Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
JuurikinNiin
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: Ke Syys 21, 2011 2:53 am |
|
|
|
Mää veikkaisin, että lämpimässä kuluttaa paljon kaloreita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: Ke Syys 21, 2011 6:09 am |
|
|
Schwarzenegger kirjoitti: Reifengas kirjoitti: Kuumassa saunassa. Kylmässä ihminen kuluttaa todella paljon enemmän kaloreita kuin kuumassa. Tim Ferrissin 4 Hour Body kirjassa on kappale Ray Cronisen kokeilemista kylmähoidoista. Kylmäsuihkuilla, vähillä vaatteilla ulkona kävelemisellä, ilman peittoa nukkumisella yms hän laihdutti keskimäärin 4 kiloa viikossa RASVAA. Kannattaa perehtyä ko. kirjaan ::) Olen ison Arskan kanssa samaa mieltä. Kylmässä kuluu eniten. Siksi miksi ihmiset ja eläimet on suhteessa isokokoisempia kylmillä seuduilla perustuu mielestäni siihen että isompi massa suhteessa ihon pinta-alaan pienentää suhteellista lämmonhukkaa kehosta. (ja rasva toimii vararavintona ja "insulaattorina").
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: Ke Syys 21, 2011 9:29 am |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2783 Paikkakunta: Internets
|
Ertsu kirjoitti: Etelämantereen matkaajat söivät voita eivätkä lihoneet. Kylmän ilman hengittäminen kuluttaa energiaa kaikkein tehokkaimmin. Minäkin syön voita enkä liho, ja minun huoneessani on sentään 20 astetta lämmintä, ei -20 tai muuta vastaavaa. Ihmisen keho kuluttaa sitä enemmän energiaa, mitä kylmemmässä se on. Kehoa lämpimämpi ilmasto aiheuttaa lähinnä hikoilua, joka kuluttaa myös energiaa, mutta marginaalisesti hikoilun aiheuttamiin haittoihin nähtynä. Itse asiassa, ihmisten (usein kylmänä) kuumalla ilmalla janoonsa nauttima vesi, joka on kehoa viileämpää, kuluttaa helposti monin verroin enemmän energiaa kuin kuumuus itsessään: 1 litrasta 6-asteista jääkaappivettä keho kuluttaa sen 36-asteiseksi lämmittämiseksi 30 kilokaloria energiaa. Jos oletetaan, että meillä on 80kg painava henkilö, hänessä on lämpökapasiteettia 80 000 grammaa kertaa veden lämpökapasiteetti, joka on 1kcal per aste = 2880 kcal lämpöenergiaa. Jos ihmisen keho lämpenee yhden asteen, siihen kuluu energiaa siis 80 kilokaloria tai 24 tunnissa 1920 kilokaloria. Tämä siis huomioimatta lainkaan lämpökapasiteetin säilymistä ja eristeitä, kuten vaatteita. Kuitenkin, useampi tunti 20 asteen pakkasessa suhteellisen kevyissä vaatteissa kuluttaa energiaa helposti 1000-2000 kilokaloria. Kehon lämmöntuottokapasiteetti ei kuitenkaan ole rajaton, ja tietyssä kohdassa tulee taite, jossa keho alkaa jäähtyä, ja sitä seuraa sitten hypotermia ja lopulta kuolema. Esimerkiksi pakkaseen nukahtaminen voi olla fataalia elintoimintojen hidastuessa ja kehon lämmöntuottokapasiteetin muuttuminen riittämättömäksi. Oikein kovaa liikkumalla energiantuottoa voi kasvattaa edelleen, mutta kehon fyysiset rajat tulevat vastaan, ja sitä kovempi rasitus voi sitten aiheuttaa jopa kuoleman. Keho kykenee tuottamaan hetkellisesti jopa 3 kilowattia energiaa, mutta pitkän ajan mediaanituotto liikkuu muutamien satojen wattien paikkeilla maksimissaan. Ihmisen kehon energiasta suurin osa kuluu kehon lämmittämiseen ja loput kemialliseen energiaan elintoiminnoista aiheutuviin reaktioihin. Samalla kaavalla voi laskea peruskulutuksen, joka nousee jo pelkällä paikallaan löhöämisellä sinne 2000 kilokaloriin, vähänkin liikkuvalla kolmeen tonniin. Huoneilman tai muiden oleskeluolosuhteiden jäähdyttäminen kasvattaa kehon energiankulutusta siis merkittävästi. Ympäröivän materiaalin lämmönjohtokyky vaikuttaa energiankulutukseen erittäin radikaalisti. Vesi johtaa lämpöä moninkertaisesti ilmaa paremmin. Koska keho on suurimmalta osalta vettä, kehon lämmönkulutus voidaan laskea yksinkertaisella 1kcalXkehonpaino grammoissaXvedessä vietetty aika - kaavalla suoraan, jos oleskellaan vedessä. Viileässä vedessä uiminen saattaa siis kuluttaa jo tunnissa koko normaalin päivän verran energiaa. Vedessä lilluminen vaan johtaa nopeasti hypotermiaan, jos lämpötila on niin alhainen, ettei kehon maksimilämmöntuotto kykene kumoamaan sitä. Lyhyesti: oleskele viileässä vähissä vaatteissa, nauti kylmiä elintarvikkeita ja liiku paljon niin energiankulutus on maksimaalista. Tämä ei ole kehotus vaan lyhennelmä em. faktoista, enkä ota vastuuta jos joku vilustuu tai paleltuu hengiltä. 
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kohe
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: To Syys 22, 2011 6:32 pm |
|
|
|
Vielä sellainen käytännön huomio että helteellä ruoka ei paljon maistu, mutta pakkasella kyllä tulee nälkä nopeasti. Tämä kertonee elimistön energian tarpeesta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Reifengas
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: Pe Syys 23, 2011 10:07 pm |
|
|
|
Idea on tämä:
Ihminen hikoilee yli 30-asteista vettä, ja nauttii tilalle vastaavan määrän alle 10-asteista vettä. Keho lämmittää kylmän veden lämpimäksi, mihin kuluu valtavasti energiaa.
Toimii, kun on kuuma. Ei toimi, kun on kylmä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: Pe Syys 23, 2011 10:17 pm |
|
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 4:09 pm Viestit: 3870 Paikkakunta: Takanasi...
|
Reifengas kirjoitti: Idea on tämä:
Ihminen hikoilee yli 30-asteista vettä, ja nauttii tilalle vastaavan määrän alle 10-asteista vettä. Keho lämmittää kylmän veden lämpimäksi, mihin kuluu valtavasti energiaa.
Toimii, kun on kuuma. Ei toimi, kun on kylmä. Ei nyt valtavasti sentään. 1 litra 10 asteisen veden lämmittäminen 37 asteiseksi kuluttaa 27 kcal.
_________________ ...ja aina askeleen edellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Reifengas
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: La Syys 24, 2011 1:23 am |
|
|
|
Mutta kun ei vedestä tule energiaa. Ja pakko on juoda! Muuten kuivuu!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: La Syys 24, 2011 1:25 am |
|
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 4:09 pm Viestit: 3870 Paikkakunta: Takanasi...
|
Reifengas kirjoitti: Mutta kun ei vedestä tule energiaa. Ja pakko on juoda! Muuten kuivuu! Saat juoda aika monta kuutiota kylmää vettä, jos aiot sillä laihtua. Syömättömyydellä toki laihtuu.
_________________ ...ja aina askeleen edellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: La Syys 24, 2011 1:36 am |
|
|
|
Kun muutamia kymmeniä kilokaloreita tulee lisää sieltä sun täältä, siinä on äkkiä tunnin juoksulenkin verran energiankulutusta. Itse asiassa jo sillä, kun laskee huoneiston lämpötilan 20 asteesta 18 asteeseen, saa energiankulutusta lisättyä tuon verran pelkästään olemalla huoneistossa.
Tosin, tutkimusten mukaan ruoan määrä kilokaloreissa ei ole mandaattori laihtumiselle, vaan ruoan laatu. Toiset tutkimukset myös puoltavat, ettei kalorimäärän vähentäminen välttämättä edesauta laihtumista tehokkaasti. Kun elimistö saa runsaasti energiaa, se kuluttaa herkemmin omia energiavarastojaan, sillä silloin ei ole säästämisen tarvetta. Nimimerkillä yli kolme tonnia päivässä syönyt ja silti laihtunut.
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Dersu
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: La Syys 24, 2011 7:13 am |
|
|
|
Kylmässä ei koviin paljon enerigiaa kulu, jos ei kuluta. Saunassa kuluu suolaa ja vettä. Nyt hukkui kysymyksen pointti. Oliko kysymys - vai + asteista?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kohe
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: La Syys 24, 2011 10:46 am |
|
|
Dersu kirjoitti: Kylmässä ei koviin paljon enerigiaa kulu, jos ei kuluta. Saunassa kuluu suolaa ja vettä. Nyt hukkui kysymyksen pointti. Oliko kysymys - vai + asteista? Niin, ajatellaanko tässä elimistön energian kulutusta vai kehon energiahukkaa eli lasketaanko haihtuminen mukaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: La Syys 24, 2011 2:34 pm |
|
|
|
Keho kuluttaa edelleen 95% energiastaan lämmittämiseen. Pelkkä oleilu kylmässä ympäristössä nostaa siis energiankulutusta. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Dersu
|
Viestin otsikko: Re: Missä lämpötilassa keho kuluttaa eniten kaloreita? Lähetetty: Su Syys 25, 2011 10:14 pm |
|
|
|
Ei tässä nyt ole mikään vaikea ymmärtää. Jos nyt ollaan hakemassa jotakin "infernaalista" energia hukkaa, niin veikkaan, että kyllä. Pakkasessa kuuluu enemmän energiaa, kuin niin sanotussa helteessä.
_________________ Typerimpiin kysymyksiin ei tartte vastata
|
|
| Ylös |
|
 |