Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on La Touko 26, 2012 5:01 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Oletko työssä?
Kyllä. 47%  47%  [ 56 ]
en. 13%  13%  [ 16 ]
Olen eläkkeellä. 5%  5%  [ 6 ]
Olen opiskelija. 35%  35%  [ 42 ]
Ääniä yhteensä : 120
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 2:49 pm 
Poissa

pointless kirjoitti:
Opiskelija olen.

En ole oikein koskaan osannut yhdyssanoja. En sitten tiedä mistä se johtuu. Jotkut varmaan ajattelevat että olen tyhmä. Anoppini on äidinkielenopettaja joten avovaimoni osaa kielioppisäännöt hyvin. Siitä on ollut paljon hyötyä koulutehtävissä. Oikeastaan niin paljon etten ole paljon huonoja numeroita kirjoitusaineista saanutkaan. Eikös se niin ole, että naiset ovat kielellisesti lahjakkaampia ja oppivat kieliä nopeammin ja paremmin ja miehet ovat taasen matemaattisesti parempia ja miehet taitavat myös loogiset tehtävät paremmin? Siksi älykkyystestit ovat mielestäni hieman puolueellisia sillä ne usein sisältävät vain matemaattisia ja loogisia tehtäviä

Tuossa tuli taas aika rajuja yleistyksiä. Toki miehet ovat yleensä naisia älykkäämpiä matemaattis-loogisesti ja naiset kielellisesti, mutta nämä ovat vain keskiarvoja, poikkeuksia löytynee helposti. Netistä ei tosiaankaan löydy juurikaan kielellistä älykkyyttä testaavia testejä ainakaan suomeksi. Mensan testi kuulemma testaa molempia, sekä kielellistä että matemaattista.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 2:57 pm 
Poissa

Näyttää siltä, että miehet usein vain ovat piittaamattomampia kielestä. Kieleen ja oikeinkirjoitukseen pitäisi ehkä suhtautua enemmän mahdollisuutena saada viestinsä perille niin, että mahdollisimman moni ymmärtää mahdollisimman vähällä vaivalla... Tietty jos väen vängällä haluaa kirjoittaa tekstiä jota on mahdoton lukea, siittä vaan. :wink:

Opiskelijastatus, gradu kesken, töissä. Kaikki liittyy kaikkeen. Töissä koska opintotukea ei saa enää pelkkään Isoon Geehen, gradu kesken koska töissä, jne jne. Repikäät siitä. :evil:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 3:23 pm 
Poissa

Pikku Gen kirjoitti:
Töissä koska opintotukea ei saa enää pelkkään Isoon Geehen, gradu kesken koska töissä, jne jne. Repikäät siitä. :evil:

Itse painin vähän samankaltaisten ongelmien kanssa. Voe helvetti, että tämä Suomen opiskelusysteemi on kieroutunut.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 3:40 pm 
Poissa

Pikku Gen: Saatat olla oikeassa. Itse kirjoitan lähes kirjoitusvirheettömästi, jopa yhdyssanojen kohdalla. Toisaalta en ole kielellisesti lahjakas siinä mielessä, että jos pitää keksiä esimerkiksi synonyymejä jollekin sanalle, niin tuskin onnistun kovin hyvin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 3:58 pm 
Poissa

Itse väitän, että matemaattinen ja kielellinen (oikeinkirjoitukseen liittyen) lahjakkuus kulkevat käsi kädessä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 4:51 pm 
Poissa

Olbe kirjoitti:
Itse väitän, että matemaattinen ja kielellinen (oikeinkirjoitukseen liittyen) lahjakkuus kulkevat käsi kädessä.

En viitsi lähteä yleistämään,joten sanon vain omalta osaltani.

Väitöksesi ei pidä minun kohdallani paikkaansa.
Kumpi lahjakkuus minulta puuttuu käy ilmi aiemmista
kirjoituksistani. Koiranleuat voivat tietty sanoa,että
matemaattinen puoli puuttuu tai molemmat.

Se ken näin väittää voikin sitten itse selventää minulle
tuon Korean pojan menetelmän jonka aion jossain vaiheessa
tutkia itse ,kunhan jaksan ja ehdin.

Korean pojan menetelmä

http://www50.wolframalpha.com/

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 4:59 pm 
Poissa

"Yrittänyttä ei panna" sanoo vanha sananlasku. Yrittäjä olen ja töitä ihan liikaakin.

Kale kirjoitti:
Espi000 kirjoitti:
Armoa ei, Siperiaan!
Armoa, ei Siperiaan!

Pilkullakin joskus väliä.

Ja sanaväleillä

iloton
ilot on :lol:

Tai molemmilla :wink:

Tulepas Kalle Kustaan ikkunan alle
Tulepas Kalle, Kustaan ikkunan alle
Tulepas Kalle, kustaan ikkunan alle
Tule paskalle Kustaan ikkunan alle
Tule paskalle, kustaan ikkunan alle

Voikukall istuu
Voi kukallistuu
Voi ku kallistuu
Voi ku kallis, tuu
jne...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 5:09 pm 
Poissa

en tiedä missä tästä pitäisi keskustella (voisinhan ettiä jonku viestiputken tai tehdä jopa uuden), mutta kielellistäkin lahjakkuutta on erilaista (tai älykkyyttä, ja tietoa), jos sitä edes tarvitsee erottaa muusta tiedonkäsittelystä aina.
Minunkin on todella vaikea keksiä synonyymejä ja etenkin adjektiivit on vaikeita. Ja puhumisessa ja kuuntelemisessa on vaikeuksia. Silti voisin sanoa olevani kielellisesti nero. Rakenne on ehkä poukkoileva, mutta ei voi mitään.

mutta aika hyvä työllisyysprosentti, tai ei ainakaan tässä vaiheessa näytä niin pelottavalta kuin voisi. Vaikka ei varmaan tällä työgallerialla toisiamme elätetä. tai voihan olla että täällä on kaikkien töiden edustajia..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Elo 20, 2006 10:02 am 
Poissa

Mikä ei kuulu joukkoon:

Ahmi en, ajelehti massa, Ali arvioi, ehti köön ottaa, hankki utua, harsin lankoja, kuori poika, kynsi lakkaa, käärin liinaa, laati koston, lempi puussani, marssi tauolla, oppi vuodet, paini ketutti, risti kolmoset, tanssi koulussa, tee makkara, papparatsia, tukki humalassa, tutki Elman, vahti koiraa, viesti kapulasta.

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Elimäen tarkoitus)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Elo 20, 2006 10:38 am 
Poissa

An kalle tu lisul kasato

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]