Puuhevonen kirjoitti:
Mutta itse kukin voi selvittää tämän. Imeskele kaksi kuukautta pelkkiä fluoritabletteja. Sitten sen jälkeen pese hampaasi kaksi kertaa päivässä luomuhammastahnalla ja seuraavat kaksikuukautta sitten älä koske hampaisiin ollenkaan. Hampaidesi terveyden voit tutkia ahmimalla litran jäätelöä.
Tarvittaessa voit toistaa tämän testin siten että jätät prosessoidun viljan pois ja alat syömään täysjyvää ja karppaamaan, jotta saat selville mikä on ruokavalion vaikutus hampaiden terveyteen.
Minä olen tehnyt tuollaista tutkimusta.
Kolme vuotta sitten jätin viljat pois ja sen jälkeen olen syönyt päivisin keskimäärin ehkä vain parikymmentä grammaa hiilihydraatteja.
Vuosi sitten jätin myös fluorihammastahnan pois ja aloin harjata joko ilman tahnaa tai sitten fluorittomalla tahnalla. Hampaat harjaan nykyisin vain noin joka toinen tai joka kolmas päivä. Joskus en harjaa hampaita moneen päivään.
Plakkia ei enää kerry kun sille ei ole sokeria ravinnoksi, ikenistä ei enää vuoda verta, eikä hampaitani enää vihlo kylmästä. Nuorempana hampaani olivat aika kylmänarat ja ikenistäni vuosi usein verta harjatessa. Reikiäkin silloin tuli, mutta nyt ei ainakaan kolmessa vuodessa ole tullut uusia.
Pähkinää jää helposti hampaanväleihin, joten joskus harjaan hampaat vain saadakseni pähkinätahnan pois. Hampaiden väleistä poistan lihansuikaleita joskus hammaslangalla. Mutta enää en usko, että oikealla ruokavaliolla tarvii hampaita harjata juuri ollenkaan, etenkään fluorilla.