinainen syy oli pragmaattinen mutta uskonnon varjolla tavan ylläpito on helppoa.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:44 pm 
Poissa

Heksu kirjoitti:
Tieteessä asioita voidaan perustella ja perustelu voidaan osoittaa virheelliseksi vastakkaisella esimerkillä.

Tai siis tutkimustulos voidaan osoittaa virheelliseksi tai kausaatio-korrelaatio-väittämä epätodeksi.

Kerrotko esimerkiksi, että mitä todisteita sinulla on siitä, että ympärileikkaus ei vähennä pikkulasten virtsatietulehdusriskiä yli 90%?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:46 pm 
Poissa

Taha kirjoitti:
offmind kirjoitti:
Ja on myös niin, että pään irrottaminen giljotiinilla estää päänsäryt ja aivokasvaimet 100%:sti.

Eli jos koetat argumentoida siten, että jostakin asiasta on jokin hyöty, niin silloin sen asian mahdolliset haitat pitäisi myös muistaa huomioida. Ja jos haitat ovat huomattavasti suuremmat kuin hyödyt, niin asiat tekemisen järkevyys on kyseenalaista (kuten päänsäryn hoitaminen giljotiinilla).

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:48 pm 
Poissa

Heksu kirjoitti:
Tämä on aivan absurdi väite. Kammottaa ajatuskin siitä miltä mulkkuni näyttäisi pitkän juoksu- tai polkupyörälenkin jälkeen ilman esinahan antamaa suojaa.

Kirjaan pöytäkirjaan, että mielestäsi urheilu vahingoittaa ympärileikattua penistä niin, että kykenet havaitsemaan eron urheilijan ja sohvaperunan penisten välillä.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:49 pm 
Poissa

offmind kirjoitti:
Epäilemättä pätee kehitysmaissa. Moderneissa yhteiskunnissa kyse on vain tapakulttuurista.

Papillooma- ja HI-viruksen leviämismekanismit ovat ihan samat riippumatta maantieteellisestä sijainnista.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:51 pm 
Poissa

Taha kirjoitti:
Kerrotko esimerkiksi, että mitä todisteita sinulla on siitä, että ympärileikkaus ei vähennä pikkulasten virtsatietulehdusriskiä yli 90%?

Oliko tämä vastaus kysymykseeni muslimien keskimääräisestä ympärileikkausiästä?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:52 pm 
Poissa

offmind kirjoitti:
Eli jos koetat argumentoida siten, että jostakin asiasta on jokin hyöty, niin silloin sen asian mahdolliset haitat pitäisi myös muistaa huomioida. Ja jos haitat ovat huomattavasti suuremmat kuin hyödyt, niin asiat tekemisen järkevyys on kyseenalaista (kuten päänsäryn hoitaminen giljotiinilla).

Niin. Nyt sitten vain listaat haitat, jotka aiheutuvat esinahan puutteesta. Subjektiiviset kokemukset eivät kelpaa, eikä leikkauksen tuottama kipu.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:52 pm 
Poissa

Heksu kirjoitti:
Oliko tämä vastaus kysymykseeni muslimien keskimääräisestä ympärileikkausiästä?

Katso Googlesta.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 12:53 pm 
Poissa

Taha kirjoitti:
Heksu kirjoitti:

Kirjaan pöytäkirjaan, että mielestäsi urheilu vahingoittaa ympärileikattua penistä niin, että kykenet havaitsemaan eron urheilijan ja sohvaperunan penisten välillä.

Tapasi asettaa ajatuksia toisten päähän on lähinnä vitsikäs. Minulla ei ole mitään intressejä vertailla kenenkään peniksiä.

Btw - kuinkahan moni muu pitää pöytäkirjaa käymistään keskusteluista?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1068 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 72  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]