Opettaja kirjoitti:
Olen yllättynyt, kun täällä tuntuu olevan lähes täysjärkisiä ruokavalioita. Pari kuukautta näitä syömiskommentteja seurattuani olen saanut kuvan, että täällä ei ole muita kuin karppaushörhöjä.
Ehkä tietokoneiden äärellä elävät/työskentelevät sietävätkin paremmin karppityyppisiä ruokavalioita. Sellainen mielikuva on välittynyt jo kauan aikaa. Mitään ihmeempää hörhömäistä en ole siinä trendissä toistaiseksi havainnut, lähinnä realismia ja oman kehon kuuntelemista.
Itse karppiruokavalion sisältö makroja lukuunottamatta voi toki olla vähän sitä sun tätä. Se on helppoa kusta ihan kuin muutkin ruokavaliot.
Opettaja kirjoitti:
Tosin tässäkin häiritsee jonkinlainen vihamielisyys virallisia suosituksia vastaan, esimerkiksi itämeren ruokavaliota ei ilmeisesti noteerata miksikään, mitähän pahaa siinäkin on? Liika realistisuus? Sehän ei kuitenkaan paljon tuosta välimeren valiosta poikkea.
"Itämeren ruokavalio" tuntuu monesta kansalliselta reaktiolta popularisoituun ja kaupallistettuun VM-malliin. Olen toki samaa mieltä että siinä herkästi heitetään lapsi pesuveden mukana. Lisäksi tietenkin siitä ei ole paljoa näyttöä toisin kuin VM:sta, eli ei ole paljoa puhuttavaakaan.
Niin ja tunnustuksena menköön että vessan ulko-ovessani on Itämeren ruokavalion kolmio julisteena.
Opettaja kirjoitti:
Ja mikä vika rypsiöljyssä on, kun sitä noin vihataan?
Veikkaan pahaa makua ja nerokkaasti mainostettuja ikäviä eläinkokeita. Jos ravitsemustiedettä ajatellaan, niin siinä on keskitytty hivenen liikaa sen omega 3 -ALA-pitoisuuteen kun sitä on verrattu oliiviöljy(ihin). Esimerkiksi oliiviöljyn hyötyjä ilmeisesti selittänee paljon sen sisäiset laatuerot, kuten viineissäkin, eikä ne erot liity rasvahapposuhteisiin. Viinien polyfenolien tapauksessa yksi lasillinen Madirania vastaa kahta pullollista tavalllista aussiviiniä.
Mutta missä on se odotettu gourmee-rypsiöljymerkki? Oma tulkintani on, ettei suomalaiset ymmärrä paljoakaan ruoan laadun päälle. Osa elää edelleen henkisesti evakkoajan pulakautta ja käy 5 kertaa viikossa kaupassa (ennenkuulumatonta Manner-Euroopassa!) ikään kuin todistamassa itselleen ettei pulaa juuri nyt ole.