Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
ROOSTER
|
Viestin otsikko: Re: Higgsin hiukkanen täyttä pötyä Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 3:18 pm |
|
|
Lainaa: Harmi että itse teoriasta ei tule suoraa ennustetta siitä miten se löytyisi jos on löytyäkseen. Tämä ei liity mitenkään asiaan, mutta pitäisikö ylläolevassa lauseessa olla jossain kohtaa pilkku?
_________________ Yleinen mielipide on aina väärässä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Varaktori
|
Viestin otsikko: Re: Higgsin hiukkanen täyttä pötyä Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 3:24 pm |
|
|
bosoni kirjoitti: Varaktori kirjoitti: Vaan onko se Higgs pötyä?  No, se on vielä "testissä". Harmi että itse teoriasta ei tule suoraa ennustetta siitä miten se löytyisi jos on löytyäkseen. Sitähän on kuitenkin lehdissäkin hehkutettu, että tuolta 125 GeV huitteilta on jotain löytynyt. Joku kotimainen lehti kertoi jossain vaiheessa 126 GeV. Vissiin kahdesta W bosonista saadaan aikaan Higgs ehdokas? No mitäs kun ainakin Pitkänen väittää että niitä syntyy paljon enemmän kuin mitä teoria ennustaa ja kyseessä saattaa olla jokin ihan muu hiukkanen? Eli jos tuo on Higgs niin ei se ole se sama Higgs jonka standardimalli ennustaa? Onko tuo ihan pelkkää käsien heiluttelua vaiko eikö?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Tume34
|
Viestin otsikko: Re: Higgsin hiukkanen täyttä pötyä Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 3:58 pm |
|
|
kabus kirjoitti: Sekoittivat kyllä mutta aivan toisessa mielessä kuin luulet heidän sekoittaneen. Suhteellisuusteoria ja kvanttiteoriat hyväksyttiin itseasiassa hämmästyttävän yksimielisesti ja nopeasti kunhan ensimmäiset kokeelliset vahvistukset ilmenivät. Vain pieni äänekäs vähemmistö oli näitä vastaan.Todellisuudessa jo -10 ja -20 luvuilla esim.yliopistoissa alettiin opettamaan näitä teorioita kautta maailman. Liittyypä 1900-luvun alun fysiikkaan sellainenkin hauska piirre että varsinkin -20 luvulla aina vain uusien ja uusien kvanttiteorioiden antamien ennusteiden myötä eräässä vaiheessa juuri valmistunut uusi fyysikkosukupolvi oli itseasiassa konservatiivisemmalla ja jumiutuneemmalla kannalla kuin vanhat jäärät. Max Planck on muuten kouluesimerkki todistamaan väittämääsi vääräksi. Planck oli em.henkilöistä ehdottomasti konservatiivisin eikä hän millään olisi halunnut hyväksyä indeterminististä maailmankuvaa, taisipa joskus möläyttää olevansa pahoillaan koko kvanttiteorian löytymisestä. Vanhan jäärän asenteestaan huolimatta hän kuitenkin hyväksyi tosiasiat kyeten toimimaan ansiokkaasti tieteen kentällä eikä suinkaan jumiutunut pitämään kynsin hampain kiinni klassisesta maailmankuvasta. Ylipäätään näkemys että tarvittaisiin aina uusi sukupolvi tuomaan tieteeseen jotain uutta (tämä on sen erään brittifilosofin ajatusmaailma?) on voimakkaasti yliromantisoitu ja todellisuuden vastainen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Arkkimeedees
|
Viestin otsikko: Re: Higgsin hiukkanen täyttä pötyä Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 4:15 pm |
|
|
bosoni kirjoitti: Varaktori kirjoitti: Vaan onko se Higgs pötyä?  No, se on vielä "testissä". Harmi että itse teoriasta ei tule suoraa ennustetta siitä miten se löytyisi jos on löytyäkseen. Eli minä olen täysin samalla viivalla kuin muutkin pähkäilemään massan syntyä. Jos minä väitän, että massan synnyttää jänis, on se ihan yhtä hyvä arvaus kuin Higgsin bosonikin. Sitä paitsi jänis vaikuttaa gravitaatiokentässä varmuudella, mitä ei voi todeta Higgsin bosonista, siinä mielessä jänis on valistuneempi arvaus. Sitä paitsi Einstein pölli ja johti suhteellisuusteoriansa suoraan Maxwelliltä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Eusa
|
Viestin otsikko: Re: Higgsin hiukkanen täyttä pötyä Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 4:28 pm |
|
|
|
Olen miettinyt millä koejärjestelyllä voisi osoittaa, että valo ei ole liikkuva häiriö alkeishiukkasten em-kentissä värähdytellen hiukkasia, antaen niille hitautta/massaa ja mahdollistaen siten aaltoliikkeen samoin kuin nesteen aaltoliikkeessä? Miten voisin falsifioida hypoteesini?
Pitäisi varmaan esittää joitain uusia hypoteesin mukaisia ennusteita. Sellainen ennustus tulee mieleen, että Higgsin mekanismin mukainen massalisä voisi alkeishiukkaselta häipyä, jos voitaisiin suojata säteilykentältä (on mahdotonta) - niin, tai toisin päin: raskas alkeishiukkanen myoni tai tau voitaisiin saada pitkäikäisemmäksi voimakkaassa säteilykentässä...
Olisiko muita ideoita?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Varaktori
|
Viestin otsikko: Re: Higgsin hiukkanen täyttä pötyä Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 4:29 pm |
|
|
Arkkimeedees kirjoitti: Eli minä olen täysin samalla viivalla kuin muutkin pähkäilemään massan syntyä. Jos minä väitän, että massan synnyttää jänis, on se ihan yhtä hyvä arvaus kuin Higgsin bosonikin. Sitä paitsi jänis vaikuttaa gravitaatiokentässä varmuudella, mitä ei voi todeta Higgsin bosonista, siinä mielessä jänis on valistuneempi arvaus. Sitä paitsi Einstein pölli ja johti suhteellisuusteoriansa suoraan Maxwelliltä. Metsäjänis? Oletko varma ettei ole kyse rusakosta? Eikä muuten pöllinyt.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Higgsin hiukkanen täyttä pötyä Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 5:49 pm |
|
|
Varaktori kirjoitti: Arkkimeedees kirjoitti: Eli minä olen täysin samalla viivalla kuin muutkin pähkäilemään massan syntyä. Jos minä väitän, että massan synnyttää jänis, on se ihan yhtä hyvä arvaus kuin Higgsin bosonikin. Sitä paitsi jänis vaikuttaa gravitaatiokentässä varmuudella, mitä ei voi todeta Higgsin bosonista, siinä mielessä jänis on valistuneempi arvaus. Sitä paitsi Einstein pölli ja johti suhteellisuusteoriansa suoraan Maxwelliltä. Metsäjänis? Oletko varma ettei ole kyse rusakosta? Eikä muuten pöllinyt. Kaupunkialueella rusakko, maaseudulla todennäköisesti metsäjänis. Eli massa on maalla erilaista.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hubsu
|
Viestin otsikko: Re: Higgsin hiukkanen täyttä pötyä Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 10:13 pm |
|
|
Varaktori kirjoitti: Sitähän on kuitenkin lehdissäkin hehkutettu, että tuolta 125 GeV huitteilta on jotain löytynyt. Joku kotimainen lehti kertoi jossain vaiheessa 126 GeV. Jep, riittävää tilastollista varmuutta vain ei ole. Kaikenlisäksi CMS löytää Higgsin 124 GeV:n kohdalta, kun taas ATLAS sanoo sen majailevan 126 GeV:n kohdalla. Eventtejä taitaa olla myös liikaa standardimallin Higgsille, mikäli sama tahti havaittujen Higgsien määrässä säilyy, eikä se ole vain esimerkiksi "hyvän tuurin" tai muun tilastollisen fiban peruja. Tarttee siis lisää havaintoja, ei muuta. LHC on nyt talvitauolla, mutta alkaa taas parin kuukauden sisällä tehdä havaintoja. Hiukkassuihkujen energiaakin ollaan nostamassa, 7TeV:istä 8:aan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
bosoni
|
Viestin otsikko: Re: Higgsin hiukkanen täyttä pötyä Lähetetty: Ma Helmi 13, 2012 1:43 am |
|
|
Arkkimeedees kirjoitti: bosoni kirjoitti: Varaktori kirjoitti: Vaan onko se Higgs pötyä?  No, se on vielä "testissä". Harmi että itse teoriasta ei tule suoraa ennustetta siitä miten se löytyisi jos on löytyäkseen. Eli minä olen täysin samalla viivalla kuin muutkin pähkäilemään massan syntyä. Jos minä väitän, että massan synnyttää jänis, on se ihan yhtä hyvä arvaus kuin Higgsin bosonikin. Et ole, ja ei ole. Jos otat kantaa jonkin teorian uskottavuudesta, niin olisi hyvä auttavasti tietää mistä on kysymys ja miksi sellaista ehdotetaan. Higgsin bosonilla on tekemistä paljonkin nykyfysiikan kanssa, toisin kuin jänisheitolla. Eihän sitä pähkäilyä kukaan kuitenkaan kiellä, vaikka se ei olisikaan vakavasti otettavaa.
_________________ Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...
|
|
| Ylös |
|
 |