Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Echi
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Helmi 19, 2006 6:49 pm |
|
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 1:22 am Viestit: 5509 Paikkakunta: Kioto
|
John Carter kirjoitti: Eikös Heidegger filosovoinut myös,että elämän tarkoitus opitaan ymmärtämään vasta kuoleman sisäistämisen kautta. Heidegger puhuu paljon ahdistuksesta joka kumpuaa jostain perustavanlaatuisesta ontologisesta asiasta jonkin yksittäisen seikan sijaan, tämä ahdistus johtaa kodittomuuden tunteeseen. Ahdistus syntyy Heideggerin mukaan kuoleman käsitteestä jota ei koskaan identifioida omaksi yksilölliseksi kuolemaksi vaan se käsitetään kollektiivisena asiana ja sitä pyritään välttelemään ja pakoilemaan. Jotta vapautuisimme ahdistuksesta Heidegger ehdottaa että tajuaisimme kuoleman täälläolon loppumisena ja jonkinlaisena edelläkäyntinä Vorlaufen mahdollisuuteen. Tämä edelläkäyvä mahdollisuus tarkoittaa sitä että tajutessamme oman tulevan kuolemamme vapautuisimme toteuttamaan itseämme paremmin. Siis näin minä ainakin käsittäisin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
John Carter
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Helmi 19, 2006 7:04 pm |
|
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 2:08 pm Viestit: 3478 Paikkakunta: Paratiisi
|
|
Se on lähes sama periaate kuin Tiibetin buddhalaisilla vapautumisesta elämään.
_________________ " Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jussi Ry
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Helmi 19, 2006 7:59 pm |
|
|
|
Se on myös minun kokemukseni vapautumisesta elämään. Kun tajuan, että kuolema on kuollut ruumiini, ja minä olen elämä, niin silloin olen vapaa. Vapaa esimerkiksi toimimaan viisaasti ja vastuullisesti. Kuten pikkulapsi. Paitsi, että pieni lapsi ei ole vielä viisas, koska sillä ei ole kokemusta. Mutta lapsi on elämä. Se on vapaa, koska sillä on tilaa rauhassa katsella asioita ja tehdä sen, minkä katsoo hyväksi, tai sen minkä tekee, ilman katumusta siitä, koska kokee, että sen teki ikään kuin "joku muu enkä minä".
Katumus tekemisistään tulee siis siitä ,että tekee asiat tiedostamattomasti. Se on kuin "joku muu" tekisi ne. Jos toimin tietoisesti, ja teen virheitä, se ei herätä tunnontuskia, koska tiedän tehneeni parhaani, ja tiedän ettei elämässä ole muuta kuin se, mikä on nyt.
Selittelen näitä, koska ne pyörivät aina ydinasian ympärillä, vaikka tuntuu, että ne ovat "itsestään selvyyksiä" tai jokapäiväisiä joutavanpäiväisiä asioita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
John Carter
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ma Maalis 13, 2006 10:43 pm |
|
|
|
Samoin kuin syntymä ja kuolema ovat samaa prosessia;elämää.
Toinen on vain prosessin alku ja toinen loppu.
Kummatkin vieläpä välttämättömiä.
_________________ " Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein
|
|
| Ylös |
|
 |
|
QuantumLeap
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ma Maalis 13, 2006 11:09 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:37 pm Viestit: 126 Paikkakunta: Sauvo
|
|
hmm jos olemme tietokoneessa niin emmekö silloinkin ole olemassa?
_________________ "I know not whit what weapons ww3 will be fought, but i know that ww4 will be fought with sticks and stones." - Mr Einstein
|
|
| Ylös |
|
 |
|
John Carter
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Maalis 14, 2006 6:29 pm |
|
|
|
Kyllä jollakin tasolla.
Emme ehkä näin konkreettisella kuin nykyisyytemme.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
John Carter
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Heinä 18, 2006 5:55 pm |
|
|
|
Virtuaali ulottuvuudessa kylläkin.
|
|
| Ylös |
|
 |