Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: La Joulu 03, 2011 8:34 am |
|
|
fenomenologi kirjoitti: Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että tyypin 2 diabeteksen puhkeamista pystytään ehkäisemään tai viivyttämään elämäntavoin. Keskeisiä diabeteksen riskiä lisääviä tekijöitä ovat runsaasti tyydyttynyttä rasvaa ja vähän kuituja sisältävä ruokavalio sekä vähäinen liikunta tai huono kestävyyskunto. Ruokavaliota muuttamalla ja liikuntaa lisäämällä voidaan siis diabeteksen riskiä pienentää merkittävästi. Esimerkiksi veren rasvaprofiilia voidaan muuttaa säännöllisellä useita kuukausia kestäneellä liikunnan harrastamisella. Liikunnallinen elämäntapa lisää veren hyvän HDL-kolesterolin määrää noin 5 % ja vastaavasti vähentää pahan LDL-kolesterolin määrää saman verran.
Säännöllisen liikunnan harrastamisen tiedetään vaikuttavan tehokkaasti useisiin diabeteksen riskitekijöihin, kuten esimerkiksi kohonneeseen verenpaineeseen tai edellä mainittuihin veren rasva-arvoihin. Vapaa-ajan liikunnan harrastamisen itsenäinen merkitys tyypin 2 diabeteksen kehittymiseen on kuitenkin viime aikoihin saakka ollut epäselvä.
Lainaa: Diabetes, lat. diabetes mellitus, vanhalta nimeltään sokeritauti, on sokeriaineenvaihdunnan sairaus. Miksi ihmeessä tätä pitää kiertää kuin kissa kuumaa puuroa, miksi veren ja nautittujen rasvojen määrillä pitää yrittää selittää tätä tautia??? Liikunnan merkitys diabateksessä on mielestäni hyvin yksikertainen; kulutetaan lihaksen sokerivarastoja (liikunnassa ensin palaa lihaksen sokerivarastot sitten vasta rasvan suhde kasvaa polttoaineena) joten seuraavalla aterialla nautittu mahdollinen sokeri/hiilihydraatit menee ensin lihaksiin polttoaineeksi sitten vasta mahdollinen ylimäärä muutetaan insuliinin avustuksella rasvaksi kehoon.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: La Joulu 03, 2011 8:41 am |
|
|
Bushmaster kirjoitti: Rasvalla ja diabeteksella on tekemistä toistensa kanssa ainoastaan lihavuuden kautta. Koska rasvassa on hirmuisesti kaloreita ja jengi vetää ruokaa kun lampaat heinää, tulee läskimaha ja se vaikuttaa metaboliaan sekä insuliiniaineenvaihduntaan ja voi ylirasittaa haiman ja tuottaa diabeteksen.
. Sokeriaineenvaihdunnan häiriö....Eli siis liialliset hiilihydraatit ja sokerit kertyvät vyotärolle läskiksi..Jos kulutat lihaksista sokerivarastoja liikunnalla niin seuraavat nautitut sokerit menevätkin lihaksiin eikä isuliinin avulla muuteta niitä vyötärolle vararavinnoksi/rasvaksi. Varastorasva itsessään lisää tulehdussytokinonien määrää kehossa ja lisää sitä kautta kaikkien rappeumasairauksien esiintyvyyttä. Oleellista on ymmärtää mistä varastorasva tehdään , hiilihydraateista vai nautituista rasvoista.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: La Joulu 03, 2011 10:12 am |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2783 Paikkakunta: Internets
|
Rasva voidaan varastoida ja varastoidaankin suoraan sellaisenaan lipideinä rasvaksi. Se taikausko että rasva ei oikeastaan kelpaisi ihmiskehon ravinnoksi ollenkaan, on ilmeisesti saanut alkunsa nykyisestä VHH-innostuksesta. Aina kun syödään, tapahtuu energian varastointia. Tehokas tapa estää laihtumista on syödä tai juoda jatkuvasti jotakin energiapitoista, niin kuin vaikka juuri itse teen, cocacolapullo tuossa vieressäni. Tsaijaijai, ei tee hyvää haimallekaan. Jatkuvasti se tuottaa siellä lisää insuliinia kun minä kittaan colaa. Joo, tulehdustila syntyy vasta vuosien ylikuormituksen seurauksena ja kroonistuu, jos sitä vielä jatkaa.
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: La Joulu 03, 2011 5:47 pm |
|
|
Bushmaster kirjoitti: niin kuin vaikka juuri itse teen, cocacolapullo tuossa vieressäni. Diplomaattisesti ilmaistuna ; hyi helvetti! 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: Ma Joulu 05, 2011 1:41 am |
|
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:44 am Viestit: 11456 Paikkakunta: Riversmouth
|
Kalorienrajoitusdieetistä kakkostyypin diabeteksessa siis tämä tutkimus (pdf): http://www.diabetologia-journal.org/Lim.pdfMuistetaan nyt kuitenkin että kyseessä oli 11 potilasta JA kalorejta rajoittamalla rajoitettiin myös makroja, tottakai. Noin 70 grammaa hiilaria päivässä, 49g proteiinia, rasvasta 13,4 grammaa päivässä + rasvakudoksesta lähteneet noin 227 grammaa. Oliko kyseessä siis oikeastaan ketogeeninen dieetti? Kiinnostaa kovasti mitä jengi syö seurannassa ja miten haimasolut reagoi pidemmässä juoksussa.
_________________ “You may drive out Nature with a pitchfork, but she will ever hurry back, to triumph in stealth over your foolish contempt.” *
|
|
| Ylös |
|
 |
|
JariRT
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: Ti Joulu 06, 2011 9:02 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
EV+
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: Ti Joulu 06, 2011 9:38 am |
|
|
|
Olet siis hoikahko 20+ v- kaveri ja et harrasta llikuntaa lainkaan. Suvussasi on todettu yksi tai useampi (siis nyt yksi) tapaus diabes 2. tyyppiä.
Olet kyllä riskissä saada tuon sairauden. Pienikin liikunta, vaikkapa tunnin lenkki kolmesti viikossa pienentää riskiäsi puoleen. Reipasta kävelyä esim. mene vaikkapa kauempana olevaan ruokakauppaan, ja se on sinä.
Et puhunut ruokavaliostasi mitään, mutta jos se retuperällä, pane se kuntoon. Pienikin korjaus on hyvä. Pizzoista ei tarvitse luopua. Mutta ei joka päivä.
Näillä mä uskoisin että nuori hoikka kaveri pääsee pitkälle. Älä päästä itseesi pläskiintymään koska silloin asiat vaikeutuvat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kulaushaikara
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: Ke Joulu 07, 2011 8:15 pm |
|
|
|
Olen lukenut monestakin hoikasta keski-ikäisestä naisesta, jotka ovat sairastuneet diabetekseen. Siis hoikasta vartalosta huolimatta. Heillä on ruokavalio ollut jo valmiiksi täsmälleen diabetekseen suositeltu! Minä luulen, että he ovat saaneet liian vähän hyviä rasvoja, tai yleensäkin rasvoja ja siksi sairastuneet. (Siis ovat eläneet vähillä kaloreilla eikä se ole riittänyt estämään diabetestä.)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neonomide
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: To Joulu 08, 2011 10:01 am |
|
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 11:44 am Viestit: 11456 Paikkakunta: Riversmouth
|
JariRT kirjoitti: Aika äkkiähän tuossa, jo lyhyen seurannan aikana, alkoi diabetes palaamaan ihmisille. Niinpä tosiaan, ja siksikin nämä lööpit "ihmeparantumisesta" ovat ihmeellisiä. Parantumisen kakkostyypin diabeteksesta tulisi tarkoittaa sitä, että voisi kiskaista pullapitkon puolen litran cokiksen kanssa ja aterianjälkeinen verensokeri pysyy normaalin rajoissa ad infinitum. Hiton vähärasvaisetkin ruokavaliot toki ovat parantaneet glukoositoleranssia pidemmällä aikavälillä. SIllä oletuksella, että tiukassa natsiruokavaliossa pysytään.
_________________ “You may drive out Nature with a pitchfork, but she will ever hurry back, to triumph in stealth over your foolish contempt.” *
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bluezone.fi
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: To Joulu 08, 2011 1:00 pm |
|
|
|
Ei ne haiman betasolut enää mihinkään parane, jos henkilöllä todettu 2-tyypin diabetes. Jotain palautumista tietenkin voi tapahtua, mutta massiivinen ja peruuttamaton tuho on jo tapahtunut.
_________________ www.puhdasruoka.fi uusi ravinto- ja terveysfoorumi
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Riskini sairastua diabetekseen? Lähetetty: To Joulu 08, 2011 1:17 pm |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2783 Paikkakunta: Internets
|
|
Ei, ilman että niitä soluja saadaan uusia, jos järjestelmä on tuhoutunut. Tulehdustila joka DBII:ta edellyttää, on kuitenkin korjattavissa em. tavoin.
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |