Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Aadamin tytär
|
Viestin otsikko: Re: Jumala on olemassa Lähetetty: Ma Helmi 06, 2012 5:28 pm |
|
|
RaDiX kirjoitti: Heti alkuun: olen vasta toisen vuosikurssin opiskelija lukiossa, joten fysiikka ei ole minulla erityisen hyvin hallussa, mutta se kiinnostaa minua kovasti. Olen talla hetkella ulkomailla, joten kaytossani ei ole a eika o kirjaimia.
Tuli tuossa kavereiden kanssa mietittya, etta jos kerta rinnakkaisuniversumeita on aareton maara, se tarkoittaa etta on olemassa aareton maara ihmisia kirjoittamassa tata samaa tekstia ja aareton maara ihmisia lukemassa tata samaa tekstia. Eli jossakin universumissa, kaikki mahdollinen tapahtuu,
Eiko se siis tarkoita, etta on olemassa myos aareton maara jumalia, jotka pystyvat kontrolloimaan kaikkia fysiikan lakeja, ja ehka jopa luomaan uusia? Olen ateisti, mutta taman jalkeen en olekaan enaa niin varma. Onko olemassa jotain, mika kumoaa taman, vai pitaako pohdiskeluni paikkansa? Miksi lasket ja vertaat Luojaa luomukseksi.. Jos luomuksia on ääretön määrä ei se tarkoita, että Luojaa on ääretön määrä. Yksi Luoja hallitsee kaiken. Luoja ei ole kuin luomus. Hänen kaltaistaan ei ole. Onko luomus kuin Luoja, Kaikki-Viisas, Kaikki-tietävä, Kaikkeen-kykenevä, Kaikki-Kuuleva. Mutta Jumalaa on olemassa, kuten sanoit, epäilemättä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
korant
|
Viestin otsikko: Re: Jumala on olemassa Lähetetty: Ma Helmi 06, 2012 5:49 pm |
|
|
Aadamin tytär kirjoitti: Mutta Jumalaa on olemassa, kuten sanoit, epäilemättä. Joo, onhan sitä olemassa ... ihmisten mielikuvituksessa. Sehän on lähes yhtä rikas kuin luonto ympärillämme.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aadamin tytär
|
Viestin otsikko: Re: Jumala on olemassa Lähetetty: Ma Helmi 06, 2012 6:00 pm |
|
|
korant kirjoitti: Aadamin tytär kirjoitti: Mutta Jumalaa on olemassa, kuten sanoit, epäilemättä. Joo, onhan sitä olemassa ... ihmisten mielikuvituksessa. Sehän on lähes yhtä rikas kuin luonto ympärillämme. Luonto, jonka Jumala loi. Ei se ole minun keksimäni asia, vaan ilmestys, armo, johdatus ja tieto Jumalalta. Kuka meitä parantaa, kun sairastumme? Mistä saamme päivittäin ruokaa? Kuka antoi meille elämää ja terveyttä? Mistä saamme elantomme? Sinulle uskosi, ja meille uskomme. En ole vastuullinen sinun uskostasi, etkä sinä minun uskostani. Kukin meistä tuomitaan oman uskomme ja tekojemme perusteella. Velvollisuuteni on vain välittää totuus, lukija sitten valitsee itsensä puolesta, seuraako johdatusta vai kääntyykö siitä poispäin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Seppo_Pietikainen
|
Viestin otsikko: Re: Jumala on olemassa Lähetetty: Ma Helmi 06, 2012 6:02 pm |
|
Liittynyt: To Loka 18, 2007 2:24 pm Viestit: 6253 Paikkakunta: Vantaa
|
Aadamin tytär kirjoitti: korant kirjoitti: Aadamin tytär kirjoitti: Mutta Jumalaa on olemassa, kuten sanoit, epäilemättä. Joo, onhan sitä olemassa ... ihmisten mielikuvituksessa. Sehän on lähes yhtä rikas kuin luonto ympärillämme. Luonto, jonka Jumala loi. Ei se ole minun mielikuvitukseni, vaan ilmestys, armo, johdatus ja tieto Jumalalta. Kuka meitä parantaa, kun sairastumme? Mistä saamme päivittäin ruokaa? Kuka antoi meille elämää ja terveyttä? Mistä saamme elantomme? Sinulle uskosi, ja meille uskomme. En ole vastuullinen sinun uskostasi, etkä sinä minun uskostani. Kukin meistä tuomitaan oman uskomme ja tekojemme perusteella. Velvollisuuteni on vain välittää totuus, lukija sitten valitsee itsensä puolesta, seuraako johdatusta vai kääntyykö siitä poispäin. Menepäs kaupustelemaan "uskoasi" torille muiden varisten joukkoon. Tämä ei ole hurmahenkisten ja tyhjäpäisten kuolaajien saarnauspalsta.
_________________ -- Seppo P. Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto
|
|
| Ylös |
|
 |
|
sakvaka
|
Viestin otsikko: Re: Jumala on olemassa Lähetetty: Ma Helmi 06, 2012 6:54 pm |
|
|
Aadamin tytär kirjoitti: Kuka meitä parantaa, kun sairastumme? Mistä saamme päivittäin ruokaa? Kuka antoi meille elämää ja terveyttä? Mistä saamme elantomme?
Mielenkiintoinen kysymys tuo viimeinen. Sanoisin, että jokainen elävä olento tarvitsee elantonsa jo luontonsa puolesta. Jos elantoa ei olisi, ei olisi myöskään eläviä olentoja. On vissi ero siinä, pitääkö luontoa meidän käyttöömme annettuna etuutena vai meitä ihmisiä olentoina, jotka ovat kehittyneet osaksi luonnon kuluttaja-tuottaja -suhdeverkostoa. Toki tämäkin käsityskanta perustuu vain subjektiivisiin käsityksiin: inhimilliseen järkeen ja eliökunnan parissa tehtyihin havaintoihin. Mutta luontoa luonnollisempaa asiaa on vaikea löytää!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jyri T.
|
Viestin otsikko: Re: Jumala on olemassa Lähetetty: Ma Helmi 06, 2012 8:18 pm |
|
|
Aadamin tytär kirjoitti: Kuka meitä parantaa, kun sairastumme? Mistä saamme päivittäin ruokaa? Kuka antoi meille elämää ja terveyttä? Mistä saamme elantomme? Mukavaa, miten logiikka kelpaa silloin, kun sillä voi perustella omia näkemyksiään, mutta päinvastaisessa tapauksessa logiikka saa väistyä. Esimerkiksi monesti uskovaiset iloitsevat siitä, miten "Jumala varjelee matkustavaisia", mutta sitten kun kristittyjä kuolee kammottavissa liikenneonnettomuuksissa, "näin Jumala sääti". Tai kun joku uskovainen pelastuu ainoana koko tulimyrskystä, kiitetään Jumalaa siitä, että hän pelastui, mutta kenellekään uskovaiselle ei tule mieleen, että sama Jumala ilmeisesti päätti polttaa korpuiksi sata muuta kristittyä. Tai kun puhutaan evoluutiosta, todennäköisyyslasku kelpaa todisteeksi, kun se saadaan näyttämään Jumalan olemassaolon puolesta, mutta päinvastaisessa tapauksessa matematiikka on aina väärässä.  Tai nevermind - ei mikään logiikka koskaan vakuuta niitä, jotka haluavat perustaa elämänsä uskoon.
_________________ Suosikkiurheilulajini on nojatuolisarkasmi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
korant
|
Viestin otsikko: Re: Jumala on olemassa Lähetetty: Ma Helmi 06, 2012 9:31 pm |
|
|
|
Taitaakin olla niin että tuo Jumala-käsite onkin sama kuin luonto itse. Luonto näkyy ja tuntuu ympärillämme mutta jumalia ei näy eikä tunnu missään. Uskovaiset vaan jorisevat näitä juttujaan.
|
|
| Ylös |
|
 |