Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 8:26 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lisämunuaisen uupumus?
ViestiLähetetty: Su Joulu 11, 2011 12:01 am 
Poissa

jussipussi kirjoitti:
Mites muuten se sinun B6 vitamiinikokeilu jossa ajattelit ottaa 100mg päivä ja minä toppuuttelin ettei kannattaisi yli 50mg päivä mennä?

Sori, tää kysymyksesi jäi multa huomaamatta..

Isot B6 -annokset ainakin kusetti ja loi liian eläviä unia
ja nyt jälkikäteen en varmaan huomannut isoilla 100/200 mg -annoksilla
mitään erityistä positiivista vaikutusta, yritin vain siis käynnistää
rentoutus ja uni-prosesseja niissä onnistumatta.... Niin ja tän lisämunuaisen tukihoitoon oli yksi syy kokeilla isoja annoksia.

Mutta oikea syy oli siis yllättäen tää tutun kilpparini vajis jota osasin hoitaa VAIN thyroxiinilla koska luotin "pekkapuskan THL:n" yleissuosituksiin että suomalaiset saa ravinnosta kaiken ravinnon automaattisesti, myös siis jodinkin, vaan ei saakkaan..... :evil:
...
Muistaakseni marraskuun alussa TSH oli jotain 3-4 tietämillä eli lääkehoidolla liian korkee ja siksi nostin Thyroxin annoksen 0,1 -> 0,15:een?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Joulu 12, 2011 3:46 pm 
Poissa

Jodista on oma ketjunsa. Olen alkanut käyttää Iodine -nestemäistä jodia tipan päivässä eikä ainakaan haittaa ole ollut. Sen sijaan ehkä pientä saamattomuuden karkotusta. :lol:

D:tä menee sopiva määrä, joten pienenpieni osa nukuttavasta olosta jää vielä tälle talven pimeydelle... Sitä kävimmekin etelän auringossa poistamassa. D-tankkaus se ei silti ollut, vaan aurinkovoidetta oli käytettävä 30 asteen helteessä. Tämän huomasikin kyllä sitten, heti kotiin tullessani nautin normaaliannoksen D:tä.

Kilpirauhasesta ei tarpeeksi puhuta tai jodin saannin vähyydestä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Joulu 12, 2011 4:15 pm 
Poissa

Kulaushaikara kirjoitti:
Kilpirauhasesta ei tarpeeksi puhuta tai jodin saannin vähyydestä.

Joo juuri näin - kilppariongelmista kuitataan/hypätään tylysti pois kun kerta Thyrox-lääkitys on aloitettu?!

Kysyin tänään työterveyslekurilta jodista niin tuli vastaus "en tiedä kun se jodi asia on enempi avohoidon asiaa" .... ?! :evil:

ps. siis toki mulla voi olla silti lisämunuaisen uupumustakin
linkki vrt alla:
AGF versus iodine-deficiency

Mulla ainakin jodi-lisällä on HYVÄ olo ja ENERGIAtaso NOUSSEET HUIMASTI!!
ps2. huom! mulla siis geneettistä taustaa kilpparin vajikseen johon (näyttää vahvasti siltä) ettei pelkkä Thyroxin-lääkitys auta....

Profiili  

Viestin otsikko: Oliiviöljyn EXTRA NEITSYTÖLJYÄ
ViestiLähetetty: Ti Tammi 03, 2012 12:59 am 
Poissa

Nyt kokeilussa tuhdimpi annos Oliiviöljyn EXTRA NEITSYTÖLJYÄ!
- mm. Knossos

Osaako jokua sanoa onko ao. sivun "mainoksessa" mitään perää, että auttaisi
lisämunuaisten uupumuksessa että nukkumisessa
ja jos olisi apua (tai haittaa?) niin millä perustein?

Kiitollisena otetaan vastaan kommentteja!

"Extra-virgin olive oil is a potent source of antioxidants and anti-inflammatories. It reduces inflammation in the body, helps control blood sugar and supports overworked adrenal glands — a key issue for anyone trying to heal from insomnia"

"DHPEA-EDA in olive oil fights free radicals. Extra-virgin olive oil contains more of the polyphenol compound DHPEA-EDA, an important antioxidant, than any other oil: up to half the antioxidants in olive oil are DHPEA-EDA. According to a recent study published in Molecular Nutrition & Food Research, DHPED-EDA is the most effective substance known for fighting free radical damage, even when taken in low concentrations."

http://myhealingkitchen.com/medical-con ... olive-oil/

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Tammi 04, 2012 11:16 pm 
Poissa

Olenkohan käyttänäyt otsikon sanoja väärin kun mun vaivani nimi
taitaakin tarkemmin kuvattuna ollakin "vain" kortisolia liikaa,
kun perinteisessä lisämunuaisen uupumisessa kortisolia erittynee liian vähän?

Olenkohan ymmrätänyt oikein? Mun korkeat kortisolit liittyy "stressiin" aamuyöhön/aamuun tai jos syön päivällä nopeita hiilareita, ns insuliini- resistenssi, joiden seurauksena verenpaine nousee jne uupumusoireet

Proteiini/öljypitoinen ruokavalio auttaaa rauhoittaan kortisolin eritystä.

Kokemuksia, ideoita?

"THE EFFECTS OF EXCESS CORTISOL

Cortisol can directly suppress DHEA and PROGESTERONE. It can also suppress thyroid activity. This means that all of the conditions and symptoms associated with low DHEA, low PROGESTERONE or low thyroid can be caused by high cortisol. Cortisol can mobilize calcium from our bones, and circulate it back into our blood stream. This means that an excess of cortisol will cause bone loss and therefore osteoporosis. Used as a medication, cortisol is given in auto-immune illnesses to suppress the immune system. It is also used in Leukemia to suppress the excess number of white blood cells. However, this also means that in a person without these diseases, excess cortisol can suppress the immune system and cause disease. Patients with HIV, Chronic fatigue, candida, parasites, cancer etc. should be aware that if their cortisol elevates, it will worsen their conditions due to immune suppression. "

http://biamontecenter.com/109.php

Profiili  

ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2012 12:02 am 
Poissa

Viitsikö tai jaksaisiko joku vielä tsekata ao. "prosessin"
ja kommentoida etä onko järjen hitustakaan, kun yritän siinä
selittää syitä ja seuraamuksia, kiitos!

Todisteena mulla vain korkeat kortisoli-arvot aamuisin, muutamia tuntemuksia kropassa jne ja muu on vain sitten omaa spekulaatiota mistä kaikesta "prosessista" olen kenties päätynyt nykyiseen olotilaani.

-vuosikaudet liialla sokerilla rasitin ruuansulatusta (ja happamoitin elimistöä)

-vatsahapot nousi

-tuli stressiä ja kahvia yms liikaa

-ruuansulatus alkoi kärsiä lisää, "vatsahapotusta"

-lääkeeksi happosalpaajia liian kauan

-elimistön mineraalit alkoivat vähetä kun ruuansulatus alkoi kärsiä
ja kun edelleen happoasalpaajia niin vatsan happamuus laski tilapäiseti ja siitä seurasi että elimistön mineraalit väheni ja suola/nestetasapainokin järkkyi

-vatsan/suoliston (GI) ruuansuolatus alkoi ontua entisestään

-kun jatkoin sokerien syöntiä niin myös haima alkoi rasittua insuliini tuottamisesta

-kun tuli tarpeeksi rasitusta niin lisämunuainen alkoi puolustautuun, "tehdä lopun" hullusta sokerimässäilystä (haiman insuliinin kulutuksesta) ja alkoi erittää kortisolia joka estää insuliinin toiminnan

- kun sokeri ei pääsyt imeytyyn soluihin niin jäi verenkiertoon ja villitsi ehkä suoliston (candida)

-"heikkohappoiseen vatsaan" (liikaa siis happosalpaajia) jäin ruokasulaa "lilluun" pitkäksi aikaa kuten myös sen sulatusentsyymit amylaasit, suolahapot ja syntyi lisää refluksia, kun vatsa jatkoi "happokäymistä"

- taas lisää happosalpaajia ja kierre syveni

- happosalpaajien liiallisen käytön seurauksena lopulta heikensi myös ruokatorven alapään venttiiliä ja refluksi paheni ja pääsi ärsyttää ruokatorvea eritoten vaaka-asennossa yöllä hapot pääsi valuun ruokatorveen ja
siitä kipua joka heikensi unen, joka sitten herätti esim. 4 h kuluttua (iltasyömisestä)

-(sokerimetabolia raskas muutenkin) ja kivunkin takia kortisolia lisää? ja aamuyön herästys voimistui, liian aikaistui, vähäisen unen laatu heikkeni

-kierre paheni kun mukaan tuli jatkuva väsymys

-stimuja lisää (kahvi, kokis,)

-stressiä, stressiä tuli ihan roppakaupalla

-oireet paheni

-ja kun ei sokeri imeytynyt niin alkoi tulla serotoniinin vaje ja unettomuus paheni kun ei oikein kunnolla melatoniiniakaan tai kortisol herätti kesken unien "ärtyisenä"

-epäterveellinen sokeriruokaa lisää ja kierre syveni

-kortisolia tarvittiin yhä enemmän ja enemmän

-KUNNES LISÄMUNUAISET uupuivat ja nyt olen tässä tilanteessa:
-etten voi nukkua tarpeeksi kun tulee kipua ja kortisolia
-masentaa/ahdistaa kun ei ole sokeria tarpeeksi kun ei ole serotoniinia jne
-ruokatorvessa ja/tai vatsalaukun yläosassa haavauma josta kipua
-kipua myös pohjukkaissuolessa kun loppuyöstä tulee kipua
-jos syön sokeria niin elimistö yliherkkä sille (alkaa KOHTAUS)
-ja käynnistää uupumuksen takia heti torjunnan eli KORTISOLI estää insuliinin
-seuraa raju väsymys, verenpaine romahtaa jne jne "burnout"
-haimassa kaiketi jo tulehdustila ja vielä kroonistuneena

Nyt ei tiedä juurikaan mitä syödä, mikä olisi hyväksi ja koko aikaa ei jaksa levätä, eikä myöskään tehdä paljokaan puhumattakaan kun ei saa luonnon unta!

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 18, 2012 8:03 pm 
Poissa

Tästä siis pohjimmiltaan mulla kyse: insuliiniresistenssi joka pikkuhiljaa kehittyi "2-3 vuosikymmenen" ajan niin ei ihme et keho sekosi "burnout" lisämunuaisten uupumukseksi! :-(

80- ja vielä 90-luvullakin sai liki "rikossyytteen" jos söi rasvaa kun siihen aikaan "oikein" oli että syödä "kevyttä" eli leipää, viljaa, pullaa, sokeria jne koska ne on niin "kevyttä" ja "ravitsevaa" ravintoa... :evil: :evil:

=> hormonijärjestelmä (HPA-akseli sekä kilppari, maksa, haima) sekaisin ja kun siihen päälle pikkasen kestostressiä ja liikaa kahvia niin vatsahapotkin sekaisin, erilaiset kiputilat, kolotukset jne. ja siitä taas seurasi monet VAIN oireiden lääke/tutkimuskierteet jotka oikeesti vain pahensi asiaa jne jne kunnes elimistö fiksuna teki lopun eli vei unet et tajusin pysähtyä miettiin mistä kyse ja et missä mennään.

Loppu hyvin (toivottavasti vielä) kaikki hyvin! :wink:

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 19, 2012 8:15 am 
Paikalla

Täällä artikkeleita kilpparista ja munuaisista.

http://www.luontaisnetti.fi/?valikko=va ... u=aikuiset

Itse kerroin työterveyslääkärille syöväni jodia purkista, niin katsoi tosi kieroon. Ja kerrottuani syöväni 125µg D-vitamiinia, jo kauhistui, vaikka tuntee ja tekee töitä Marjo Lehtonen-Veromaa tyypin kanssa, joka teki väitöksen jo 10 vuotta sitten, että nuoriso on täysin osteoporoosin partaalla.

Noh, tyypillinen rivilääkäri, jolla valmiina kädet näppiksellä kirjoittamassa jotain reseptiä.

Jotenkin oon tässä vuosien varrella vaivojeni kanssa ruvennut inhoamaan kaikkia lääkäreitä.

Antti Heikkilän ja Tolosen ansiosta olen huomattavasti paremmassa kunnossa ja työkykyinen nyt kuin vuosia sitten.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 19, 2012 10:32 am 
Poissa

MsHorton kirjoitti:
Täällä artikkeleita kilpparista ja munuaisista.

http://www.luontaisnetti.fi/?valikko=va ... u=aikuiset

Itse kerroin työterveyslääkärille syöväni jodia purkista, niin katsoi tosi kieroon. Ja kerrottuani syöväni 125µg D-vitamiinia, jo kauhistui, vaikka tuntee ja tekee töitä Marjo Lehtonen-Veromaa tyypin kanssa, joka teki väitöksen jo 10 vuotta sitten, että nuoriso on täysin osteoporoosin partaalla.

Noh, tyypillinen rivilääkäri, jolla valmiina kädet näppiksellä kirjoittamassa jotain reseptiä.

Jotenkin oon tässä vuosien varrella vaivojeni kanssa ruvennut inhoamaan kaikkia lääkäreitä.

Antti Heikkilän ja Tolosen ansiosta olen huomattavasti paremmassa kunnossa ja työkykyinen nyt kuin vuosia sitten.

Hyvin kirjoitettu, ja allekirjoitan täysin omatkin rivilääkärikokemukseni ja myös psykiatrian puolelta - mun pitäisi nyt syödä 2-3 bentsoa, paria mielialalääkettä sekä muutamia unilääkkeitä päivässä jos olisin heitä uskonut :-D

Mun ravitsemusharrastus-stoorini alkoi jo 80-luvulla kun Artti Arstila hoiti isäni sepelvaltimotaudin kuntoon johon ei koululääkärit kyenneet!

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 1:33 pm 
Poissa

Mielenkiintoista "novellia" insuliinin (korkeista ja jaykuvista) vaikutuksista
CNS:ään ja sitten esim AD:hen..

Ei siis ihme et alkaa "aivoissakin" pätkii/ylikuumeneen (CNS) jos/kun insuliinia liikaa ja kauan?!

Chronic Effects of Insulin: Too Much of a Good Thing
• Insulin typically secreted and cleared quickly
•High, chronic elevations problematic
-Reduced brain insulin uptakeReduced uptake(Schwartz et al, 1990; Stein et al, 1987)(1987)
-Reduced neurotransmitter levelsReduced levels
-Reduced glucose utilization (periphery and CNS?)
-Memory impairmentMemory impairment

http://www.alz.washington.edu/NONMEMBER/SPR06/craft.pdf

Profiili  

ViestiLähetetty: La Huhti 21, 2012 2:17 pm 
Poissa

No johan endokrinologi iski kovat kortit pöytään kun ehdotti mulle jotain "cushing syndroomaa" kun mulla edelleen paukkuu kortisoli yli 900 !? :-)

No itse en moiseeen "syndroomaan" usko vaan et joku muu aiheuttaa korkeet arvot mut
mielenkiintoiseksi tekee sekin et endon pyynnöstä otin illalla jonkun pillerin jonka piti satavarmasti laskee aamun kortisoliarvon mutta laski vaan 400:aan jota endo ihmetteli...

Kokemuksia muilla, comments? :-)

edit: kun lisämunuainen joutuu jatkuvasti tuottaa isoja annoksi hormoonejaan esim. tässä kortisolia niin mitä siitä pitemmmän päälle voikaan seurata?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Huhti 21, 2012 10:12 pm 
Poissa

tootired kirjoitti:
No johan endokrinologi iski kovat kortit pöytään kun ehdotti mulle jotain "cushing syndroomaa" kun mulla edelleen paukkuu kortisoli yli 900 !? :-)

No itse en moiseeen "syndroomaan" usko vaan et joku muu aiheuttaa korkeet arvot mut
mielenkiintoiseksi tekee sekin et endon pyynnöstä otin illalla jonkun pillerin jonka piti satavarmasti laskee aamun kortisoliarvon mutta laski vaan 400:aan jota endo ihmetteli...

Kokemuksia muilla, comments? :-)

edit: kun lisämunuainen joutuu jatkuvasti tuottaa isoja annoksi hormoonejaan esim. tässä kortisolia niin mitä siitä pitemmmän päälle voikaan seurata?

Jos se on tuo Cushingin oireyhtymä niin selvisikö onko kasvain vaiko joku muu syy ?

Lainaa:
Cushingin oireyhtymä on umpierityssairaus, jossa kortisolin määrä veressä on normaalia korkeampi. Tauti johtuu tavallisimmin aivolisäkkeessä, lisämunuaisissa tai joskus myös muualla sijaitsevasta kasvaimesta ja on silloin sisäsyntyinen. Sen voi aiheuttaa myös pitkäaikainen kortisonivalmisteiden käyttö, jolloin sitä sanotaan ulkosyntyiseksi. Oireyhtymä on harvinainen, Suomessa tapauksia on vuosittain parikymmentä. Sisäsyntyisen Cushingin oireyhtymän hoitona on oireyhtymän aiheuttavan kasvaimen poisto. Ellei kasvaimen poistoa jostakin syystä voida tehdä, käytetään kortisolin muodostusta estäviä lääkkeitä tai kasvaimeen kohdistettavaa sädehoitoa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Cushingin_oireyhtym%C3%A4

Viimeksi muokannut jussipussi päivämäärä La Huhti 21, 2012 10:27 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Profiili  

ViestiLähetetty: La Huhti 21, 2012 10:21 pm 
Poissa

En lähtisi mussuttamaan jos avoimesti ilmaisee asiasta vaan menisin jatkotutkimuksiin.
Cushing voi vaikuttaa myös muihin lisämunuaisen hormoneihin, joten kortisoli ei välttämättä kerro koko taudinkuvaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Huhti 22, 2012 9:55 am 
Poissa

Endokrinologi aikoi pitää palaveria, kysellä vanhempien kolleegoiden kanssa joten täs vaan oottelen suu pyöreenä wtf mistä kyse....

Todella huolestuttaa jo se et mitä "tuhoa" pitkäkestoinen korkee kortisoli saakaan aikaan elimistössä esim aivoille, kilpparin t4->t3 konversio estyy, insuliiniresistenssiä jne

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Huhti 22, 2012 11:16 am 
Poissa

tootired kirjoitti:
Endokrinologi aikoi pitää palaveria, kysellä vanhempien kolleegoiden kanssa joten täs vaan oottelen suu pyöreenä wtf mistä kyse....

Todella huolestuttaa jo se et mitä "tuhoa" pitkäkestoinen korkee kortisoli saakaan aikaan elimistössä esim aivoille, kilpparin t4->t3 konversio estyy, insuliiniresistenssiä jne

Ei kannata toisiaan liikaa mutista vastaan, anna ammattilaisten pohtia ja selvittää tämä onko sisäsyntyinen vai ulkosyntyinen ja jos on kasvain niin sen paikantaminen ja poisto. Eikö tässä kuitenkin olleellisinta olisi löytää selkeä syy ja sen jälkeen siitä paraneminen/parantaminen. Kun/jos syy on loydetty ja poistettu niin uskoisin kyllä että keho osaa palautua ja korjata itsensa ajan kanssa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]