Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 9:28 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Opamox 30/Diapam 10 bentsoriippuvuuden katkaisuhoito?
ViestiLähetetty: Su Tammi 22, 2012 2:06 pm 
Poissa

Ootteko kokeillu melatoniinia nukkumiseen?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 22, 2012 3:00 pm 
Poissa

Vatkain kirjoitti:

Minä sain "vinkin" täältä melatoniiniin ja hain siihen reseptin. Oli aikas kallista n.egen nappi (2mg) ja uneni jäi kevyeksi. Rauhoitti hyvin ennen nukkumaan menoa. Melatoniini on vielä aikas ronkeli tai tarkka imeytymisessä ja miten on illalla syönnyt jne..näin lekuri asiaa selitti ja taisi pitää paikkansakkin. Vaihteleve vaikutus, jos ei pidä sitä 2h väliä iltapalan välillä.
Teho kuitenkin hiipui lopuksi.

Tuo kärsimyskukkauute painoi "nahkaa" silmille aika tehokkaasti ja piti unen tasaisena koko nukkuma ajan. En heräillyt tyypillisesti parintunnin välein kelloa katselemaan.

Olipas muuten mukava nukkua ysiin ja vailla pökkyrätunnetta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 22, 2012 3:14 pm 
Poissa

Koittaisin tootireddi tilanteessasi varmaankin laskea pamiannoksen mahdollisimman alas mahdollisimman nopeasti jättäen pienenpienen annoksen sitten joksikin aikaa. Ja voihan sen sitten nostaa takasin jos ihan lööperiks menee, pitkä käyttö takana kuitenkin se 6kk pötköön syötynä.
Mahdolliseen unettomuuteen testaisin jotain muuta troppia siinä rinnalla, esim. mirtatsapiinia tai hydroksitsiinia. Ne kylläkin aiheuttaa päiväväsymysta alkuun ja miten pitkään sitten toimii kenelläkin.
Mutta näin vaan minä ja kukin kikkailee tietenkin itselle ja tilanteeseen sopivalla tavalla.

Testatkaas joku muukin muuten Valmariinia just ennen nukkumaanmenoa jos on vähän levoton meininki yöllä, kun tuntuis että tulee nukuttua hieman rennommin etenkin jos on syönyt liian myöhään. Raportoikaa sit tänne kun kiinnostais että vaikuttaako muilla miten ( :wink: ?).

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 22, 2012 4:17 pm 
Poissa

axu kirjoitti:
Vatkain kirjoitti:

Minä sain "vinkin" täältä melatoniiniin ja hain siihen reseptin. Oli aikas kallista n.egen nappi (2mg) ja uneni jäi kevyeksi. Rauhoitti hyvin ennen nukkumaan menoa. Melatoniini on vielä aikas ronkeli tai tarkka imeytymisessä ja miten on illalla syönnyt jne..näin lekuri asiaa selitti ja taisi pitää paikkansakkin. Vaihteleve vaikutus, jos ei pidä sitä 2h väliä iltapalan välillä.

Ai jaa, aika jännä. Mulle maksaa 3 mg melatoniineja 400 kpl jotain 41 €. Ei myöskään ole tarkkaa mulla ainakaan tuon syömisen suhteen. Jos vedän kaksi leipää, melatoniinit ja mene heti sänkyyn niin uni tulee tunnin sisään. Jos otan ne tyhjähköön mahaan niin uni tulee 30-45 minuutissa. Mulla on käytössä ja pelittää hyvin. Kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, mutta tosiaan, moni ei siitä saa apua. Ne jotka saavat ovat poikkeuksetta tyytyväisiä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 22, 2012 4:40 pm 
Poissa

Vatkain kirjoitti:
axu kirjoitti:
Vatkain kirjoitti:

Ai jaa, aika jännä. Mulle maksaa 3 mg melatoniineja 400 kpl jotain 41 €. Ei myöskään ole tarkkaa mulla ainakaan tuon syömisen suhteen. Jos vedän kaksi leipää, melatoniinit ja mene heti sänkyyn niin uni tulee tunnin sisään. Jos otan ne tyhjähköön mahaan niin uni tulee 30-45 minuutissa. Mulla on käytössä ja pelittää hyvin. Kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, mutta tosiaan, moni ei siitä saa apua. Ne jotka saavat ovat poikkeuksetta tyytyväisiä.

Hienoa että melatoniini toimii! Mulla tällainen muistikuva et tuli liian eläviä unia?

Syöttekö B6 vitamiinia koska sillä muistaakseni saa aikaan eläviä unia joten
jos olenkin ottanut ison annokset B6:ta ja sitten melatoniinia?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 22, 2012 10:47 pm 
Poissa

Elävät unet lähti parissa viikossa poies. B6 en ole kokeillut.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2012 1:12 am 
Poissa

Vatkain kirjoitti:

Onko tietoa miksi piti odottaa 2 vkoa että liian elävät unet häviää, miksei vain muutama päivä tms?

Luulen että toi prosessi menee näin jotenkin:
-tryptofaania proteiinista
-B3 (jos vaje niin ensin 60:1 suhteella tryptosta B3 vaje umpeen)
=>sitten serotoniini
=>sitten melatoniini

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2012 2:55 am 
Poissa

tootired kirjoitti:
Vatkain kirjoitti:

Onko tietoa miksi piti odottaa 2 vkoa että liian elävät unet häviää, miksei vain muutama päivä tms?

Varmaan riippuu yksilön päänupista. Jokku ei saa niitä ollenkaan, jollain ne ei lähe koskaan pois jne.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2012 3:49 am 
Poissa

Catilina kirjoitti:
Ei kuulosta realistiselta. Aikaa saa käyttää. Voi olla vuodenkin projekti. Aluksi voi leikata hyvinkin jyrkästi, jopa puolet pois, mutta viimeiset murut ovat tiukassa. Juju on siinä, että kerran laskettua annosta ei enää ikuna koskaan nosteta.

En ehtinyt lukea koko ketjua loppuun, kun on tässä muutakin hommaa. Vaikutit kuitenkin muiden viestiesi perusteella aiheesta ihan tietoiselta. Tootiredin puhuma aika oli siis n. 6kk bentsojen käyttöä, jota sinun mielestäsi ei siis voi parissa viikossa lopettaa? Jopa vuoden projekti? Kuulostaa Heather Ashtonin linjalta, onhan sillä naisella kyllä hyvä tietopaketti asiasta ja paljon faktaakin.

Itsellä kuitenkin on käytännön kokemusta bentsoista usealta vuodelta ja ensimmäisen kerran, kun lopetin niiden käytön aikalailla seinään (siis parin vuoden käytön jälkeen), niin silloin se tuntui helvetiltä ja oloni muuttui epätodelliseksi ja kaikinpuolin ikäväksi. Ei se kuitenkaan lähelläkään hengenvaarallista ollut, olin vain epätietoinen tulevista muutoksista ja se lisäsi tuskaa, koska oli uutta ja tuntematonta.

Nykyään kuitenkin hoidan homman niin, että käytän bentsoja keskimäärin n. 1-2kk, jonka jälkeen lopetan ne seinään ja pidän taukoa pari tai kolme viikkoa ja sen jälkeen käytän niitä taas uudelleen kuukauden tai kaksi ja toistan kuvion. Ja olen tullut siihen tulokseen, että bentsopohjaiset lääkkeet toimivat tuolla tavalla käytettynä erinomaisesti, parantavat unensaamista ja laatua, auttavat psyykkisiin ongelmiini ja on niillä myös joitakin hyviä vaikutuksia elintoimintoihin. Xanor mm. nostaa kasvuhormonitasoja, vähentää kortisolia ja laskee korkeaa verenpainetta ja lisää aivoissa pregnenolonin tuotantoa ja tietysti vähentää glutamaatin eksitoksista ja aivoja vaurioittavaa vaikutusta. Olen kokenut kokonaisuudessaan bentsot ja etenkin Xanorin ja Tenoxin hyväksi ja hyödylliseksi lääkkeeksi ja lopetus ei mielestäni ole vaikeaa, kun siihen osaa asennoitua vain oikealla tavalla.

Toisaalta minua ärsyttää, mutta ymmärrän sen kyllä, että jotkut niitä täälläkin haukkuvat paskoiksi, mutta mielestäni lääkkeen toimivuus on aika pitkälti käyttäjästäkin kiinni. Kuten todettu, itse olen oppinut niitä käyttämään tavalla, joka hyödyttää elämääni. Eikai liian tehokas autokaan ole pohjimmiltaan vahingollinen tehonsa takia, jos se aiheuttaa ongelmia liikenteessä? Todellinen ongelma siinäkin lopulta kuskin taidoista ja kokemuksesta.

Mistään hengenvaarallisuudesta en kyllä lähtisi puhumaan lopetuksen yhteydessä, jos bentsoja on käytetty _terapeuttisilla_ annoksilla. Eri asia, jos on jotakin 40mg xanoria päivässä vuoden ajan käyttänyt (vastaisi siis n. 800mg diapamia päivässä- ja kyllä, luulen että tuollaisiakin annoksia käytetään). Jos kuitenkin käyttää esim. xanoria 2mg tai tenoxia 20-40mg illassa vuoden ajan, voi sellaisen kyllä käytännössä aivan hyvin lopettaa seinään. Ahdistus vähän lisääntyy ja hetkeen ei saa oikein unta, ja ehkä kokematon lopettaja saa jotain muitakin henkisiä oireita, mutta parissa kolmessa viikossa reseptorit ovat käytännössä jo uudistuneet, koska nuo lääkkeet eivät juurikaan keräänny lyhyen puoliintumisajan johdosta elimistöön, kuten esim. diapam ja sen vuoksi elimistö pääsee seinään lopetuksen jälkeen nopeasti sopeutumaan.

Catilina: Voiko mielestäsi bentsojen lopetus myös terapeuttisilla annoksilla olla hengenvaarallista ja jos voi, millä mekanismilla? Itse en siis tuohon kyllä usko, en ainakaan perusterveen kohdalla. Verenpaine, sydämensyke, elintoiminnot kiihtyvät, mutta kyllä sitä terve elimistö kestää pientä kiihdytystilaa hetken aikaa. Äkkiä se sopeutuu - kokemusta siis on.

Edit: Niin ja jos tuntuu, että pumpulle tarvitsee rauhotusta, niin voihan sitä ottaa lopetuksen yhteydessä myös propralia tai muuta betasalpaajaa. Ei se tarvitse mielestäni siihen bentsoa välttämättä ottaa, jos haluaa siitä eroon.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2012 9:49 am 
Poissa

Tosta nyt jää vähän sellainen fiilis että olet joku sikaniska joka käyttää bentsoja lisäravinteina?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2012 1:05 pm 
Poissa

Taitaa olla 10. päivä Diapamia ja 3. yö jo 2,5 mg -annoksella.

Heräilen yöllä ja mutta unet jatkuu ja pääsen 7-8 h joka taitaa olla ihan riittävää.

Siis bentso-riippuvuus alkaa helpottaa joten pitää alkaa miettiä "korvikkeita" melatomiini, imovane tms joita voisi käyttää satunnaisesti?

Ja eihän jatkossa bentsokaan ole poisuljettu jos tulee joku akuutti unettomuus-tilanne kun ei vaan ala käyttään jatkuvasti?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2012 5:34 pm 
Poissa

jees kirjoitti:
Tosta nyt jää vähän sellainen fiilis että olet joku sikaniska joka käyttää bentsoja lisäravinteina?

Heh joo. Ajattelin vain tuoda esiin myös niiden positiivisia puolia, koska tässä ketjussa niistä on nyt taidettu kaivaa ainoastaan niitä negatiivisia esiin. Saa kai sitä tuoda esiin myös sen kolikon toisen puolen vai eikö tässä asiassa ole kuin yksi puoli?

Jokatapauksessa itselläni on ollut tiettyjä ongelmia jo melkoisen pitkään ja olen saanut lääkäreiltä vaivoihin kaikenlaista paskaa, kuten ketipinoria, SSRI, NaSSA, SNRI, antihistamiineja, antipsykootteja jne. Noista kokeilemistani jokainen on aiheuttanut oikeastaan vain lisää hämmennystä ja ongelmia. Lisäksi ne jotka auttavat unettomuuteen tekevät sen liian voimakkaasti ja väsyttävät vielä päiväaikaan ja aiheuttavat todella paskamaisen zombiolon. Varsinkin antipsykootit, kuten Levozin ja Ketipinor, jota minulla on määrätty unettomuuteen väsyttävät itseäni liikaa vielä päivällä ja vievät kyllä melkein työkyvyttömäksi sen takia.

Remeron ja jotkut antihistamiinit, kuten doksylamiini ovat unilääkkeinä ei-bentso lääkkeistä kokemukseni mukaan sieltä parhaimmasta päästä, mutta mirtatsapiinikin väsyttää sillä pienellä annoksella liian pitkään ja tekee zombiolon päiväksi eli ei sovellu kovin hyvin. Mirtatsapiinilla kyllä on joitakin positiivisia vaikutuksia pääkoppaan, jonka vuoksi sitä voisi olla ihan hyvä käyttää, kuten kortisolitasojen lasku (josta saattaa muuten johtua myös sen helvetin pitkä väsyttävä vaikutus, koska laskee aamuksikin kortisolit vaikka aamulla niiden pitäisi olla koholla, jotta vireystila nousisi), BDNF -tasojen kohoaminen, serotoniinin ja noradrenaliinin kohoaminen... nyt ainakin tulee mieleen.

Tuota doksylamiinia ei edes saa Suomesta, ainakaan kun viimeksi kyselin. Eikä myöskään Ketotifenia, joka voisi olla antihistamiineista kokeilemisen arvoinen unettomuuteen. Itselläni vain siitä paska homma, että unettomuus on sen verran paha, että ei oikein luomukeinoilla ole apua siihen saanut, ja huomannut vain vuosien saatossa, että bentsot ovat siihen ehdottomasti parhaimmat - antavat hyvän unen ja pitävät silti toimintakykyisenä.

Edit: Niin siis bentsot ovat parhaimmat, jos niitä osaa käyttää oikein. Eli käyttää kuuriluontoisesti EIKÄ jatkuvasti.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2012 9:02 pm 
Poissa

rollerghost kirjoitti:
Jokatapauksessa itselläni on ollut tiettyjä ongelmia jo melkoisen pitkään ja olen saanut lääkäreiltä vaivoihin kaikenlaista paskaa, kuten ketipinoria, SSRI, NaSSA, SNRI, antihistamiineja, antipsykootteja jne. Noista kokeilemistani jokainen on aiheuttanut oikeastaan vain lisää hämmennystä ja ongelmia. Lisäksi ne jotka auttavat unettomuuteen tekevät sen liian voimakkaasti ja väsyttävät vielä päiväaikaan ja aiheuttavat todella paskamaisen zombiolon. Varsinkin antipsykootit, kuten Levozin ja Ketipinor, jota minulla on määrätty unettomuuteen väsyttävät itseäni liikaa vielä päivällä ja vievät kyllä melkein työkyvyttömäksi sen takia.
...
Edit: Niin siis bentsot ovat parhaimmat, jos niitä osaa käyttää oikein. Eli käyttää kuuriluontoisesti EIKÄ jatkuvasti.

Kiitos kommenteistasi rollerghost! Itselläni myös samoja kokemuksia muista ja monista lääkekokeiluista ja siksi olenkin bentsoa syönyt (tosin liian kauan) eli pitää ottaa opiksi, kiitos vaan!

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Helmi 14, 2012 5:32 pm 
Poissa

Nyt jo yli viikko nukuttu "nollatoleranssilla" eli ei edes murustakaan mitään bentsoa, ei edes Diapamia?! :-)

Vielä kerran kiitos JEESille lopetus-ideasta!

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 15, 2012 6:43 am 
Poissa

tootired kirjoitti:
Nyt jo yli viikko nukuttu "nollatoleranssilla" eli ei edes murustakaan mitään bentsoa, ei edes Diapamia?! :-)

Vielä kerran kiitos JEESille lopetus-ideasta!

Kiva silloin tällöin kuulla kaunis sana kun tietää että on sen ansainnut. Mutta silti isoimman kiitoksen olet itsellesi velkaa. :)

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]