Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 8:37 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Maksan glykogeenivarasto-ongelmaa?
ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2012 12:09 am 
Poissa

tootired kirjoitti:
Samaa mieltä ton bentzon suhteen ja itsekin olen huolissani että onko lääkehoidosta tullut syy "kierteeseen", mutta kuvittelen vielä että jos jaksaisin edetä vielä niin että selviäisi joku/jotkin syyt näihin mun oireisiin esim. kuten sanoit et vaikka jokin autismin kirjon"asperger" tms. jonka takia olen herkkä stressille, ja/tai jokin elin/rauhasvika esim. sokeriherkkyys tai mineraalien puute johon viittaa ehkä alhainen aldosterone-arvoni jne.

Jos olet työelämässä, niin varmaan pitäisi lähtä työterveyslääkärin kanssa selvittelemään nuo asiat pohjamutia myöten, laatia hoitosuunnitelma ja mahdollisesti pyytää sairaslomaa, että nähtäisiin, mikä se sinun oirekuva on silloin, kun et ole millään lääkityksellä ja ei ole stressiä päällä. Eli tutkia, onko stressittömänä mitään oireita ja jos on, niin mitä? Itse ainakin tekisin noin, että sen oikean diagnoosin saamisen mahdollisuus paranisi. Kannattaa myös huomioda se sosiaalinen ja psyykkinen puoli, eli mitä huolia siellä osastolla on ja sitten jos sielläkin on vaikeita ongelmia, niin sitten voi tosiaan epäillä tuota aspergeria/adhd:tä/tms. Jotkut mielenterveyden ongelmat tuottavat myös fyysistä oireilua, joten siksi on hyvä miettiä sitä psyykkistä puolta sen fyysisen lisäksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2012 12:28 am 
Poissa

Shriek kirjoitti:
tootired kirjoitti:
Samaa mieltä ton bentzon suhteen ja itsekin olen huolissani että onko lääkehoidosta tullut syy "kierteeseen", mutta kuvittelen vielä että jos jaksaisin edetä vielä niin että selviäisi joku/jotkin syyt näihin mun oireisiin esim. kuten sanoit et vaikka jokin autismin kirjon"asperger" tms. jonka takia olen herkkä stressille, ja/tai jokin elin/rauhasvika esim. sokeriherkkyys tai mineraalien puute johon viittaa ehkä alhainen aldosterone-arvoni jne.

Jos olet työelämässä, niin varmaan pitäisi lähtä työterveyslääkärin kanssa selvittelemään nuo asiat pohjamutia myöten, laatia hoitosuunnitelma ja mahdollisesti pyytää sairaslomaa, että nähtäisiin, mikä se sinun oirekuva on silloin, kun et ole millään lääkityksellä ja ei ole stressiä päällä. Eli tutkia, onko stressittömänä mitään oireita ja jos on, niin mitä? Itse ainakin tekisin noin, että sen oikean diagnoosin saamisen mahdollisuus paranisi. Kannattaa myös huomioda se sosiaalinen ja psyykkinen puoli, eli mitä huolia siellä osastolla on ja sitten jos sielläkin on vaikeita ongelmia, niin sitten voi tosiaan epäillä tuota aspergeria/adhd:tä/tms. Jotkut mielenterveyden ongelmat tuottavat myös fyysistä oireilua, joten siksi on hyvä miettiä sitä psyykkistä puolta sen fyysisen lisäksi.

Kiitos taas kommenteistasi Shriek ja edelleen samaa mieltä ja juuri noin olen tehnytkin, mutta siellä lekureilla pukkaa vaan ne pillerit oleen liian herkästi esillä joten siksi yritän itsekin selvitellä syitä ja syntyä ja jos on pakko joku lääke aloittaa niin sen tulisi olla siten varma ja täsmä lääke eli vain sarja kokeiluja....

Vatsahaavan poikasta varmasti jo ilmassa ja tää sokeri ongelma voi olla vain seuraus uupumuksesta esim. liikaa kortisolia stressin takia ja levy jäänyt päälle jne. Maanantaina mitataan kortisoli yms acth arvot.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2012 1:53 pm 
Poissa

Syiden ympyräkehä pienenee eli verensokerit ok (varastosokeria myöten kun aamulla klo 6 4,7 ja klo 10 5,7), joten stressi-kortisolin takia vaan pikkasen insuliini-resistenssinkin oireita sekä "vanhuus" että normaali terveenkin ongelma: EI liikaa sokeria varsinkaan fruktoosia (sakkaroosia) eli glukoosi hyvä kuin ehkä myös tärkkelys esim perunasta? Ja se liikunta aerobicinä!

Eiku stressin poistoon ja vatsahaavoja hoitaan! :P

Profiili  

ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 4:48 am 
Poissa

Pakko se on tääkin kokeilla eli lusikallinen hunajaa poskeen jos
vaikka siten verensokeri pysyi yli 4 h normina ja saisi nukuttua!
Ts aivot EI alkaisi kesken yöunien hälyttää stressihormoja liikkeelle ja herättään kesken yön ja todella kortisolia pukkaa koko ajan... :-(

"Our body stores ready-to-use energy as glycogen in the liver. When the liver runs out of glycogen at night, our brain starts to trigger stress hormones such as cortisol and adrenalin to convert protein muscle into glucose."

"Unlike processed sugars, eating honey raises your blood sugar level only slightly. The controlled rise of insulin causes the amino acid tryptophan (which is also present in honey) to enter our brain, where tryptophan is then converted into serotonin. And in darkness, serotonin is converted into melatonin, a well-known cure for sleeping disorders"

Foods for a good night’s sleep:
(Foods that are high in carbohydrates and calcium, and medium-to-low in protein are ideal for promoting sleep)

•Dairy products: cottage cheese, cheese, milk
•Soy products: soy milk, tofu, soybean nuts
Honey•Almonds
•Banana
•Seafood
•Meats
•Poultry
...

http://fooddemocracy.wordpress.com/2008 ... hts-sleep/

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Tammi 20, 2012 1:13 pm 
Poissa

Mulle tuli mieleeni kysyä, vaikka ei nyt juuri tähän aiheeseen liity, että onko sulle ehdotettu sitä kilpirauhaslääkettä, jossa olisi useampia kilpirauhashormoneja kuin vain se tyroksiini?

"Kilpirauhashormonien vaikutus kohdistuu lämmönmuodostukseen
ja -säätelyyn, rasvojen, valkuaisaineiden ja hiilihydraattien aineenvaihduntaan,
kasvuun ja kehittymiseen, verenkiertoelimistöön,
vesi- ja elektrolyyttitasapainoon sekä hermostoon."
http://www.medicina.fi/fato/41.pdf

Armour Thyroid -lääkkeestä on kirjoitettu netissä paljon. Joillekin kilpirauhaspotilaille, joille tyroksiinistä ei ole ollut täydellistä apua, on tästä ollut.
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/armourfaq/

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Tammi 20, 2012 1:56 pm 
Poissa

Kulaushaikara kirjoitti:
Mulle tuli mieleeni kysyä, vaikka ei nyt juuri tähän aiheeseen liity, että onko sulle ehdotettu sitä kilpirauhaslääkettä, jossa olisi useampia kilpirauhashormoneja kuin vain se tyroksiini?

"Kilpirauhashormonien vaikutus kohdistuu lämmönmuodostukseen
ja -säätelyyn, rasvojen, valkuaisaineiden ja hiilihydraattien aineenvaihduntaan,
kasvuun ja kehittymiseen, verenkiertoelimistöön,
vesi- ja elektrolyyttitasapainoon sekä hermostoon."
http://www.medicina.fi/fato/41.pdf

Armour Thyroid -lääkkeestä on kirjoitettu netissä paljon. Joillekin kilpirauhaspotilaille, joille tyroksiinistä ei ole ollut täydellistä apua, on tästä ollut.
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/armourfaq/

Hyvä huomio, kiitos vaan!

Joo itsekin olen samaa pohtinut ja esitin lekurillekin vaan meni "hältä ohi korvien"?! Mut olen menossa endokrinologin juttusille ja esitän lääkkeen vaihtoa
joten palaan asiaan sitten!

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]