Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Ronron
|
Viestin otsikko: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Ti Kesä 17, 2008 2:38 pm |
|
|
|
Tietääkö joku mistä ne johtuu? On esitetty ties mitä teorioita, jotkut sanoo että johtuu magnesiumin puutteesta, toiset että sinkin tai kalsiumin puutteesta.. jotkut sanoo johtuvan huonosta verenkierrosta.. stressistä.. sairastumisesta.. ilmakuplasta kynsiliuskojen välissä.. joidenkin mukaan on ihan normaalia eikä pidä huolestua. Mitehän tuo mahtaa olla että?
Entäs ne pitkittäisuurteet, onko ne normaaleja vai johtuuko nekin jostain häiriöistä?
_________________ くそっ!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ding Ding
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Ti Kesä 17, 2008 2:45 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:26 am Viestit: 8800 Paikkakunta: kahvikupin ääressä
|
|
Ravinteiden puutteesta ne läikät johtuvat: luulisin että sinkin puutteesta. Itselläni oli niitä elämäni ensimmäiset 30 vuotta, kunnes aloin ottamaan vitamiini- ja kivennäisainelisiä muutama vuosi sitten. Sen jälkeen ne katosivat heti.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Guineatrippin
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Ti Heinä 22, 2008 1:01 am |
|
|
Itse olen kuullut että kalsiumin puutteesta johtuisivat. En ole tarkempaa infoo ikinä mistään etsinyt. Nuorempana minulla niitä oli, mutta nyt tarkastellessani tajusin ettei niitä enää ole.  Mistä lie johtuu, en ole tehnyt ravintooni muita muutoksia kuin luopunut lihasta. Lie sitten hyvä asia? 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tiäremiäs
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Ti Heinä 22, 2008 1:10 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Qadesha
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Ti Heinä 22, 2008 9:44 pm |
|
|
Minullakin oli joskus aikoinaan laikkuja. Muuta selitystä en kuullut mistään kuin kansan "tiedon" että laikkuja tulee kun on raivokohtauksia. Onhan niitä ollut. Ei kauheammin nykyään. Kuten ei laikkujakaan. Enkä revi kynsiäni... 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Toope
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Ti Heinä 22, 2008 10:04 pm |
|
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 6:50 pm Viestit: 11502 Paikkakunta: Enimmäkseen Telluksella
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Äemänkäki
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Ti Heinä 22, 2008 10:18 pm |
|
|
|
Kyllä ne laikut tulee kalsiumin puutteesta. Jos ovat ikäänkuin ilmakuplia. Kynsistä näkee muuten aikas paljon ravinnon saannista.
_________________ Krääh, krääh, kviih, lokit norpalla...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Ti Heinä 22, 2008 10:24 pm |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2783 Paikkakunta: Internets
|
Mulla kasvaa kynnet perkeleen nopeasti. Saa leikata vähän väliä. Syön siis hyvin 
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ding Ding
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Ti Heinä 22, 2008 10:25 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:26 am Viestit: 8800 Paikkakunta: kahvikupin ääressä
|
Netistä löytyy paljon viittauksia juuri sinkinpuutteeseen, esim. "Certain nutritional deficiencies, particularly a lack of zinc or protein in your diet, can cause a nearly total whiteout of your nail except for the tips or even a pattern of white bands across the width of the nail." http://www.webmd.com/content/article/42 ... ectedguid={5FE84E90-BC77-4056-A91C-9531713CA348 Tai: "the white spots on your fingernails are most likely to be caused by a mild zinc deficiency" http://www.netdoctor.co.uk/ate/weightan ... 03910.htmlMinun läiskäni varmaankin johtuivat siitä, koska ruokavalion parannuksen jälkeen läiskiä ei ole ilmaantunut lainkaan, vaikka ennen sitä ne olivat kynsissäni aika usein toistuvia.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
o
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 4:51 pm |
|
Liittynyt: Ke Marras 16, 2005 2:09 pm Viestit: 1069 Paikkakunta: Miten täältä pääsee ulos?
|
|
Sinkillä lähtivät omat laikkuni kynsistä.
Teoria oli muistaakseni, että sinkin puute aiheuttaa kalsiumin aineenvaihdunta häiriöitä. Eli laikut ovat kalsiumia, mutta aiheutuvat sinkin puutteesta. Siksi en näkisi, että kalsiumin lisääminen vaikuttaisi asiaan millään tavalla.
Kynnen pysty uurteisiin löysin aikoinaan teorian, että se johtuisi stressin aiheuttamasta imeytymis häiriöstä. Tätä en voi varmentaa, koska en ole päässyt kummastakaan siis stressistä tai uurteista eroon.
_________________ Every man is guilty of all the good he did not do.-Voltaire
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Qadesha
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 9:01 pm |
|
|
|
Toisen isovarpaani kynnessä on ollut pystyuurros niin kauan kuin muistan. Se ei ole siitä ikinä hävinnyt mihinkään oli elämä onnea ja auvoa tai mitä hyvänsä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: To Marras 03, 2011 11:44 am |
|
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 4:09 pm Viestit: 3870 Paikkakunta: Takanasi...
|
|
Eli sinkin puutoksestako ne valkoiset laikut kynsissä johtuu?
_________________ ...ja aina askeleen edellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kulaushaikara
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: To Marras 03, 2011 1:05 pm |
|
|
|
Sinkki, kalsium, magnesium, fosfori ja D-vitamiini toimivat yhdessä luun muodostuksessa ja ymmärtääkseni samoin kynsien kasvussa. Omat kynteni ovat aina olleet kovat, mutta D:n säännöllisen käytön alettua valkoisia pilkkuja ei ole ollut. Kuvittelisin siis, että kaikkia aineita tarvitaan ja vielä ehkä sopivassa suhteessa. Muitakin aineita vielä tarvitaan pieniä määriä, joten vihreitä kasviksia lisäämään... ja D:tä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vomies
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: To Marras 03, 2011 1:22 pm |
|
|
|
Minulla oli valkoisia laikkuja kynsien alla pienenä ja minulla oli riisitauti. Luin silloin jostain, että riisitauti aiheuttaisi valkoisia laikkuja kynsien alle.
_________________ Taksin ovet paukkuu ja huorat huutaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Valkoiset laikut kynsissä Lähetetty: To Marras 03, 2011 1:33 pm |
|
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 4:09 pm Viestit: 3870 Paikkakunta: Takanasi...
|
|
Minulla on valkoisia pieniä laikkuja kynsissä. Ne eivät ole kynnen alla, vaan kynnessä. Aivan kuin jokin pigmenttihäiriä, joka sitten kynnen kasvaessa poistuu.
_________________ ...ja aina askeleen edellä.
|
|
| Ylös |
|
 |