Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
ArKos itse
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 3:39 pm |
|
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 10:31 am Viestit: 4287 Paikkakunta: Tervola
|
|
Minä en laittaisi rahaa, vaan minä tarvitsisin rahaa.
_________________ Kaikki on liikkeenään ilmenevän aineen suhteita ynnä aistivain havaitsijain suhdetta niihin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kiuaskivi
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 3:54 pm |
|
|
ArKos itse kirjoitti: Minä en laittaisi rahaa, vaan minä tarvitsisin rahaa.
Ja suostut koekaniiniksi?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Juppe
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 3:56 pm |
|
|
|
Itse sijoittaisin sen matematiikan, fysiikan ja (kansan)taloustieteen tutkimusinstituutin luomiseen ja toiminnan rahoittamiseen. Tarkoituksena olisi siis kouluttaa tohtoritason ihmisiä näillä aloilla, rahoittaa heidän tutkimustoimintaansa sekä näiden tutkimustulosten julkituomista yleiseen tietoisuuteen tai käyttöön.
Matematiikan tarkoituksena olisi olla menetelmätiede jota kaksi muuta pystyisivät hyödyntämään. Toki laitoksessa harrastettaisiin ihan puhdastakin matematiikan perustutkimusta mutta ennemminkin tarkoituksena olisi tuottaa uusia työvälineitä ja niiden hallintaa soveltaville tieteille.
Fysiikan tarkoituksena olisi puolestaan tuottaa teknistä kehitystä maailmalle, pääpaino fuusioenergian valjastamisessa. Vaikka puhuinkin teknisestä kehityksestä, tarkoitan myös puhdasta perustutkimusta jolla on tapana valjastua sovelluksiksi pitkällä aikavälillä.
Taloustieteeseen laskisin myös muuta yhteiskuntatieteellistä tutkimusta mutta halusin nimetä sen taloustieteeksi siitä syystä että se on oikeastaan ainut yhteiskuntatieteistä jossa edetään yksinkertaisemmista aksioomista loogisella päättelyllä uusiin tuloksiin. Muilla aloilla on hyväksytty myös "mutu" perusteluja, vrt. sosiaalipolitiikka. Tarkoituksena olisi siis tuottaa toimijoita jotka ymmärtävät syy-seuraus suhteita jotka vaikuttavat niin taloudessa kuin esim. biologiassa.
Erityisen mielenkiinnon alla olisi saada yleiseen tietoon hyvin yksinkertainen "totuus" Y=T*K^a*L^(1-a) (0<a<1) jossa siis Y=tuotanto, T=teknologian aste, K=(reaali)pääoma ja L=työvoima. Kaavaa voidaan perustella hyvin yksinkertaisesti: Jos oletetaan lyhyt aikaväli jolloin teknologista kehitystä ei ehdi tapahtua (siis T on vakio), tuotannon kaksinkertaistumiseen vaaditaa SEKÄ työvoiman että tuotantovälineiden määrän kaksinkertaistuminen. Yksinkertaisena esimerkkinä ojankaivuunopeuden kaksinkertaistumiseen vaaditaan sekä toinen kaivaja että toinen lapio, toinen kaivaja yksistään nopeuttaisi kaivamista sillä kaivajat voisivat levätä vuorotellen, toinen lapiokin yhdellä kaivajalla saattaisi nopeuttaa kaivamista hieman jos lapiot olisivat erilaisia ja siis sopisivat erilaisiin maaperiin, teknologisella kehityksellä työtä voitaisiin myös tehostaa esim. kevyemmällä lapiolla. Tarkemman analyysin kaavasta voi löytää melkein jokaisesta (kansan)taloustieteen (Economics) perus-, aineopintotasoisesta oppikirjasta.
Erittäin merkittävää tässä kaavassa on huomata että työvoiman kaksinkertaistuminen ei kaksinkertaista tuotantoa. Siis väestön kasvaessa naamaa kohti jää vähemmän. Tätä luonnollisesti pystytään kompensoimaan investoimalla tuotantohyödykkeisiin (siis vähennetään tämänhetkistä kulutusta) tai kehittämällä teknologiaa (sama). Tällöin siis liiallinen väestönkasvu olisikin syy eikä seuraus köyhyydelle ja sen tuottamille lieveilmiöille.
_________________ The future influences the present as much as the past.
Nietzsche
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Andúril
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 4:27 pm |
|
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 3:19 am Viestit: 3043 Paikkakunta: Val Alorn
|
|
| Ylös |
|
 |
|
NeoKonservatiivi
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 4:44 pm |
|
|
|
Itse sijoittaisin vaihtoehtoisten öljylähteiden kehittämiseen. Tätä toimintaa voi tosin tukea sijoittamalla rahaa kyseistä hommaa harrastaviin osakeyhtiöihin.
_________________ Mistä tiedemiehet todellisuudessa ovat konseksussessa "ilmastonmuutoksesta":
http://www.junkscience.com/Greenhouse/
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Maukka Perusjatka
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 4:49 pm |
|
|
|
Jos sijoittais rahansa peniksen suurennukseen tähtäävään tutkimukseen ja kehitykseen ja siinä onnistuisi kehittämään sivuvaikutuksettoman menetelmän, hankkisi rahansa satakertaisesti takaisin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
wizard
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 8:32 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 5:01 pm Viestit: 2318 Paikkakunta: Helsinki
|
|
Itseään kopioivien robottien tutkimiseen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
asdf
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 8:35 pm |
|
|
wizard kirjoitti: Itseään kopioivien robottien tutkimiseen.
Tarkoitatko itseään kopioivia tappajarobotteja?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
wizard
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 8:39 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 5:01 pm Viestit: 2318 Paikkakunta: Helsinki
|
asdf kirjoitti: wizard kirjoitti: Itseään kopioivien robottien tutkimiseen. Tarkoitatko itseään kopioivia tappajarobotteja?
Berserkkejä.
|
|
| Ylös |
|
 |