Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 4:20 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3716 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 248  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ongelmaketju - ratkaise & esitä
ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 7:37 pm 
Poissa

Tällä olen huvittanut itseäni esittämällä tämän kysymyksen ystävilleni milloin viihteellä milloin arkena..

Kuvitelkaa itsenne asuntonne eteen ystävänne kanssa. Esittäkää tämä kysymys heille: "Kuinka pääsemme enää sisään asuntooni, kun jätin unohtamatta avaimet sängyllä olevien farkkujen taskuihin".

Paras vastaus mitä olen kuullut: Pitää varmaan rikkoa ovi tai kutsua huoltomies.. :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 7:50 pm 
Poissa

tai jos sanois unohdin jättää

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 8:14 pm 
Poissa

visti kirjoitti:
Vanhaan hyvään aikaan USA ja Meksiko arvostivat omaa valuuttaansa naapuriin nähden niin, että USAn pankki antoi 90 sentillä peson. Kun taas Meksikon puolella pankissa maksettiin 90 sentavolla dollari.
Amerikkalaisella oli 90 senttiä ja jano. Hän osti sillä pankista peson, käveli sillan yli Meksikoon ja osti 10 sentavolla oluen ja vaihtoi 90 sentavolla dollarin. Sitten hän käveli Rio Granden yli USA:han ja osti sielläkin 10 sentillä kaljan. Nyt hänellä oli sama 90 senttiä taskussa ja mahassa kaksi ilmaista kaljaa. Kuka oluet maksoi?

Vastaan että oluet maksoi amerikkalainen, jolla oli 90 senttiä ja jano. Eri asia sitten kenen rahoilla hän oluensa maksoi, mutta sitähän ei kysytty. Tosin vastaus siihenkin olisi että omilla rahoillaan, siis sillä hetkellä kun oluen osti ne olivat omia rahoja. Pankkien tappiot syntyivät rahoja vaihtaessa, eivät oluita ostettaessa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 8:29 pm 
Poissa

baal1984 kirjoitti:
Tällä olen huvittanut itseäni esittämällä tämän kysymyksen ystävilleni milloin viihteellä milloin arkena..

Kuvitelkaa itsenne asuntonne eteen ystävänne kanssa. Esittäkää tämä kysymys heille: "Kuinka pääsemme enää sisään asuntooni, kun jätin unohtamatta avaimet sängyllä olevien farkkujen taskuihin".

Paras vastaus mitä olen kuullut: Pitää varmaan rikkoa ovi tai kutsua huoltomies.. :lol:

Olet vähintään kaksimielinen.
Jos unohtamatta viittaa jättämiseen niin kyseessä on "en unohtanut" jolloin avaimet saattavat hyvinkin olla päällä olevien housujen taskussa joten ei ongelmaa.
Jos unohtamatta viitta henkilön mielentilaan niin tilanne on sama kuin "jätin unohtaen " eli suositan huoltomiestä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 8:38 pm 
Poissa

kuukle kirjoitti:
visti kirjoitti:
Vanhaan hyvään aikaan USA ja Meksiko arvostivat omaa valuuttaansa naapuriin nähden niin, että USAn pankki antoi 90 sentillä peson. Kun taas Meksikon puolella pankissa maksettiin 90 sentavolla dollari.
Amerikkalaisella oli 90 senttiä ja jano. Hän osti sillä pankista peson, käveli sillan yli Meksikoon ja osti 10 sentavolla oluen ja vaihtoi 90 sentavolla dollarin. Sitten hän käveli Rio Granden yli USA:han ja osti sielläkin 10 sentillä kaljan. Nyt hänellä oli sama 90 senttiä taskussa ja mahassa kaksi ilmaista kaljaa. Kuka oluet maksoi?

Vastaan että oluet maksoi amerikkalainen, jolla oli 90 senttiä ja jano. Eri asia sitten kenen rahoilla hän oluensa maksoi, mutta sitähän ei kysytty. Tosin vastaus siihenkin olisi että omilla rahoillaan, siis sillä hetkellä kun oluen osti ne olivat omia rahoja. Pankkien tappiot syntyivät rahoja vaihtaessa, eivät oluita ostettaessa.

Kerroin, että kysymys esitettiin minulle työhaastattelussa. Teidän pitäisi nyt asettua tähän tilanteeseen ja ymmärtää, että viisastelu ei siinä tilanteessa tullut kysymykseen.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 8:40 pm 
Poissa

Voi olla että olen ymmärtänyt itseni pahasti väärin.

Toisaalta uskoisin että kun ilmaisee asiansa niin että jättää tekemättä unohtamisen niin muistaakin ottaa avaimet mukaansa. ELi huoltomiestä ei tarvitsekaan työllistää.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 8:45 pm 
Poissa

Japetus kirjoitti:
Oletetaan, että keskiviivalle mahtuu viisi kolikkoa kiinni toisiinsa asetettuna. Minä aloitan laittamalla kolikon täsmälleen keskiviivan puoliväliin, jolloin kummallekin puolelle mahtuu nyt kaksi kolikkoa. Jos sinä laitat seuraavaksi kolikon kärkeen niin pitkälle kuin se menee, minä voin "korvata" tuon siirron laittamalla omani kantaan äärimmäisen pitkälle. Kummallekin puolelle keskiviivaa mahtuu nyt 1,5 eli yksi kolikko ja sinulla on toisella vuorollasi kolme vaihtoehtoa: 1) kärkeen ja keskiviivalle, 2) kantaan ja keskiviivalle, 3) jommalle kummalle puolen keskiviivaa. Tapaukseen 3) minä vastaan laittamalla kolikon täsmälleen samaan kohtaan keskiviivan toiselle puolelle. Siten minä voitan aina kun saan laittaa viimeisen keskiviivalle mahtuvan kolikon. Kumpaankin tapauksen 1) ja 2) minä vastaan laittamalla kolikon keskiviivalle ja vastakkaiselle puoliskolle kuin sinä edellä. Keskiviiva on nyt täynnä ja sinun on jatkettava siirrolla 3), jolloin minä voitan.

Koska minä voin aloittaessani laittaa kolikon tasan puoleenväliin kolmion keskiviivaa, varmistan aina, että olen se joka "täyttää" keskiviivan. Sinä joudut aina ensimmäisenä laittamaan kolikon jommalle kummalle puolelle keskiviivaa, jolloin minä voitan kopioimalla peilikuvamaisesti sinun siirtosi.

Ei se onnistu. Eihän toisen ole mikään pakko keskiviivaa täyttää. Rahan voi laittaa niinkin, että se on lähellä keskiviivaa ja estää yhden kolikon laittamisen keskiviivalle.
Etu on vaihtunut toiselle pelaajalle.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 9:07 pm 
Poissa

visti kirjoitti:
kuukle kirjoitti:

Kerroin, että kysymys esitettiin minulle työhaastattelussa. Teidän pitäisi nyt asettua tähän tilanteeseen ja ymmärtää, että viisastelu ei siinä tilanteessa tullut kysymykseen.

Mutta sehän riippui ihan siitä halusitko sen työpaikan vai et ? :mrgreen: :mrgreen:

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 9:39 pm 
Poissa

jees kirjoitti:
Lohdutukseksi pääsen pokeri-turnauksissa reippaasti alle sadan joukkoon kun osallistujia on 25K

Paitsi jos tiput ensimmäisessä kädessä nelosilla värisuoraa vastaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 9:50 pm 
Poissa

baal1984 kirjoitti:
"Kuinka pääsemme enää sisään asuntooni, kun jätin unohtamatta avaimet sängyllä olevien farkkujen taskuihin".

Kielioppigurut, hoi! Mitä tuo ihan oikeasti tarkoittaa? Jätettiinkö avaimet farkkujen taskuun tahallaan (eli "unohtamatta"), vai "unohdettiinko unohtaa" ne avaimet sinne taskuun, eli muistettiin ottaa ne mukaan? Mihin tuo verbi "jätin" siis viittaa?

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 10:12 pm 
Poissa

Japetus kirjoitti:
pepe+ kirjoitti:
Jos meillä on tasakylkinenkolmio niin jakaako tuo keskiviiva kolmion, sakaran kärkipisteestä kannan puolenvälin pisteeseen?

yst pn

Jakaa.

Eli tasakylkisessä kolmiossa sinä laittaisit ensimmäisen kolikon keskiviivan puoleen väliin.

Tiedät kai että keskiviivan puolivälipiste(ensimmäisen kolikkon paikka ) on eri kuin kolmion keskipiste.

Kun laitat ensimmäisen kolikon keskiviivan keskipisteeseen, minä alan pelata toista sakaraa(eli sinun ajattelemaa kannan kulmaa).

Tai jos kolmio on riittävän iso voin laittaa kolikkoni kolmion keskipisteeseen jolloin et tiedä minkä kannan/kärjen suhteen sinun pitäisi pelata.

Näin voin sotkea pelisi.

Tämä on mielipiteeni." Jos pöytä on peilikuvamaisesti symmetrinen niin jompi kumpi pelaajista pystyy manipuloimaan peliä loppuun asti " .
"jos pöytä ei ole peilikuvamaisesti symmetrinen silloin vain satunnaisesti pysyvät pelaajat manipuloimaan peliä"

Eli siis symmetrisissä viisi kulmaisissa, seitsemän kulmaisisissa,yhdeksän kulmaisisissa jne pöydissä ei tuo tekniikka toimi.
Ja taas kuusi, kahdeksan kymmenen kulmaisisissa se toimii.

Vai onko tässä jotain mitä en näe?

yst pn

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 10:30 pm 
Poissa

Jorma kirjoitti:
Ei se onnistu. Eihän toisen ole mikään pakko keskiviivaa täyttää. Rahan voi laittaa niinkin, että se on lähellä keskiviivaa ja estää yhden kolikon laittamisen keskiviivalle.
Etu on vaihtunut toiselle pelaajalle.

Etu ei vaihdu. Ensimmäinen pelaaja voi kopioida toisen pelaajan kärkeen ja lähelle keskiviivaa tehdyn siirron laittamalla kolikon kantaan yhtä lähelle keskiviivaa. Viiva “täyttyy” tällä tavoin aivan samoin kuin suoraan keskiviivalle laitettaessakin. Jos toinen pelaaja nyt vuorostaan laittaa kolikon kantaan lähemmäs tai kauemmas keskiviivasta kuin ensimmäisen pelaajan toiselle puolelle laittama kolikko, ensimmäinen pelaaja voi kompensoida laittamalla omansa kärkeen tietyn määrän kauemmas edellisen pelaajan edellisellä vuorolla sinne asettamasta kolikosta. Kolmiossa tämä aiheuttaa lievää epäsymmetriaa, mutta ei välttämättä niin suurta, että se jättäisi toiselle puolelle kolikon verran enemmän tai vähemmän tilaa.

Toinen pelaaja voittaa vain, jos hän saa toiselle puolelle parittoman määrän enemmän tai vähemmän kolikoita. Ensimmäinen pelaaja säilyttää kuitenkin aina “vastabalansoinnin” edun ja voi siksi kontrolloida peliä haluamaansa suuntaan. Tämä on siksi aina paras mahdollinen taktiikka, siitähän tässä nimenomaan oli kyse.

Pitäisi varmaan kokeilla millaiset mahdollisuudet toisella pelaajalla on minkäkin tyyppisillä kolmioilla. Vähintään tasakylkisiä niiden tarvitsee kuitenkin olla.

Viimeksi muokannut Japetus päivämäärä Pe Huhti 23, 2010 10:50 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 10:33 pm 
Poissa

baal1984 kirjoitti:
Voi olla että olen ymmärtänyt itseni pahasti väärin.

Toisaalta uskoisin että kun ilmaisee asiansa niin että jättää tekemättä unohtamisen niin muistaakin ottaa avaimet mukaansa. ELi huoltomiestä ei tarvitsekaan työllistää.

Jos ei unohtunut farkkujen taskuun niin saattoivathan ne unohtua esim takan päälle. Ei muuta kuin huoltomies paikalle.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Huhti 23, 2010 10:46 pm 
Poissa

pepe+ kirjoitti:
Japetus kirjoitti:
pepe+ kirjoitti:
Jos meillä on tasakylkinenkolmio niin jakaako tuo keskiviiva kolmion, sakaran kärkipisteestä kannan puolenvälin pisteeseen?

yst pn

Jakaa.

Eli tasakylkisessä kolmiossa sinä laittaisit ensimmäisen kolikon keskiviivan puoleen väliin.

Kyllä.

Lainaa:
Tiedät kai että keskiviivan puolivälipiste(ensimmäisen kolikkon paikka ) on eri kuin kolmion keskipiste.

Kyllä.

Lainaa:
Kun laitat ensimmäisen kolikon keskiviivan keskipisteeseen, minä alan pelata toista sakaraa(eli sinun ajattelemaa kannan kulmaa).

Nyt minä pelaan vastaavalla tavalla tälle peilikuvamaisesti symmetristä kannan toista sakaraa.

Lainaa:
Tai jos kolmio on riittävän iso voin laittaa kolikkoni kolmion keskipisteeseen jolloin et tiedä minkä kannan/kärjen suhteen sinun pitäisi pelata.

En pelaakaan tässä minkään kärjen suhteen, vaan asetan kolikon keskiviivalle vastakkaiselle puolelle ja tasan yhtä kauas keskimmäisestä kolikosta kuin sinäkin.

Lainaa:
"jos pöytä ei ole peilikuvamaisesti symmetrinen silloin vain satunnaisesti pysyvät pelaajat manipuloimaan peliä"

Eivät vain satunnaisesti. Ensimmäisellä pelaajalla on aina etulyöntiasema. Tämä on aina paras mahdollinen taktiikka, oli kyseessä sitten millainen pöytä tahansa.

Lainaa:
Vai onko tässä jotain mitä en näe?

On. Edellä mainitsemasi taktiikat johtavat joka kerta tappioon.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Huhti 24, 2010 11:07 am 
Poissa

Japetus kirjoitti:
pepe+ kirjoitti:

Nyt minä pelaan vastaavalla tavalla tälle peilikuvamaisesti symmetristä kannan toista sakaraa.

Jos siis laitan seuraavan kolikon kantaa koskettaen, mutta niin että se hipaisee keskiviivaa, et voi asettaa kolikkoa symmetrisesti keskikolikon kautta tai keskiviivan kautta. Minne siis seuraavan kolikon laittaisit?

yst pn

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3716 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 248  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]