Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 9:37 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 290 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Päivittäinen lisäravinnekoktailisi
ViestiLähetetty: To Helmi 09, 2012 5:15 pm 
Poissa

Puolet maailman väestöstä EI juo koskaan maitoa eikä heillä ole puutetta kalsiumista. Eli mihin me Suomalaiset tarvitsemme maitoa?

Emme mihinkään.

Lähes kaikessa ruuassa on kalsiumia, paitsi ei viljassa ja lihassa.

D-vitamiinin krooninen puute aiheuttaa kalsiumin imeytymisen häiriötä, mutta meitä pelotellaan maidon juomattomuudella taikka kalkkipilleririttömyydellä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 1:14 pm 
Poissa

HPL kirjoitti:
JOS saat riittävästi D-vitamiinia, ei kalsiumia ede tarvitse paljon. Liikaa tyrkytettään kalsiumilissää, kun pitäisi lisätä D:n saantia. Tosiaan kalsiumia on paljon kasvikunnantuotteissa: Siemenet, mantelit, pähkinät, pavut, linssin jne.

MsHorton kirjoitti:
Lähes kaikessa ruuassa on kalsiumia, paitsi ei viljassa ja lihassa.

Juu laskeskelin että niinä päivinä kun syön monipuolisesti saan kalsiumia alle 200mg/päivä. D-vitamiinia menee vaihdellen 5-13 mikroa. 20ug tai yli niin voi heikentää jo unta joten ehkä pidemmällä aikavälillä voi ruveta tökkimään. Vaikkakaan en ole kerennyt tarkemmin tarkkailemaan vaikutusta unentarpeeseen, ja olo muuten voi hieman piristyä eli tarvinnee testailla vielä. Muistelen vaan että olisin käynyt hieman kierroksilla ja muutakin juttua. No, vaihtelu tekee hyvää.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 8:22 am 
Poissa

Itse en ole edes koskaan mitään laskenut, koska siitä saa vain päänsärkyä. Kyllä kroppa kertoo, milloin voi paremmin, kun kokeilee erilaisia ruokavalioita ja ruuan määriä.

Maitoa en ole juonut 30 vuoteen.

D-vitamiinia syön ei kalaruokapäivinä 125µg aamupalan yhteydessä, jolloin otan muutkin vitamiinit.

Luustoni kunnosta ei ole hajuakaan, koska en ole kaatunut sillä tavalla, jossa yleensä tulee murtuma. Muuten kyllä olen talvisin parin vuoden välein kaatunut ja kunnolla, koska kuljen pyörällä. Edellistalvena liukastuin ihan kengillä ja puoli kroppaa revähti ihan kivasti. Edes mustelmaa ei tullut.

Maidon markkinointi kautta historian Suomessa on pelkkää liiketoimintaa ei muuta. Pikkulapsille sitä voi antaa ruuan kanssa pienen mukillisen, mutta muuten sen kittaaminen on mielestäni täysin turhaa.

Toki tarvitsemme lehmien maitoa, jotta saamme kermaa, voita, jogurttia ja juustoa.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 11:02 am 
Poissa

Maatalous politiikkaahan tuo maito hössötys on.
Itse en ole kanssa pahemmin maitoa juonut vuosikausiin mutta tein testin.
Magesiumia olen käyttänyt vuosia eri muotoja,nykyään sitraattia.
Lisäsin kalsium sitraattia 800 mg ilta ruokailujen yhteyteen ja kas kummaa unen laatu parani huomattavasti.
Jatkan nyt kalsiumin ottoa jonkin aikaa tarkkaillen tilannetta.
D-vitamiinia nappaan 125 mikroa päivä

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 11:29 am 
Poissa

Alta parikymppisenä maitoa tuli juotua todella reilusti. Oikein himo siihen. Broidikin veti paketin juustoa, jos ei äiti päässy väliin. Ehkä silloin oli tarvetta.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 6:34 pm 
Poissa

Onko netissä mitään sivustoa missä kerrottaisiin kätevästi, että mitenkä mikäkin ainesosa lisää ja heikenää toisen aineen imeytymistä kehoon yms? Eli esimerkiksi niinku, D-Vitamiini boostaa kalsiumin imeytymistä ja ilmeisesti magnesiuminkin(tai ainakin keho alkaa käyttää enemmän sitä).

Ku ois hyvä saada kokonaiskuva mitä tarviis, ku tuntuu että aina ku jonkun ongelman parantaa ruokavaliossani niin uusi ongelma ilmenee. Kiitos kun tutkin pms ehkäsyä(uteliaisuudesta) niin oon kyl huomannu että moniahan tärkeitä aineita edelleenkin uupuu kun siellä näkyy niitä mitä oireita minkäkin puutos aiheuttaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 10:24 pm 
Poissa

TERÄS NALLEPUH kirjoitti:
Onko netissä mitään sivustoa missä kerrottaisiin kätevästi, että mitenkä mikäkin ainesosa lisää ja heikenää toisen aineen imeytymistä kehoon yms?...
Ku ois hyvä saada kokonaiskuva mitä tarviis

Luulen että tälläsiä kun rupee ristiin miettimään useamman ravinteen kohdilta kunkin ruoan kanssa muihin ruokiin, niin voi ruveta se kokonaiskuva ennemmin hämärtymään mitä enemmän lukee, vaikka saahan sitä ajan myötä monimutkasemmatkin asiat hahmottumaan tarvittaessa.

Varmaankin jos haluaisin tosissani varmistaa tälläiset jutut niin menisin ennemmin ehkä ensin mittauttamaan eri aineet elimistöstä ja koittaisin yksinkertaisilla ruokavaliomuutoksilla saada mahdollisia vajeita korjatuksi ja testata uudestaan. Vaikka taitaa joitain aineita olla vaikeampi mittailla, esim. jos solunsisäiset määrät selvittäisi tilannetta paremmin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2012 5:31 am 
Poissa

magnesium 350mg
D 125ug
Zink 50mg Noin paljon koska imeytyy niin huonosta, että tuo vaikuttaisi sopivalta.
C 500mg
B3 20mg
Tauriini 2g
piracetam 200mg + 400mg koliini, noin vähän koska enempi yllä pitävä dose

Onkohan tää miten tolkullista?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2012 8:26 am 
Poissa

TERÄS NALLEPUH kirjoitti:
Onko netissä mitään sivustoa missä kerrottaisiin kätevästi, että mitenkä mikäkin ainesosa lisää ja heikenää toisen aineen imeytymistä kehoon yms?

Pystytäänkö tällaista edes ikinä tutkimaan luotettavasti, niin se jää nähtäväksi, koska olemme yksilöitä. Ja haluaako edes kukaan tällaista tutkia ja kenestä.

Antioksidanttiklinikat tutkivat, mitä kropasta löytyy ja mitä ei. Hinta tosin hirvittää, joten jätän väliin ja menen mututuntumalta.

Luonnollisuus lisäravinteissa tässä kyllä on kaiken A ja O, koska luonnon ravinteet elimistö osaa käyttää hyväkseen ja varastoi sen, mitä varastoi ja loput tulee ulos.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2012 9:38 am 
Poissa

Vitamiini on vitamiini, tuli se sitten teollisesti UV:llä syntetisoidusta kolekalsiferolista softgeelinä, merikalasta tai auringonvalosta ihon oman D-synteesin kautta.

Erilaisissa luontaistuotteissa kuten hedelmissä ja vihanneksissa sen sijaan on sadoista tuhansiin erilaisia hivenaineita, antioksidantteja sekä muita ravinnekomponentteja, jotka ovat niin ikään hyödyllisiä. Siksi niitä kehotetaan syömään - mutta on hyvä tarkkailla sitä, saako niistä tarpeeksi mm. vitamiineja, vai onko niitä vielä syytä kompensoida purkkitavaralla.

Imeytymiserot koskevat lähinnä rinnakkaisia, samoin tein kulkevia aineita, ja nämä menevät etupäässä hivenaineisiin(mm. metallit ja suolat) sekä aminohappoihin. Aminohappojen osalta voidaan todeta, että keho mielellään pilkkoo osat välttämättömiksi aminoiksi ja tekee niistä sitten resurssien mukaan ei-välttämättömiä, mutta ottamalla erikseen ei-välttämätöntä aminohappoa kuten vaikka tyrosiinia se imeytyy suurimmaksi osaksi sellaisenaan, jonka kyllä huomaa. Tyrosiini piristää selvästi.

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Maalis 04, 2012 3:39 pm 
Poissa

Huhhu toi EPA ja DHA koktaili on vahvaa. Kun vetäsen 1.5x määrän päivän suosituksesta tuntuu kuin olisi ottanut pamin.

(Kahvin kanssa LIDL:n valmistetta)

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Maalis 06, 2012 2:21 am 
Poissa

Sitten sinulla on siitä vakava puutostila, sillä minä naukkailen päivittäin toistatuhatta milligrammaa kumpaakin, enkä huomaa eroa, olenko ottanut sitä vai en.

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Maalis 06, 2012 12:42 pm 
Poissa

Aiemmin tullut myös jo vajaasta kapselista etyyliesteröityä, muutama tunti suuhun heiton jälkeen todella vahva vapautuneisuuden tunne, niin vahva ettei voinut olla placeboa, ja viivettäkkin oli aina siis jonkun verran minkä jälkeen yllättäen aaltoili päälle.
Olo muuttui kylläkin raikkaaksi ja uudistuneeksi vähän kun olisi parantunut jostain pitkäaikaisesta sairaudesta, joten en kyllä pysty rinnastamaan vieroksumiini bentsoihin minkä vaikutuksen koen tunkkaisena, jälkimainingeiseta puhumattakaan. Vaikkei siinä muuten ehkä mitään järkeä olekaan niin pidän aina välillä taukoa että saisin edes fraktion siitä fiiliksestä koettua uudelleen.
Nykyään se fyysinen hyvänolontunne jäänyt vähemmälle mutta psyykkisellä tasolla eron kyllä huomaa usein edelleen muutamankin päivän tauon jälkeen. Varmasti eron huomaisi selvemmin jos pitäisi pidempiä taukoja, muttei kyllä pysty.

Tullut myös siihen päätelmään että ollut sillon aikaisemmin elimistön rasvakoostumus kuutamokävelyllä jossain männikkömetsien maisemilla.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Maalis 06, 2012 1:39 pm 
Poissa

Bushmaster kirjoitti:
Sitten sinulla on siitä vakava puutostila, sillä minä naukkailen päivittäin toistatuhatta milligrammaa kumpaakin, enkä huomaa eroa, olenko ottanut sitä vai en.

No en nyt sanoisi kun kuitenkin syön pellavaa jne. Puutostila varmastikin, muttei vakava.

Ei se vaikutus ole selkeä, vaan sen huomaa numeroissa. Esimerkiksi pelatessani tulokseni paranevat miltein kaksinkertaisiksi ja jengin nyyppäily ei ota hermoon yhtä herkästi.
(Niin ja se 2x ei ole ihan lineaarinen, mutta linearisoin sen nyt kuitenkin numeroista. Etumatka kun vain pitenee pelin edetessä)

..Sitä paitsi muistelisin että kutonen ja kolmonen kilpailevat imeytymisestä, jonka takia ei ole ihan hyvä vetää niitä joka päivä suuria annoksia.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Maalis 06, 2012 7:44 pm 
Poissa

Itse kun olen tässä salilla alkanut käymään niin treenin jälkeen : sekoitan veden sekaan pari desii heraproteiinia, raaka-kaakaota makua antamaan, siihen sekaan beroccan monivitamiini poretabletti sekä ripaus kreatiinia. Ajattelin että MACA jauhetta voisi ostaa myös ja lisätä sitä tuohon pirtelöön.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 290 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]