Sata lehtistipendiä jaettu
Tiede-lehti on jakanut reaaliaineissa menestyneille lukion oppilaille sata lehtistipendiä. Valitut saavat lehden vuosikerran. Stipendiaattien nimet löytyvät täältä.

|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
pandemonium
|
Lähetetty: La Elo 18, 2012 10:42 pm |
|
|
|
Rakennan härpättiminen joka pienentää minua aina puolet pienemmäksi. Siinä kohtaa kun olisin atomin kokoinen pienentäisin itseäni vielä jokusen tuhat miljardia kertaa mun puolitus härpättimellä lisää, missä minä silloin olisin ja mitä näkisin? Jos menisi loputtomasti pienempään suuntaan tuleeko aina ja aina vaan "jotain" eikä koskaan tilannetta missä ei vain yksinkertaisesti ole enää mitään? Entä tuleeko jossain kohti tälle reissulleni stoppi ja jos, niin miksi?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pinky&Brain
|
Lähetetty: La Elo 18, 2012 10:57 pm |
|
|
|
Kerro sinä. Itsehän laitteesi rakensit.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
pandemonium
|
Lähetetty: La Elo 18, 2012 11:02 pm |
|
|
|
Laite on vielä suunnitelu asteella valitettavasti, mutta toki kerron heti kun saan sen valmiiksi ja reissun tehtyä. Ei kellään muuten ole mitään suhteita tonne cerni porukoihin tai vaihtoehtoisesti jumalaan, jos niinkin hassusti olisi, että hän olisi olemassa? Muutamia pikku juttuja meinaa voi olla rakennus vaiheessa mitä voisi kysellä, muutenhan tämä hanke on hyvissä säädöissä. Ainut tosiaan, että haluaisin tietää mitä reissullani tulen kohtaamaan ja mihin mahdollisesti päädyn?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
illuusio
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 7:09 am |
|
|
Autetaan pienentyvää miestä mäessä  Atomitasolle tultaessa ole varovainen ohi suhahtelevien fotonien kanssa. Ne EIVÄT ole massattomia ja voit arvata että valonnopeudella liikkuva massallinen hiukkanen sattuu pientä ihmistä. Välttele myös kaikkea vinhasti pyörivää, elektroneja ja atomien ytimiä. Niiden välissä olet kuin lihamyllyssä, auts! Oikein pieneksi kun muutut, niin varo pyöriviä ja säntäileviä piikikkikäitä palloja.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Carloz
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 8:12 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Paul M
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 9:01 am |
|
|
|
Et voi pienentää itseäsi Planckin pienenysvakiota pienemmäksi.
_________________ edit: käännetty ¿ oikein päin ------------------------------------- Hiilinieluexpertti. Antiteesitehtailija.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vapaa-ajattelija
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 11:26 am |
|
|
|
En usko että atomeita voi pienentää suhteessa ympärillä oleviin atomeihin.
Olettaisin että kaikki atomit ja atomien ytimissä olevat erilliset tihentymät ikäänkuin kontrolloivat koko ajan toistensa kokoa.
Tai ei siinä tietysti mitään itse tarkoitusta ole, vaan se tapahtuu ihan itsestään koko ajan, sitä mukaa kuin tihentymät kierrättävät itsessään olevaa asiaa, syntyy tilanne ettei mikään vastaava tihentymä samalla alueella voi alkaa supistumaan tai laajenemaan suhteessa muihin.
Toki kaikki tihentymät voivat ja ehkä laajenevatkin koko ajan samassa suhteessa, mutta niin että ne samalla tulevat ihan automaattisesti vaikuttamaan toisiinsa niin että laajeneminen tapahtuu samassa suhteessa.
Näin siis minun mielestäni, tiedä sitten miten asia oikeasti on.
Mutta ajatusleikkinä, kyllä sieltä aina jotakin pienempää ja pienempää vastaan tulisi.
Olettaisin ettei siellä ole mitään kokoa, jonka jälkeen ei olisi pienempää, joten siinä mielessä en alkaisi uskomaan joidenkin tahojen julistuksiin joistakin vakioista jne.
.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
visti
|
Lähetetty: Ma Elo 20, 2012 11:27 pm |
|
|
pandemonium kirjoitti: Rakennan härpättiminen joka pienentää minua aina puolet pienemmäksi. Siinä kohtaa kun olisin atomin kokoinen pienentäisin itseäni vielä jokusen tuhat miljardia kertaa mun puolitus härpättimellä lisää, missä minä silloin olisin ja mitä näkisin? Jos menisi loputtomasti pienempään suuntaan tuleeko aina ja aina vaan "jotain" eikä koskaan tilannetta missä ei vain yksinkertaisesti ole enää mitään? Entä tuleeko jossain kohti tälle reissulleni stoppi ja jos, niin miksi? Mitä tapahtuisi, jos luonnonlait eivät olisikaan voimassa ja sitten otettaisiin tapahtuneeseen kantaa luonnonlakien taas ollessa voimassa? Jos lehmät osaisivat lentää, osaisivatko pikkuvasikatkin lentää?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
korant
|
Lähetetty: Ti Elo 21, 2012 12:09 am |
|
|
visti kirjoitti: Jos lehmät osaisivat lentää, osaisivatko pikkuvasikatkin lentää? Ei ne osaa ennen kuin opettelevat! Kuten linnunpoikasetkin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
eteenpäin
|
Lähetetty: Ti Elo 21, 2012 12:38 am |
|
|
|
Näköaistimus syntyy fotonien osumisesta silmän verkkokalvolle. Ehkä voisi ajatella näön sumentuvan asteittaisesti, isompien fotonien ns. heikentäessä resoluutiota. Ehkä ne polttavat itse verkkokalvot jossain vaiheessa, mutta tästä on vaikea sanoa mittään, kah jos oletamme, että silmän voisi jotenkin pienentää niin, että se olisi rakenteellisesti edelleen täysin samanlainen, jonkin sortin eksoottista magiikkaa pitäisi olla pelissä. Jos kuitenkin olettaisimme ihan piruuttamme, että tämä pikkumies olisi jotenkin tuhoutumaton, niin parhaimmillaankin näköaistimus taantuisi lopulta vain sarjaksi välähdyksiä, pelkäksi valkoiseksi tms.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Paul M
|
Lähetetty: Ti Elo 21, 2012 7:43 am |
|
|
|
Jossain hauskassa laulussa houkutellaan väkeä sirkukseen katsomaan maailman suurinta pikkumiestä. Ehkä tällä hepulla olisi jatkossa hommia kirppusirkuksessa.
Ei taas malttanut olla...
_________________ edit: käännetty ¿ oikein päin ------------------------------------- Hiilinieluexpertti. Antiteesitehtailija.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
visti
|
Lähetetty: Ti Elo 21, 2012 10:33 am |
|
|
korant kirjoitti: visti kirjoitti: Jos lehmät osaisivat lentää, osaisivatko pikkuvasikatkin lentää? Ei ne osaa ennen kuin opettelevat! Kuten linnunpoikasetkin. No, no. Kun vasikka syntyy, lehmä nuolee sen ja vasikka nousee heti jaloilleen. Se osaa heti kävellä! Linnunpojan pitää odottaa siipien kasvua. Se ei voi munasta päästyään lentää siksi. Sitä rajoittavat luonnonlait, joista runoilija laulaa kauniisti: "siivetönnä en voi lentää..." Vasikkaa taas rajoittavat (tai eivät rajoita!) tuntemattomat lait, joten asia jää ratkaisematta. Kasvatukseni perusteella suhtaudun tosiasioihin äärimmäisellä ankaruudella. Vasikasta tuli mieleeni varsa. Isä puhui ennen, että pitäisiköhän meidänkin hankkia hevonen. Minä innostuin kovasti ja selittämään, että sitten se tekee varsan ja sitten minä ratsastan sillä varsalla. Mutta isäpä suuttui ja sanoi, että vai ratsastaisit varsalta selän poikki ja antoi selkäsaunan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neutroni
|
Lähetetty: Ti Elo 21, 2012 11:14 am |
|
|
korant kirjoitti: visti kirjoitti: Jos lehmät osaisivat lentää, osaisivatko pikkuvasikatkin lentää? Ei ne osaa ennen kuin opettelevat! Kuten linnunpoikasetkin. Mistä tiedät? Hyönteiset osaavat lentää vallan hyvin vaikka kukaan ei ole opettamassa vastakuoriutuneita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
korant
|
Lähetetty: Ti Elo 21, 2012 11:17 am |
|
|
|
Vasikka ei ole hyönteinen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neutroni
|
Lähetetty: Ti Elo 21, 2012 11:24 am |
|
|
korant kirjoitti: Vasikka ei ole hyönteinen. Ai niin, unohdin että vasikka kuuluu lintuihin. Hyvä niin, mietin jo mistä saa tarpeeksi järeitä hyönteisneuloja vasikan neulaamiseen. Varsinkin ne täysikasvuiset ovat hieman haastavia tallettaa.
|
|
| Ylös |
|
 |