Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Doctor Jimmy
|
Viestin otsikko: Mistä johtuu ihmisen mieltymys lämpimään ruokaan? Lähetetty: Su Loka 01, 2006 4:45 pm |
|
|
|
Eli miksi ruoka lämmitetään?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Volitans
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Loka 01, 2006 6:00 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 10:59 am Viestit: 9669 Paikkakunta: Tellus (+/-)
|
|
Lämmittäminen tappaa mikrobeja. Lämmitetyssä ruoassa on pienempi riski ruokamyrkytykseen.
Ruan kypsennys muodostaa moneen ruokaan enemmän makuaineita. Lämpimässä ruoassa aromit vapautuvat herkemmin, jolloin tuoksu ja maku tuntuvat paremmin.
_________________ Suomen Chiliyhdistys ry. http://www.chiliyhdistys.fi
|
|
| Ylös |
|
 |
|
HohoFoo
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Loka 01, 2006 6:32 pm |
|
|
|
Ruuan lämmittäminen ruumiinlämpöiseksi kuluttaa energiaa, kun taas ruumiinlämpöä korkeampi ruuan lämpötila säästää kehon omia energiavaroja esim kylmässä ilmastossa.
Lisäksi monet kasvikset muuttuvat paremmin sulaviksi, niitten ravintoaineet imeytyvät paremmin, monet kasvien haitalliset suoja-aineet tuhoutuvat.
Pehmeäksi kypsentäminen säästää hampaita kulumiselta, lapset ja vanhukset saavat helpommin ravinteita ja vanhukset pystyvät pitempään siirtämään opittua kulttuuriperimää jälkipolville.
Keksittekö lisää?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tiäremiäs
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 1:36 pm |
|
|
|
On luonnon kypsyttämiä ruokia, mitä ei tarvi lämmittää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
H
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 2:31 pm |
|
|
|
Siihen lienee kaksi syytä.
1. Lämittäminen pehmentää tai muuten tekee monista ruoista (paremmin) ihmiselle sopivia. => Enemmän ravintoa ja valinnanvaraa eli varmuutta ravinnon hankinnassa. => Lämpimästä ruoasta pitäneet ovat pysyneet paremmin hengissä.
2. Lämmittäminen tappaa loisia, bakteereita ja viruksia sekä poistaa joistakin ruoista myrkyn. => Lämpimästä ruoasta pitäneet ovat pysyneet paremmin hengissä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Nist
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Loka 10, 2006 11:30 am |
|
|
Lämmin ruoka tuntuu paremmalta suussa. Kaveripariskunta lämmittää koiralleen koiranruuankin - "jotta aromit tulisi paremmin esille" ! 
_________________ hiilaritietoisuutta ja pikku blogini
|
|
| Ylös |
|
 |
|
anklebone
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Loka 10, 2006 11:38 am |
|
|
..lisäksi lämmin ruoka tuo aromit paremmin "esille", eli ruoan maku voimistuu.
EDIT:
jaahas. Voisi näköjään lukea muidenkin viestit hieman tarkemmin, oli näköjään mainittu jo aiemmin tuossa yläpuolella 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
mii
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Loka 10, 2006 11:43 am |
|
|
Mä oon varmaan jotenkin perverssi ku mun mielestä
kylmä ruoka on ihan älyttömän hyvää.
Toki lämminkin ruoka on 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ayla
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Loka 10, 2006 3:09 pm |
|
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 3:41 am Viestit: 14567 Paikkakunta: Sverige
|
|
Lämmin ruoka tuoksuu, se herättää halun syödä, etenkin jos se tuoksuu hyvälle. Kylmä ruokakin voi tuoksua, mutta kylmää ruokaa syödessä ei tunnu lämmin olo. Kesällä kylmä ruoka menettelee kun on lämmin, kuuma ilma. Mutta muulloin "ruumis" kaipaa lämmintä sisäänsä.
_________________ - Olen arabi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
May
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Loka 13, 2006 4:40 am |
|
|
Itse veikkaisin ns. biologisia syitä edellämainittujen lisäksi: muinoin lämmin ruoka, esim. lämmin liha on viitannut hiljattain teurastettuun/surmattuun saaliiseen, kun taas kylmä liha on todennäköisemmin ollut jo vanhempaa ja samalla vilissyt haitallisia bakteereja jo kuolettavassa määrin, jolloin kylmän lihan hyväksyneet ovat suuremmassa määrin menehtyneet ja lämpimästä lihasta pitäneet ovat jääneet henkiin jatkamaan sukuaan. Sukupolvien aikana vaikutus on kertaantunut, jolloin lopulta valtaosa tuntee mieltymystä lämmintä lihaa/muuta ruokaa kohtaan. Lisäksi toki aromit voimistuvat lämmön myötä, mutta se, miksi lämpöön liittyvä aromien voimistuminen tietyllä tavalla koetaan miellyttäväksi, hyvinkin voisi liittyä samaan evoluutioperäiseen ajatukseen. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
May
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Loka 13, 2006 4:42 am |
|
|
Lisäys edelliseen: ovathan ne edelliset seikatkin biologisperäisiä; tarkoitan ehkä voimakkaan evoluutioperäistä ajatushahmotelmaa (selitinkö taas mahdollisimman epäselvästi?). 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taha
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Loka 13, 2006 6:35 am |
|
|
May kirjoitti: Itse veikkaisin ns. biologisia syitä edellämainittujen lisäksi: muinoin lämmin ruoka, esim. lämmin liha on viitannut hiljattain teurastettuun/surmattuun saaliiseen... Oletko koskaan tutkinut raakaa lihaa ja huomannut, miten se eroaa maultaan, näöltään ja rakenteeltaan paistettuun?
_________________ "Haluatteko verta käsiinne ja minusta marttyyrin? Minä olen siihen valmis, mutta oletteko te?"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hamppu
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Loka 13, 2006 7:34 am |
|
|
Syökää vuosi raakaa haukea ja ahventa ja käykää vuoden päätteeksi lääkärillä laskettamassa montako lapamatoa kropasta löytyy. Luulen ettei sen jälkeen enää ihmetytä miksi ruokaa kypsennetään. http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapamato
Raa'asta karhun lihasta voitte käydä hommaamassa itsellenne trikinejä, hirvestä voitte napata ekinokokin. Myös jänisrutto voisi olla hyvä lisä kokoelmaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
SAMAEL
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Loka 13, 2006 8:20 am |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:07 pm Viestit: 9998 Paikkakunta: City of Dis
|
|
Ostakaa pala naudanlihaa, sipuleita ja perunoita. Yrittäkää syödöä sellaisenaan. Syy selviää.
_________________ *Destroy Everything* (rebuild and start again)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
PeterH
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Loka 13, 2006 8:30 am |
|
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 10:18 pm Viestit: 2819 Paikkakunta: Espoo
|
|
... mutta tartarpihvi, graavilohi ja sashimi on hyvää.
Raaka liha itse asiassa sulaa helpommin kuin kypsäksi paistettu, sillä kypsytetyn lihan proteiinit ovat kökkäröityneitä ja vaativat ruuansulatukselta enemmän duunia.
|
|
| Ylös |
|
 |