Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on La Touko 26, 2012 11:42 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Suomalaisten tarve vähätellä itseään vastoin faktoja
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 10:13 am 
Poissa

installer kirjoitti:
Minä vastaan yleensä noihin että "Täytyyhän näitä pitkin hampain syödä kun tarjotaan" ja sitten kun tarjotaan lisää niin normaalin "Oli herkullista muta ei enää mahdu" sijasta sanon "Oli se hyvää,mutta ei niin hyvää että lisää ottaisin"...

Vähänkös oot kova jätkä!

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 12:21 pm 
Poissa

emp kirjoitti:
installer kirjoitti:
Minä vastaan yleensä noihin että "Täytyyhän näitä pitkin hampain syödä kun tarjotaan" ja sitten kun tarjotaan lisää niin normaalin "Oli herkullista muta ei enää mahdu" sijasta sanon "Oli se hyvää,mutta ei niin hyvää että lisää ottaisin"...

Vähänkös oot kova jätkä!

Miten niin?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 12:44 pm 
Poissa

Tuppu L 2.0 kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan mitä Venäjä teki esimerkiksi 1700-luvulla suomalaisille, niin kyllä se varmasti on vaikuttanut koko kansan yleiseen asenneilmapiiriin. Suomalaisia on alistettu ja sen taustalla olevissa tarkoituksissa on onnistuttu. Suomessa kansallismielisyyttä pidetään jopa paheksuttavana asiana, vaikka se on merkittävä osa normaalia yhetisöllisyyttä. Suomessa yrityksetkin myydään mieluummin ulkomailla kuin jätettäisiin kansallisiksi, jopa vaikka se tulee kalliimmaksi. Jotain tietysti kertoo maasta, että meidän lipun pohjavärinä on valkoinen, sehän on ihan selvä armon ja luovuttamisen väri.

Tai ruotsi 1300-luvulta aina vuoteen 1809 asti..

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 1:40 pm 
Poissa

Marssilainen kirjoitti:
Jos rikas näyttää varallisuutensa, niin sehän on leuhkimista ja leuhkiminen on vittuilemista.

"Minä maksan teidänkin veronne, joten luontaisetuihini kuuluu teidän paikkanne osoittaminen."

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 3:02 pm 
Poissa

Tuo koskee oikeastaan kaikkea leuhkimista, eli "lesottamista" niinkuin koulussa sanottiin :) Kaunis ei saa olla ylpeä jne. Pitää ymmärtää olla vaatimaton ihan oletuksena. Itsensä vähättelemistä pidetään hyveenä ja jos joku ei vähättele itseään, niin hän on jotenkin outo ja väärässä. Tällainen itsensä vähättelemättömyys herättää voimakkaita tunteita. Rikkaan pitää keksiä varallisuutensa vastapainoksi jotain todella tehokasta itsensä vähättelemistä, jotta hän voisi olla kunnon ihminen.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 4:45 pm 
Poissa

Mutta liikaa ei saa itseään vähätellä ja omalla mitättömyydellään ja kurjuudellaan elämöidä, koska sitten sitä onkin jo liian tyrkky kun kokoajan tuputtaa sitä omaa persoonaansa ja elämäänsä...

Toisaalta on myös näitä emppissymppiksiä jotka vähättelevät toisten ihmisten vähättelyjä. Eli jos sanoo että olen huono piirtämään, niin tämä emppissymppis mitätöi sen heti että et voi olla, vaikka ei edes tietäisi onko vaiko eikö. Kyllä ihmisten pitäisi saada itse arvioida itsensä vaikka se arviointi olisi negatiivinenkin. Jos se nyt ihan päin halvattua menee niin sittenpä menee. Mitäs sen väliä.

Onkohan liian huonoksi itsensä luuleminen oikeastaan sen haitallisempaa kuin liian hyväksi uskominen? Kumpi on pahempaa? Penn & Teller -sarjassa oli joskus joku jakso jossa käsiteltiin liiallista itsetuntoa. Amerikkalaisilla vaikutti olevan tarve paisutella lastensa itsetunto niin että se oli tyhjää täys, kaikki kakarat jossain koulussa aivopestiin ajattelemaan että ovat tärkeitä ja merkittäviä ihmisiä vain koska ovat olemassa (jos oikein muistan).

On varmaan taitolaji oppia tiedostamaan että milloin se liika on liikaa. Voi toki ajatella olevansa ihan ok ihmisenä (jos ei ole mikään mielipuolimurhaaja) ja voi kokea iloa ja nautintoa siitä että on olemassa nimenomaan omana itsenään, mutta onhan se tietysti höhlän hommaa jos kuvittelee että on maailman mielenkiintoisin tai etevin ihminen.

Eiköhän me Suomessa olla aika hyviä tiedostamaan se että ei me olla. :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 7:30 pm 
Poissa

Jokainen on maailman mielenkiintoisin, täydellisin ja etevin ihminen itselleen. Kunhan sitä tuo esille muille sitä mukaa kun osoittaa yhteisillä mittapuilla ja meriiteillä sen olevan perusteltua, niin se on tervettä. Pidänhän minäkin itseäni kaikkien alojen asiantuntijana, mutta en todellakaan mölyä siitä muille. :mrgreen:

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 7:47 pm 
Poissa

Minustapa tulee maailman kuningas, kunhan vain viitsin alkaa. Sitten kuulkaa muuttuu moni asia justiinsa semmoiseksi, kuin minä haluan. Olen testannut pätevyyteni Civilizationilla monta kertaa :)

edit. Olen myös opiskellut ahkerasti maailman kuninkuutta.

http://www.youtube.com/watch?v=UgCdS2vW ... re=related

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 8:58 pm 
Poissa

Suomalaisten mollausketju. Suomalaisilla on muka tarve vähätellä itseään,vaikka siitä ei ole mitään faktoja.

Joillakin tuntuu olevan tarve kehua itseään ja leveillä. Johtuu varmaan huonosta itsetunnosta. Hyvällä itsetunnolla varustettu suomalainen ei välitä siitä mitä muut meistä ajattelevat, eikä hänellä ole tarve sen enempää vähätellä kuin korostaa itseään eikä suomalaisuutta.

Huolestuttaako? Ei kannata huolestua. Sitten vasta kannattaa huolestua, jos kannettu vesi kaivossa pysyy ja vielä lisääntyy, vaikka sangon pohjassa on reikä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 9:35 pm 
Poissa

Mutta ainoastaan naiset voivat olla läpeensä tyytyväisiä!

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2012 9:44 pm 
Poissa

Rousseau kirjoitti:
Mutta liikaa ei saa itseään vähätellä ja omalla mitättömyydellään ja kurjuudellaan elämöidä, koska sitten sitä onkin jo liian tyrkky kun kokoajan tuputtaa sitä omaa persoonaansa ja elämäänsä...

Toisaalta on myös näitä emppissymppiksiä jotka vähättelevät toisten ihmisten vähättelyjä. Eli jos sanoo että olen huono piirtämään, niin tämä emppissymppis mitätöi sen heti että et voi olla, vaikka ei edes tietäisi onko vaiko eikö. Kyllä ihmisten pitäisi saada itse arvioida itsensä vaikka se arviointi olisi negatiivinenkin. Jos se nyt ihan päin halvattua menee niin sittenpä menee. Mitäs sen väliä.

Onkohan liian huonoksi itsensä luuleminen oikeastaan sen haitallisempaa kuin liian hyväksi uskominen? Kumpi on pahempaa? Penn & Teller -sarjassa oli joskus joku jakso jossa käsiteltiin liiallista itsetuntoa. Amerikkalaisilla vaikutti olevan tarve paisutella lastensa itsetunto niin että se oli tyhjää täys, kaikki kakarat jossain koulussa aivopestiin ajattelemaan että ovat tärkeitä ja merkittäviä ihmisiä vain koska ovat olemassa (jos oikein muistan).

On varmaan taitolaji oppia tiedostamaan että milloin se liika on liikaa. Voi toki ajatella olevansa ihan ok ihmisenä (jos ei ole mikään mielipuolimurhaaja) ja voi kokea iloa ja nautintoa siitä että on olemassa nimenomaan omana itsenään, mutta onhan se tietysti höhlän hommaa jos kuvittelee että on maailman mielenkiintoisin tai etevin ihminen.

Tuosta ilmiöstä oli muistaakseni joku tutkimuskin jossa lapsena ns. hyvän itsetunnon omaksuneet ihmiset joutuivat usein aikuisiällä kuseen saatuaan kolhuja vain tuon epärealistisen hyvän itsetunnon takia kun taas vastaavasti lapsena realistisemman minäkuvan omaksuneet osasivatkin luovia paremmin tiensä läpi elämän karikoiden.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2012 11:01 am 
Poissa

installer kirjoitti:
Tuosta ilmiöstä oli muistaakseni joku tutkimuskin jossa lapsena ns. hyvän itsetunnon omaksuneet ihmiset joutuivat usein aikuisiällä kuseen saatuaan kolhuja vain tuon epärealistisen hyvän itsetunnon takia kun taas vastaavasti lapsena realistisemman minäkuvan omaksuneet osasivatkin luovia paremmin tiensä läpi elämän karikoiden.

Eiköhän se olennainen olekin hyvä itsetuntemus - eli realistinen kuva itsestä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2012 12:48 pm 
Poissa

installer kirjoitti:
Rousseau kirjoitti:

Kunpa vain useammin kohtaisi näitä realistisen minäkuvan omaksuneita eli siihen kasvatettuja tai kasvaneita. Kun on tuon tuostakin tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka eivät löydä itsestään mitään muuta kuin vihattavaa, inhottavaa, vikoja ja vaivoja (eivätkä täten pysty näkemään mitään arvokasta yhdessäkään toisessakaan ihmisessä, sillä itsensä inhoaminen johtaa 99,99 % varmuudella AINA myös koko ihmiskunnan inhoamiseen) niin alkaa jo oikein ärsyttää.

Onhan se nimittäin aika itsekeskeistä että koko elämän ajan pitää miettiä vain sitä huonouttaan. Aivan kuten yli-itsevarma ihminen kuvittelee itsestään katteettomia asioita voi alemmuudentunteissa piehtaroivakin tehdä lähimmäistensä elämästä helvettiä perustamalla oikein oman itsensä vihaamiseen ja siitä toitottamiseen keskittyneen "uskonnon". Uskoohan sen vähemmälläkin että tyyppi ei pidä mistään omassa itsessään. Ehkä sen itseinhon esiintuominen koetaan tarpeellisena sen takia että pitää kokoajan osoittaa muille että en todellakaan kuvittele liikoja itsestäni. Tavallaan tuollainen "minäpä tiedän että olen paska" -tyyppinen rummutus on oikeastaan aika leuhkaa koska omaa paskuuttaan toitottava ihminen haluaa esitellä olevansa niin hyvä kriitikko että on kykenevä tekemään absoluuttisia johtopäätöksiä siitä mitä kukin on, ainakin siitä mitä itse on.

Sellainen realistinen tyyppi on varmaan tunnistettavissa siitä ettei kokoajan tunne loputonta tarvetta arvioida plus miinus -asteikolla itseään, tai muita. Antaa asioiden ja ihmisten olla sellaisenaan mitä ovat. Rento ja lupsakka.

Kade moiselle... :roll:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]