Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 6:42 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Diastolinen verenpaine oikean käteni veriputkessa on
< 70 33%  33%  [ 8 ]
70 - 84 13%  13%  [ 3 ]
85 - 99 21%  21%  [ 5 ]
100 - 114 4%  4%  [ 1 ]
115 - 129 4%  4%  [ 1 ]
130 - 144 4%  4%  [ 1 ]
145 - 159 0%  0%  [ 0 ]
160 - 174 0%  0%  [ 0 ]
> 174 0%  0%  [ 0 ]
En tiedä 21%  21%  [ 5 ]
Ääniä yhteensä : 24
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Diastolinen verenpaineesi kätesi valtimossa (suurkysely)
ViestiLähetetty: La Joulu 10, 2011 3:01 am 
Poissa

jussipussi kirjoitti:
emp kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Jodia hyvä mies jodia...paljonko lepopulssi ja mikä on sinun normaali ruumiinlämpösi?

Mikä näissä lukemissa on noin ihmeellistä. Kuulostavat aika tutun oloisilta. Omani ovat tuota luokkaa yleensä. On tuo yläpaine joskus ollut alle sadankin.

Mielestäni jos liikutaan alapaineessa tuolla 60 tienoilla ja yläpaineessa alle 115 niin kannattaa tsekkaa lepopulssi , kehon lämpötila , saattaa indikoida kilpirauhasen vajaatoimintaa,.sitä minä tässä vain.
Minun paineet oli viimeksi mitattuna 117/69 ja minun kehon lämportila on 36 asteen tienoilla ja alhainen leopulssi ja nostin 1.5mg päivittäisellä kaliumjodidi annoksella lämpotilan 36.7 korville ja lepopulssi nousi noin 10%...liian alhainen ei hyvä niinkuin ei liian korkeakaan..

Hmm. minulla pulssi oli viimeksi mitatessani 113/66, lämpö on yleensä hieman yli 35 (tavallisten kuumemittarien asteikko ei riitä alapäästä, pakko käyttää elektronisia), lepopulssi suunnilleen 50, mutta kilpirauhasen toiminnassa ei ole todettu mitään erikoista.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 10, 2011 9:52 pm 
Poissa

totinen kirjoitti:

Hmm. minulla pulssi oli viimeksi mitatessani 113/66, lämpö on yleensä hieman yli 35 (tavallisten kuumemittarien asteikko ei riitä alapäästä, pakko käyttää elektronisia), lepopulssi suunnilleen 50, mutta kilpirauhasen toiminnassa ei ole todettu mitään erikoista.

35 pinnassa..aika alhaiselta kuulostaa..

Käsittääkseni kehon toiminta on aikalailla optimia tuolla 36-37 haarukassa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hypotermia

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 11, 2011 5:52 am 
Poissa

jussipussi kirjoitti:
35 pinnassa..aika alhaiselta kuulostaa..

Käsittääkseni kehon toiminta on aikalailla optimia tuolla 36-37 haarukassa

Kainalosta mitattuna yli 35 astetta. Suusta tai takapuolesta mitattuna saisi varmaan yli 36 astetta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 11, 2011 7:18 am 
Poissa

139/92/59. Lukemat heittelevät ajankohdasta riippuen. En mittaa koskaan oikeasta kädestä.

Mitä enemmän liikun ja juon kahvia ennen mittausta, tulokset ovat yleensä suositusten mukaisia (130-140/78-80). Keskellä yötä taas valvoessa tulee omituisen korkeita alapainelukemia, verrattuna päiväaikaan.

Kolesterolit normalisoituivat vuosi sitten, ruokavaliolla. Alkoholi, tupakka, stressi pois. Ruokavalio + lisätty liikunta (ei riittävästi vieläkään), pari lisäkiloa vielä pois..Verenpainelääkitys, jonka puolitin itse :)

Pulssi on aina alhainen 55-60, paitsi eilen illalla satuin mittaamaan päivän ensimmäisen, tuhdin aterian jälkeen. Jostain syystä piti mennä heilumaan lumikolan kanssa ilman ruokalepoa puoleksi tunniksi ulos. Pulssi sen jälkeen 110, laski vasta reilun vartin päästä sisällä normaaliksi.

Huono kunto, vai täyden vatsan aiheuttama reaktio?

Zlade kirjoitti:
En ole koskaan mitannu paineita mun oikeasta kädestä, vaan vasemmasta ja siellähän noi paineet pomppii 70 - 80 välillä. Aiemmin oli alapaine pahimmillaan 120+, sitten tuli lääkitys ja paineet 90+, nyt lopetin lääkityksen omine lupineni ja paineet on tosiaan tossa 70-80 haarukassa.

Edit: ja ikäähän on alle 30 v. että semmosta.

:o minulle sanottiin, ettei lääkitystä saisi lopettaa ilman valvontaa. Kaulavaltimot voivat tukkeutua, aivoinfarktin vaara, ja että vaikka paineet on ok ja olen eliminoinut pahimmat paineen nostajat pois, ja kolesteroolin aiheuttajat elämästäni, voi sukurasitus ts. verenpainetauti aiheuttaa vakavia ongelmia.

Olen sinua huomattavasti vanhempi. Olet noin nuori, varmista lääkärin seurannassa mistä on kysymys. Entä kolesteroolit tai muut verenpainetta nostavat sairaudet?

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 1:12 am 
Poissa

Suurkysely jatkuu. Toivoisin juttua niiltäkin jotka eivät ole kalpeita puolikuolleita tai urheilijoita.

Musta tuntuu että saattaa olla niin että ne jotka ovat ylpeitä omasta ominaisuudestaan ovat halukkaampia vastaamaan. Se tukee muitakin stereotypiota joita pidän totuutena.

Kaikki tämä siis suurella alle 28 vastaajan (joista ainakin kymmenen ei pelleile) otoksella joten vastatkaa ja voittakaa!

Jos haluatte vastata ja voittaa painakaa allaolevaa linkkiä.

http://www.tiede.fi/keskustelut/post1688836.html#p1688836

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 7:07 am 
Poissa

Josko se olisi tasapainoinen lähestyminen, ei äärilaidat, tässäkin se viisaus?

Lainaa:
Paras hyöty saadaan jo verenpaineen ollessa 130/80-140/90 mmHg. Tulos on kiinnostava, sillä nykyisten hoitosuositusten tavoitteena pidetään alle 130/80 mmHg verenpainetta.

http://www.iltalehti.fi/sydan/2011110314691701_sd.shtml

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 9:13 am 
Poissa

totinen kirjoitti:

Onko pitkäikäisyyttä suvussa? Hidas aineenvaihdunta, alhainen lepopulssi, ilman kilpirauhasen ongelmia on monesti indikaatio odotusarvona keskimääräistä pidemmästä elämänkaaresta..

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]