Tieteessä nyt

Tee aikamatka 30 vuoden taakse ja lue Tiede-lehden - silloin Tiede 2000 -lehden - ensimmäinen numero 1/1980.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on La Syys 11, 2010 2:41 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 271 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 19  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen?
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2010 5:20 pm 
Poissa

Osaan mä mut aattelin et olisit niin kiltti.

Nopeasti lukaistuna aika suppeaa vaikutusta mitannut tutkimus ? Olet varmaankin samaa mieltä siitä ettei parantunut hapenottokyky ole liikunnan fysiologisten hyötyjen ainoa mittapuu, eikä tuon perusteella mielestäni todellakaan voi vetää lopputuloksia siitä "kenelle liikunta sopii". Missä erilaisten harjoitusmuotojen erilaiset vaikutukset, insuliiniherkkyyden ja veriarvojen parantuminen, psykologiset tekijät, suurempi kalorikulutus ja painonhallinta...tuollaisesta sitten isot otsikot, ja jokaikinen liikuntaan tottumaton laskee mielessään ittensä sen 20 prossan joukkoon ja jättää jumppaamatta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2010 6:22 pm 
Poissa

Uskokaa jo. Se paino laskee sillä, ettei tee mitään ja syö vain sen verran kuin on nälkä. Painon nostaminen se vasta työtä vaatii. 65 kiloisesta rääpäleestä 90 kiloiseksi mieheksi olen kasvanut vain raskaalla työllä ja punttisaliharjoittelulla.

Piti vielä lisätä, että laskiaispullat ja Runebergintortut ovat parhaita laihdutuslääkkeitä tähän vuodenaikaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Helmi 08, 2010 2:45 am 
Poissa

Ketjussa oli aikaisemmin juttua kortisonista/kortisolista ja sen lihottavasta vaikutuksesta. Jotkut epäilivät tätä mahdollisuutta, mutta kyllä asia taitaa olla niin, että kortisoli ihan oikeasti myös kerryttää sitä rasvaakin eikä vain nestettä.

Kortisoli ensinnäkin hajottaa lihaskudosta, nostaa verensokereita ja sitä kautta insuliinitasoja ja ruokahaluja. Vaikka ruoan määrä ei merkittävästi lisääntyisi, taitaa kortisoli siltikin kerryttää rasvaa juurikin noilla aineenvaihdunnan muutoksilla. Energiantarve ehkä vähenee, kun keho hajottaa itseään ja saa siitä energiaa ja jos syöminen pysyy ennallaan tai lisääntyy ruokahalun kasvaessa, on tietysti selvää, että rasvaa tulee. Kortisolilla on myös tapana kerryttää sitä rasvaa tiettyihin paikkoihin, kuten esim. niskaan.

Liiallinen kortisolin eritys (hyperkortisolismi) tunnetaan nimellä Cushingin syndrooma.

"Symptoms include rapid weight gain, particularly of the trunk and face with sparing of the limbs (central obesity). A common sign is the growth of fat pads along the collar bone and on the back of the neck (buffalo hump) and a round face often referred to as a "moon face". "

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Helmi 09, 2010 1:39 pm 
Poissa

Ertsu kirjoitti:
Uskokaa jo. Se paino laskee sillä, ettei tee mitään ja syö vain sen verran kuin on nälkä. Painon nostaminen se vasta työtä vaatii. 65 kiloisesta rääpäleestä 90 kiloiseksi mieheksi olen kasvanut vain raskaalla työllä ja punttisaliharjoittelulla.

Piti vielä lisätä, että laskiaispullat ja Runebergintortut ovat parhaita laihdutuslääkkeitä tähän vuodenaikaan.

Usko jo, ettei kaikki ole samanlaisia kuin sinä ja minä. Itsekin olen aina ollut alipainoinen, vaikka kuinka olen yrittänyt lihottaa. Toisilla se vain on hieman eri lailla. Voi lihoa, vaikka söisikin vain nälkäänsä, koska on liikaa nälkää. Se voi johtua jostain geneettisestä tekijästä tai vääränlaisesta ruokavaliosta (liikaa hiilareita ja viljaa). Jos kaikki olisivat kehontoiminnoiltaan kuin minä, ei maailmassa kovin montaa ylipainoista olisi. Minulle laihana pysyminen on aina ollut kuin tuomio, en ole edes kyennyt lihomaan. Jos olen väkisin yrittänyt syödä enemmän, on tullut paha olo ja saattanut mennä hyvin pitkään että tullut taas nälkä. Koskaan ei ole tarvinnut nälkää nähdä laihana pysymiseen. Eikä se nälkäkään ole edes tuntunut niin kovin pahalta.

Veljeni olivat erilaisia. Isoveli aina normipainoinen, pikkuveli myös, ellei vähän tukevahkokin välillä. Joten ei voi olla pelkästään ruokatottumuksista kiinni, samaa sapuskaa syöty. Itse jopa olin pienenä persoin makealle.

Vesipuisto, sisätiloissa.. palmuja, trooppisia kasveja.. puhdasta lämmintä vettä, ja vesiputouksia jotka verhoavat mystisiä luolia joissa soi sisällä hämynen tunnelmamusiikki.. kaikki on keinotekoista, mutta samalla aidointa mitä ronronin mieli voi kokea.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Helmi 09, 2010 5:30 pm 
Poissa

RonRon, on sellainen juttu kuin ironia: :wink:

Ertsu kirjoitti:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 10, 2010 1:40 pm 
Poissa

Ihan tosissaan se oli paitsi tuosta lopusta.

Vesipuisto, sisätiloissa.. palmuja, trooppisia kasveja.. puhdasta lämmintä vettä, ja vesiputouksia jotka verhoavat mystisiä luolia joissa soi sisällä hämynen tunnelmamusiikki.. kaikki on keinotekoista, mutta samalla aidointa mitä ronronin mieli voi kokea.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 10, 2010 2:34 pm 
Poissa

Vähäkalorinen dieetti laskee (apinoiden) ruumiinlämpöä, toisin kuin runsaskalorinen ruokavalio:

Onko tuo siis se "säästöliekki"?

Lindebergin et al. (2007) mukaan sitä voi pitää selityksenä korkeakaloristen dieettien yllättävän korkeaan laihdutusvaikutukseen (tai päinvastoin, matalakaloristen huonoon tehoon):

"In this context, the laws of thermodynamics need to be considered thoroughly. These laws state that energy is constant and cannot be destroyed. However, they also state that energy can take various forms, including heat, and that conversion from one form of energy to another is more or less efficient [41]. Highly relevant, then, is the finding in animal experiments of decreased body temperature on low-calorie diets [42, 43]. Accordingly, identical weight loss on different energy intakes does not violate the laws of thermodynamics [41]."

http://www.springerlink.com/content/h76 ... ltext.html

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 10, 2010 6:01 pm 
Poissa

Joo, termogeneesin lisääjät ovat uusien laihdutusvalmisteiden järkevämpää linjaa:

http://manninen-nutraceuticals.blogspot ... us-ja.html

Järkevämpää siksi, että mitä järkeä on ensin syödä rasvaista ruokaa ja sitten kakkia sitä pihalle ? (orlistaatti ym.)

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2010 6:31 pm 
Poissa

Morjes taas!

En pariin viikkoon ole käynyt täällä, mutta nyt tulin tänne vähän kirjoittamaan. On tapahtunut muutoksia sitten viime kerran. Aloitin VHH- ruokavalion, eli olen jättänyt täysin pois puuron, leivän, perunan ja makaroonin. Riisiä syön jonkun verran, mutta ei paljon eikä usein. Heitin kaikki kevyttuotteet roskiin, siis margariinipaketit. Nykyisin paistan ruoat voissa, ja olen ostanut jääkaappiin rasvaisia maitotuotteita kuten kermaa, bulgarianjugurtia, partaäijää ja 30% juustoa, mitään kumijuustoja en enää syö. Ostin myös metwurstia, jota en olekaan vuosiin syönyt. Syön mahdollsimman paljon kasviksia, eli vihanneksia ja juureksia. Perunan tilalla käytän kukkakaalia ja kyssäkaalia. Eli täydellinen muutos ruokavalioon. Hedelmien syöntiä oeln rajoittanut, mutta tilalle olen hankkinut kotimaisia marjoja, joita sekoitan rasvaisiin jugurtteihin. Lisäksi käytän nyt siemeniä ja vähän leseitä.

Mikään herkkujen ystävä en ole aiemminkaan ollut, joten minulla ei ollut nistä luopumisen tuskaa. Karkkeja, jäätelöä, limsaa ja perunalastuja ym. moskaa en ole vuosiin syönyt, enkä ylipäätänsä ole ollut roskaruoan ystävä. En ole moneen vuoteen syönyt mitään grillituotteita enkä käy mäkkärissä (ei täällä sitä kyllä olekaan). Käytin vuosien ajan kevyttuotteita eli mahdollisimman rasvattomia. No oliko siitä vastaavaa hyötyä? Eipä ollut, ei niin yhtikäs mitään. Olihan mulla aiemminkin jonkin verran ylipainoa, mutta kaksi ja puoli vuotta sitten alkoi paino nousta vauhdilla, kun aloitin kortisonin syönnin. Joten, rollerghost, kyllä se niin on että tuo lääke on erittäin lihottavaa laatua. Kortisoni myös saattaa aiheuttaa diabeteksen, kuten mulle kävi. Lääkäri ja diabeteshoitaja sanoivat, että se laukaisi mulle tämän taudin. Joten tässä nyt ollaan.

Entä tänään? Liikuntaa en ole ehtinyt lisätä vielä yhtään, eli liikun saman kuin ennenkin. Minä en kuitenkaan ole mikään sohvaperuna ollut, enkä ole nytkään. Mulla ei ole telkkaria, joten miksi istuisin sohvalla tyhjän panttina? Sohva ja nojatuolit ovat käytössä vain silloin, kun tulee vieraita, eikä niitä kovin usein käy. Mutta yllätys, yllätys. Alussa mainitsemani ruokavalion muutos on ilmeisesti alkanut tuottaa tulosta. Punnitsin itseni maanantaina ja painoin 112 kg. Tänään menin puntariin ja lukema oli 110 kg. Eli tämän viikon aikana olisi tällä systeemillä lähtenyt 2 kg painoa pois. Jos muutaman päivän kuluttua vaaka näyttää vielä vähemmän, niin silloin uskon että Heikkilän ruokavalio toimii. Olen tuolla karppaus.info- sivustoilla vieraillut viime aikoina suuressa määrin, ja sieltä saa hyvää tietoa asiasta.

Kiitos, jos jaksoitte lukea tänne asti. Kiitos myös siitä, että olette monin antaneet monia hyviä neuvoja ja sillä tavalla tukeneet minua tässä paino-ongelmassa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2010 10:57 am 
Poissa

Vähän mietin tuossa lukiessani että olikohan tuo liian suuri ja nopea muutos.. eikö tullut mitään negatiivisia oireita? Huimausta väsymystä päänsärkyä vitutusta mahavaivoja kakkavaivoja heikotusta nivelkipuja lihassärkyä mitään? Monilla se vaatii sen totutteluajan ja tuohon ruokavalioon sopeutuminen saattaa viedä pitkäänkin. Hienoa kuitenkin jos toimii ja on jo kiloja lähtenyt. Kuulosti ihan oikeansuuntaiselta valiolta. Tärkeintä lienee jättää viljatuotteet pois, siinä vähentyy samalla hiilarien saantikin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2010 1:49 pm 
Poissa

^ Yleensä kun karppauksen aloittaa ja insuliini laskee normaalille tasolle, kehosta poistuu aika paljon nestettä kun munuaisten natriumineritys normalisoituu. Alun nopea painonpudotus johtuu siitä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2010 9:13 pm 
Poissa

Olen nyt pari viikkoa harrastanut tätä karppaamista, ja ihan hyvin on mennyt. Olotila on ihan hyvä niin fyysisesti kuin henkisestikin. Mikään ei vituta, päinvastoin olen iloinen ja pirteä. Kävin tiistaina fysioterapiassa ja fysioterapeuttini kehui, että olen paljon virkeämmän oloinen kuin aiemmin. Hän muuten itsekin suosii VHH- ruokavaliota, joten oli mukava jutella aiheesta samalla, kun hän käsitteli niskojani ja hartioitani.
Sellainen positiivinen juttu vielä, että maha ja suolisto eivät ole tästä kärsineet. Aiemmin minulla oli kauheita mahakipuja, lähinnä suoliston takia. Suoliston ei ole moneen vuoteen kunnolla toiminut, ja lisäksi olen kärsinyt jatkuvista ilmavaivoista niin, että siitä tuli jo oikein sosiaalinen haitta. Lisäksi saattoi mennä 3-4 päivää ettei tarvinnut mennä "isolle asialle". Nyt kun olen syönyt esim.rasvaisia jugurtteja, kermaa ja voita onkin suoli alkanut pelaamaan paremmin, eikä kyseinen asia ole enää niin kivulias.

Näyttää sille, että mun kohdalla tämä muutos on alkanut jotenkin vaikuttamaan. Ainoa puute tässä on se, että mulla ei ole talousvaakaa, jolla voisin tarkasti punnita syömiseni, mutta olen kuitenkin aika hyvin osannut arvioida missä määri mitäkin syön. Seuraavana eläkepäivänä aionkin ostaa itselleni lahjaksi vaa'an. Jos vain jaksatte ja viitsitte edelleen lukea tekstejäni, kirjoitan miten on jatkossakin mennyt.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 12:48 am 
Poissa

PeterH kirjoitti:
^ Yleensä kun karppauksen aloittaa ja insuliini laskee normaalille tasolle, kehosta poistuu aika paljon nestettä kun munuaisten natriumineritys normalisoituu. Alun nopea painonpudotus johtuu siitä.

Ja (karppauksen aikana poistuva) glykogeeni sitoo vettä kroppaan kans moninverroin itseensä nähden. Heti ku syö vähän hiilaria, se neste myös superkompensoituu takas.

Anekdoottina kollegani "alakarppas" vuoden aikana 25 kg pois. Nyt on tullu 6 kk:n sisään saman verran bonuksineen takas. Jos haluaa set pointin pysyvän alempana pitää myös harrastaa suht raskasta liikuntaa säännöllisesti, ja tätä ei herra jaksanut / kerinnyt ainakaan isommassa määrin, paljonkohan vetämättömyydestä oli hiilarien puutteen takia.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 11:20 am 
Poissa

KidV kirjoitti:
Anekdoottina kollegani "alakarppas" vuoden aikana 25 kg pois. Nyt on tullu 6 kk:n sisään saman verran bonuksineen takas.

Kysymys kuuluukin: miksi hän lopetti?

Tuntuu hassulta että virallisterveellistä ravintosuositusta pidetään "normaalina", ja että alakarppaus olisi jokin poikkeustila.

Minulta täysi adaptaatio kesti vuoden, mutta en ole kokenut muutamaan kuukauteen enää lainkaan tarvetta tankata hiilareita mitään urheilua varten.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 11:23 am 
Poissa

selbstgelernt kirjoitti:
Aiemmin minulla oli kauheita mahakipuja, lähinnä suoliston takia. Suoliston ei ole moneen vuoteen kunnolla toiminut

Mukava lukea että tilanteesi lähti parantumaan. Minulla oli puolitoista vuotta sitten vähän samantapainen tilanne, nimittäin IBS (ärtynyt paksusuoli), johon sain jopa lääkettä. Kun vaihdoin ruokavaliota ja jätin viljatuotteet syömättä, pakki alkoi toimia huomattavasti paremmin. Migreenikin parani. Särkylääkkeiden käyttö on muuttunut vain satunnaiseksi, ja vatsalääkkeiden käyttö loppui minulta kokonaan.

Ja mikäli tällä osastolla oleviin ketjuihin ("viljojen gluteeni huumeiden listalle?") on uskominen, niin nuo vatsavaivathan ovat johtuneet nimenomaan viljatuotteista ja niiden gluteenista ja muista haitta-aineista. Riisi ja peruna ovat tässä suhteessa vatsaystävällisempiä. Siis jos ei halua rajoittaa hiilareita, kannattaa ainakin rajata viljat pois, erityisesti vehnä.

Lainaa:
Näyttää sille, että mun kohdalla tämä muutos on alkanut jotenkin vaikuttamaan. Ainoa puute tässä on se, että mulla ei ole talousvaakaa, jolla voisin tarkasti punnita syömiseni

Itse asiassa kun alat karppaamaan ihan tosissasi, huomaat että kaloreilla ja ruuan määrällä on vähemmän merkitystä, ja nälästä itsestään tulee täysin luotettava ravinnontarpeen mittari. Riittää siis että syö nälän mukaan. Induktiovaiheen jälkeen on huomattavasti vähemmän nälkä kuin aiemmin, insuliiniresistenssin vallitessa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 271 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 19  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]