Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 6:35 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1116 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 75  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: D-vitamiinipäiväkirja (testiketju)
ViestiLähetetty: Pe Marras 05, 2010 11:57 pm 
Poissa

Carloz kirjoitti:
RaahenTiikeri kirjoitti:
CuriousOne kirjoitti:
Harvinaisuutena, olin täysi-ikäinen aloittaessani polttamaan.

-on meitä muitakin.Mielestäni nautintoaineen funktio toteutuu,jos sen käytöstä päättää aikuinen ilman "joukkopainetta".

"Nautintohan" ei tule muusta kuin vieroitusoireiden poistumisesta, joten sikäli se on kyllä harhaa.

Ei nyt liity yhtään mihinkään, mutta taannoisessa yliopistotutkimuksessa keinotekoiset makeutusaineet olivat 4 kertaa addiktiivisempia kuin kokaiini. :wink:

Ilmankos ihmiset jää koukkuun laihduttamiseen ?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Marras 06, 2010 12:31 am 
Poissa

kokaiinista en tiedä,mutta kaikki keinomakeutteet maistuu täydeltä paskalta.
Ei sillä.En minä ole ikinä ollut oikean makeankaan perään.
2008 bingosta voitettu kilon pussi Dan Sukkeria on nyt aloittamassa viimeistä kolmannestaan.Lähinnä vieraiden kuluttamaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Marras 06, 2010 12:08 pm 
Poissa

Lainaa:
kokaiinista en tiedä,mutta kaikki keinomakeutteet maistuu täydeltä paskalta.
Ei sillä.En minä ole ikinä ollut oikean makeankaan perään.
2008 bingosta voitettu kilon pussi Dan Sukkeria on nyt aloittamassa viimeistä kolmannestaan.Lähinnä vieraiden kuluttamaa.

Kokeile steviaa ei ole ihan luonnollista myyntimuodossaan, mutta ei aivan keinotekoistakaan.

MLT

Profiili  

ViestiLähetetty: La Marras 06, 2010 5:19 pm 
Poissa

miksi minun pitäisi koittaa steviaa kuun en makean mausta tykkää oikein missään muodossa?käsittääkseni sen tein yllä selväksi.En lapsenakaan ollut karkkien perään vaikka kaikkien lasten sanotaan pitävän makeasta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 07, 2010 4:25 pm 
Poissa

RaahenTiikeri kirjoitti:
-klassinen väite tupakanvastustajilta.Mikä sinä olet päättämään muiden nautinnosta?

Valitettavasti minulla on paljon perskohtaista kokemusta tupakoinnista.

Nykyisinkin lankean helposti tupakoimaan, jos seura on "oikeanlaista" ja alkoholia on nautittu tarpeeksi. Aikaisemmin tällainen "tuuritupakointi" jäi helposti päälle, mutta kun reilusti myöntää itselleen, että tupakka ei ole oikeasti mikään nautintoaine, siitä pääsee helpommin irti.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 07, 2010 8:32 pm 
Poissa

Neljä lääkäriä väitti minulle eilen illallisilla, että en voi olla kykenevä lukemaan D-vitamiinitutkimuksia, koska pitää olla vähintään väitellyt lääkäri, että ymmärtää niistä ja että he tietävät, että D-vitamiinimääräni 75 mikrogrammaa päivässä tuhoaa maksani. Lisäksi sain aikaiseksi pilkallisen naurunremakan. Kovin tuntuivat "olevan huolissaan" terveydestäni, vaikka sanoin, että tärkeämpää olisi keskustella veren seerumin d-pitoisuudesta kuin pillerissä olevan aineen määrästä. Mutta kuulemma viikossa saa sen määrän d-vitamiinia, mitä ihminen tarvitsee vuodessa.

En sitten viitsinyt oikein kommentoida mitään, kun ei tuntunut olevan heillä hallussa faktat.

Eipä usein ole vastaavalla tavalla omia kykyjäni ja älyäni asetettu kyseenalaiseksi.

Otan siis edelleen 75 mikrogrammaa ja voin hyvin, mutta myös näytän hyvältä! ;)
Kuukautiskivut ovat poissa, nukun hyvin ja olen päivällä hereillä. Alaselän kivutkin pysyvät poissa, mistä lie sekin johtunut.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 07, 2010 8:42 pm 
Poissa

Kulaushaikara:
Lainaa:
Neljä lääkäriä väitti minulle eilen illallisilla, että en voi olla kykenevä lukemaan D-vitamiinitutkimuksia, koska pitää olla vähintään väitellyt lääkäri, että ymmärtää niistä ja että he tietävät, että D-vitamiinimääräni 75 mikrogrammaa päivässä tuhoaa maksani.

Miten he perustelivat tuon määrän olevan vaarallista?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 07, 2010 8:49 pm 
Poissa

Carloz kirjoitti:
RaahenTiikeri kirjoitti:
-klassinen väite tupakanvastustajilta.Mikä sinä olet päättämään muiden nautinnosta?

Valitettavasti minulla on paljon perskohtaista kokemusta tupakoinnista. 1)

Nykyisinkin lankean helposti tupakoimaan, jos seura on "oikeanlaista" ja alkoholia on nautittu tarpeeksi. Aikaisemmin tällainen "tuuritupakointi" jäi helposti päälle, mutta kun reilusti myöntää itselleen, että tupakka ei ole oikeasti mikään nautintoaine, siitä pääsee helpommin irti.2)

1)Eli perskohtaisella kokemuksella tietää asiat toistenkin puolesta?Peräti itsevarma mielipide.

2)Myöntäminen edellyttää tosiasiaa taustalla.Subjektiivisesta asiasta tuskin faktaa saadaan vääntämälläkään.Minä nautin todella paljon tupakoinnista.Sinä sitten ehkä et?Minä myönnän reilusti,että tupakka on yksi parhaita yksittäisiä makuja(joidenkin ruokien ja Islayn mallasviskien lisäksi)joita tiedän.ns.irti en ole halunnut päästä.Kiinni olosta en tiedä.Ennen olin allergiajat polttamatta ilman seinille hyppimistä tai korviketuotteita.Lopetin vain.Nykyään en kärsi allergioista.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Marras 08, 2010 6:42 am 
Poissa

Kulaushaikara kirjoitti:
En sitten viitsinyt oikein kommentoida mitään, kun ei tuntunut olevan heillä hallussa faktat.

Kunniakysymys.

Eihän nyt maallikko voi mitään tietää, eikä saakkaan. Kyllä lääkäri 6 vuoden koulutuksen jälkeen kaiken tietää, mutta noudattaa käypähoitoo eli margariinia ja lääkkeitä.

Lääkärit ovat taatusti itse syöneet vuosikymmeniä D-vitamiinia ja voita. Ovat meinaan todella terveen näköisiä ja aina töissä.

Lääkärit ovat kuin insinöörejä. Tietävät kaikesta kaiken ja halveeraavat toisia.

Tosin ei voi yleistää kaikkiin. Onneksi.

Tiedän 1 työpaikan, jossa on jo vuosia ollut D-vitaminipilleripurkki kahvipöydällä, josta kaikki työntekijät ottavat jokapäiväisen D-vitamiininsa, koska yhden työntekijän vaimo on lääkäri.

Eli kyllä lääkäreitäkin on moneksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Marras 08, 2010 7:13 am 
Poissa

MsHorton kirjoitti:
Kulaushaikara kirjoitti:

Kunniakysymys.

Eihän nyt maallikko voi mitään tietää, eikä saakkaan. Kyllä lääkäri 6 vuoden koulutuksen jälkeen kaiken tietää

Eikös se Karkkilan/Karjaan valelääkäri ollut ensimmäisen vuoden teekkarifuksi? Ja meni täydestä lääketieteen kandista!

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Marras 08, 2010 10:22 am 
Poissa

MsHorton kirjoitti:
Lääkärit ovat taatusti itse syöneet vuosikymmeniä D-vitamiinia ja voita. Ovat meinaan todella terveen näköisiä ja aina töissä.

-niin ja näin.Tapauskohtaista.Tiedän kyllä lääkärin,kuka muutamille sukulaisilleni on siviiliyhteyksissä sanonut pitäytyneensä aina voissa,mutta ei saa työn puolesta sitä suositella.Mutta toisaalta,en erityisen terveen näköiseksi sanoisi keskimääräistä keski-ikäistä mieslääkäriä.Tiedän tapauksen,jolla esimerkiksi donitseja työhuoneessa aina siltä varalta ja kaliiberikin sitä luokkaa.
Se on kyllä totta,että aina ovat töissä ikä sairasteluun periaatteessa olisi aikaa.
Eikä tuo suomen kuuminta hottia oleva julkkislääkärikään(en tiedä kestääkö ikenet kirjoittaa K-I-M-I-N...)kyllä terveeltä näytä.Violetinkirjavat kasvot,verestävät silmät ja pälvikaljua.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Marras 08, 2010 10:44 am 
Poissa

RaahenTiikeri kirjoitti:
1)Eli perskohtaisella kokemuksella tietää asiat toistenkin puolesta?Peräti itsevarma mielipide.

2)Myöntäminen edellyttää tosiasiaa taustalla.Subjektiivisesta asiasta tuskin faktaa saadaan vääntämälläkään.Minä nautin todella paljon tupakoinnista.

Eli sinulla on "peräti itsevarma mielipide" kuten minullakin.

Edelleen väitän (enkä tietääkseni ole väitteineni ainoa), että tupakoinnin "nautinto" tulee vieroitusoireiden vähenemisestä / poistumisesta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Marras 08, 2010 10:46 am 
Poissa

Kaikki tuntemani keski-ikäiset lääkärit ovat keskivartalolihavia eivätkä erityisen terveen näköisiä.

Olin pari vuotta sitten eräällä biokemian kurssilla jota luennoi keskivartalostaan pulska naislääkäri. Eräs asia mitä kurssilla opimme oli että "Rasvassa on enemmän energiaa kuin hiilihydraateissa. Pienestä määrästä rasvaa saamme saman verran energiaa kuin syömällä kiloittain ja kiloittain hiilihydraatteja!" Kyllä näkyi tästä luennoitsijasta että oli tullut syötyä kiloittain hiilareita...

Toisessa yhteydessä sama luennoitsija kertoi tyytyväisenä, kuinka oli 90-luvulla vaatimalla vaatinut lipaasi-inhibiittorireseptiä kun ei muuten laihtunut, ja minkälainen rasvaripuli siitä seurasi.

Tuli taas todettua kuinka heikko ymmärrys lääkäreillä on hyvästä ravitsemuksesta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Marras 08, 2010 1:22 pm 
Poissa

Carloz kirjoitti:
RaahenTiikeri kirjoitti:

2)Myöntäminen edellyttää tosiasiaa taustalla.Subjektiivisesta asiasta tuskin faktaa saadaan vääntämälläkään.Minä nautin todella paljon tupakoinnista.

Eli sinulla on "peräti itsevarma mielipide" kuten minullakin.

Edelleen väitän (enkä tietääkseni ole väitteineni ainoa), että tupakoinnin "nautinto" tulee vieroitusoireiden vähenemisestä / poistumisesta.

-niin no enemmän "itsevarmuutta" vaaditaan siihen että tietää toisen puolesta,kuin oman ieltymyksensä kertomiseen.

Nautintoasiaa ei voi päättää enemmistön huutoäänestyksellä.
On jännä,että aikoinaan kukaan ei päätellyt tupakkanautinnon johtuvan vieroitusoireiden vähenemisestä.Tuo slogan on lanseerattu vasta suurien (lääketeollisuusvetoisten)savuttomuuskampanjoiden alkamisten jälkeen.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Marras 08, 2010 1:40 pm 
Poissa

Scylla kirjoitti:
Tuli taas todettua kuinka heikko ymmärrys lääkäreillä on hyvästä ravitsemuksesta.

Ravitsemusta ei käsitellä lääkärien koulutuksessa kai mitenkään, joten he sitten toistelevat papukaijana virallisia totuuksia varmistaakseen oman selustansa.

Se oli minullekin aikanaan yllätys, miten vähän juuri lääkärit välittävät terveydestään. Luulisin, että kaikista akateemisesti koulutetuista lääkäreillä on huonoimmat elintavat (muistaakseni siitä oli joskus jokin tilastokin). Eivätkä he toisaankaan (suurin osa) usko oman tieteenalansa antiin lainkaan sillä varmuudella, kun he virantoimituksessa näyttelevät. Sen huomaa myös, jos kysyy jostain vaivasta ei-virantoimituksessa olevalta lääkäriltä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1116 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 75  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]