Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
|
Sivu 1/1
|
[ 1 viesti ] |
|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Insuliinin eritys: parempi piikkeinä vai tasaisesti? Lähetetty: To Loka 06, 2011 4:33 pm |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2783 Paikkakunta: Internets
|
|
Tutkiessani tuossa eri safkojen glykeemistä indeksiä sain tietää, että esim. coca-colan, sen punaisen sokerimyrkyn, GI on 63, eli keskitasoa, useimpien leipien ja muun hötön kanssa about samalla tasolla. Muun safkan ohessa tuota tulee litkittyä suht. tasaisesti pitkin päivää.
Kumpi on siis insuliininerityksen kannalta parempi: suht. tasainen jatkuva eritys, vai terävät piikit aterioiden yhteydessä?
Itse asiasta mitään tietämättömänä ja omien kokemusteni perusteella sanoisin, että vähemmän haimaa rasittavaa on, jos verensokeri on jatkuvasti hieman koholla jatkuvan, tasaisen ravinnonsaannin seurauksena, koska kuten muutkin elimet ja asiat, se todennäköisesti tottuu tuottamaan tasaisesti kohtuullisia määriä insuliinia ja mukautuen tilanteeseen ei aiheuta rasitusta haimalle. Mutu-perusteena käytän sitä, että jos litkin sokerilimua pitkin päivää, olo pysyy virkeänä ja hyvänä, mutta jos vedän ison annoksen safkaa, tulee väsynyt ja jaksamaton, ähky ja jopa yleensä epämiellyttävä olo. Tällöin myös insuliinia tarvitaan hirveitä määriä hyvin lyhyessä ajassa, joka varmasti rasittaa haimaa enemmän.
Vaan mitä sanovat asiaan enemmän perehtyneet?
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Sivu 1/1
|
[ 1 viesti ] |
|