Puuhevonen kirjoitti:
Scylla kirjoitti:
Kysyin että mistä sait tuon väitteesi, että suurin osa fruktoosista menee rasvahapposynteesiin. Luulisi sinulla olevan jotain tutkimuksiin perustuvia lukuja, jos kerran osaat tuollaista kertoa.
Annoin sinulle vaikka kuinka paljon lukuja, mutta ilmeisesti et vaivautunut tarkastamaan lähteitäni, vaan oletit että olisin ne itse keksinyt. Olin kyllä hieman töykeä vastauksessani, koska mielestäni kysymyksesi oli turha ja tarkoituksenhakuinen, koska tiedät minun lähteeni varsin hyvin.
Okei. Eli tiedefoorumilla on turha kysyä tieteellisten lähteiden perään, ja toisten käyttämät lähteet pitäisi tietää muutenkin. Vastakkaista tietoa ei saa esittää (tieteellisellä lähteellä perusteltuna), tai muuten on oikeus olla töykeä.
Et antanut minulle lähdettä sille luvulle jota ihmettelin. Oksensit vaan Wikipedian artikkelin, jossa ei käsitelty kysymystäni.
Puuhevonen kirjoitti:
Mutta ignooraat ne vain, koska luotat mieluummin virallisen tahon terveysviranomaisten suosituksiin, jotka siis perustuvat lähinnä elintarviketeollisuuden lobbaamiin tutkimuksiin.

Voitko hieman avata? Missä täällä on keskusteltu suosituksista , ja mistä olet saanut käsityksen että luotan niihin? Ja miten tämä asia liittyy mitenkään siihen pieneen asialliseen kysymykseen jonka esitin?
Puuhevonen kirjoitti:
4) While glucose (curiously) reduced the net postprandial (after-eating) triglyceride response (area under the curve, AUC), fructose increased postprandial triglycerides 99.2%.
laaketiede-ja-terveys-f11/fruktoosi-uusi-saatana-t40149.htmlTuo lainattu katkelma on suorassa ristiriidassa tuon sinun linkkisi kanssa.
Kyseessä oli siis 10 viikkoa kestänyt fruktoosikuuri, jossa fruktoosia saatiin huima määrä: 25 % energiasta eli luokkaa 125-150 g.
Kertoo paljon, että itse tutkimuksen sijasta linkität blogiin, jonka pitäjä on lukenut ja raportoinut tulokset väärin. Voit itse tarkistaa, Table 4:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmedPostprandial TG peak: +38,1 (10 viikon jälkeen)
Tuo arvo + 99,2 kertoo 10 viikon aikana nousseen 23-tunnin triglyjen muutoksen verrattuna 0-viikkoon.
Ei siis yhden aterian jälkeistä muutosta.
Tämä sinänsä kiinnostava tulos ei edelleenkään vastaa kysymykseen, joka kuului:
kuinka suuri osa syödystä fruktoosista muuttuu rasvahapoiksi? Tuo tutkimus kertoi veren rasva-arvojen muutoksesta luonnottoman suurella fruktoosikuormalla, mutta ei siitä, kuinka suuri osa fruktoosista metaboloituu miksikin. On myös syytä olettaa, että tämä suhde ei pysy samana frukoosikuorman suuruudesta riippumatta.
Puuhevonen kirjoitti:
Tämän vuoksi en usko että sillä sinun tutkimuksella on juurikaan relevanssia todellisuuden kanssa. Noi on kuitenkin asioita, joista saadaan juuri sellaista dataa mitä vain halutaan.
Taitaa olla turha jankata enempää, kun et selvästikään edes tiedä mitä eroa on tutkimuksella ja tutkimuskatsauksella. Nojoo. Jatka vaan satujen kertomista ilman viitteitä.