Tieteessä nyt

 

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

 

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

 

KESKUSTELU


Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.


Tänään on Su Touko 27, 2012 7:09 am


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Folaattivaje saattaa suojata suolistosyövältä
ViestiLähetetty: To Loka 12, 2006 8:37 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:20 am
Viestit: 2436
Näinhän se medisiina menee, yhtenä päivänä sama aine saattaa aiheuttaa syöpää, toisena päivänä mahdollisesti estää.

Tämän takia suhtaudun nihkeästi kaikenlaisiin vouhotuksiin. Mikään muu ei ole varmaa kuin, että jonain päivänä kuolemme, olisiko se nyt sitten huomenna perjantantaina 13.10. Lähden lisäksi huomenna matkalle.

Così, arrivederla!

Ecco la verità.

****************

Folaattivaje saattaa suojata suolisyövältä

Vähäinen folaattien saanti näyttää liittyvän pienentyneeseen suolisyöpien vaaraan, vaikka tähän asti folaattien on uskottu ehkäisevän suolisyöpiä. Havainnon tehneet ruotsalaistutkijat uskovatkin, että folaatit saattavat sekä edistää että ehkäistä suolisyöpiä riippuen siitä, milloin ja miten paljon niitä nautitaan. Tutkimuksessa oli mukana 226 suolisyöpäpotilasta ja 437 tervettä verrokkia.

Tulosten perusteella suuri folaattipitoisuus liittyi lähes nelinkertaiseen sairastumisriskiin, kun vertailukohtana olivat henkilöt, joiden veren folaattipitoisuus oli pieni. Veren homokysteiinipitoisuus ei vaikuttanut suolisyöpäriskiin.

Tulokset viittaavat siihen, etteivät folaatit välttämättä ole täysin turvallisia, mutta tuloksista ei voi päätellä onko folaattien suolisyöpiä ehkäisevä vaikutus suurempi kuin mahdolliset haitat. Ennen lisätutkimuksia folaattien saantia ei kannatakaan välttää ainakaan suolisyöpien pelossa.

Folaatti on yleisnimitys B-ryhmän vitamiineihin kuuluvan foolihapon luontaisille esiintymismuodoille. Folaatteja saa mm. täysjyvätuotteista, tuoreista kasviksista, palkokasveista ja maksasta. Riittävä folaattien saanti on liitetty mm. pienentyneeseen vauvojen hermostoputken sulkeutumishäiriöiden, keuhko- ja rintasyövän sekä anemian ja ateroskleroosin vaaraan.

Uutispalvelu Duodecim
(Gut 2006;55:1461–1466)
http://gut.bmjjournals.com/cgi/content/ ... 55/10/1461


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Yksittäinen
ViestiLähetetty: To Loka 12, 2006 9:22 am 
Voisi olettaa että kaikki liittyy kaikkeen ja näin tässäkin tapauksessa eli mehän olemme kaikki erilaisia ja ennen kaikkeahan tämänkin aineen vaikutus ihmisen elimistöön riippuu paljon myös siitä mitä muuta ihminen syö.

Savor

:);):)


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 12, 2006 9:58 am 
Poissa

Liittynyt: La Touko 20, 2006 7:01 pm
Viestit: 17212
Kumma että Ruotsista tuntuu tulevan tuon tyyppisiä tutkimustuloksia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Folaattivaje saattaa suojata suolistosyövältä
ViestiLähetetty: To Loka 19, 2006 11:04 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:44 am
Viestit: 11456
Paikkakunta: Riversmouth
Niin no, olihan se akryyliamidista syntynyt kohukin Ruotsista peräisin. Ruotsi rankattiin muistaakseni TIME-lehden skabassa maailman parhaaksi maassa tutkimuksen laadun mukaan (kai väkilukuun suhteutettuna).

MD kirjoitti:
Tämän takia suhtaudun nihkeästi kaikenlaisiin vouhotuksiin. Mikään muu ei ole varmaa kuin, että jonain päivänä kuolemme, olisiko se nyt sitten huomenna perjantantaina 13.10.

Heh, kyseessä oli syntymäpäiväni. :D

En syntynyt tietääkseni perjantaina, sentään...

MD kirjoitti:
Tulokset viittaavat siihen, etteivät folaatit välttämättä ole täysin turvallisia, mutta tuloksista ei voi päätellä onko folaattien suolisyöpiä ehkäisevä vaikutus suurempi kuin mahdolliset haitat. Ennen lisätutkimuksia folaattien saantia ei kannatakaan välttää ainakaan suolisyöpien pelossa.

Folaatti on yleisnimitys B-ryhmän vitamiineihin kuuluvan foolihapon luontaisille esiintymismuodoille. Folaatteja saa mm. täysjyvätuotteista, tuoreista kasviksista, palkokasveista ja maksasta. Riittävä folaattien saanti on liitetty mm. pienentyneeseen vauvojen hermostoputken sulkeutumishäiriöiden, keuhko- ja rintasyövän sekä anemian ja ateroskleroosin vaaraan.

Uutispalvelu Duodecim
(Gut 2006;55:1461–1466)
http://gut.bmjjournals.com/cgi/content/ ... 55/10/1461

Ach, itselläni on perussairauden vuoksi n. kolminkertainen suolistosyövän riski, siksi tällaiset uutiset kiinnostavat. Lisäksi kun olen popsinut silloin tällöin B-vitamiineja ekstrana, liekö samaa luokkaa oleva vaikutus kuin kasviksta saaduilla folaateilla?

_________________
“You may drive out Nature with a pitchfork, but she will ever hurry back, to triumph in stealth over your foolish contempt.” *


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 19, 2006 11:22 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:20 am
Viestit: 2436
Tämä oli ensimmäinen tutkimustulos, jonka minä olen nähnyt, jonka mukaan folaatista voisi olla haittaa, jopa vajeesta hyötyäkin.

En ole ehtinyt lukea tai etsiä, onko mitään vastaavaa aiemmin julkaistu.

Paljon olen lukenut tutkimuksia, joissa riittävästä folaatin saannista on todettu olevan hyötyä.

Kolikolla on aina kaksi puolta.

Minä muistaakseni olen syntynyt perjantaina. Kerran löysin jonkun linkin, josta pääsi tarkistamaan oman syntymäpäivänsä viikonpäivän. Toivoin tietenkin olevani sunnuntailapsi, mutta pettymyksekseni en ollutkaan.

Syntymäpäiväni ei ole 13. vaan 30. Jostain syystä kolmoset ja nollat liittyvät kovasti elämääni.
Mm. lähes kaikissa ei itse valikoimissani salasanoissa on kolmonen ja nolla. Itse valitsemassani puhelinnumerossa on kaksi kolmosta ja neljä nollaa. Pidän niitä onnenlukuinani. Ykköset samoin liityvät elämääni, eivät pelkästään koulusta 10 muodossa. Ja onhan tämä minun viestinikin nyt koodattu ykkösin ja nollin.

Jos nyt kadotan jonkin luottokorteistani, on vorolle helppo nakki keksiä salasanani. Pian ne ovat onnettomuuden lukujani.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 19, 2006 3:22 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 3:45 pm
Viestit: 825
Paikkakunta: Synkkä Metsä
Aiheesta hiukan ohi, mutta edelliseen liittyen:

Minä olen syntynyt torstaina (torstai on toivoa täynnä!) ja minulla on tallessa syntymävuoteni almanakka, se perinteinen keltainen!

_________________
Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 19, 2006 3:39 pm 
Poissa

Liittynyt: La Touko 20, 2006 7:01 pm
Viestit: 17212
Jäi jostain mieleen että aasiassa on enemmän suolistosyöpää. Siellähän on papu- kasvisvoittoinen ruokavalio. Se olikin geneettistä. Netissä on miljoonia sivuja aiheesta.

_________________
Älä koristele kuollutta kuusta.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com
phpBB SEO