Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 4:40 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tee-se-itse stevia-colaa
ViestiLähetetty: La Loka 15, 2011 4:58 pm 
Poissa

http://www.ehow.com/how_5638299_make-ow ... -cola.html

Stevia-colaa kun ei markkinoille näemmä ole lähiaikoina tulossa, koska elintarviketurvallisuusvirastot Euroopassa ja Jenkeissä pelkäävät jotakin (rahat pois aspartaamikartellilta?), niin olisi mielenkiintoista tutkia, olisiko jonkinlaista stevia-colaa mahdollista valmistaa itse.

Eli tuottamiseen tarvittaisiin ainakin:

-steviaa
-colauutetta
-kofeiinia
-hiilihapotettua vettä

Eri kysymys onkin sitten, mistä (coca)colauutetta elikkä siis colan makuista uutetta olisi mahdollista hankkia? Identtistä reseptiä lienee mahdotonta hommata, koska se maksaa ~60 miljardia dollaria (coca-cola-company), mutta hyvin lähelle on mahdollista päästä, myyväthän halpaketjutkin colauutejuomia.

Ai niin, veden, teen tai jonkun muun juoman juominen ei ole vaihtoehto. Tässä ketjussa keskustellaan nyt siitä, miten DIY-stevia-colaa olisi mahdollista valmistaa. Uskoisin asian kiinnostavn muitakin, sillä monet ovat kiinnostuneita terveydestään ja voisivat ehkä juodakin virvoitusjuomia, jos niistä olisi tarjolla ei-synteettisellä makeutusaineella makeutettu versio.

Edit:

Täältä löytyy joitakin:

http://www.spicearoma.fi/fi/Tuotteet/-+ ... 40+ml+N/33

(google = cola flavor concentrate / extract)

Amazonista ja monesta muusta pajasta löytyy.

Pitääkin miksailla ja katsoa minkä makuista törkyä tulee.

Saakohan muuten kaupasta pelkkää hiilihapotettua, mineraaliTONTA vettä?

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Tee-se-itse stevia-colaa
ViestiLähetetty: La Loka 15, 2011 5:21 pm 
Poissa

Sodastreamillä voi hapottaa helposti vettä, yhdestä CO2-patruunasta riittää poretta 50-60 litraan.

Kolatiivistettäkin saa puolen litran pulloissa.

Kossua en ole kokeillut hapottaa mutta kaikkea muuta kyllä, aikamoisia sotkuja on tullut kehiteltyä - pikasamppanjaa halpisvalkkarista muun muassa.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Loka 15, 2011 5:38 pm 
Poissa

Haa...toi olikin hyvä vinkki toi "sampanja" :mrgreen:

Profiili  

ViestiLähetetty: La Loka 15, 2011 6:15 pm 
Poissa

Kannattaa varoa alkoholin ja sen sodastream pullon kanssa. Useat muovit eivät kestä alkoholia yli 10% vaan alkavat säröillä ja kehittää sisäisiä jännityksiä kun muovi turpoaa.

Näppärimmin tämä käy ilmi kun kaataa akryylin päälle sinolia. Jos muovi on jännityksessä niin se sälähtää kappaleiksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Loka 15, 2011 8:13 pm 
Poissa

Lainaus:
"Näppärimmin tämä käy ilmi kun kaataa akryylin päälle sinolia. Jos muovi on jännityksessä niin se sälähtää kappaleiksi."

Tuo ei ihan taida pitää paikkaansa. Meillä nimenomaan pestään akryylimuovituotteet sinolilla, oli niissä jännityksiä työstön jälkeen tai ei.

Työstön aikana sinol on kaikkein paras jäähdytysaine. Aivan niinkuin alumiiniakin työstettäessä.

Saattaa tietysti olla niinkin, että polymetyylimetakrylaatin korvikkeena myydään jotain sattumanvaraista sontaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Loka 16, 2011 1:52 pm 
Poissa

Bitjuus kirjoitti:
Kossua en ole kokeillut hapottaa mutta kaikkea muuta kyllä, aikamoisia sotkuja on tullut kehiteltyä - pikasamppanjaa halpisvalkkarista muun muassa.

Gin&tonic ilman tonicia on hyvin jännä. :)

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Tammi 20, 2012 3:08 pm 
Poissa

Ostin juuri koemielessä Hartwallin uutukaista stevia makeutettua veriappelsiinijaffaa. Maistui aivan ruunan kuselle, siitäkin huolimatta, että näytti 4% olevan myös sokeria. Kyllä se pojat ja tytöt taitaa olla niin, että ei tuolle oikealle sokerillekaan taida korviketta olla.

Sauna lämmitetään puilla - Sähköllä valaistaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Tammi 21, 2012 2:51 pm 
Poissa

Stevia itsessään on moitteettoman makuista, mutta ongelma on siinä, että 1) kuluttajat ostavat keinomakeutettuja juomia ja toivovat niiden maistuvan samalta kuin sokerituotteet ja 2) valmistajat yrittävät parhaansa mukaan toteuttaa tämän jopa lisäämällä sokeria itsessään ja tinkimällä kalorittomuudesta.

Itsehän vedän keinomakeutettuja limuja sillä tiedostuksella että ne ovat makeita mutta keinomakeutettuja eli niiden maku ei täsmää sokerin kanssa, ja sopivina päivinä pidän pepsi-maxia jopa parempana maultaan kuin normaalia sokeri-pepsiä.

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]