Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 9:11 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Nyt nostetaan aspartaami pöydälle
ViestiLähetetty: Ke Marras 02, 2011 12:52 pm 
Poissa

Vpää kirjoitti:
Siis miksi aspartaamia ylipäänsä olisi pakko käyttää? Yksi vaihtoehto on stevia ja varmasti terveellisempiä kemikaaleja on ja voi kehittää kuin aspartaami. Kun on vanha tuote joka myy niin miksi vaihtaa.

Yksi fiksu tapa on miettiä makean kulutustaan. Jos on tottunut sokeriin ja makeaan niin sitä helposti lisää tarpeettomia määriä joka paikkaan. Suosii luontaisia makean lähteitä niin sokerin kulutus laskee ja haitat vähenee, kun on "koko paketti" eikä vain se puhdas sokeri. Hyväksyy makean kulutuksen säännöstellysti. Opettelee juomaan esim kahvin makeuttamatta, mutta makean nälkään syö suklaata ja mielellään tummempaa sellaista.

Jos ihmisellä on voimakas sokeri addiktio, niin todennäköisesti se voi johtua muista tarpeista. Jotain puuttuu niin ihminen kompensoi jollain toisella puutteen. Näin Suomessa se voi olla esim läheisyyden puute tai passiivinen elämäntapa. Liikunta pitää elimistön skarpimpana tarpeille kuin sohvaperunana oleminen ja jos tunne-elämä on kunnossa, niin varmasti turha napostelu jää vähemmälle.

Olisikohan steviassa vaikka se vikana että mistä kummasta sitäkin saa... ja saako sitä edes käyttää:

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Sup ... 5252907761

Eivät kaikki mussuta sokereita sydänsuruihinsa. Aivan kuten jo muinaisihmiset kokoontuivat yhdessä herkuttelemaan juhliakseen jotain merkkietappeja elämässä, tai vaikka ihan vaan sitä että oli saatu saalista/satoa jne. niin ihminen on taipuvainen nautiskelemaan herkuista silloin kun hänellä on hyvä olla. Tämähän nähdään esim. siinä että pitkään seurustelleet tai yhdessä eläneet ihmiset ovat joskus huomattavastikin painavampia kuin sinkkuaikanaan. Eli kaikki yhteiset hetket on vedetty namia oikein urakalla. (On tästä kokemusta omaltakin kohdalta jo kahteen kertaan.)

Pitää olla aika HC ja pro että tuonne luontoonkin jaksaa joka päivä vaivautua reippailemaan silloin kun aurinko ei paista ja saattaa tihkuakin heittää päin naamaa. Keho ikäänkuin omaa ihan oman tahdon ja mieluummin jäisi "luolaan" änkemään itseään piukeaksi hiilareilla.

Mutta jos malttaa olla VHH-dieetillä jokusen aikaa, huomaa että sokeri alkaa ällöttämään. Isketään joku sokeroitu jogurttikin eteen, niin sehän maistuu aivan keinotekoiselle ja sokeri suorastaan pistelee suussa. En ymmärrä miksi sitä sokeria pitää kaataa oikein läjäpäin tuotteeseen kuin tuotteeseen. Parantaako se jotenkin säilyvyyttä? Suklaat olisivat omasta mielestäni aivan takuulla ihan yhtä hyviä kuin ovat jos vähentäisi niistä reippaasti puolet sokerista pois. Itse pidän enemmän rasvan tuntemuksesta suussani kuin sokerin mausta, joten tuotteet joissa on kumminkin rasvaa varmasti maittavat vähän vähäsokerisimpinakin.

Aspartaamin ongelmahan sitten lienee se että siinä ei ole sitä säilyvyysominaisuutta, JOS siis sokerissa on (oletan että on koska ennen vanhaan ei ollut Atamonia ja silti mehut ja hillotkin saatiin säilymään talven yli). Mikä on kyllä aika hassu juttu siinä mielessä että formaldehydihän nimenomaan taisi olla "säilöntäaine"... Mutta kun aspartaami ei sitä normaalissa tilassaan sellaisenaan ole?

Ja totta vieköön, kuten Barbaari kertoi tuosta 30 asteen ylittymisestä, niin ihmeellistä miten aspartaamia voi käyttää lainkaan. Onhan kehossakin 37 astetta. (Samoin minun on myös ihmetyttänyt miksei joitakin vaatteita voi pestä kuin 30 asteessa koska kehon pinnallahan ne ovat jatkuvasti lämpimämmässä tilassa.)

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Marras 02, 2011 10:06 pm 
Poissa

Minun tietojeni mukaan aspartaamia koskeva ruoanlaittorajoitus tarkoittaa, ettei sitä tulisi paistaa, käristää uunissa tmv. merkittävästi lämmittää, koska sillä on yhteinen sulamis- ja hajoamispiste vajaassa 250 asteessa, ja jäljelle jää sitten ilmeisestikin sen kemiallisia yhdisteitä, kuitenkin eri yhdisteitä kuin mitä ruoansulatuksessa syntyy. Kuumaan teehen tmv. lisääminen sen sijaan ei ole ongelma. Olen lukenut itsekin legendan siitä, että se muuttuu liiassa kuumuudessa formaldehydiksi, mutta villi veikkaus, että cola jonka aspartaami on muuttunut formaldehydiksi saa kyllä karskimmankin äijän yökkäilemään ja kaatamaan litkun vauhdilla viemäristä alas.

Ihmiset pitävät makeasta. Se on psykologinen kysymys, ja syön minäkin mieluummin makeaa kuin vähän makeaa sapuskaa. Mä tosin pidän kirjaa syömisistäni, ja tiedän, että juotuani pullon colaa, mulla on noin ~1400kcal energiankäyttövaraa jäljellä ko. päivänä.

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Marras 02, 2011 10:23 pm 
Poissa

http://www.mtv3.fi/makuja/hyvaolo.shtml?1282185

Tossa lämpötilarajoista. On se näköjään 30 astetta. Eli raja on pienempi mitä ihmisen ruumiinlämpötila.

Joka tapauksessa se voi ylittää tuotantoketjuissa tuon 30- asteen rajan useissakin vaiheissa.

http://www.netikka.net/hypnoosikeskus/aspartaami.htm

"Erityisen vaarallista aspartaami on diabetestä sairastavalle"

Pitäisi oikeasti pistää valtiotasolta laittomaksi suomessa koko aine. Taas olisi jollekkin hitmanille hommia.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Marras 02, 2011 10:51 pm 
Poissa

Vpää kirjoitti:
Opettelee juomaan esim kahvin makeuttamatta, mutta makean nälkään syö suklaata ja mielellään tummempaa sellaista.

Oma über-resepti aamukahville on.

3 dl täysmaitoa/luomumaitoa (lämmitetään höyrykattilassa)
vajaa rkl kaakaoa (makeuttamaton)
n. 2 rkl rypälesokeria (glukoosia)
1 rkl murukahvia.

Kun kehittelin tämän reseptin, niin on jäänyt espressokonekin homehtumaan. Huomaa, että kyse on aamukahvista. Makeannälästä ei tarvitse tinkiä, mutta silti voi luopua sokerista.

Muuten tumma suklaa voi olla hämäävää, eli maitosuklaassa voi olla vähemmän sokeria kuin tummassa suklaassa. Eli kannattaa pitää huolen, että jos syö tummaa suklaata, että siinä on vähintään 70% suklaata. Itse pidän eniten pähkinämaitosuklaasta.

===

Kuinka stevia sietää lämmittämistä? iHerbistä sitä ainakin saa. Ero kai stevian ja aspartaamin välillä, että stevia on luonnon tuote, kun taas aspartaami kait on kemianteollisuuden tuote. (So. stevia kallista, aspartaami halpaa...)

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 12:24 am 
Poissa

Kuka nyt enää edes aspartaamia käyttäisi tai kaipaisi, kun on tullut neotaami - joka on jos mahdollista vielä aspartaamiakin turhempi elimistön tuiverrin ...

Eur Lex: Neotaami

Wiki: Neotame

However, neotame and sucralose are the only two artificial sweeteners ranked as "safe" by the consumer advocacy group Center for Science in the Public Interest.

Monsanto/Nutrasweet ei kuitenkaan herätä luottamusta ... vaikkei varsinaisia haittatutkimuksia näkyisikään.

Siis E951 ja E961!
Ai niin, E961, vaikka onkin melkein sama kemiallisesti, ei ole fenyylialaniinin lähde

Mistäpä noista tietää voi, mutta sokea luottaminen on hulluutta ... jos makeus ei riitä, onhan noita, inkkarisokereita, hunajaa ja muita luonnollisia makeutuksia ...

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 1:52 am 
Poissa

Jostain olen lukenut, että aspartaami on alunperin hermomyrkky.
Itse olen huomannut etten siedä yhtään aspartaamia. Jos juon puoli pulloa lightsiideriä, jossa on aspartaamia juhlat loppuu siihen kun tulee niin huono olo. Muutenkaan en kyllä käytä tekomakeutusaineita enkä kevyttuotteita.

Barbaari kirjoitti:
"Erityisen vaarallista aspartaami on diabetestä sairastavalle"

Pitäisköhän käydä testaamassa...

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 2:15 am 
Poissa

Jos on diabeetikoille erityisen vaarallista niin eihän sitä ole mitään järkevää syytä käyttää elintarvikkeissa.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 3:05 am 
Poissa

Tämä aspartaami keskustelu on vähän sama kuin jos sinä seisoiti järven jäällä kovalla pakkassäällä. Sinulla olisi 30...ei! 100 metriä pitkä pylväs tai siis keppi. Järveen olisi porattu aukko eli avanto. Siis suoraan KESKELLE järveä! Sinä kurottaisit tuon kepin suoraan järven pohjaan. Se ei ulottaisi pohjaan. Hankkisit jostain noin 300-metriä pitkän kepin, ja kokeilisit seuraavana päivänä uudestaan. Seuraavana päivänä 500 metriä pitkän kepin!

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/11/k ... 46589.html

Et taaskaan ulottaisi pohjaan!

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 10:52 am 
Poissa

Aspartaami muuttuu fenyylialaniiniksi, ja se on fenyyliketonuriaa sairastaville vaarallista/haitallista, jonka vuoksi aspartaamia sisältäviin tuotteisiin tulee liittää maininta "sisältää fenyylialaniinin lähteen." Diabeetikoille aspartaami ei ole yhtään sen haitallisempaa kuin kenellekään muullekaan.

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 03, 2011 8:25 pm 
Poissa

Stevian lämmön sietävyys on siis 200°C eli se sietää normaalin ruuan laiton. Ostin itse juuri purkin Steviaa. Katsoo jos vaikka innostuisi leipomaan.

http://cookingwithstevia.com/stevia_faq.html

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]