Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 8:28 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1294 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 87  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Luomuttajat ja Olli Posti
ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 9:12 pm 
Poissa

Echi kirjoitti:
Olli ei todellakaan ole ensimmäinen "ihmeparantunut" kaveri, joka kaupittelee omia rohdoksiaan. Tältä pohjalta on erittäin vaikeaa antaa hänelle myönnytyksiä.

Hän on kyllä jakanut tietoansa avoimesti ja myös ilmaiseksi, eikä ole kaupittellut omia rohdoksiaan. Faktoissa olis hyvä pysyä ennenkuin innostuu liikaa tuohon ristiinnaulitsemiseen.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 9:19 pm 
Poissa

Merine kirjoitti:
Hän on kyllä jakanut tietoansa avoimesti ja myös ilmaiseksi, eikä ole kaupittellut omia rohdoksiaan. Faktoissa olis hyvä pysyä ennenkuin innostuu liikaa tuohon ristiinnaulitsemiseen.
Faktoissa pysymistä Postilta juuri toivotaan. Hän lienee itsekin huomannut asemansa heikkouden asiapitoisissa keskusteluissa, koskapa johdonmukaisesti sellaisista kieltäytyy.

Suorastaan surkuhupaisa on Postin yritys haalia ympärilleen itse valitsemiaan kannattajia ikiomaan samanmielisten kerhoon, josta poikkeavat mielipiteet suodatetaan pois etukäteen.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 9:49 pm 
Poissa

Merine kirjoitti:
Ei kukaan muukaan niitä käytä Ainoana todisteena. Entä jos ihmisiä alkaa olla paljon, jolla on samanlaisia omia kokemuksia, itsesi mukaanlukien? Kaikki huuhaahuijareita niin kauan kunnes Tiedemies on käynyt toteamassa asioiden laidan?

Myös homeopatiaa tai mitä tahansa muuta uskomuslääkinnän muotoa voidaan puolustaa täsmälleen samoilla perusteilla. Monilla ihmisillä on positiivisia kokemuksia näistä vaihtoehtoisista hoitomuodoista. Ravintosuosituksia koskevia väittämiä voidaan pitää kuitenkin luotettavina ainoastaan silloin, kun niillä on tieteellistä näyttöä takanaan. tsekkaa "Evidence based medicine"

Olen aikaisemmin tässä ketjussa puolustanut Ollia, koska hänellä on jotain pointtia kirjoituksissaan. Viittaan nyt lähinnä siihen, että on olemassa sellaisia tieteellisiä lähteitä, joissa tuetaan Ollin esilletuomia näkemyksiä. Ongelma on lähinnä siinä, jotta hän A. ei tunnu erottelevan jyviä akanoista. (Ovatko kaikki raakaruoat ja muut vastaavat tuotteet yhtä terveellisiä?) B. mahdollisesti liioittelee näiden tuotteiden terveysvaikutuksia. C. höpisee asioista joista ei ole minkäänlaista tieteellistä näyttöä.

Viimeksi muokannut Echi päivämäärä To Syys 03, 2009 10:23 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 10:12 pm 
Poissa

Kulaushaikara kirjoitti:
Tämä on tunteisiin vetoavaa keskustelua, joka jo mielestäni on yksi merkki siitä, että hälytyskellojen pitäisi alkaa soida. Provosoimisella ei yleensä saa mitään kovin hyvää aikaan.

Mikäli Olli aikoo tulevaisuudessa saada myös tieteellisesti orientoituneet ihmiset puolelleen, hänen on syytä valmistautua kunnon ryöpytykseen. Oikeastaan olemme Ollin kanssa samalla puolella, minäkin olen hehkuttanut useaan otteeseen paleodieetin ja superruokien terveysvaikutuksista. Tämän lisäksi olen kritisoinut mm. medikalisaatiota eri keskusteluissa. Olli on myös minun kaverini kaveri, itse asiassa olen jutellut hänen kanssaan irl parisen kertaa. Mikäli hän olisi läheinen ystäväni, kritiikkini olisi vielä armottomampaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 10:15 pm 
Poissa

Merine kirjoitti:
Hän on kyllä jakanut tietoansa avoimesti ja myös ilmaiseksi, eikä ole kaupittellut omia rohdoksiaan.

Ollin tavoite on elättää tulevaisuudessa itsensä näillä jutuilla. Joten ei tässä mitään hyväntekeväisyyttä tehdä, jokainen ilmaisen blogin avulla tehty "käännytys" on potentiaalinen asiakas kun rahan keruu alkaa esim. kirjan myötä. Näinhän tämä toimii Amerikassa josta Olli on oppinsa saanut.

Hän on myös Suomen ensimmäisen superfood-nettikaupan omistajan tuttu ja joka välissä kehumassa tätä kauppaa. Luomuttajissa vähän kerran ihmeteltiin miten Ollin suosittelema Vitamix-tehosekoitin voi maksaa Ollin suosittelemassa suomalaisessa nettikaupassa 902 euroa (kyllä, luit oikein) kun täsmälleen sama tuote USAssa maksaa 449 dollaria.

Tätä Olli perusteli Suomen korkeilla tulleilla, veroilla ja vähällä kilpailulla. Allekirjoittanut käytti pari minuuttia ajastaan ja otti selvää kuinka paljon näihin veroihin ja tulleihin oikeasti kuluu rahaa ja tuloksena oli, että Ollin suosittelemassa tehosekoittimessa jota myy Suomessa yksinoikeudella Ollin kaverin nettikauppa on aika reilusti katetta. Ja kun yksi erehtyi sanomaan Ollin blogissa, että oli ostanut saman tehosekoittimen halvemmalla Tanskasta, Olli halusi tietää mikä firma sen oli myynyt koska hänen kaverin nettikaupalla on yksinoikeus Suomen markkinoihin. Selittää sitä vähää kilpailua :wink:

Jokainen voi laskea yhteen 1+1 ja miettiä minkälainen siivu tämän nimeltä mainitsemattoma nettikaupan tuotosta valuu Ollille kiitoksena suosituksista...

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 10:33 pm 
Poissa

Merine kirjoitti:
Välillä epäilen, että nikin takana on joku, joka vain rakastaa väittää vastaan ja epäillä, mutta hänellä itsellään ei ole mitään rakentavaa annettavaa.

Harrastin rakentavaa kritiikkiä, katso esim: http://www.luomuttajat.fi/phpbb/viewtop ... 06&start=0

Ollin kanssa rakentava kritiikki kuinkenkin on vähän sama kuin puhuisi seinälle. Seinä ei muutu, seinä ei liiku eikä Olli ota mitään vastaan. Hän on oikeassa, muut ovat väärässä.

Sittemmin en ole enää vaivautunut yrittämään antaa hänelle mitään rakentavaa. Ajan tuhlausta.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 10:39 pm 
Poissa

Skeptikko kirjoitti:
Ollin tavoite on elättää tulevaisuudessa itsensä näillä jutuilla. Joten ei tässä mitään hyväntekeväisyyttä tehdä, jokainen ilmaisen blogin avulla tehty "käännytys" on potentiaalinen asiakas kun rahan keruu alkaa esim. kirjan myötä. Näinhän tämä toimii Amerikassa josta Olli on oppinsa saanut.

Jokainen voi laskea yhteen 1+1 ja miettiä minkälainen siivu tämän nimeltä mainitsemattoma nettikaupan tuotosta valuu Ollille kiitoksena suosituksista...

Oma mielipiteeni: uskon kuitenkin, että Olli haluaa vilpittömästi auttaa ihmisiä. En näe myöskään siinä mitään vikaa, jos hän sattuu hyötymään toiminnastaan taloudellisesti. Ennemmin minä maksaisin Ollille kuin vaikkapa Sarasvuolle. Joistakin Ollin vinkeistä voi sentään olla ihan oikeaa hyötyä. Mikäli Olli lähtee kuitenkin bisnekseen kunnolla mukaan, niin hän joutuu kantamaan entistä enemmän vastuuta sanoistaan. Juuri tähän minä pyrin häntä "valmentamaan".

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 11:03 pm 
Poissa

Mullakin kieltämättä kyllä kävi mielessä, että mihin ihmeeseen kukaan voi tarvita tonnin tehistä. Toisaalta hifistelijöitä löytyy missä tahansa lajissa, joten sallittakoon se rawfoodisteillekin. Mä silti survon soseeni edelleen sauvasekoittimella.

Objektiivisuus/jääviys on ainainen ongelma, kaikkialla. Yliopistouudistuksen myötä suomalaisessakin tieteen tekemisessä.
Entä saako esimerkiksi joogaopettaja joka myy joogaopetusta, kertoa lajin terveysvaikutuksista? Siinäkin mennään aika rajoilla, ja usein joogakurssien markkinointi nojaakin hyvään oloon.

Ajaltelkaa, että stylistina, pr-konsulttina, personal trainerina ja ties minä konsulttina voi surutta toimia ja laskuttaa isoja summia niin asiakkaalta kuin tovereilta, joiden putiikkeja asiakkailleen suosittelee. Sitten kun joku haluaa jakaa ruokavinkkejä on heti kaiken oltava viimeistä viitettä mukaan todistettua ja äärimmäisen objektiivista. Kyllä mä skeptisyyttä ymmärrän, mutta peräänkuulutan myös suhteellisuudentajua tähän hommaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 11:11 pm 
Poissa

Echi kirjoitti:
Oma mielipiteeni: uskon kuitenkin, että Olli haluaa vilpittömästi auttaa ihmisiä. En näe myöskään siinä mitään vikaa, jos hän sattuu hyötymään toiminnastaan taloudellisesti. Ennemmin minä maksaisin Ollille kuin vaikkapa Sarasvuolle. Joistakin Ollin vinkeistä voi sentään olla ihan oikeaa hyötyä. Mikäli Olli lähtee kuitenkin bisnekseen kunnolla mukaan, niin hän joutuu kantamaan entistä enemmän vastuuta sanoistaan. Juuri tähän minä pyrin häntä "valmentamaan".

Samaa mieltä. Se on reilua ja rakentavaa.

Skeptikko kirjoitti:
Harrastin rakentavaa kritiikkiä, katso esim: http://www.luomuttajat.fi/phpbb/viewtop ... 06&start=0

Ollin kanssa rakentava kritiikki kuinkenkin on vähän sama kuin puhuisi seinälle. Seinä ei muutu, seinä ei liiku eikä Olli ota mitään vastaan. Hän on oikeassa, muut ovat väärässä.

Sittemmin en ole enää vaivautunut yrittämään antaa hänelle mitään rakentavaa. Ajan tuhlausta.

Kiitos linkistä, mä luen ton ketjun. Epäilinkin et lyttäämisintosi takana on jotain henkilökohtaista mielipahaa.

Edit: Ketjussahan Olli ei ole ollenkaan mukana. Teitkö siitä johtopäätökset ettei hän ota kommentteja vastaan? Minusta on aivan viisasta pysytellä palautekeskustelusta sivussa ja olla kommentoimatta joka neuvoa. Hän kyllä tarpeeksi monessa muussa ketjussa kertoo kantansa asioihin.

Tuo mitä sanoit Ollista pätee myös sinuun. Ketju oli sitä paitsi täynnä kaltaisiani kommentoijia, joiden sanat painoivat yhtä vähän sinun "seinämässäsi" kuin nytkin. Sinä oikeassa, muut väärässä.

Viimeksi muokannut Merine päivämäärä To Syys 03, 2009 11:37 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 11:31 pm 
Poissa

Skeptikko kirjoitti:
Ollin tavoite on elättää tulevaisuudessa itsensä näillä jutuilla. Joten ei tässä mitään hyväntekeväisyyttä tehdä...

Hän on myös Suomen ensimmäisen superfood-nettikaupan omistajan tuttu ja joka välissä kehumassa tätä kauppaa. .

Olli kertoo avoimesti bisnestouhuistaan blogissa.

Kirjoitettu tänään:

Mun ja Janin stoori alkoi loppuvuodesta 2008, kun huomasin että Suomessa on kuin onkin jo myynnissä superfoodeja! Cocovi-niminen nettikauppa tarjosi jo kylmäpuristettuja kaakaotuotteita (ensimmäisenä Suomessa), joten innostuneena soitin kaverille samantien. Sittemmin ollaan oltu yhä enemmän yhteyksissä, vaihdettu tietoa ja rakennettu luottamusta - tuloksena tänään aika jees diili sulle...

P.S. Kolmen kuukauden konsultaatiopakettia saa vielä hetken pilottihintaan 125€. Maanantaista alkaen se nousee 500 euroon, mikä vastaa jo lähes asiantuntijan tuntipalkkaa. Mulla menee tuohon projektiin arviolta noin 30 tuntia aikaa per asiakas, kun halutaan kunnon tuloksia. Sähköposteihin vastailua, puhelinkonsultaatiota, mahdollisuuksien mukaan myös tapaamisia ja yhteiskokkailuja..... Hinnan noustua alkaa vasta varsinainen markkinointi muillekin tahoille. Koska mun aika on rajallista, voin ottaa maksimissaan viisi uutta valmennettavaa tällä hinnalla - enempää en ehdi tätä tehdä alle vitosen tuntipalkalla (paitsi lahjana muutamalle blogin aktiiviseuraajalle!). Toimi siis nopeasti, jos haluat henkilökohtaisen opastuksen omaan 90 päivän tarzanprojektiisi. Toki blogi säilyy edelleen ilmaisena, ja vastailen edelleen niin moneen lukijakysymykseen kuin suinkin ehdin! En vaan millään ehdi enää ilmaiseksi neuvoa jokaista erikseen, joten siksi joudun laittamaan henkilökohtaiselle konsultaatiolle ainakin jonkinlaisen tuntihinnan.

http://www.viidakkomies.com/

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Syys 04, 2009 2:03 pm 
Poissa

Nyt olisi mahdollisuus ostaa Ollin kirja ja konsultaatiopaketti vielä halpaan 125 euron hintaan, nimittäin hinta päivitetään kuulemma seuraavaksi 500 euroon! Halvalla todellakin lähtee!

Eikä siinä vielä kaikki :wink: Olli blogissaan juuri hehkutti TheBestDayEver.com -nettisivua. Kyseessä on maksullinen members only -sivu joka jakaa tätä samaa huuhaasettiä, myös maksua vastaan.

Tässä yksi näyte sivun sisällöstä:
http://www.youtube.com/watch?v=Ot3DkHe0 ... re=related

Hyvin sekavan oloinen mies fantasioi kauniista naisista ja kertoo, että oikealla ruokavaliolla tälläkin hetkellä maailmassa elää yli 400 vuotta vanhoja ihmisiä. He eivät tietenkään voi tulla julkisuuteen koska muuten CIA tappaisi heidät. Jep jep :lol:

Ollin blogin kommenteissa on myös vähän puhuttu tästä meidän pienestä keskustelusta täällä Tiede-lehden keskustelupalstalla. Tällaista "paskaa ei jaksa lukea", kommentoi eräs äiti joka on kieltänyt lapsiltaan rokotukset koska ne sisältävät myrkkyjä.

Olli myös kieltäytyi toistamiseen todistamasta tieteellisesti, että hän on parantunut MS-taudista koska ei halua mennä testattavaksi koska siinä "säteillytetään aivoja" :roll:

Linkki tähän keskusteluun: http://www.viidakkomies.com/2009/09/key ... 0982756956

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Syys 04, 2009 2:06 pm 
Poissa

Merine kirjoitti:
Kiitos linkistä, mä luen ton ketjun. Epäilinkin et lyttäämisintosi takana on jotain henkilökohtaista mielipahaa.

Minulla ei henkilökohtaisesti ole yhtään mitään Ollia vastaan. Vastustan ainoastaan miehen harrastamaa huuhaata ja puoskarointia.

Jos Olli sanoutuisi irti kaikesta tuosta hömpästä niin lopettaisin välittömästi hänen kiusaamisensa. Minulla ei ole mitään miestä vastaan, päin vastoin, minusta iso osa hänen jutuistaan on hyvin järkeviä ja seuraan ihan mielenkiinnosta hänen blogiaan.

Merine kirjoitti:
Edit: Ketjussahan Olli ei ole ollenkaan mukana. Teitkö siitä johtopäätökset ettei hän ota kommentteja vastaan?

Kyllä. Ensin mies pyysi palautetta ja kommentteja asiavirheistä, sitten kun niitä tuli hän ei tehnyt ainoatakaan muutosta tai edes vaivautumaan kommentoimaan koko asiaa.

Olin myös yhteydessä häneen yksityisviestein, häntä ei kirjansa asiavirheistä keskustelu kiinnostanut.

Merine kirjoitti:
Tuo mitä sanoit Ollista pätee myös sinuun. Ketju oli sitä paitsi täynnä kaltaisiani kommentoijia, joiden sanat painoivat yhtä vähän sinun "seinämässäsi" kuin nytkin. Sinä oikeassa, muut väärässä.

Tottakai. Osoitin olevani aina oikeassa mm. korjaamalla listaani kirjan asiavirheistä saamani palautteen perusteella. Mutta ihan miten vaan :lol:

Viimeksi muokannut Skeptikko päivämäärä Pe Syys 04, 2009 2:21 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Syys 04, 2009 2:08 pm 
Poissa

Merine kirjoitti:
Ajaltelkaa, että stylistina, pr-konsulttina, personal trainerina ja ties minä konsulttina voi surutta toimia ja laskuttaa isoja summia niin asiakkaalta kuin tovereilta, joiden putiikkeja asiakkailleen suosittelee. Sitten kun joku haluaa jakaa ruokavinkkejä on heti kaiken oltava viimeistä viitettä mukaan todistettua ja äärimmäisen objektiivista.

Stylistit, pr-konsultit ja personal trainerit eivät väitä pystyvänsä parantamaan kaikkia sairauksia. Olli väittää. Tässä on se ero.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Syys 04, 2009 2:39 pm 
Poissa

Posti kertoo auttavansa muita parhaansa mukaan ja opiskelevansa hyvinvointialan tuoreimpia salaisuuksia jatkuvalla syötöllä. Motiivi on mitä jaloin ja lentävien sienien tutkiminen on tosi aikaa viepää, sillä taitavat itiöemät liidellä yhtä korkealla kuin kovaakin, että kiinni ottaminen voi olla tosi hankalaa.

Jos tämän kaiken rahoittamiseksi häätyy myydä tuhannen euron tehosekoittimia ja viidensadan euron kirjoja (ml. henk. koht. konsultaatio á 5 euroa per tunti siitä, kuinka tulla kotikonstein Tarzaniksi), kuka kieltää? Kukin tulee uskollaan autuaaksi ja tulevaisuudessa tarzanien osuus väestöstä voi kasvaa huimasti.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Syys 04, 2009 2:51 pm 
Poissa

Skeptikko kirjoitti:
Olli myös kieltäytyi toistamiseen todistamasta tieteellisesti, että hän on parantunut MS-taudista koska ei halua mennä testattavaksi koska siinä "säteillytetään aivoja" :roll:
Mies ei siis olekaan todistetusti parantunut vaan enemmän tai vähemmän väliaikaisesti oireeton, kuten taudin kuvaan hyvin yleisesti kuuluu...

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1294 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 87  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]