Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
AjattelevaineN
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 8:32 pm |
|
|
|
Tarkoitan mm. ihan sitä, että voisin kuvitella, että kyseisen pojan ja äidin elämästä olisi mahdollisesti tullut melkoisen paljon vaikeampaa, jos äiti ei olisi järjestänyt ympärileikkausta, tai jos se olisi rikos. Miksi heidän pitäisi olla esikärsijöinä tällaisessa asiassa? Tai pitäisikö heidän jotenkin ottaa elämäntehtäväkseen jonain poikkeuksellisena esimerkkitapauksena eläminen? Ei ihmisten elämää voi nähdäkseni tarkastella vain palasina, ei ole nähdäkseni kovin realistista erottaa ympärileikkausasiaa teoreettisesti niiden ihmisten elämän kokonaisuudesta, joiden elämää asia koskee. Uskon, että ne ovat hyvin harvassa ne sellaiset muslimimiehet, jotka kokevat asianmukaisesta ympärileikkauksesta jotenkin kärsineensä. Tämä on vain minun näkemykseni asiaan koskien tätä oikeuden päätöstä. Minä en tästä asiasta mitään tiedä muuta kuin uutisen, jonka luin, ja sillä perusteella tein päätelmäni.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
bdbdbd
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 8:35 pm |
|
|
acedia kirjoitti: Ding Ding kirjoitti: "Lopullista totuutta" ei ole, vaan on vain erilaisia käsityksiä ihmisoikeuksista ja lasten oikeuksista ja niiden arvosta "kulttuurien oikeuksia" vastaan. Ehkä kirjoitat USA-fanina suurlähetystöllesi että tämmöisestä länsimaisesta tavasta olisi luovuttava sielläkin. Miksi? Eihän se meille täällä kuulu mitä kotipuolessaan tekevät, kunhan jättävät tapansa sinne.
_________________ Massa kertaa nopeus on yhtä kuin tajuttomuus.
Ei enää sankareita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Qadesha
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 8:42 pm |
|
|
Pertinax kirjoitti: KKO:n mukaan uskonnollisesta syystä tehty ympärileikkaus hyödytti poikaa ja hänen identiteettinsä kehittymistä. Leikkaus myös auttoi häntä kiinnittymään uskonnolliseen ja sosiaaliseen yhteisöönsä.
Voi hellandyydeli. *** Mahtaako maailmassa olla olemassa lainkaan sellaista uskontoa joka hyväksyisi ihmisen sellaisenaan? Tämä länsimaissa tutuin kristinuskohan joka sentään malttaa jättää kehon rauhaan (piiskaamista lukuunottamatta, mutta tästäkinhän ollaan jo pääsemässä eroon?) ei hyväksy ihmistä vaan kertoo että ihminen on perisyntinen ja ihmisen on syytä hävetä, katua ja uskoa Jeesukseen pelastajanaan. Eikä tietämykseni muistakaan uskonnoista oikein näytä vihreää valoa ihmisen hyväksymiselle. Itseasiassa kaikki uskonnot vaikuttavat tähtäävän siihen että ihmistä on pakko muuttaa, tavalla tai toisella. Minkäköhän takia?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aatos
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 8:44 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 6:14 pm Viestit: 1671 Paikkakunta: Kimitoön
|
AjattelevaineN kirjoitti: Miksi heidän pitäisi olla esikärsijöinä tällaisessa asiassa? Tai pitäisikö heidän jotenkin ottaa elämäntehtäväkseen jonain poikkeuksellisena esimerkkitapauksena eläminen? Ei sellaista kukaan ulkopuolinen voikaan edellyttää, yksilötasolla. Juuri siksi yhteiskunnan olisi annettava signaali siitä, ettei lasta saa merkitä peruuttamattomasti uskonnollisella symbolilla joka, mitä ilmeisemmin, aiheuttaa tälle haittaa myöhemmässä elämässä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
bdbdbd
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 8:46 pm |
|
|
AjattelevaineN kirjoitti: Tarkoitan mm. ihan sitä, että voisin kuvitella, että kyseisen pojan ja äidin elämästä olisi mahdollisesti tullut melkoisen paljon vaikeampaa, jos äiti ei olisi järjestänyt ympärileikkausta, tai jos se olisi rikos. Miksi heidän pitäisi olla esikärsijöinä tällaisessa asiassa? Tai pitäisikö heidän jotenkin ottaa elämäntehtäväkseen jonain poikkeuksellisena esimerkkitapauksena eläminen? Ei ihmisten elämää voi nähdäkseni tarkastella vain palasina, ei ole nähdäkseni kovin realistista erottaa ympärileikkausasiaa teoreettisesti niiden ihmisten elämän kokonaisuudesta, joiden elämää asia koskee. Uskon, että ne ovat hyvin harvassa ne sellaiset muslimimiehet, jotka kokevat asianmukaisesta ympärileikkauksesta jotenkin kärsineensä. Tämä on vain minun näkemykseni asiaan koskien tätä oikeuden päätöstä. Minä en tästä asiasta mitään tiedä muuta kuin uutisen, jonka luin, ja sillä perusteella tein päätelmäni. Niin no, ympärileikkauksen voidaan katsoa loukkaavan ruumiillista koskemattomuutta. Sehän tässä niin huvittavalta tuntuu, että lasta ei saa tukistaa rangaistuksena pahanteosta, mutta sen takia, että "meillä on tapana", voidaan kullista leikata osa pois. Ja tämä siis on peruuttamatonta. Kun se kerran on uskonnon perusteella tehty, olisi ihan reilua antaa 15 vuotta täyttäneen, joka siis on ikäraja jolloin saa itse päättää uskonnostaan, päättää itse ottaako kyseisen uskonnollisen symbolin vai ei.
Ei enää sankareita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Qadesha
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 8:50 pm |
|
|
Pähkinänsärkijä kirjoitti: Jännä huomata miten naiset vähättelevät tätä turhaa toimenpidettä mutta odotas jos joku lähestyy neulalla tyttölapsen klitorista.... Olen kurkkuani myöten ymp.leikkausaiheita täynnä, koska olen niin monta kertaa jäkättänyt silpomista vastaan - kummankin sukupuolen. Nyt kuitenkin olisin kiinnostunut tietämään kuka kumma nainen muka vähättelee tuota toimenpidettä? Olen käsittänyt että kiivaimmin sitä (suvaitsevaisuuden nimissä) puolustavat tyypit tällä foorumilla ovat miehiä - tosin en tietenkään voi olla varma. Jokainen järkevä nainen ei koske tikullakaan enää tähän aiheeseen koska siitä seuraavaa sivukaupalla käytävää lässytystä ei kestä Erkkikään. Itse en aina jaksa olla järkevä, mutta jos nyt tämän kerran kertakaikkiaan pääasiassa kierrän mokoman aiheen kaukaa. On siitä niin jo jaksettu jauhaa puolin ja toisin. viewtopic.php?f=13&t=32213viewtopic.php?f=12&t=32225ps. ennemmin saa sanoa vaikka natsiksi kuin uskonnon tai minkään aatteen nimissä tehtävän rituaalisen pahoinpitelyn kannattajaksi
|
|
| Ylös |
|
 |
|
mike hog
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 8:54 pm |
|
Liittynyt: La Tammi 13, 2007 2:53 pm Viestit: 43 Paikkakunta: Punikkila
|
|
Minun uskontoni kehottaa leikkaamaan viikon vanhalta poikalapselta vasemmän käden nimettömän ensimmäisen nivelen kohdalta pois. Mitenkähän tähän saisi lääkärit velvoitettua ettei tarvitsisi itse tehdä ko. toimenpidettä??
_________________ Huonohan tästä tuli mutta tehdään ensi kerralla parempi
|
|
| Ylös |
|
 |
|
AjattelevaineN
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 9:37 pm |
|
|
 Vai niin... Lähinnä empaattisena naisena koitan eläytyä uutisen naisen ja äidin ja hänen poikansa asemaan ja tilanteeseen ja katsoa asiaa siltä kantilta. Ja eihän sitä tiedä minne hiekka-aavikolle poika vielä jonain päivänä aikuisena voi päättää matkata, että elääkökään hän loppuelämäänsä Suomessa? Käsittääkseni se ympärileikkaus on sitten aikuisena vaikeampi. Kyllä minunkin mielestäni ruumiillinen koskemattomuus on ensiarvoinen arvo. Kuitenkin, reijitetäänhän täällä Suomessakin laillisesti jo pikkutyttöjen korvia? (tosin itse en reijittäisi) Ja en oikein ymmärrä millä perusteella siitä ympärileikkauksesta sitten myöhemmin elämässään tulee kärsimään? Kerran yhden ympärileikkaustarinan kuulin, ja se päivä tuntui olevan henkilölle erityisen aurinkoinen ja onnellinen muisto, päivä jolloin hänestä tuli mies ja kaikki onnittelivat. Ei hänkään varmasti sitä päiväänsä pois olisi halunnut. (Tämän uutisen pojan kertomus voisikin olla rankempi: päivä jonka vuoksi äitiä epäiltiin rikolliseksi.) Meidän ihmisten mielipiteet muokkautuvat osittain sen perusteella mitä olemme nähneet ja kuulleet. Minulle tämä ei ole mikään poliittinen asia, eikä tällä kertaa edes periaatteellinen vaikka periaatteen ihminen olenkin. Vain näkemys tähän uutiseen. Helpotuin tämän äidin ja pojan puolesta, koska he vaikuttivat joutuneen sosiaalisesti riepoteltaviksi, ja äiti ei ympärileikkauksen toteuttaessaan ollut varmasti mitään pahaa tarkoittanut. Olisi se aika hurjaa, jos uskontoaan kuuliaisesti noudattanut nainen saisikin yhtäkkiä elämässään rikollisen roolin, kun muutenkin Suomeen muuttaneen musliminaisen asema ei välttämättä ole mitenkään kovin vahvoilla oleva. (En kuitenkaan kommentoi henkilökohtaisesti juuri tätä tapausta, koska tiedän vain tuon pienen uutisen verran, enkä oletettavasti tiedä kaikkea. Nämä ovat vain minut olettamuksiani.)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aatos
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 10:01 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 6:14 pm Viestit: 1671 Paikkakunta: Kimitoön
|
AjattelevaineN kirjoitti: Ja en oikein ymmärrä millä perusteella siitä ympärileikkauksesta sitten myöhemmin elämässään tulee kärsimään? Kärsiä on ehkä vähän voimakas sana, mutta aika vahvoja indikaatioita että miehen seksuaalinen nautinto vähenee leikkauksen myötä. Sen lisäksi on se periaatteellinen puoli, onko vanhemmilla oikeus tehdä suorittaa lapselleen peruuttamaton uskonnollinen merkintä? Mun mielestäni ei. Lainaa: Kerran yhden ympärileikkaustarinan kuulin, ja se päivä tuntui olevan henkilölle erityisen aurinkoinen ja onnellinen muisto, päivä jolloin hänestä tuli mies ja kaikki onnittelivat. Aikuistumisriittiin ei tarvitse kuulua leikkaamista, sen voi halutessaan tehdä myös toisin. Itse muistelen lämmöllä kun sukulaiset toivat rahalahjoja ripille "päästessäni" Lainaa: Helpotuin tämän äidin ja pojan puolesta, koska he vaikuttivat joutuneen sosiaalisesti riepoteltaviksi, ja äiti ei ympärileikkauksen toteuttaessaan ollut varmasti mitään pahaa tarkoittanut. Olisi se aika hurjaa, jos uskontoaan kuuliaisesti noudattanut nainen saisikin yhtäkkiä elämässään rikollisen roolin, kun muutenkin Suomeen muuttaneen musliminaisen asema ei välttämättä ole mitenkään kovin vahvoilla oleva. Komppaan täysillä, hyvä pointti. Ongelmana onkin, että tällaiselle yleensä pitää hakea ennakkopäätöstä KKO:sta. Jos lainsäädännössä yksiselitteisesti kiellettäisiin ympärileikkaus muutoin kuin lääketieteellisin perustein, ei asiasta tarvitsisi riidellä KKO:ssa. Reikä korvalehdessä kasvaa umpeen, esinahka ei kasva takaisin. Arvaan että näet eron?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
AjattelevaineN
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 10:21 pm |
|
|
Loppuenlopuksi tämän asian parhaita asiantuntijoita taitavat olla muslimimiehet. Joten minä lopetan jahkailun tästä, kun ei ole oikein alaani mitkään ympärileikkaukset 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
bdbdbd
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 10:33 pm |
|
|
AjattelevaineN kirjoitti: Loppuenlopuksi tämän asian parhaita asiantuntijoita taitavat olla muslimimiehet. Joten minä lopetan jahkailun tästä, kun ei ole oikein alaani mitkään ympärileikkaukset  Itseasiassa parhaat asiantuntijat taitavat olla ihmiset, keille leikkaus on tehty vasta aikuisiällä ja vertauskohta on olemassa. Eikä ympärileikkaus ole ymmärtääkseni niin yleinen muslimeilla, kuin mitä se on juutalaisten keskuudessa.
Ei enää sankareita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
lovelace
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 10:48 pm |
|
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 4:17 am Viestit: 87 Paikkakunta: gomorra
|
|
Kyse on joka tapapauksessa täydellisen turhasta ja hyvin brutaalista operaatiosta joka suoritetaan vastasyntyneelle ja täysin puolustuskyvyttömälle yksilölle.
Joillakin ihmisillä saattaa olla tarve tällaiselle kirurgiselle operaatiolle, ja jossain tapauksessa pienellä vauvalla voidaan todeta esinahassa poikkeama, joka vaatii kyseisen operaation..
Tämä on täydellistä julmuutta ja silpomista,mitä ei minkään valtakunnan, edes uskonnollinen instanssi, ole oikeutettu vaatimaan kenellekään kansalaisistaan..
nufsaid!
_________________ Joskus muistaa salaisuuksia, jota ei ole koskaan kuullut.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
AjattelevaineN
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 11:37 pm |
|
|
|
Hmm...onkohan minulla sitten jotenkin väärä käsitys, kun minun käsitykseni mukaan muslimipoikien ympärileikkaus on yli tuhat vuotta kestänyt miljardeja muslimimiehiä koskeva käytäntö, joka lähes aina toteutetaan siten, että ympärileikkaamaton mies on helpostikin muslimiyhteisössä eräänlainen ihmetys. Myöskin minulla on se käsitys, ettei poikien ympärileikkaus ole juuri missään maassa rikos. Onko se jossakin länsimaassa rikos? Mietin vaan, että tämmöisen pikkuisen Suomen harvoine asukkaineen olisi aikamoinen juttu alkaa vetää asiassa jotain ihan omaa linjaansa ottamatta muuta maailmaa ja yli tuhatvuotista historiaa huomioon. Voisiko sellainen ylipäätään onnistua? Onko sellainen realistista?
Ja miksi tähän syytteeseen on ensimmäisenä joutunut musliminainen? Vaikka tosiaan näitä ympärileikkauksia on Suomessakin tehty iät ja ajat. Eikö juuri musliminaisten yleensä sanota olevan heikossa asemassa? Miksi sitten suomessakin juuri musliminaista aletaan syyttää asiasta, jota monet muutkin ovat tehneet iät ja ajat ilman mitään syytteitä? Vähän tuntuu siltä kuin silmätikuksi olisi jälleen kerran joutunut se avuttomin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ding Ding
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 11:51 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:26 am Viestit: 8799 Paikkakunta: kahvikupin ääressä
|
AjattelevaineN kirjoitti: Myöskin minulla on se käsitys, ettei poikien ympärileikkaus ole juuri missään maassa rikos. Onko se jossakin länsimaassa rikos? Mietin vaan, että tämmöisen pikkuisen Suomen harvoine asukkaineen olisi aikamoinen juttu alkaa vetää asiassa jotain ihan omaa linjaansa ottamatta muuta maailmaa ja yli tuhatvuotista historiaa huomioon. Voisiko sellainen ylipäätään onnistua? Onko sellainen realistista? Ehkä ympärileikkaus seuraa tupakoinnin esimerkkiä. Jostain on aloitettava. Vielä vähän aikaa sitten tupakointi oli melkein kaikkialla laillista. Nyt tupakointi muttuu maa maalta yhä rajoitetummaksi. Irlanti kielsi ensimmäisenä maana tupakoinnin kaikilla työpaikoilla vuonna 2004 ja Norja seurasi heti esimerkkiä. Suomen tupakkalait kiristyivät myös hiljattain. Asenteet ympärileikkausta kohden kiristyvät jo Euroopassa. Suomi voisi ehkä näyttää esimerkkiä ja ottaa seuraavan askeleen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Qadesha
|
Viestin otsikko: Re: Korkein oikeus: Muslimipojan ympärileikkaus ei ollut rikos Lähetetty: Su Loka 19, 2008 11:52 pm |
|
|
Ihan pakko tähän piipittää: orjuuskin se on ollut useita tuhansia vuosia ihan normaalia, miksemme siis jatkaisi sitä edelleen... Camoon. Mitä ihmeen erinomaista jossain "vuosituhantisissa" perinteissä on?
|
|
| Ylös |
|
 |