Teetkö työtä elääksesi vai elätkö työtä tehdäksesi? Visionääri 20XO-kilpailu koululaisille 7.10.2011–29.2.2012. Haasta itsesi ja osallistu! Tsekkaa video ja kilpailuohjeet.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
PeterH
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 9:54 pm |
|
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 10:18 pm Viestit: 2793 Paikkakunta: Espoo
|
Mimei kirjoitti: PeterH kirjoitti: tilalle pitää tuoda kaloreiltaan vastaava määrä rasvaa, muuten tulee tukala olo muutaman viikon kuluttua. No ei nyt aivan vastaavaa määrää, jos on tarkoitus laihtua! Ensimmäinen asia jonka ketogeenisen ruokavalion yhteydessä oppii, on se että kaloriteoria menettää enemmän tai vähemmän merkityksensä. Lihominen ei ole suoraan ja täsmällisesti verrannollinen nautittujen kalorien määrään miinus liikunta, sillä elimistön anabolia/kataboliatasapaino näyttelee keskeistä osaa. Ihmisen lepoaineenvaihdunta vaihtelee. Insuliini on tämän kaiken keskipisteessä. Insuliini määrää viedäänkö kalorit varastoon vai käytetäänkö ne energiaksi. Rohkenen väittää, että jos kaksi samanlaisella aineenvaihdunnalla varustettua ihmistä syövät saman määrän kaloreita, toinen ketogeenista makroravinnetasapainoa, ja toinen virallisterveellistä runsashiilihydraattista makroravinnetasapainoa noudattaen, niin: Jos kalorit ovat alle vuorokauden tarpeen:- Virallisterveellisellä on nälkä. Paino laskee, lihakset näivettyvät. Keho menee säästöliekille, ärtynyt olo ja väsyttää. Kadonnut paino palaa nopeasti takaisin kun kalorimäärä saatetaan tasoihin päivän tarpeen kanssa. - Ketogeenisella ei ole nälkä. Rasvaprosentti alenee, lihakset eivät katoa. Ruoka maistuu kun sitä tarjotaan, mutta nälkä ei ole koskaan sietämätön. Päivän paastokaan ei tuo ongelmia. Jos kaloreita on yli vuorokauden tarpeen:- Virallisterveellistä noudattava lihoo hitaasti mutta vääjäämättä ("kilot kuuluvat keski-ikään"). Nestettä kertyy elimistöön insuliinin estäessä natriumin erittymisen. - Ketogeenista noudattava ei liho, vaan lepoaineenvaihdunta nopeutuu. Jos kaloreita on REILUSTI yli vuorokauden tarpeen:- Virallisterveellinen lihoo muodottomaksi ja sairastuu metaboliseen oireyhtymään, rasvamaksaan ja sydän- ja verisuonitauteihin - Ketogeenista noudattava lihoo jonkin verran, mutta hänen ruokahalunsa lopulta katoaa. Syömisestä tulee pakkopullaa. Olen aina ihmetellyt miksi Ättttkinssssiä kauhistellaan mediassa "vaaralliseksi ja ristiriitaiseksi" vaikka ketogeeninen ruokavalio on tunnettu jo 1920 -luvulta asti (epilepsian hoidossa, tosin), ja se parantaa kaikkia veriarvoja jos ruoka-aineet valitsee oikein. Pahin mitä voi tapahtua on että on lihonut alunperin liikaa, ja painon kadotessa venynyt iho jää roikkumaan. Aikamoinen saarnaaja olen, myönnetään. Tulin uskoon luettuani Gary Taubesin kirjan. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
selbstgelernt
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 9:56 pm |
|
|
|
Kirjoitin just pitkän viestin tänne, jossa kerroin ikäni (olen 58 vuotias nainen) sekä lääkkesitäni, ruoastani ja liikunnasta. Mutta viesti ei näy täällä, se katosi jonnekin bittien avaruuteen. En jaksa heti kirjoittaa samaa viestiä uudelleen, vaan teen sen myöhemmin.
Sen verran tässä lääkkeistäni, että mulla on yli 10 säännöllistä lääkettä käytössä nyt. Niveltulehdukseen otan trexan 25 mg/kerran viikossa, prednisolon 10mg/vrk ja oxilorin 300mg/vrk. Kilpirauhasen vajaatoimintaa minulla on tyroxin 0,1mg ja 0,25 mikrogrammaa/vrk. Lisäki on astmaan ja keuhkoahtaumaan lääkkeet, samoin sydänlääke, kipulääkkeitä (burana ja panagod) lisäksi syön masennuksen takia petriptyliä, deprakinea ja mirtatsapiinia. Tämä mirt. nosti jonkin verran painoa, mutta pääasiassa syyllinen on prednisolon. Mulla on turvotusta, ja otan sen takia joskus diurexia. Eli kaikki on kokeiltu. Pitää tuo mirtatsapiini yrittää jättää pois, mutta sekin pitää tapahtua lääkärin valvonnassa.
Liikuntaa voin harrastaa lähinnä kuntopyörällä. Kävelemään en enää kovin hyvin pysty, koska jalat pettää alta: Olen muutaman kerran kaatunut, kotona ja kaupassa. Ei hääviä. Kuntopyörällä poljen n. 25 minuttia päivässä, matkaa kertyy n. 6 km. En voi rehkiä liian lujaa, ettei pumppu petä.
Ruoka-asioista kirjoitan toiste, harmittaa kun se äskeinen viestin lähetys epäonnistui. Toivottavasti tämä tulee perille. Olen aloittelija, en ole aiemmin tänne kirjoittanut.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
KidV
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 10:15 pm |
|
|
|
Oletko konsultoinut kunnollista ravitsemusterapeuttia? Entä hyvää Personal Traineria? Fysiologisten esteittesi ja lääkityksesi takia lähtisin kyllä kysymään neuvoa alan vankalta asiantuntijalta, eikä tämän palstan kaikkitietäviltä.
Hyvä traineri osaa takuuvarmasti neuvoa sinulle sopivia kuntoilumuotoja / laatia sinulle sopivan liikunta-ohjelman. Ellet tiedä mistä kysyä niin laita yksityisviestiä, tunnen useita hyviä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
selbstgelernt
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 10:23 pm |
|
|
Hoksasin nyt miksei se aiempi viesti näkynyt, joten teen tämän nyt tässä. Leikkaushoito ei tule kysymykseenkään, sinne en mene edes kilon palasina. Se on iso ja riskialtis leikkaus, ettei mulle tulisi mieleenkään mennä pyytämään lähetettä siihen. Yksi ystäväni menee ensi kuussa siihen, ja vaikuttaa aika kovalta jutulta.Mutta hän on sitten todella lihava, minä olen hoikka häneen verrattuna. En mene mihinkään leikkaukseen, ellei ole aivan pakko. Leikkauspöydälle voi kuolla. Sitten siitä ruoasta. Aamiaista en syö, juon vain pelkän kahvin kun herään. Ei vain maistu ruoka eikä ole nälkä. Noin kahden tunnin päästä olen sen puuron syönyt, mutta en mitään muuta. Maitoa laitan vain kahviin ja puuroon, en juo sitä. En juo mehuja enkä limsaa, juon vain vettä ja kahvia. Välilä olen ilman puuroa, koska haluan välttää liiallista hiilihydraattien saantia. Voin olla hyvin ilman leipääkin, se nimittäin ei ole pakollista. Syön lihaa, kalaa ja munia. Muutama vuosi sitten luin lehdestä, että proteiinia voi syödä enenmmänkin kuin 100 g/päivä. Nyt on väitetty, että proteiinien saantia pitää rajoittaa. Miten on? Kasviksia syön paljon, samoin hedelmiä. Viime syksynä oli uutisissa, että erään tutkimuksen mukaan hedelmät aiheuttavat keskivartalolihavuutta. Kysyin terveyskeskuksessa asiasta, ja minulle sanottiin, että mitkään hedelmät eivät lihota. Mitä ja ketä uskoa? Maitotuoteista käytän sinistä maitoa ja raejuustoa, muita juustoja vähemmän. Jugurtit ovat hyviä, mutta niissä on sokeria, joten ei hyvä. Pitää siirtyä maustamattomiin jugurteihin, ja lisätä esim. marjoja sekaan. Maustamatonta viiliä syön myös, siihen olen laittanut talkkunajauhoja. Omasta mielestäni syön siis terveellisesti. En syö karkkia, suklaata, jäätelöä, keksiä jne. ollenkaan, ei tee mieli. En yleensä napostele ollenkaan, tai sitten napsin porkkanatikkuja ja kyssäkaalisiivuja. Ovat hyviä. Pähkinöitä en voi syödä, koska olen niille allerginen. Jos minun pitäisi jollakin tavalla muuttaa ruokavaliotani, niin minulla ei ainakaan ole enää ideoita. Jostain muusta tämä systeemi pitää lähteä purkamaan. Olen itse kiinnostunut Antti Heikkilän opeista, ja aion ottaa selville, joska häneltä löytyisi jotain hyviä ohjeita. Menen kahden viikon päästä reumalääkärin vastaanotolle, ja tarkituksena olisi sanoa hänelle,että kortisonia pitää vähentää. Periatteessa siitä olisi hyvä päästä eroon kokonaan, mutta se ei välttämättä voi olla mahdollista. Mutta pelkkä vähentäminenkin voisi auttaa. Pakko todeta vielä sekin, että tupakoinnin lopettamisen jälkeen paino nousi aika nopeasti. Nälkää pitää kyllä loitolla Nicotinell- imeskelytabletit. Mulla vain ei ole nälkä, ja siksi en edes syö kovin usein enkä paljon kerralla. Apua, tulen hulluksi 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Miss Baker
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 10:40 pm |
|
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:34 pm Viestit: 1073 Paikkakunta: Where ever she laid her hat, that's her home
|
PeterH kirjoitti: Ketogeeninen ruokavalio (muunnettu Atkins), kalaöljyä ja terapeuttinen annos D3-vitamiinia. Kaikki vähentävät tulehdusreaktioita omalla tavallaan, ja auttavat palauttamaan kehon nestetasapainon. Lisäbonuksena kehon rasvaprosenttikin laskee. Niveltulehduksesi lienee autoimmuunista perua? Älä pelkää eläinrasvoja. Usko Antti Heikkilään. AH:n Pellinki-dieetillä on voitu parantaa diabetesta ja laihduttaa. Ruokavalion avulla voi korjata kehon tulehdustiloja - joka reumakin on? Kehottaisin katsomaan ruoka-ainesten E:t, esim. E621 natriumglutamaatti (arominvahvenne) on pahin kaikista. Eikä tahdo löytää lihatuotetta, jossa ei olisi maissi- tai perunatärkkelystä. Opiskelua kaupassa ja onnea tietenkin! Ei ole helppoa, mutta lopussa kiitos seisoo? Proteiinimäärä taitaa olla alussa vähemmän merkitsevä, mutta jossain vaiheessa pitäisi käyttää tavoitepainokilojen mukaista grammamäärää - tai vähän isompaa määrää siis - proteiineitahan ei koskaan saa puhtaina, mukana on aina muitakin ravintotekijöitä. Kunnon rasvoja (voi, oliiviöljy ja neitsykookosöljy) pitää käyttää. Varmaan osaatkin jo välttää kaikkia KEVYTtuotteita. Ne on vähän HEVIÄ. Itse pyrin syömään vain kolmesti päivässä. Hedelmissä ja kasviksissakin on niitä hiilihydraatteja, jotka ovat sokeriongelmaiselle pahasta. Olen tiputtanut 12 kg syömällä rasvaa, jotta kroppa oppisi polttamaan sitä. Diabetes on ja pysyy koko loppuiän, mutta hoidankin sitä välttämällä hiilihydraatteja. Painonpudotus ei ole mikään itseisarvo, se on seurausta sokeritautia hoitavasta dieetistä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tietää
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 10:42 pm |
|
|
tietää kirjoitti: Ensinnäkin vaistonvaraisena se ei onnistu. Tuntemukset ja mielikuvat ohjautuvat niin että syömiset karkaa lihottavalle linjalle. Tietoiset päätökset ja tavoitteet ovat aina toissijaisia.
Tarkkaan laskettu ja pakotettu ravitsemus toimii mutta se vaatii ulkopuolisen kontrollin olon. Se merkitsee vankilan kaltaista järjestelmää eri tiukkuuksin joista kovin on kalteroitu. Mimei kirjoitti: Höpöhöpö. Pelkkä hiilarien karsiminen vie useimmilta tarpeettoman nälän. Onko vankiloista vapautuneet lihoneet vankeusaikana? Mutuna voisin sanoa etteivät ole. Ruokailu on sijellä kontrolloitua seka syömistä. Kontrolli ja ohjaus ovat vajaita. Sellainen pitäisi luoda.
_________________ Only you need is a battlefield - Marie Magdelene Dietrich von Losch Taakkanaan olla vieläkin parempi vaikkei kakkoseksi ollut ketään.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
iileskotti
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 11:00 pm |
|
|
Miss Baker kirjoitti: Kehottaisin katsomaan ruoka-ainesten E:t, esim. E621 natriumglutamaatti (arominvahvenne) on pahin kaikista. Mikä siinä on pahaa? Miss Baker kirjoitti: Eikä tahdo löytää lihatuotetta, jossa ei olisi maissi- tai perunatärkkelystä. Samaa olen ihmetellyt viime aikoina myös, taitavat imeyttää tuolla tärkkelyksellä lihan sekaan vettä. Ihme venkoilua kun kaupassa on jo käsittelemättömältä näyttävässä lihassakin lisäaineita niin, että lihapitoisuus voi tippua 85 prosenttiin. Miss Baker kirjoitti: Kunnon rasvoja (voi, oliiviöljy ja neitsykookosöljy) pitää käyttää. Varmaan osaatkin jo välttää kaikkia KEVYTtuotteita. Ne on vähän HEVIÄ. Kevyttuotteiden ajatus on itsepetos, tehdään tuote jota voi mässyttää holtittomasti lihomatta. Ennemmin oikeita raaka-aineita oikeassa suhteessa kuin mitään "light"-tuotteita.
_________________ italialainen kyynistynyt varastomies
|
|
| Ylös |
|
 |
|
selbstgelernt
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 11:27 pm |
|
|
|
En käytä natriumglutamaattia, ja muutenkin pyrin välttämään kaikkia ruoan lisäaineita. Minun mielestäni nuo lisäaineet ovat syypäitä moniin nykyisiin terveysongelmiin, voi olla että niilä on oma osuutensa myös paino-ongelmissa. Uskon että lisäaineet ovat syyllisiä siihen, että myös erilaiset syövät ovat räjähdysmäisesti lisääntyneet muutamien viimeisten kymmenien vuosien aikana..
Olen samaa mieltä noista kevyttuotteista. En käytä niitä, ainoa kevyttuote mitä ostan joskus on Atrian snack-nakit. Niitäkään en nyt ihan joka viikko osta. Välillä laitan melkein kaikki kaupan ruokatuotteet syyniin, jotta saan karsittua pois kaikki sopimattomat tuotteet. Eipä sitten paljon jäljelle jääkään.. luomuruoka voisi olla parempaa? Onko teillä niistä kokemuksia?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 11:31 pm |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2664 Paikkakunta: Internets
|
|
VHH
Vähähiilihydraattinen safka siis on kyseessä.
Empiirisesti toimivaksi ja luotettavaksi todettu. Pekonia ja täyttä rasvaa vetämällä veriarvot ovat parantuneet.
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA MSN: asdjor@windowslive.com
tiäremiäs kirjoitti: Helppo on työstää laittaa koneeseen ja painaa nappia.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
fenomenologi
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 12:16 am |
|
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 9:22 pm Viestit: 9417 Paikkakunta: tampere
|
selbstgelernt kirjoitti: Kirjoitin just pitkän viestin tänne, jossa kerroin ikäni (olen 58 vuotias nainen) sekä lääkkesitäni, ruoastani ja liikunnasta. Mutta viesti ei näy täällä, se katosi jonnekin bittien avaruuteen. En jaksa heti kirjoittaa samaa viestiä uudelleen, vaan teen sen myöhemmin.
Sen verran tässä lääkkeistäni, että mulla on yli 10 säännöllistä lääkettä käytössä nyt. Niveltulehdukseen otan trexan 25 mg/kerran viikossa, prednisolon 10mg/vrk ja oxilorin 300mg/vrk. Kilpirauhasen vajaatoimintaa minulla on tyroxin 0,1mg ja 0,25 mikrogrammaa/vrk. Lisäki on astmaan ja keuhkoahtaumaan lääkkeet, samoin sydänlääke, kipulääkkeitä (burana ja panagod) lisäksi syön masennuksen takia petriptyliä, deprakinea ja mirtatsapiinia. Tämä mirt. nosti jonkin verran painoa, mutta pääasiassa syyllinen on prednisolon. Mulla on turvotusta, ja otan sen takia joskus diurexia. Eli kaikki on kokeiltu. Pitää tuo mirtatsapiini yrittää jättää pois, mutta sekin pitää tapahtua lääkärin valvonnassa.
Liikuntaa voin harrastaa lähinnä kuntopyörällä. Kävelemään en enää kovin hyvin pysty, koska jalat pettää alta: Olen muutaman kerran kaatunut, kotona ja kaupassa. Ei hääviä. Kuntopyörällä poljen n. 25 minuttia päivässä, matkaa kertyy n. 6 km. En voi rehkiä liian lujaa, ettei pumppu petä.
Ruoka-asioista kirjoitan toiste, harmittaa kun se äskeinen viestin lähetys epäonnistui. Toivottavasti tämä tulee perille. Olen aloittelija, en ole aiemmin tänne kirjoittanut. Aika runsas vaivamäärä. Koska diabeteskin tuli, kannattaa noudattaa diabeetikon ruokavaliota, http://www.novodiabetespalvelu.fi/websi ... situs.aspxOnkohan sinulle määrätty vähän liikaa lääkkeitä, varsinkin Trexanin annos taitaa olla jatkuvaan käyttöön liian suuri. Prednisolon aiheuttamaa turvotusta voi vähentää syömällä vähemmän suolaa, pansuola on hyvä vaihtoehto, siitä saa myös kaliumia, jota prednisolon poistaa elimistöstä. Hypokalemia aiheuttaa mm. lihasheikkoutta.. Koska mm. prednisolon aiheuttaa osteoporoosia, myös kalsiumia pitäisi saada riittävästi maitotuotteista, lisukkeeksi tarvitaan 50 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä mikä vaikuttaa mm. tulehduksiin, kalsiumaineenvaihduntaan ja lihasten kuntoon. Deprakinea käytetään epilepsian ja manian hoitoon, miksiköhän sitäkin on tarjottu?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
motocoyote
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 1:11 am |
|
|
|
Ite oon nyt tiputtanut 4kg melko lyhyessä ajassa sillä että olen lopettanut tyhjänpäiväisen napostelun. Ruokaa syön vain sen verran että nälkä lähtee, enkä vedä itseäni liikkumattomaan ähkyyn. Syön vain kun alkaa vähänkään tuntumaan siltä että kohta tulee nälkä, estääkseni nälän yltymisen "mätä itsesi täyteen"- näläksi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 1:37 am |
|
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:44 am Viestit: 11437 Paikkakunta: Riversmouth
|
Mimei kirjoitti: Hyviä tuloksia on saatu myös niin, että joka toinen päivä syö selkeästi alle kulutuksen, joka toinen päivä jopa vähän yli. Se saattaisi estää säästöliekin syntymisen. Luin tällaista käsittelevän ruotsalaisen paperin alkuillasta. Hyöty siinä tutkimuksessa ei tosin näkynyt painossa, vaan mm. huomattavasti parantuneessa insuliinisensitiivisyydessä. Lyhyissä trialeissa näyttää minun silmiini siltä, että mättäminen ja paastoaminen vuoropäivin omaa lähes pelkästään hyviä puolia. Jopa varsin hiilaripitoisella dieetillä, mikä on aika uskomatonta. Kertonee jotain siitä mihin ihmiskeho on evoluution aikana tottunut. Tai pikemminkin jotain siitä mihin se ei ole tottunut - siis nykydieetteihin. Mimei kirjoitti: Paleodieetin ja vähähiilarisen ero on lähinnä siinä, että vähähiilarinen sallii maitotuotteet, mitä taas paleo on karttanut. On myös "miljöönäkökulma", joka pyrkii pitämään kivikauden metabolisen systeemin mielessä, eikä siten lähde karsimaan ravinnosta välttämättä mm. maitorasvoja. Isommat eläimet (megafauna) lienevät olleet myös rasvakoostumukseltaan "tyydyttyneempiä". Mielestäni käytännöllisempi näkökulma nykyaikana kuin juokseminen metsään jousipyssyn kanssa muutaman kerran kuussa. Mimei kirjoitti: Itse en usko että tyydyttyneen rasvan osuus on ollut kovin määräävä. Riistassa, kalassa, pikkuötököissä ja pähkinöissä on ollut melko lailla myös tyydyttymättömiä rasvoja. Voi olla, että rasvan laatu ei ole mitenkään keskeinen edes, kunhan se ei ole teollisesti osittainkovetettua kasvirasvaa. Riistassa mainitsemassasi laajassa mielessä on yksittäistyydyttämättömiä rasvoja runsaasti, mikä ei ole aina synonyymi "tyydyttymättömille", koska yleensä monityydyttymättömät ymmärretään hyödyllisinä (mistä voidaan kiistellä paljonkin). Tyydyttynyt rasva on lähinnä polttoainetta ja erittäin tehokasta sellaista. Paljon parempaa polttoainetta kuin tärkkelysmoska, vaikka pakkaa sekoittaa se että maksa muodostaa hiilareista pahaa satfat palmitiinihappoa vereen. Palmitiini sitten aiheuttaa insuliiniresistenssiä, joka on hypoglykemiaa ehkäisevä evolutiivinen adaptaatio. Ongelma satfat-yhtälössä ei siis ole liika palmitiinihappo, vaan se toinen osapuoli, eli sokerihiilarit. Myös suuri osa solukalvoista muodostuu tyydyttyneistä rasvoista, ei vain DHA:sta.
_________________ “You may drive out Nature with a pitchfork, but she will ever hurry back, to triumph in stealth over your foolish contempt.” *
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 2:18 am |
|
|
fenomenologi kirjoitti: selbstgelernt kirjoitti: Kirjoitin just pitkän viestin tänne, jossa kerroin ikäni (olen 58 vuotias nainen) sekä lääkkesitäni, ruoastani ja liikunnasta. Mutta viesti ei näy täällä, se katosi jonnekin bittien avaruuteen. En jaksa heti kirjoittaa samaa viestiä uudelleen, vaan teen sen myöhemmin.
Ruoka-asioista kirjoitan toiste, harmittaa kun se äskeinen viestin lähetys epäonnistui. Toivottavasti tämä tulee perille. Olen aloittelija, en ole aiemmin tänne kirjoittanut. Aika runsas vaivamäärä. Koska diabeteskin tuli, kannattaa noudattaa diabeetikon ruokavaliota, http://www.novodiabetespalvelu.fi/websi ... situs.aspxLinkistäsi: Hiilihydraatit 45-60 - lisätty sokeri alle 10 Rasva 25-35 Onhan tuon oltava jokin aprillijuttu, koska tuolla makrosuhteella käytännössä saa diabeteksen. Sopii rotille, ihmisille ei. Diabeetikoille lähes varma tie diabeettisiin komplikaatioihin. Ei mitään järkeä useimmille. Kuten aiemmin ehdotettiin, kokeile paleodieettiä, rajoitetuilla hedelmillä. Koska verensokerisi ovat diabeettiset, karsi hiilareiden saanti noin 15-20 % haarukkaan ja korvaa rasvoilla. Jos diabeteksesi on suhteellisen tuoretta perua, se paranisi (ilman noita kaikkia lääkkeitä) noin kahdessa viikossa. fenomenologi kirjoitti: Onkohan sinulle määrätty vähän liikaa lääkkeitä, varsinkin Trexanin annos taitaa olla jatkuvaan käyttöön liian suuri. Deprakinen eli natriumvalproaatin sivuvaikutuslistan voi kiteyttää ilmaisuun " instant middle age" - kaljuuntumista, luuntiheyden vähenemistä, rajua painonnousua, you name it. Jos se on bipo-lääkkeenä, ei painonnousuefektiä ole välttämättä helppoa erottaa itse manian lisäämästä ruokahalusta. Nyt ei ole, joten ihmettelen miksi ihmeessä se on isketty mirtatsapiinin ja ikivanhan Triptylin kylkeen ? Uniongelmia masennuksen kyljessä ? Kysy Valdoxanista ja pientä annosta Seroquelia. Mirtatsapiini + natriumvalprotaatti-kombo lihottaa melkein anorektikonkin rantapalloksi. Huonohkot lääkeyhdistelmät painonhallinnan kannalta, IMHO. Suosittelen neuvottelemaan lääkärin kanssa vaihtoehdoista ensi tilassa. Kuntopyöräily ei todennäköisesti auta painon pudottamisessa. Kuntosaliharjoittelu riittävän kovalla teholla pitäisi auttaa sekä painonhallintaa, lihasvoimaa, tasapainoa että aerobistakin kuntoa. Laitteet ovat usein turvallisia käyttää. fenomenologi kirjoitti: Koska mm. prednisolon aiheuttaa osteoporoosia, myös kalsiumia pitäisi saada riittävästi maitotuotteista, lisukkeeksi tarvitaan 50 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä mikä vaikuttaa mm. tulehduksiin, kalsiumaineenvaihduntaan ja lihasten kuntoon. Deprakinea käytetään epilepsian ja manian hoitoon, miksiköhän sitäkin on tarjottu? Olen vähän eri mieltä - liika kalsium saattaa olla merkittävä sairausriski, joten jos maitotuotteita käyttää edes lähelle suositusten mukaisesti, D-vitamiinin saannin lisääminen riittää. D3 on tärkeää siksikin, että se voi vaikuttaa moniin oireisiin kerralla. Saanti on ensisijaisen tärkeää hoitaa kuntoon. Deprakinen, kortisonin ja ylipainon vuoksi alle kolmenumeroinen annos ei välttämättä nosta 25(OH)D-tasoja riittävästi. Varmuuden antaa vain verikoe.
_________________ “You may drive out Nature with a pitchfork, but she will ever hurry back, to triumph in stealth over your foolish contempt.” *
|
|
| Ylös |
|
 |
|
fenomenologi
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 2:32 am |
|
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 9:22 pm Viestit: 9417 Paikkakunta: tampere
|
Neonomide kirjoitti: Olen vähän eri mieltä - liika kalsium saattaa olla merkittävä sairausriski, joten jos maitotuotteita käyttää edes lähelle suositusten mukaisesti, D-vitamiinin saannin lisääminen riittää.
Ketjun aloittaja kertoi ettei käytä juuri ollenkaan maitotuotteita, ole silti eri mieltä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen? Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 2:37 am |
|
|
iileskotti kirjoitti: Miss Baker kirjoitti: Kehottaisin katsomaan ruoka-ainesten E:t, esim. E621 natriumglutamaatti (arominvahvenne) on pahin kaikista. Mikä siinä on pahaa? Natriumglutamaatti voi käyttäytyä eksitotoksiinina eli hermomyrkkynä, jos aivoverieste eri syistä ei toimi kuten pitäisi. Käytännössä näyttö ei ole riittänyt herättämään viranomaisia.
|
|
| Ylös |
|
 |