Teetkö työtä elääksesi vai elätkö työtä tehdäksesi? Visionääri 20XO-kilpailu koululaisille 7.10.2011–29.2.2012. Haasta itsesi ja osallistu! Tsekkaa video ja kilpailuohjeet.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ma Helmi 22, 2010 3:32 pm |
|
|
Arvuuttelija kirjoitti: mutta nykyaikainen lenkkari taitaa olla useimmille ihmisille tarpeettoman tukevatekoinen. Olisin itse ainakin epäileväinen sen suhteen, kannattaako kaikkien ostaa vahvalla pronaatiotuella varustetut kengät. Kun ei tarvitse lihaksilla pitää jalkaterän asentoa yllä, ei tule sitten niitä käytettyäkään. Tuki lienee tarpeen vain, jos ei kerta kaikkiaan kykene hyvää jalan asentoa ylläpitämään. Silloin varmaan olisi myös erityinen jalkajumppa ongelman vähentämiseksi paikallaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ma Helmi 22, 2010 9:43 pm |
|
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:44 am Viestit: 11437 Paikkakunta: Riversmouth
|
Arvuuttelija kirjoitti: Eikö edellä mainittu, että paljasjalkajuoksussa vammoja toki syntyy mutta vähemmän, kuin kantavaimennetuilla lenkkareilla. Samoin lenkkareita ei varmaankaan kannata suoraan nurkkaan heittää, vaan aloittaa paljasjalkailu maltillisesti. Itse tosiaan olen muutaman kerran parin kilometrin matkoja juossut paljainjaloin ja aina asfaltilla. Vammoja ei tullut, mutta iho tuntui hieman kuluneelta sen jälkeen.
Olen muutaman kerran nyt talven aikana kokeillut päkiä-valtaisempaa astuntaa lenkeilläni tavalliset lenkkarit jalassa. Ylä- ja alamäet menevät sillä tyylillä mukavasti, mutta tasamaalla tekee mieli jysäytellä tavanomaisesti kantapää edellä. Juoksutapa käy myös pohkeille tosi kovasti. Paljasjalkajuoksu/liikkuminen/kävely/parkour on tietenkin ihmisille terveellisin tapa liikkua, mutta 40+ vuoden avaruusteknologiatossujen riistokulutuksen jälkeen kannattaa aloitella lyhyillä lenkeillä ja varovaisella tahdilla, ei niinkään hyppien rakennuksista alas koivet paljaina.
_________________ “You may drive out Nature with a pitchfork, but she will ever hurry back, to triumph in stealth over your foolish contempt.” *
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ti Helmi 23, 2010 2:23 am |
|
|
Mielenkiintoinen kirjoitus neljän vuoden takaa jimmywholta paljasjalkaliikunnan eduista runsain lähdeviittein: http://terveesti.blogs.fi/2006/11/04/pa ... e~1295660/
_________________ “You may drive out Nature with a pitchfork, but she will ever hurry back, to triumph in stealth over your foolish contempt.” *
|
|
| Ylös |
|
 |
|
juhis68
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ti Helmi 23, 2010 3:20 pm |
|
Liittynyt: La Elo 15, 2009 11:41 am Viestit: 355 Paikkakunta: Etelä-Suomi
|
Feminine kirjoitti: Olisin itse ainakin epäileväinen sen suhteen, kannattaako kaikkien ostaa vahvalla pronaatiotuella varustetut kengät. Kun ei tarvitse lihaksilla pitää jalkaterän asentoa yllä, ei tule sitten niitä käytettyäkään. Tuki lienee tarpeen vain, jos ei kerta kaikkiaan kykene hyvää jalan asentoa ylläpitämään. Silloin varmaan olisi myös erityinen jalkajumppa ongelman vähentämiseksi paikallaan. Toisaalta voi myös muuten pitää ja kävellä kovapohjaisilla jalkineilla sekä kulkea esim. metsässä perus kumisaappailla ja käyttää juoksulenkillä niitä hyvin tuettuja iskuvaimennettuja lenkkareita?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ti Helmi 23, 2010 5:35 pm |
|
|
Kenkien vaihtelu on vähintä mitä jaloilleen kannattaa tehdä ja näin talvella fiksumpaa kuin varpaiden kylmettäminen. Ainakin yli -10 asteen pakkasessa meinasin paksuilla varvassukillakin joutua tilaamaan ajan varpaiden amputointiin. Miinus 5 -kelillä vielä menetteli. Feelmaxit ovat lämpimämmät, mutten kamalan pakkaselle suosittelisi niitäkään: 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ke Helmi 24, 2010 9:07 pm |
|
|
juhis68 kirjoitti: Toisaalta voi myös muuten pitää ja kävellä kovapohjaisilla jalkineilla sekä kulkea esim. metsässä perus kumisaappailla ja käyttää juoksulenkillä niitä hyvin tuettuja iskuvaimennettuja lenkkareita? Jos ei ole erityistä pronaatio-ongelmaa, en ymmärrä, miksi juostessa pitäisi jalkaa sitä vastaan tukea. Juostessahan sitä on hyvää aikaa oikein varta vasten tarkkailla askellustaan ja opetella oikea asento. Muulloin on aina muuta mielessä, mutta juoksulenkillä juuri on treenaamassa. Miksei siis treenaisi aerobisen kunnon lisäksi oikeaa jalan asentoakin? Itselläni on niin löysät nilkat, että ne voi kääntää melkein ympäri. Mutta kun lihakset ja motorinen hallinta ovat kunnossa, pysyy asento kontrollissa ilman mitään tukiakin. Juoksuhan nyt on vielä varsin helppo liikesuoritus, jonka aikana pystyy hyvin ajattelemaan liikkeensä huolella. Toisin voi olla jossain kiihkeässä pallopelissä, jossa huomio on pelitilanteessa eikä omassa kropassa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ke Helmi 24, 2010 10:43 pm |
|
|
|
Itse en kykene ymmärtämäään, miten paljain jaloin tai paljasjalkatossuin edes voi saada nilkkaansa nyrjähtämään monikaan normaali ihminen. Ideahan on juuri siinä, että korotettu kantapää mahdollistaa nilkan muljahtamisen epäluonnollisesti.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
TERÄS NALLEPUH
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ke Helmi 24, 2010 11:09 pm |
|
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 5:15 pm Viestit: 5584 Paikkakunta: Marikalandia!
|
Eikös tässä paljasjuoksemisessa ole vaarana loiset ja virrukset mitkä möngertelee maankamaralla? Kivetkin varmaan asvaltilla sattuu kivasti jalkapohjiin.  Hiekkasessa maastossa on kyl tosi kivaa kävellä paljain jaloin. Nurmikolla ei. Tavis halpis lenkkarit on ihan hyviä juostessa ja kävellessä. Kestää ainaki 5-20 vuotta ja pystyy juoksee kovvaa. Jos haluutte nyrjäyttää nilkan niin kävelkääpä puukengillä.  Voi tsiisus, niillä jo meinaa nyrjäyttää nilkan jo ihan suoralla hiekkatiellä. 
_________________ Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!! Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: To Helmi 25, 2010 1:34 pm |
|
|
Neonomide kirjoitti: Itse en kykene ymmärtämäään, miten paljain jaloin tai paljasjalkatossuin edes voi saada nilkkaansa nyrjähtämään monikaan normaali ihminen. Ideahan on juuri siinä, että korotettu kantapää mahdollistaa nilkan muljahtamisen epäluonnollisesti. Jaa. Jostain kumman syystä minä olen onnistunut kyllä nyrjäyttämään nilkkani monestikin nimenomaan ihan ilman kenkää esim. sukkasillani. Itse asiassa kengät jalassa sitä ei ole tainnut juurikaan tapahtua, kun kenkä ei salli niin helposti nilkalleni sellaista asentoa, jossa se vääntyisi tarpeeksi venähtääkseen. Tällainen löysänilkkainen kuin itse olen voi nimittäin aivan vaivatta seisoskella jalan ulkosyrjällä jalkapohjan koskettamatta lattiaa ollenkaan. Nyrjähdykseen liittyykin yleensä itselläni myös voimakas nilkan ojennus (plantaarifleksio) samalla, kun linjaus häiriintyy. Vain näiden yhdistelmällä saa aikaiseksi tarvittavan liiallisen vääntymisen. Kenkä estää voimakasta plantaarifleksiota. Tällainen tilanne on esim. askelluksessa päkiäalastulolla. Mutta ehkä minua ei voida kutsua 'normaali-ihmiseksi'?  Toisaalta olen monasti todistanut nilkan lievempiä ja pahempiakin nyrjähdyksiä nimenomaan ilman kenkiä. Ehkä silloinkin olivat kyseessä poikkeustapaukset? Myös alustan epätasaisuus (askel kuopan reunalle tms.) saattaa tuottaa nilkan muljahdukselle otolliset olosuhteet ihan kengänkoron korkeudesta riippumatta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mirepoix
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: To Helmi 25, 2010 1:42 pm |
|
|
Neonomide kirjoitti: Kenkien vaihtelu on vähintä mitä jaloilleen kannattaa tehdä ja näin talvella fiksumpaa kuin varpaiden kylmettäminen Näin on. FeelMaxit on hyvä pitää jalassa vaikka joka kolmas kerta tms. Aivan eri tavalla rasitus jakaantuu.
_________________ "– Ceci n'est pas une pipi?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Arvuuttelija
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Pe Helmi 26, 2010 10:18 am |
|
Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 10:06 am Viestit: 855 Paikkakunta: Tiedon valtatie
|
Feminine kirjoitti: Neonomide kirjoitti: Itse en kykene ymmärtämäään, miten paljain jaloin tai paljasjalkatossuin edes voi saada nilkkaansa nyrjähtämään monikaan normaali ihminen. Ideahan on juuri siinä, että korotettu kantapää mahdollistaa nilkan muljahtamisen epäluonnollisesti. Jaa. Jostain kumman syystä minä olen onnistunut kyllä nyrjäyttämään nilkkani monestikin nimenomaan ihan ilman kenkää esim. sukkasillani. Itse asiassa kengät jalassa sitä ei ole tainnut juurikaan tapahtua, kun kenkä ei salli niin helposti nilkalleni sellaista asentoa, jossa se vääntyisi tarpeeksi venähtääkseen. Ite olen joitain kertoja lenkillä ja dojolla astunut kantapään 'ohi' ja nilkka on sanonnan mukaan pyörähtänyt. Juostessa jalan alle on huomaamatta tullut jokin kova kappale, kuten lumen peitossa ollut jääkimpale tai irtonainen kivi. Salilla olen kahdesti palauttanut jalkani niin huonosti potkusta taakse että, painoni on mennyt kantapään ohi. Seurauksena on ollut vain lievää puristuksen tunnetta vaikka olen tuntenut nilkan taipuneen pahasti yli normaalin määrän. Silminnäkijöidenkin on ollut vaikea uskoa, että pystyin jatkamaan normaalia toimintaa  Puristuksen tunne on hävinnyt saman päivän aikana, vaikka olen välillä pelolla odottanut suuria tuskia. Kamppailulajien lukotustekniikoista olen oppinut, että niveleni ovat jossainmäärin tavanomaista joustavammat.
_________________ 'Toimikaamme nopeasti, ennenkuin tulemme takaisin järkiimme!' 'Politiikka alkaa ihmisten arkisista valinnoista.' INTP - chaotic neutral
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ti Maalis 02, 2010 9:53 pm |
|
|
Feminine, kyllä näitä katsauksia löytyy ettei tarvitse huutoäänestykseen pelkästään luottaa: Conclusions • Running in shoes appears to increase the risk of ankle sprains, either by decreasing awareness of foot position or by increasing the twisting torque on the ankle during a stumble. • Running in shoes appears to increase the risk of plantar fasciitis and other chronic injuries of the lower limb by modifying the transfer of shock to muscles and supporting structures. • Running in bare feet reduces oxygen consumption by a few percent. Competitive running performance should therefore improve by a similar amount, but there has been no published research comparing the effect of barefoot and shod running on simulated or real competitive running performance. • Research is needed to establish why runners choose not to run barefoot. Concern about puncture wounds, bruising, thermal injury, and overuse injury during the adaptation period are possibilities. • Running shoes play an important protective role on some courses, in extreme weather conditions, and with certain pathologies of the lower limb.
http://www.sportsci.org/jour/0103/mw.htm Itse myös uskon, että kengillä juokseminen on helpompaa kun nivelsiteet ja pienet lihakset vahvistuvat, mikä edelleen vähentää vammariskiä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Scylla
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ti Maalis 02, 2010 10:57 pm |
|
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 7:31 pm Viestit: 1415 Paikkakunta: Helsinki
|
|
Kiitos tuosta artikkelista. Mielenkiintoista settiä. Taidan muuttua entistä pahemmaksi barefoot-hörhöksi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
TERÄS NALLEPUH
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ke Maalis 03, 2010 3:01 am |
|
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 5:15 pm Viestit: 5584 Paikkakunta: Marikalandia!
|
TERÄS NALLEPUH kirjoitti: Eikös tässä paljasjuoksemisessa ole vaarana loiset ja virrukset mitkä möngertelee maankamaralla? Kivetkin varmaan asvaltilla sattuu kivasti jalkapohjiin. Joo on. taidanpa sittenkin pitäytyä kenkäkävelyissä ja juoksuissa. 
_________________ Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!! Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Juoksukenkä vai paljasjalkajuoksu Lähetetty: Ke Maalis 03, 2010 9:43 am |
|
|
Neonomide kirjoitti: • Running in shoes appears to increase the risk of ankle sprains, "Näyttää lisäävän riskiä" on kyllä mielestäni jotakin muuta kuin väittää, ettei paljain jaloin voi nilkkaansa nyrjäyttää, kuten sinä uumoilit. Minun ei tarvitse luottaa johonkin tilastoihin tai tutkimuksiin omien nilkkojeni suhteen. Tiedän kyllä, että ne eivät todellakaan ole keskimääräiset, sillä oma nilkkanivelen liikkuvuuteni on erittäin suuri. Pelkästään ylemmän nilkkanivelen plantaarifleksio on minulla 100 astetta, kun normaali on jotakuinkin 50 astetta kaikista plantaarifleksioon osallistuvista nivelistä yhteensä. Ilman plantaarifleksiota nilkkani vaatisi nyrjähtääkseen väännön lisäksi muuta voimaa, esim. alastulon korkeasta hypystä tms. Kävely tai juoksu ei riitä. Sellainen tyypillinen ulkosyrjän suuntaan kiepsahtaminen ei liikelaajuutena saa näin suuren sivusuuntaisliikkuvuuden omaavaa nilkaa nyrjähtämään. (Sivusuuntaisliikkuvuutta aiheuttaa juuri se sama ylemmän nilkkanivelen suuri liikkuvuus.) Lainaa: either by decreasing awareness of foot position Tietoisuus nilkan asennosta saattaa tietenkin heikentyä lenkkareissa, mutta kyllä siihen voi lenkkareista huolimatta opetella kiinnittämään huomiota. Itse ainakin juoksen nimenomaan muutenkin aina tarkkaillen kehoni toimintaa, jalkojen linjauksia, selkä- ja vatsalihasteni käyttöä, ryhtiä jne. Treenaamassahan silloin ollaan. Miksi juosta tyhjäpäänä kiinnittämättä huomiota taloudellisiin ja terveellisiin liikeratoihin? Lainaa: Running in shoes appears to increase the risk of plantar fasciitis and other chronic injuries of the lower limb by modifying the transfer of shock to muscles and supporting structures. Niin. Onko tämä vaikutus riippumaton siitä juoksutyylistä eli saadaanko sama tulos myös lenkkareilla päkiäjohteista alastuloa käyttäviltä juoksijoilta? Vai oliko nyt kyseessä lenkkareiden ansiosta kanta-askellusta suosiva tyyli? Paljain jaloin - mielellään ilman mitään tossujakaan - jalkaterän lihaksisto aivan varmasti toimii herkemmin. Itse huomaan selvän eron sukkasillaan olon tai ihan pehmeidenkin tossujen kanssa. Myös esittelemiesi 'paljasjalkajuoksutossujen' väittäisin vaikuttavan kielteisesti, sillä väistämättä ne hieman estävät jalan luonnollista asentoa aiheuttaessaan pientä puristavaa painetta sivusuunnassa, jolloin jalkaterä ei 'leviä' painon alla samoin kuin ilman mitään jalkinetta. Myös tuntuma alustaan on erilainen, jos pohjassa on vähääkään suojaa esim. pikkukiviä tai hankaumia vastaan. Olen silti epäileväinen, onko tämä suotuisa ero riittävä korvaamaan kovalla alustalla juostessa aiheutuvan iskurasituksen. Jollakulla jalat ja selkä yleensäkin kestävät näitä tärähdyksiä paremmin, mutta itselläni asfaltilla juokseminen lenkkareillakin on vältettävien listoilla. Pururadoillakin huomaan oikein etsiväni sen pehmeimmän kohdan, josta purukerros ei ole kulunut. No siellä tulee myös treenattua sitä pronaationhallintaakin, kun juoksee joustavalla ja muhkuraisella alustalla. Itse olen muuten saanut plantaarifaskiitin hankittua ihan ilman lenkkareita vieläkin vähemmän pohjaa omaavilla jalkineilla liikkuessani kuin nuo paljasjalkatossukat. Silloin auttoi siirtyminen täysin paljasjalka- ja sukkalinjalle. Tietenkin myös pieni tarkistus jalkaterän linjauksessa auttoi - ja aktiivinen nivelrikkoisen isovarpaan tyvinivelen liikkuvuuden harjoittaminen. Se kun tuppaa vääntämään askelluksen rullauksen liikaakin supinaation suuntaan. Siksipä en sitä pronaatiotukeakaan itselleni lenkkareihin halua. Lainaa: Itse myös uskon, että kengillä juokseminen on helpompaa kun nivelsiteet ja pienet lihakset vahvistuvat, mikä edelleen vähentää vammariskiä. Oman nilkkani liikkuvuus on luustopohjainen ilmiö. Se ei ole muutettavissa lihaksia vahvistamalla. Itse asiassa liikuntataustastani johtuen, väittäisin jalkalihasteni olevan keskimääräistä paremmassa kunnossa. Siksi nyrjäytänkin nilkkani harvoin. Silloin kun näin on tapahtunut, en ole ollut tilanteessa kengät jalassa, vaan sukkasillani, paljain jaloin tai täysin pehmeillä ja korottomilla tossuilla. Viimeisin nyrjähdys tuli itse asiassa pyöräillessä.  (Ketjut irtosivat ja kaaduin asiaa ihmetellessäni siten, että nilkka vääntyi pyörän alla. No - täytyy myöntää - silloin olin kengät jalassa.) Ymmärtänet, etten voi oman kokemukseni perusteella näin ollen allekirjoittaa väitettä, että vain kengät jalassa nilkat voivat nyrjähtää.
|
|
| Ylös |
|
 |