Tieteessä nyt

Sata lehtistipendiä jaettu

Tiede-lehti on jakanut reaaliaineissa menestyneille lukion oppilaille sata lehtistipendiä. Valitut saavat lehden vuosikerran. Stipendiaattien nimet löytyvät täältä

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Pe Touko 24, 2013 1:43 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 03, 2012 6:27 pm 
Poissa

emp kirjoitti:
Miten ihmeessä mopn kyydissä istuvan kanssa pystyy pälättämään, kun lisäksi on vielä kypäräkin kuuluvuutta haittaamassa?

Melko helposti.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 11:02 am 
Poissa

Rere kirjoitti:
Ratsastuksen opetteluun käytetään vuosia valvotuissa olosuhteissa, vaikkei mikään laki siihen pakota. Mopolla pääsee ajamaan liikenteen sekaan, kun suorittaa sen mopokortin, vaikkei aiemmin olisi juurikaan edes fillarilla ajanut. Mopokortin hankkiminen ymmärtääkseni on ns läpihuutojuttu.

Ja silti ratsastuksessa - vuosikausien harjoittelusta huolimatta ja valvotuissa oloissa - tapahtuu niitä vakavia onnettomuuksia. Jos tytöillä olisikin varaa ostaa oma hevonen heti harrastuksen aloittaessaan, saattaisivat riskit olla vielä pyöräilyäkin suurempia.

Ratsastaminen tapahtuu ratsastustunneilla siksi, että hevosen pitäminen on aika hintavaa hommaa.Vaikka eivätpä ne rastastustunnitkaan ihan joka perheen kukkarolle sovi. Jos mopon ja sen ylläpito maksaisi lähellekään hevosen kustannuksia, ei mopoilua olisi varaa monilla omalla mopolla tehdä. Ehkä meillä olisi silloin hintavia mopokouluja, joissa pärrättäisiin ohjatusti radalla ja hiekkakuopalla lainamopoilla. Ihan vapaaehtoisesti ja lain pakottamatta. Ja pikkupojat viettäis aikaa mopotallilla oman hoitomoponsa kanssa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 11:07 am 
Poissa

o_turunen kirjoitti:
Naiset ovat tunnetusti kaikilla aloilla ainakin yhtä hyviä kuin miehet ja verbaalisissa kyvyissä aivan ylivertaisia.

No jos kerran naiset ovat niin kyvykkäitä verbaalisesti, niin ei kai jutustelu vie kapasiteettia juurikaan. Luulisi, että ennemminkin pojilla jo muutaman sanan kakistaminen vaatisi kaiken huomion, mutta tytöillä juttu luistaa juurikaan muita toimintoja haittaamatta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 12:35 pm 
Poissa

Mopothan pitäisi kieltää muiden polttomoottoreiden kanssa keskustoista. Mopo voisi olla sallittu vain maaseudulla, missä sille on oikeaa tarvetta, kun pyöräteiden kunto on mitä on, jos se sattuu jostain löytymään.

Kyllähän tuo on ihan autoilijan vastuulla mitä milloinkin tapahtuu, kun saa mopon peräänsä taajamassa. Useimmiten tytöt, mutta pojatkin, ajavat poikkeuksetta niin lähellä, että käsittelytaidolla ole enää mitään merkitystäkään, kun tilanne tulee. Autoillakin on tietysti samaa ongelmaa, mutta ongelma onkin vain peltisepän.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 12:43 pm 
Poissa

Rousseau kirjoitti:
Jep jep. Että kun ajaa polkupyörällä puuhun niin oppii taitavaksi kuskiksi liikenteessä. Tai varsinkin kun toimii niin nopeasti ettei ehdi käyttää aivojaan.

Mitenkähän mahtaa olla esim. Italiassa, jossa ilmeisesti vähän joka iikka päristelee skootterilla sen minkä ehtii. Onko sukupuolieroa onnettomuuksissa.
Pysytäänpäs suomalaisissa naisissa, ettei mene liian haasteelliseksi.

Onkohan sitä eroa muuten? Thaimaassa näyttivät kolaroivan tasapuolisesti.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 12:45 pm 
Poissa

emp kirjoitti:
Rere kirjoitti:
Ratsastuksen opetteluun käytetään vuosia valvotuissa olosuhteissa, vaikkei mikään laki siihen pakota. Mopolla pääsee ajamaan liikenteen sekaan, kun suorittaa sen mopokortin, vaikkei aiemmin olisi juurikaan edes fillarilla ajanut. Mopokortin hankkiminen ymmärtääkseni on ns läpihuutojuttu.

Ja silti ratsastuksessa - vuosikausien harjoittelusta huolimatta ja valvotuissa oloissa - tapahtuu niitä vakavia onnettomuuksia. Jos tytöillä olisikin varaa ostaa oma hevonen heti harrastuksen aloittaessaan, saattaisivat riskit olla vielä pyöräilyäkin suurempia.

Ratsastaminen tapahtuu ratsastustunneilla siksi, että hevosen pitäminen on aika hintavaa hommaa.Vaikka eivätpä ne rastastustunnitkaan ihan joka perheen kukkarolle sovi. Jos mopon ja sen ylläpito maksaisi lähellekään hevosen kustannuksia, ei mopoilua olisi varaa monilla omalla mopolla tehdä. Ehkä meillä olisi silloin hintavia mopokouluja, joissa pärrättäisiin ohjatusti radalla ja hiekkakuopalla lainamopoilla. Ihan vapaaehtoisesti ja lain pakottamatta. Ja pikkupojat viettäis aikaa mopotallilla oman hoitomoponsa kanssa.
Ratsastuksessa tapahtuu paljon, koska sitä harrastavat pääasiassa tytöt ja hevoset.

Yksi syy saattaa olla myös se, tytöt kuvittelevat mopon käyttäytyvän kuin hevosen, eivätkä osaa itse reagoida ennakoimattomiin tilanteisiin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 1:07 pm 
Poissa

Teekkari kirjoitti:
Ratsastuksessa tapahtuu paljon, koska sitä harrastavat pääasiassa tytöt ja hevoset.

Joten siksi varmaan pyöräilyssä tapahtuu vielä enemmän, koska sitä harrastavat erityisesti tytöt - eikun pojat. Eikun mitens se nyt menikään, kun poikien piti olla parempia mopoilijoita, kun tekevät niitä pyörätemppuja ja harjoittelevat kaksipyöräisen käsittelyä tyttöjä enemmän. Ja uskaltavat harrastaa vaarallisia asioita.

Lainaa:
Yksi syy saattaa olla myös se, tytöt kuvittelevat mopon käyttäytyvän kuin hevosen, eivätkä osaa itse reagoida ennakoimattomiin tilanteisiin.

Eiköhän ratsastuksen vaarallisuus synny siitä, että hevonen on iso ja painava sekä lisäksi eläin, jolta ei esim. pakovaistoa saa koulittua pois milloinkaan.

PS. Ratsastavista hevosista en kyllä ole kuullut, mutta kai ne hevosetkin sitten ratsastusta harrastavat, kun niin sanot. Jopa poikia enemmän?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 1:12 pm 
Poissa

emp kirjoitti:
PS. Ratsastavista hevosista en kyllä ole kuullut, mutta kai ne hevosetkin sitten ratsastusta harrastavat, kun niin sanot. Jopa poikia enemmän?

Hevoset ratsastavat lähinnä autoilla. Tämä johtuu siitä, että autoja liikuttaa hevosille tuttu voima eli hevosvoimat.

http://www.youtube.com/watch?v=6gPJo25s ... re=related

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 1:14 pm 
Poissa

tietää kirjoitti:
Naisellinen ajattelun moniajo ei toimi äkkitilanteissa, kuten miettiä jarruttaessaan "miltä näyttää törmäyksen jälkeen ja mitä kukin siitä ajattelee. Tietysti siitä pitää frendille mesettää ... vai antaisko sen tietää muiden kautta?".

Tää osu kyllä ehken lähemmäs totuutta, mitä luulis. :lol:

Samalla elämä vilisee silmissä onnettomuutta edeltävien sekunnin murto-osien aikana:

shoppailut, "mitä mä paan päälle/mulla ei oo mitään päällepantavaa/vähä mä oon läski" -dilemmat, kasvissyönti, omg, lol, Robin, jne....

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 1:19 pm 
Poissa

partalainen kuri kirjoitti:
shoppailut, "mitä mä paan päälle/mulla ei oo mitään päällepantavaa/vähä mä oon läski" -dilemmat, kasvissyönti, omg, lol, Robin, jne....

Just. Sen sijaan pojilla pyörii päässä yhtenäinen ja tasainen ajatusvirta: seksi, tissit, perse, seksi, tissit, perse. Yksitoikkoinen mantra ei estä nopeita refleksejä äkkitilanteessa, vaan poika on kykenevä kurvaamaan heti tissien ja perseen perään sellaisia bongatessaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 1:43 pm 
Poissa

emp kirjoitti:

Just. Sen sijaan pojilla pyörii päässä yhtenäinen ja tasainen ajatusvirta: seksi, tissit, perse, seksi, tissit, perse. Yksitoikkoinen mantra ei estä nopeita refleksejä äkkitilanteessa, vaan poika on kykenevä kurvaamaan heti tissien ja perseen perään sellaisia bongatessaan.

Totta. Tosin mopopojilla ei oo viel varsinaista fyysistä kokemusta aiheesta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 4:51 pm 
Poissa

emp kirjoitti:

Äiti tuntee poikansa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 7:04 pm 
Poissa

Lainaus:
"No jos kerran naiset ovat niin kyvykkäitä verbaalisesti, niin ei kai jutustelu vie kapasiteettia juurikaan. Luulisi, että ennemminkin pojilla jo muutaman sanan kakistaminen vaatisi kaiken huomion, mutta tytöillä juttu luistaa juurikaan muita toimintoja haittaamatta."

Juttu luistaa, mutta kuuntelija rupeaa sitten sovittelemaan siihen omia kuvioitaan ja sitten vielä pyöräytetään asiat nurinniskoin, niin siinä pyörii moponkin moottori väärinpäin ja venttiilit nakuttaa.

Nimim. Kokemusta on.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 7:51 pm 
Poissa

Jos automaailmasta puhutaan, niin naisille tyypillisempää on kolhia peltiä autoparkeissa. Yleistys on että naiset ovat turvallisempia, mutta epävarmempia kuljettajia. Kun kuitenkin siirrytään nejältä kahdelle pyörälle, niin epävarmuus lisää onnettomuusriskiä aivan eri tavalla.

Muutamat autoilevat naiset stressaavat liikenteessä kuin he lentäisivät taisteluhävittäjää. Selkä suorassa, molemmat kädet ratilla, rystyset valkoisena ja katse naulattuna tiessä niin ettei vaihteen vaihto meinaa onnistua. Siinä tulee matkustajalle hyvin epämukava tunne vähän samaan tapaan, kuin jos istuisi Teuvo maanteiden kuninkaan kyydissä joka paahtaa ylinopeutta. Pelokkaan kuljettajan syndrooma. Tunnen erään miehen joka osuu tuohon luokkaan, mutta useammankin naisen.

Kone vie kuljettajaa eikä toisin päin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Heinä 04, 2012 8:23 pm 
Poissa

Lainaus:
"Muutamat autoilevat naiset stressaavat liikenteessä kuin he lentäisivät taisteluhävittäjää. Selkä suorassa, molemmat kädet ratilla, rystyset valkoisena ja katse naulattuna tiessä niin ettei vaihteen vaihto meinaa onnistua."

Miksi keksit tuon mystisen sanan "muutamat" ja lisäsit sen ihan loogiseen lauseeseen?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]